Nejste přihlášen/a.
Na dálnici předjíždíte kolonu kamiónů a jedete 130.
Pak ze za Vámi objeví "rychlík" který začne prpblikávat a najíždět. - nelze zatím kam uhnout - mezi ně se nelze zařadit.
Co uděláte?
1 - pokračujete dále 130 a ignorujete ho.
2 - zrychlíte na rychlost co auto dovolí aby jste uvolnili cestu a zařadíte se před kolonu.
Odkud kam byste případně jel za rodící ženou do nemocnice, že byste musel jet po dálnici rychlostí 160 km/h?
Jako že když by Vaše žena byla v nemocnici a měla by rodit, tak Vy byste předtím jel ještě někam, třeba na služební cestu a když by náhle měla začít rodit, tak byste "skočil" do auta a pádil rychlostí 160 km/h abyste včas přijel k porodu? Poněkud zvláštní zdůvodnění
Jedu si po svém v rámci předpisu, sleduji provoz za sebou i před sebou a při vhodné příležitosti toho debila pustím dopředu a jsem rád, že jsem se ho zbavil. A on se může klidně stavět na hlavu
Pokud to někdo nepochopil, moje chování není vychovávací! Jen se snažím dodržovat předpisy a v jejich rámci tomu rychlíkovi při první příležitosti udělám prostor pro předjetí. Ovšem jen proto, že za mnou jede debílek, který si myslí, že mu musím uhnout za každou cenu, se nebudu snažit vytvořit situaci, která v lepším případě smrdí pokutou, v horším pak nehodou s neodhadnutelnými následky.
Zrychlím. Tedy ne na "co auto dá", ale na nějakých 150 klidně, prostě abych tu dobu předjíždění aspoň nějak zkrátil. Nemám rád, když někdo zdržuje mě, proto nechci ani já zdržovat ostatní.
A pro rýpaly - ano, i když jedu na limitu, pořád můžu zdržovat. Je mi prd po tom, proč druhý jede rychleji. Prostě se snažím uvolnit cestu rychlejšímu.
a ve 130 ten problém nemám? posouzení zavinění případné dopravní nehody bych nechal na kompetentních
Ve 130 jste neporušil zákon. Ve 150 ano. A máte brzdnou dráhu o 30 až 50 metrů delší. Mohou chybět ..
Já myslel, že se neřeší zákon, ale fakt, že náraz do náhle vybočeného kamionu je jedno u rychlostí 130-160km/h...
Pokud by nastala nehoda, tak posouzení míry zavinění byste se pravděpodobně už nedozvěděl, ani při 150 ani při 130 km/h.
Např., kdyby délka kamionu byla 18 m, a v "koloně" by bylo pět kamionů s rozestupy 20m, a rychlost "kolony" 100 km/h.
To je 170 metrů. Pokud by rychlejší vozidlo začalo blikat třeba 80 m od konce "kolony", tak je potřeba ujet přibližně 100 metrů do zařazení se do pravého pruhu.
Při 130 km/h je to doba 100 děleno 8,33 což je 12 vteřin
Při 150 km/h je to doba 100 děleno 13,88 což je 7,2 vteřiny
25 let jezdím denně po D1 a nikdy na mě zezadu nikdo blikat nemusel. Snažím se ostatním nědělat, co sám nemám rád, soustředit se, předvídat, sledovat provoz za sebou i před sebou, at už jedu 160, nebo 90. Tak asi tak.
A jestli něco němám rád , tak jsou to řidiči, co si jedou bezohledně po svým, At už proto, že tam chrápou a nedívají se do zrcátek, nebo to z nějaké zakomlexovanosti ve slabém autě dělají vědomě. Trvale jedou 110 v levém i na poloprázdné dálnici, nebo se mi vysunou těsně před čumák zjevně s nějakým vnitřním přesvědčením, že když jedou 90 a dojedou kamion, co jede 80, tak že at si ten v levém klidně kvůli nim brzdí ze 130 na 90, oni z 90 an 80 brzdit nebudou. A to se sám chovám tak, abych je tam neazavřel, tedy buď zrychlím, abych už byl pryč, až se budou potřebovat vysunout, nebo naopak zvolním a zařadím se za ně, aby pochopili, že se vysunout mohou. Ale to funguje jen s těmi rozumnými. Někteří se naopak pro jistotu vysunou už několik set metrů za kamionem, když vidí, že se něco blíží.
