Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Co je potřeba k přehlášení motoru vozidla?

Od: bohumil® odpovědí: 34 změna:

Dobrý den,

mám pár dotazů, týkajících se výměny vadného motoru na osobním vozidle VW Sharan 2.0 TDI BRT, r.v. 2006. Auto má pravděpodobně zadřené šály na klice. Při pokusu o sehnání těchto šálů, na tento typ vozidla a jejich výměnu, jsem zjistil, že je to zřejmě již nemožné. Volím proto variantu- výměnu celého motoru. Ještě nikdy jsem toto neprováděl a tak potřebuji poradit, co vše je nutné, aby bylo možno zakoupený starší motor, ze zvrakovaného vozidla, do mého vozidla, přihlásit. Zejména jak je to s doložením původu, číslem motoru a identifikačního čísla původního vozu (VIN) z něhož byl zakoupený starší motor vyjmut. Mám více nabídek, většinou z vrakovišt, případně i od soukromníků.

Dále tedy specifikuji přesněji můj dotaz.

1. Motor má své vlastní číslo, nebo má pouze číslo VIN?

2. Mění se nějak toto číslo do velkého TP vozidla?

3 Kde a jakým způsobem se přehlášení motoru provádí?

4. Co je potřeba k tomuto přehlášení doložit, co od prodejce požadovat?

(Čím se dokládá původ motoru a jaký je potřeba doklad o zakoupení.)

5. Jaká je cena za přehlášení?

6. Jako poslední pouze praktická otázka. Co může přibližně tato výměna motoru v servisu stát?

Za reakce a odpovědi děkuji.

 

 

34 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

xenofob

2x

některé koncernové motory jsou vzájemně záměnné, bohužel motor BRT podle vyjádření výrobce nemá žádnou jinak značenou alternativní náhradu...vše lze dohledat v tabulce, kterou vygooglíte na webu www.mdcr.cz, dále musíte najít prohlášení některých výrobců...tabulka zaměnitelných typů motorů končí naftovými 96kw pédéčky ASZ/AVF/AWX

Jiný typ motoru by se dal zlegalitovat jako individuální přestavba, i když tam fyzicky půjd euložit bude k tomu nuitný protokol o zkoušce vydaný technickou zkušebnou ( TUV, TZV, DEKRA) budou se přitom měřit emise a nebude to levné

výobci obecně tvrdí že s jiným typem motoru dochází k zásahu do emisního syytému, který nemají odzkoušený...

 

xenofob

0x

zákon nezná pojem přehlášení motoru, BTR je značení ntypu motoru, ten je nutné nahradit typem motoru, výrobní číslo motoru se neeviduje a pokud ano (možné v starém TP formátu knížka), dá se úředně vymazat za 50,-Kč

tento typ motoru má vlastní číslo, ale VIN je něco jiného, VIN je číslo pro celý automobil

takže sehnat celý motorm BRT...mimochodem, pokud je to právě ten slavný koncernový motor, který má vyvažovací hřídele a kvůli konstrukci občasné problémy s mazáním ( šestihran) , byl bych se sháněním náhrady opatrný

samozřejmě by tam šlo dát něco jiného a zajet si do zkušebny ( TUV, TZV nebo DEKRA). kde by proběhlo mimo jiných zkoušek i měření emisí ale vzhledem k ceně zkoušek se to dle mého názoru nevyplatí

 


0x
Co vím, tak stačí na úřadě provést výmaz čísla motoru z tp. Nová auta ani číslo motoru evidované nemají. To je vše, původ nikoho nezajímá, důležité ale je přesně dodržet typ motoru. Že jste ho vyměnil se nikam neuvádí, pouze se na STK standardně kontroluje typ motoru.
Jde pouze o stk, kde kontrolují soulad TP se skutečností. Když v TP číslo je, kontrolují ho, když není, kontrolují jen typ motoru.
doplněno 29.01.20 08:45: Ano, pokud v TP číslo není, nebo byl proveden výmaz, už je zajímá pouze jestli tam máte správný typ. Výměnu za shodný typ nikam nehlásíte, stejně jako třeba výměnu předního skla. Můžete klidně na každou další tk jezdit pokaždé s dalším vyměněným motorem.
Ediné, co by se mohlo dít je, že když auto budete prodávat, a kupec by si nechal vůz prověřit společností Cebia, tak by nepůvodní číslo motoru asi našli a uvedli jako potenciálně podezřelou věc. Z tohoto důvodu bych raději od motoru TP, nebo aspoň kopii a kupní smlouvu měl. Ale čistě jen pro dokožení v případě dalšího prodeje, aby kupující nebyl nervózní.

