Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Kompresní poměr u mopedu

Od: bohumil® odpovědí: 11 změna:

Pokud je definován kompresní poměr motoru 1:9, znamená to, že by, při intenzivním protočení motoru (pístu ve válci), měl dosahovat kompresní tlak, měřený manometrem osazeným místo svíčky, až na cca 9 Atm? A v řípadě, že dosahuje pouze 1 Atm ( v mém případě) jde o velmi špatný stav válce a pístu a může toto být i důvodem toho, že motor nejde vůbec nastartovat?

Konkrétně. Jde o starší moped Manet Korado, který byl cca 10 let mimo provoz. Jinak bylo provedeno kompletní vyčistění nádrže a přívodu paliva, karburátoru a provedeno nastavení zapalovánín (odtrhu a předstihu). Zapalování dává jiskru dobrou, svíčka je nová a při startování mokrá (karburátor tedy palivo dává), ale motor nastartovat nejde. Při startovacím prošlápnutí (šlapání) není odpor nějak moc silný. Takže jsem proměřil tlak ve válci a maximálně jsem naměřil do 1 Atm. Může být tedy důvodem tento malý kompresní tlak? Může být takto nedostatečný tlak důvodem toho, že se směs ve válci vůbec nezapálí? Dík za reakce.


doplněno 04.04.20 18:01:

Tak zjištěno a potvrzeno po demontáži válce. Prasklý kroužek a jedna třetina kroužku pryč. A jak "odcházel" tak vydřel trochu, na šířku cca 7 mm i válec po celé výšce. Takže řešení - výbrus a výměna pístu s kroužkem. Písty a kroužky se dají sehnat, celkem bez problémů, na netu, ale nyní musím ještě zjistit, kde je nejbližší brusírna moto válců. Tam kde kdysi bývala je nyní hospoda.

Díky všem za reakce a potvrzení mých domněnek.


doplněno 10.04.20 21:16:

Tak přece jenom ještě doplňuji původní dotaz o zkušenost. Sehnal jsem ještě originální nový píst od maníka na Aukro, dokonce se dvěma kroužky a za 200,- Kč. Riskl jsem (z důvodu že není poblíž žádná brusírna válců) a i přes drobné poškození válce (šířka cca 7 mm a do hloubky zřejmě pouze pár setin mm) že zkusím. Válec jsem "začistil" osadil nový píst a komprese se zvýšila cca na 6-7 atm. (na kompresmetru nemám ventilek, takže kmitá). No a po kompletním vyčistění karburátoru a kontrole a nastavení předstihu už Korádo parádně frčí.

Ještě další poznatek. Důležité u karburátoru (Bing) je pořádné vyčistění trysky volnoběhu (d=0,2 mm a bývá často ucpaná, což způsobuje špatný chod motoru). A rovněž dostatečné "doražení" kolínka k válci, do výstupního otvoru v karburátoru (je těsněno O kroužkem a pokud se nedorazí, je nasáván falešný vzduch mezírkou u výstupu z karburátoru do kolínka). Toto způsobuje nemožnost seřízení chodu motoru a motor se při přdávání plynu "dusí" - nasává falešný vzduch a je chudá směs. Jde o poměrně často diskutovanou závadu u těchto mopedů.

 

 

11 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

kepler*

1x

Ano, je to tak, jak píšeš. Pokud tedy pomineme možnost, že tlak neuniká přes porušené těsnění hlavy válců nebo tak něco. Možná je válec i píst OK a je jen zlomený některý pístní kroužek. Chtělo by to sundat hlavu a mrknout se na to blíž.

 

fugass*

0x
A ten předstih je ok? Dává jiskru ve správný čas? Svíčka by neměla být mokrá.

 

break

0x

Bude vyšší. Ty měříš dynamickou kompresi a ne statickou.

Takže ti bude ukazovat třeba 11 atmosfér. Další otázka je, jestli na studeným nebo teplým motoru...

A s takovým tlakem to nic nezapálí. To ani svíčku nesfoukne

 


0x

Kompresný pomer udáva pomer objemu vzduchu v dolnej úvrati a v hornej úvrati. Na mopede je pravdepodobne atmosférický motor a tak ten tlak nasatej zmesi v dolnej úvrati bude približne rovnaký s atmosférickým tlakom a až z tohto tlaku je potrebné ďalej počítat.

 


0x

Tak to je celkem podstatná závada... To tam musí být velká netěsnost... Musíš zkoumat zda těsnění pod hlavou, nebo systém pístu/válce... Nic jiného to neovlivňuje... Základem je správný tlak, pak můžeš řešit něco dál...

 

fugass*

0x
Vyndejtr pist5a uvidíte vůli mezi válcem, kroužky. Buď tam bude utíkat komprese nebo pod hlavou. Jestli je mokrá svíčka, tak nepálí v ten čas co by měla.

 


0x

Jak se měřil tlak? To může být první problém . Že nemá moc odpor je u těchhle strojů běžné...

 


0x

Vámi naměřený kompresní tlak 1 atm (0,101 MPa) neni žádná komprese . U zážehových motorů by se měl kompresní tlak pohybovat min od 5 atm a výše. To podle konkretní konstrukce zážehového motoru (kompresního poměru, čtyřtakt , dvoutakt, případně motor s přeplňováním). Samozřejmě čím je kompresní tlak vyšší , tím lépe, tím vyšši výkon motoru při správném seřízení předstihu a požitého paliva.Při kompresi (stlačení) nasáté směsi vzduchu s benzinem (v poměru cca 1 : 16) se stlačením silně zahřeje, benzin se odpaří a jiskra svíčky jej snadněji zapálí. Měření komprese by se mělo provádě při teplém motoru. Velmi důležité je otevřít karburátor naplno (plně přidat plyn), aby motor mohl nasát potřebné množství směsi, kterou bude následně stlačovat.

Zjistit zda neni závada v utěsnění pístu ve válci-včetně pístních kroužků, lze zjistit, malitím malého množství oleje do válce a přeměření kompresního tlaku podle výše uvedené zásady. Pokud se komprese zvýšila příliš, tak známkou je netěsnost pístu ve válci . Pokud se komprese znatelně nezvýšila, bude pravděpodobně netěsnost někde jinde.

Zdravím - miro

 


0x

Vyndejte svíčku a nastříkněte do válce trochu oleje. pak s vyndanou svíčkou párkrát prošlápněte a třeba zopakujte, Po takovém promazání vyzkoušejte nastartovat či opět změřit tlaky. Mohlo to oreznout a hodně to teď funé kolem kroužků. Nepíšete, čím měříte a jestli už jste je někdy měřil. Talkoměr s delší přívodní trubičkou u tak malého objemu bude ukazovat méně, ale 1 Atm je srandovní, buď neměříte dobře, nebo je někde díra. Při nakopávání musíte cítit, jestli to má snahu stlačovat, nebo to funí mimo, třeba pod hlavou.

 


0x

Kolegové teoretici - je to dvoutakt, takže nejméně třetinu (spíš víc) zdvihu jsou otevřeny kanály a nic se nestlačuje.

fugass*
Ve cvajtaktu už se dneska lidi moc nehrabou, ale ja to psal výše, vyndat a uvidí...

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]