Takže podle tebe začnu předjíždět, pak se přiženeš ty, tak já přibrzdím a opět se zařadím za kamion?
Nejlepší je, když nemohu zrychlit, protože mám někoho před sebou. A ten rychlík za mnou se mi lepí na prdel, má levý blinkr (že by chtěl odbočit přes svodidla?), bliká a troubí. Tak si najdu první skulinku, abych mu uhnul do pravého (nebo středního), pak se zařadím za něj, přilepím se mu na prdel (tak abych stihnul jít na brzdy), a blikám a troubím...
Sanitka, která přepravuje neakutní stav nejede 150km/h. Akutná stavy se řeší povětšinou stejně vrtulníkem. Pokud je nehoda na dálnici, tak stejně se nejede 130 a 80, ale 10 nebo se stojí v koloně.
Je to na posouzení v konkrétní situaci. Nemůžete to brát tak striktně
@gumidek, asi každý píše o něčem jiném. Jakou uličku a jakých 190, když v zrcátku vidím rychle se blížící modré majáky?
Zkušený řidič to má následovně. Dálnice není okreska, takže nedochází k tomu, že se najednou ze zatáčky vyřítí rychlík. Pokud má řidič normální zrak a sleduje provoz, tak vidí, jestli se někdo přibližuje rychle. A dovede si spočítat, pokud nehodlá překročit povolenou rychlost, jestli předjetí stihne, aniž by rychle jedoucí auto zdržoval.
Naopak, jsou nezkušení řidiči, a není jich málo, kteří při předjíždění kamionu ještě zpomalí, poněvadž opticky se jim zúžením prostoru při manévru zvýší rychlost (kamion na jedné, svodila na druhé straně).
Jednou jsem viděl dědulu, který to nedal ani ve stokilometrové rychlosti, tak ze musel zařadit zpět za předjíždějný kamion, aby uvolnil ten vlak, co za ním už hodnou chvíli jel
@ernie - většinou s tebou souhlasím, ale to cos teď napsal, je na dálnici blbost. Jestli mě při předjíždění na dálnici ( třeba těch kamionů) dojede boreček, který si to valí 200 a víc, tak kolikrát vůbec nemáš šanci ho vidět, když začneš předjíždět. A navíc, i kdyby jsi ho v dálce zahlédl, tak jak poznáš, že je to pako s malým pt...m, který si tuto drobnou nedokonalost kompenzuje rychlostí?
Zrovna včera kolem mě prohučelo porsche. Dvě kila tam měl určitě. Já to vidím tak, že čím rychleji auto jede, tím je nápadnější. A za další. Vůbec, ale vůbec neřeším, kdo má jak velkého pt.ka a co si čím kompenzuje. Soustředím se totiž při provozu na důležité věci.
A samozřejmě, pokud je to delší kolona kamionů, tak se prostě nedá nic dělat. Buď ten člověk za mnou bude normální, ane bude blikat, no. Střílet pravděpodobně nebude.
Vytáhl sis z mé odpovědi to nejméně důležité. Také se snažím předvídat, ale pokud už se stane, že takhle rychle jedoucího borce musím zbrzdit ( chápej tak, že z těch 200 zpomalí na 150 ) je mě to opravdu jedno. A nemluvím tu o jeho ohrožení, jen prostě musí přibrzdit.
Netvrdím, že pojedu přesně stotřicet...
Nechám ho blikat a ignoruju ho. Kvůli tomu že někdo porušuje pravidla je nehodlám porušovat já.
A proc ho nenechat predjet? Pri nejblizsi mozne prilezitosti hodit pravy blinkr pote se zaradit mezi kamiony nechat se predjet a pote zajet do leveho a pokracovat v predjizdeni?
@marczus V otázce je řečeno, že se není možné zařadit... A já se rozhodně nebudu cpát mezi dva kamiony, pokud tem nelze dodržet bezpečnou vzdálenost.
Ano, "při nejbližší možné příležitosti". Kamiony jezdí v tak těsném závěsu, že bych se teda mezi ně necpal.