Takže, pokud v TP nikde žádné číslo motoru nevidím, tak jej namá a nic se přehlašovat nemusí? Pochopitelně typ motoru bude přesně stejný jako byl původní. A na STK pak kontrolují pouze typ motoru? To je vše tak jednoduché? To se mi snad, bv této době, ani nechce věřit.

Toto vozidlo již velmi pravděpodobně vč motoru evidováno nemá.I pokud by bylo- nic se nedeje- motor je ND a lze měnit já kdo chce ,ale VŽDY za STEJNÝ typ motoru!Tedy pokud je typ BRT tak druhý musí být zase jen BRT !

Podívejte se do ORV (TP) zdali je tam číslo motoru-pokud ano stačí na úřadu udělat výmaz vč a motor pak vyměnit.Na E,TK nebo Evidenční se kontroluje pouze typ motoru,ne vč.Vymaz tuším jako i jiné ev.ukony je za 50kc.

 

asd1

0x

Pokud v techničáku nemáš přímo číslo motoru ale jen typ, tak se jen vymění motor a nic se neúřaduje. Typ motoru musí být stejný jako v techničáku.

A divil bych se, kdyby šály nešly sehnat... Je ale otázka jestli to generálkovat nebo vzít z vrakáče od někoho solidního...

 

h0042*

0x

Číslo motoru,už se neřeší,musíš dodržet pouze kód motoru.Nikam nemusíš chodit a nic nemusíš přepisovat.

 

mak*

0x

Číslo motoru se dnes již neeviduje. Pokud ho v TP máte, stačí nechat udělat výmaz čísla motoru z TP a můžete si tam dát jakýkoliv motor, ale stejného typu. Výmaz stával 50.-Kč, kolik to je dnes, nevím.

 

jenda2*

0x

Sežeňte si číslo dílu a zadejte ho v autokelly.cz . Koupit se dá ledacos, jen znát správné číslo dílu.

autokelly.cz/...

nemigaparts.com/...

Nejvhodnější je přebrousit kliku, v odkazu jsou i opravné sady podle barev. Hlavně repasovat olejové čerpadlo za inovovaný opravný kalený set. Jiný motor bude na tom možná stejně jako ten váš.


Jendo díky za snahu. Ale. Pokud bych dělal demontáž a montáž motoru a kliky sám a nechal si kliku přebrousit, pak by se to asi vyplatilo, ale pokud bych si to všechno udělat nechal, pak by to možná vyšlo skoro dráž. No a stávající motor má již najeto přes 250000 km. Na bazaru jsem sehnal motor s nájezdem (údajně) 110000 km, holý za 20 000,- Kč. A druhý s nájezdem 165000 km, částečně vybavený, za 25 000,- Kč. A pokud jsem zjištoval, tak demontáž a montáž motoru s přestrojením, by vyšla na 10 000,- Kč. Takže celkem vše za 35 000,- Kč a motor s menším nájezdem km. Takže asi budu volit tuto variantu. Motory a auta mě sice baví, dříve jem si na svých dělal vše. Ale dnes už na to nemám léta.

Jinak co se týče toho čerpadla, o tomto problému vím a v dotyčném servise, kde dělali před "vylágrováním" kliky, na tomhle stávajícím motoru již opravu olejového čerpdla (ta hřídelka), mne upozorňovali, že by bylo vhodné, nynější čerpadlo přehodit na ten jiný motor, nebot ten problémový šestihran už má vyměněný, za ten kalený. Ale když jsem se doma pak na to čerpadlo (vymontované) koukal, tak bych je nejraději zabil. K tomu vylágrování totiž zřejmě došlo tím, že když to čerpadlo opravovali a dávali je dohromady, tak asi špatně zajistili to mezikolečko se šikmým ozubením, mezi pohonem od motoru na kolečko hřídele čerpadla, nebot na něm jsou úplně očesané zuby a asi částečně sjelo po jeho nosném šroubu-hřídelce (byl úplně uvolněný), což toto zřejmě způsobilo. A toto pak dále způsobilo, že čerpadlo nemazalo a došlo k zadření kliky. Ale oni mi tvrdili, že k poškození tohoto kolečka došlo až vlivem zadření motoru! No, pěknej nesmysl, co? No, ale co se dá dělat, dohadování a případné soudění s nimi by asi bylo dražší. Nehledě k tomu, že dcera, při příjezdu s tím autem do tohoto servisu (byla od něj kousek když k poškození mazání došlo), neprozřetelně řekla, že uslyšela zarachocení (asi ty zuby) a pak jí začala svítit kontrolka mazání. Ale ona ještě dojela těch cca 300 m do tohoto servisu a tam se motor "kousl". No, "pozdě bycha honit". A Tobě ještě jednou dík.

asd1

Logicky 1. čerpadlo a až 2. zadření... Ten bazar motor na tom může být hůř než aktuální.. Přebrousit kliku a dát nový šály zas tak moc práce neni. čerpadlo bys dělal tak jako tak.. Ale jestli chceš za 35k loterii...

Dceři poděkuj.. Njn, stane se

007cz

Pokud motor nemazal, tak to není jen o zadřené klice. Jako první dostalo záhul turbo potom vačky atd. Opravit takto poškozený motor přebroušením kliky je sázka do loterie.


To jenda. Jendo, díky za ty odkazy, dokonce jsem tam ty šály, jak na hlavní ložiska, tak na ojnice našel. A trochu mi to nasadilo brouka do hlavy, zda by nestačilo, pokud by nebyla klika poškozená, pouze šály vyměnit. To by pochopitelně záleželo na tom, jak bude klika vypadat až ji shlédnu. Ale pak bych měl ještě další problémek. To olejové čerpadlo má očesaný ty zuby na tom mezikolečku, co způsobilo jeho nefunkčnost. A tohle kolečko asi těžko, samostatně, jako ND, někde seženu. V těch Tvých odkazech jsem je samostatně nedohledal, pouze celé origoš čerpadlo za cca 6500,- Kč. Ale i to je to bez obrázku, takže nevím, zda je to ono. Jsou tam totiž ještě jakési jeho "alternativy", ale ty jsou markantně jiné.

 

jenda2*

0x

Demontáž a montáž s cenou souhlasí. Klika by stála kolem 2000, šály zhruba také tak. Vačky pohledová kontrola, ta bývá s turbem jako poslední. Klika se zadře během pár minut. Raději 30000 do opravy než 30000 do ojetého motoru. To jsou snadné počty.

 

007cz

0x

Kontrolovat vačice pohledem, turbo poslechem, lze. Doufat že motor není plný špon, že nejsou vyhřátá gufera, že se nic nestalo hydroštelum, pístum bez oleje a třeba i pd jednotkám, lze. Doufat že nejsou vydřené, křivé a oválné ojnice, lze...ale je to fušeřina, fuj.

asd1

Vzhledem k cenám to neni fušeřina ale nutnost. Každý by radši dal komplet nový motor, ale to normální člověk moc nedává. Proto se to řeší kompromisem kdy se mění to co je opravdu nutné. Samo nevyměnit věc za dvě stovky a kvůli ní zadřít znova se musí ošéfovat

007cz

Muj názor je, že taková oprava je fušeřina. Bud se oprava vyplatí nebo ne, bud ty prachy jsem ochotný dát nebo ne. Ale opravit něco jenom napul muže ten, koho to baví, má na to čas a nevadí mu že ho auto někde nechá.