Citace zákona:
"Pokud by vozidla jedoucí současně ve všech jízdních pruzích bránila v jízdě rychleji jedoucímu vozidlu, musí řidič jedoucí v levém krajním jízdním pruhu tento pruh co nejdříve uvolnit"
@hop To je sice všechno hezké, ale pro jeden zákon nemůžeš porušovat druhý, pokud to není výslovně uvedeno nebo se nejedná o krajní nouzi. Není tam napsáno, že uvolnit za cenu překročení rychlosti, ale prostě co nejdříve (jakmile to bude bezpečně a s dodržením litery zákona možné). Já sice osobně přidávám, abych byl pryč, ale když někdo jede rychle, tak to většinou vidím už z dálky.
@hop "Co nejdříve uvolnit" ale určitě neznamená za cenu porušení zákona/předpisu/pravidla a ohrožení života vlastního či ostatních účastníků provozu.
Jen citace zákona:
"Pokud by vozidla jedoucí současně ve všech jízdních pruzích bránila v jízdě rychleji jedoucímu vozidlu, musí řidič jedoucí v levém krajním jízdním pruhu tento pruh co nejdříve uvolnit"
takovýho motáka bych fakt chtěl na dálnici potkat... ikdyž pár takových, kteří k podobným manévrům neměli daleko, jsem už měl tu čest potkat
motak: Lépe je pokračovat stejnou rychlostí dál a s blinkrem doprava. Zároveň sledujte situaci v zrcátku.
Přibrzdit a nechávat se podjet kamionem může vozidlo za Vámi brát jako vybržďování a zvednete mu ještě agresi... Je to fakt zvláštní, když někdo rychle letí a vy mu zabrzdíte, aby jste se vrátil o auto zpět. A dost nebezpečné.
Co bude (může) dělat on je velice nevyspitatelné. Já takovou situaci řeším krátkodobým překročením rychlosti. je to nejbezpečnější. I v zákoně je něco o předjíždění, že musí probíhat rychle a bezpečně.
Taky máme firemní auta s GPS a sledováním stavu auta. Pokud nebudete jezdit stále 140, tak to řešit nebudou. Se klidně zaměstnavatele optejte. Někdy je potřeba se držet zákonů a současně i zdravého rozumu, aby jste bezpečně dojel do cíle.
Např., kdyby délka kamionu byla 18 m, a v "koloně" by bylo pět kamionů s rozestupy 20m, a rychlost "kolony" 100 km/h.
To je 170 metrů. Pokud by rychlejší vozidlo začalo blikat třeba 80 m od konce "kolony", tak je potřeba ujet přibližně 100 metrů do zařazení se do pravého pruhu.
Při 130 km/h je to doba 100 děleno 8,33 což je 12 vteřin
Při 150 km/h je to doba 100 děleno 13,88 což je 7,2 vteřiny
Pokud by někdo jen 160 km/h a někdo před ním 130 km/h, tak ten rychleji jedoucí se přibližuje rychlostí 8,3 metrů za vteřinu. Tedy ve zpětném zrcátku je minimálně několik vteřin vidět, ale pokud je to na rovném úseku, tak může být vidět třeba i dvacet vteřin. Je otázka, jestli je riskantnější "manévr" zpomalit (pokud někdo předjíždí v zadní "části" té "kolony") a zařadit se za kamiony nebo co nejvíc zrychlit a zařadit se před kamiony.
3) jedu v levem a za zadnych okolnosti ho nepustim.. preci jen v pravem urcite za horyzontem pojede kamion nebo pomale auto!
Pokud mne predjede z prava tak troubim poustim dalkove a ukazuji mu ze je jednicka .. po te kdyz to udela dalsich 10 ridicu tak stahnu zaznam z palubni kamery a zasilam na portal IDNES ktera to ihned predava PCR a ta to zacne vysetrovat.
V takové situaci bych zrychlil na 140 a nechal ho problikávat.
Po dálnici jezdím minimálně a spíše se držím za kamiony a jedu stejnou rychlostí, takže reálně se do takových situací nedostávám.
140 km/h tachometrovych je nejakych 130 km/h realnych
proc se nezaradit mezi kamiony v klidu ho nechat predjet a pak pokracovat dale ve svem tempu?