007cz

To je potom opravdu lepší ten motor z kopřiv, než ten napadený českým kutilem.


K úvaze o řešení výměnou motoru, mne ještě vede a je ještě rovněž důležité, že motor stávající má nájezd cca 250000 km. Takže jde rovněž i o stav válců a pístů. A možná další poškození mohou být rovněž reálná, jak i někteří z Vás varují. A já už si osobně na opravu stávajícího motoru netroufám a abych si to, za drahý peníz, nechal někde udělat, nemám nikoho, ke komu bych měl dostatečnou důvěru, že dá opravdu, tenhle motor, do pořádku. A i když jsem se ptal, tak se do toho ani nikomu nechce. Ale při výměně motorů nejde o žádné závažnější zásahy do motoru a tak bych tu důvěru měl poněkud větší. A výměna motorů bude jistě i rychlejší, než oprava toho původního. A nabízený motor na bazaru má mít nájezd 160000 km a prodejce slibuje, že sdělí i VIN auta a ze servisky je snad prý i toto možné ověřit. A dle jeho referencí, má být motor OK a on i dává (pochopiteně relativní) záruku na vyzkoušení . No ale, pochopitelně, opět je to vše určité riziko. Ale co ne?

Olejové čerpadlo, z původního motoru, bych nechal, vzhledem k tomu, že je odstraněna potenciální možnost poškození toho šestihranu (navím jaký je u nového motoru), po řádném propláchnutí, na nový motor přehodit. Pouze by se přehodilo to poškozené mezikolečko od motoru na čerpadlo. Případně přehodit pouze tu šestihrannou hřídelku, na čerpadlu nového motoru, za tu kalenou z čerpadla původního motoru.

jenda2*

To 007: už podle názoru, že první odešlo turbo je vidět, že nemáte potuchy o chodu motoru. Klika je jako první vždy, protože nese největší zátěž a nutnost mazání. Proto jsou vaše odpovědi trapné a nikdy jste nic neopravoval. Já ano, GO pístů a vše naprosto perfektně funkční a za pá Kč. V Čechách ja každý znalec, hlavně z doslechu.

007cz

Jendo, Časem a praxí někdy možná pochopíte, proč je duležité duklané mazání turba. Klika se většinou zadře jako první, protože má největší třecí plochy. Do dalších ůspěšných GO pístu držím palec.

turbocar.cz/...

Zadřená ložiska turbodmychadla

Opakované přerušení dodávek motorového oleje na krátkou dobu (do 4-5 sekund) způsobí poškození ložisek turbodmychadla.

Příčiny:

- montáž turbodmychadla bez předchozí kontroly systému mazání

- nedostatečné množství motorového oleje

- omezený přívod motorového oleje do trubice přívodu mazání turbodmychadla

- výměna motorového oleje a filtru

- malé průtokové množství oleje ( nedostatečné chlazení rotoru – modré až černé zbarvení, napečený olej na hřídeli i ložiskách rotoru)

- porucha olejového čerpadla

- odstavení vozu na exterémně dlouhou dobu

- nesprávné startování (zvláště v zimním období s teplotami pod bodem mrazu)

- nízký tlak oleje způsobený závadou v systému mazání

- znečistění oleje (např. průnikem paliva či chladicí kapaliny do soustavy mazání)

asd1

Opravu nemyslim napůl tj. vynechat něco zásadního, ale opravit to co je opravdu nutné a ne jak Rotschild "vyměňte celý auto" Spousta věcí jde dát do kupy i levně, taky jsem měl motor kde od servisů lítalo 50k jako nutnost, a udělalo se to za desítku a ten motor po 50 kkm furt jede a zdá se že přežije auto...