Zákon hovoří jasně:
"Pokud by vozidla jedoucí současně ve všech jízdních pruzích bránila v jízdě rychleji jedoucímu vozidlu, musí řidič jedoucí v levém krajním jízdním pruhu tento pruh co nejdříve uvolnit"
Hledáš odpověď na situaci, kterou každý vyřeší nějak jinak.
Ten rychlík se neobjeví z ničeho nic. Takže pokud sleduješ provoz, tak o něm víš a můžeš reagovat.
I řidiči kamionů, pokud zapneš blinkr, tak ti nějaké místo udělají. Takže možnost "nelze se zařadit" je nepravdivá.
Ono je vždycky lepší, když na sebe řidíči bliknou, mávnou rukou, nebo jinak zareagují. Ten předjíždějící zrychlí, tak aby předjíždění trošku urychlil, ten co problikává zase sundá nohu z plynu a nebo trošku přibrzdí, ale všichni dojedou v pořádku do cíle cesty.
Jeli jsme asi před měsícem přes slovenskou dálnici přes Tatry a byli jsme všichni rádi, že jsme jeli rychlostí kolem 70km/h v pravém pruhu - taková tam byla vánice. Jeli jsme všichni spořádaně jako vláček a všichni čekali, až z toho počasí vyjedeme.
Prostě to chce vzájemnou ohleduplnost a slušné chování i na silnici i na dálnici.
Snažím se jezdit tak abych nikoho neohrozil. Ale pokud jedu přes obec v průběžném pruhu v plynulé koloně 90 km/h( 50 se tam bojím jet protože mě začnou předjířdět a lehce vytlačovat kamiony) a celou kolonu začne přes plnou a několik odbočovacích pruhů předjíždět frajer v mercedesu? Je to sice trochu jiný případ, ale pokud by někdo potřeboval odbočit doleva - co pak?
Na dálnici je dovoleno 130.Zbytečně v levo nejezdím,ale když už předjíždím a někdo má problém s mou rychlostí 130 tak je to jen jeho problém.Nevidím důvod šlapat kvůli němu na plyn(pokud to tedy nejsou blikající policajti nebo sanita).Já to tedy ještě neudělal ale kolikrát když se někdo na mě začne lepit mám sto chutí zapnout výstražná světla.
pokud úmyslně a nebezpečně najíždí na dalšího účastníka silničního provozu, nelze vyloučit podezření ze spáchání trestného činu, pak je povinností každého tuto skutečnost oznámit orgánům činným v trestním řízení...takže volat policii a pokud je k dispozici záznam z palubní kamery, předat policii
také někdy jedu trochu rychleji než 130 ale s vědomím, že ponesu následky ...vytrubovat, vyblikávat a ohrožovat jiného si nedovolím
ale pravda a láska nakonec zvítězí
Na dálnici je povolená max rychlost 130 km/h. Tj i když předjíždím kolonu v levém pruhu, tak bych ji neměl překračovat. Samozřejmě jedu cca 140 tachometrových / tj cca 130 reálných/ a pokud nemohu bez výrazného zvýšení či snížení rychlosti uvolnit levý pruh, tak to NELZE. Samozřejmě většinou využiji mírné zrychlení na 150 tachometrových / tj v reálu 140 km/h- tj s cca 10 km/h tolerancí bych se do povolené rychlosti vešel/ ale více nemohu dělat. Abych zbrzdil na 90 , zařadil se za kamiony a po projetí "rychlíka, který si myslí, že dálnice je jen pro něj" opět zrychloval na 140 abych mohl kolonu předjet, tak k tomu nevidím jediný důvod / samozřejmě nemám na mysli sanitu, policii či prezidentskou kolonu/.
-snažím se přidat a uhnout.
Otázka je, jestli je to bezpečné, protože nějakej kretén v kamionu se může rozhodnout předjíždět a pak je nehoda na spadnutí.
dalším takovým je, že někdo v autě "sračka" jede v levým a prostě mu to nejede. Takový ty nový ekologický auta s skoro-litrovými motory 44-55kw s točivým momentem Š120L z 1988, by na dálnici vůbec neměli pouštět. Ti at si hrkají po okrskách.
Když jsem měl M3 a na dálnicích v ČR byla prakticky neomezená rychlost, to byl život, jenže pak přišel ten hajlující kokot z křestansko debilní strany s bodama a bylo po zábavě.
vždy uhnout. i kdybych měl jet nad 130km/h
Třeba je to podnikatel a spěchá za byznysem. Važte si podnikatelů v dnešní době vymírají. Razítka, bonzování, zákony, kontroly jedna za druhou. Až podnikatelé vymřou, budete makat za almužnu v různých amamzonech a podobných nadnárodních korporátech jako otroci u pásu bez žádných práv.
Podle situace se mu snažim uhnout tak aby to vyhovovalo oběma (klidně i zrychlim, pokud to zrovna neni grilovačka co provokuje aby mohl kasírovat ). Ovšem jakmile se začne lepit na kufr, tak mu bliknu brzdama at si udělá odstup. Bez brždění, jen bliknout. nejdřív jednou, pokud zůstane nalepenej tak dvakrát a potřetí už pomalu zpomalim. Ne abych ho schválně zdržoval nebo nějak školil, ale aby mu došlo že malý odstup je nebezpečný a to hlavně pro mne - nedobrzdí = strčí mi do zadku a roztočí mě... Blikám jakmile má míň než ca 20m, ovšem reakční doba + náběh brzd = při 130 musí mít odstup 50 metrů aby dokázal reagovat na něco nečekaného přede mnou. Pokud to je dodávka nebo jiná kysna tak ještě víc.
Zlatý Německo, tam se lepí/ bliká jen pár trotlů a polský instalatěři jedoucí z Anglie (v D autě), holt tam policie funguje jak má a loví + trestá nebezpečný způsob jízdy i malý odstup.. 130 kmh a odstup 10 - 20 metrů tam je za ca 200 - 400 éček a 2-3 měsíce papíry v čistírně. Taky tam ani poršáci nemaj problém počkat až milostivě předjedu mejma šnečíma 140 kmh a pak zmizet v dáli. Bez lepení na prdel, bez blikání.. prostě v klídku. Přejedeš Rozvadov a hned nějaký exot 5m za zadkem a bliká aby byl v Plzni o 5 minut dřív...
Pro ty co píšou "nezájem" - tak nejsi policajt abys řešil cizí přestupky a máš povinnost levý pruh co nejdřív uvonit rychlejšímu. Mmch. existuje i krajní nouze a vysoká rychlost může být legální. Na druhou stranu nemáš povinnost zrychlit na 200kmh a jet tak až před vláček kamionů..
Ovšem - mám-li toho "rychlejšího" za zadkem, je stejně rychlý jako já, že? A o blikání a troubení praví zákon co?
@gumidek: Nejen na Slovensku...
"Je-li to nutné k odvrácení hrozícího nebezpečí, dává řidič zvukové výstražné znamení. Mimo obec může řidič dávat zvukové výstražné znamení i tehdy, je-li to nutné k upozornění řidiče předjížděného vozidla."
Měl jsem v podvědomí jen to odvrácení nebezpečí. Ale to, že mohu troubit na vozidla, která předjíždím, jsem zatím nikdy nepotřeboval a ani na mě nikdo netroubil.
Úplně jednoduše.
1.) Pokud na mě bliká a nedejbožže něco ukazuje,zpomalím na 110 a vychutnám si jej
2.) Pokud se chová slušně,snažím se zrychlit a pustit jej
Pirát, to že jede rychleji nežli já je pirát? Tak to je pak většina řidičů, které mě předjíždějí?
Zaspal a dohání čas.
Nevím jak kdo-na dálnici nejezdím jen výjímečně,nevím proč platit za ploužení po dálnici za známku když mohu jet souběžně a mnohdy i rychleji. napolsedy D1 mezi JI a Brnem- po cca 3Okm a asi tak hodině a půl jízdy jsem sjel a jel do PV raději mimo .
Jinak situaci řeším dle míry rizika= co je nebezpečnější dle mého soudu,tak to neudělám. Pokud bych se cítil více ohrožený rychlou jízdou (nad 130) jel bych stejně rychle a koukal "kde nechal tesař díru" abych uhnul-pokud je větší ohrožení zajet mezi kamiony,přidám abych rychlíkovi co nejdříve umožnil jet jak mu to vyhovuje.
Mně osobně se nelíbí když mne někdo blokuje= nesnažím se blokovat jiné a tím vytvářet nebezpečné situace!
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.