007 v tom článku je "opakovaně" tj. často, neznamená to že po 7 vteřinách se ložisko chytne. Píše že dojížděla 300 metrů a nejspíš pomalu, tj. ložiska turba chycená být sice můžou ale nemusí. Buď je zkontroluješ nebo vyměníš nebo to jen budeš sledovat.. Vačku skoukneš, ta nejspíš bude OK. Šály odchází jako první, klika se musí očistit od nataveného kovu z ložisek, tj. nejlíp přebrousit ale jde to i opatrně "růčo" - odstraňuješ měkčí kov než je klika.. Spousta dílů může být načatých i na tom novém motoru, i včetně turba, loterie to je tak jako tak, aby byla jistota tak bys musel dát nové turbo (repasy jsou taky loterie - záleží kdo to dělal..). Špony jsou vidět, ví se že tam být můžou tak je hledáš..

Tazatel - podle popisu je lepší přehodit ten bazarovej.. Ten druhý se pak může v klidu dát do kupy a tím se to trochu zlevní...

007cz

Ale já netvrdím že je ten motor vylágrovaný komplet, jen se vám snažím vysvětlit že motor bez mazání není jen zadřená klika. Dostat špony z olej. kanálu znamená celý motor rozdělat, propláchnout benzínem, vyfoukat a modlit se že tam nic nezustalo. Co se týká mazání turba, kdo zná tak ví jak je duležité, a ty články jsem narychlo našel jen pro "kutila jendu" at se trochu poučí. Máš pravdu doma si mužeš smirkovat kliku třeba každý den, ale servis nebo dobrý řemeslník tě pošle do... nikdo ti na takovou opravu nedá záruku, a věř že zákon schválnosti funguje, a za měsíc ti bouchá zákazník na vrata a chce zpět peníze, jelikož to turbo bere olej...po tvé opravě...PS za 300m nezadřeš motor, jednou přitáhli zákazníka z dálnice, rozsypané oil čerpadlo, motor krasně běžel ale nemazal, aby v rámci garance dostal motor nový tak jsem mu na zvedáku trochu pomohl,,,,,,,dalo fušku než se zastavil ale nikomu to nebudeme říkat

asd1

Jo to souhlas, jako servis se zárukou pokusy za levno nejsou na místě, jedině že na to písemně upozorníš a že jde jen o pokus.. V každém případě pokud je kšeftů dost tak servis nemá potřebu dělat za pár korun a radši mění motor celý..

Jj ženská, říká že jela 300m ale mohlo to být i víc

jenda2*

To 007, co tady tvrdíte je samozřejmě blábol. Klika při zadření nedělá špony, protože na pánvi je kompozice , která se při suchém tření smázne a zabrání se tak zničení kliky. Jste směšný, ale proč ne. Jsem strojař a co tady studujete jsem dávno zapoměl. A pseudoodborníků je všude plno. Hlavně hodně a rychle zaplatit a výsledek jedno velké drahé poučení, že selský rozum a umění starých automechaniků je pryč. Kliku doma smirkovat - to už vážně přeháníte. Vyrábí se opravné rozměry, které jsem pro tazatele našel v Autokelly. Jak říkám, pseudoodborníků jako vy je fakt hodně a výsledek vidíme v textech 007.

007cz

Jendo jak říkáte tomu v té olejové vaně, a na videu to třpytivé hned na začátku v hadře a v 18 min v olejov. filtru?


youtu.be/...

007cz

Ten člověk snad smirkuje klikovou hřídel. Jendo, chápete to? A doma, to snad už přehání? Vždyt kompozice při suchém tření kliku ochrání. Jendo že jste strojař, neříkejte nikde nahlas.


youtu.be/...


To 007. Ale on tu kliku "nešmirgluje" a nota bene vůbec ne na sucho. On ji začistuje lapovacím papírem a vlhčí jej olejem. Což, i když nejsem přímo odborník, bych považoval za docela možné. Kdysi jsem, podobným způsobem, začistoval klikovou hřídel, pro ojniční ložiska, při výměně ojetých šálů na Dacii 1300 a dokonce na autu ze spodu. Pak osadil nové originální šály a Dáčka najezdila další desítky, možná stovky tisíc km. Prodal jsem ji ještě za cca za 10 let a motor chodil jako hodinky a Dáčka jezdila bez problémů. Tím lapovákem ji neobrousíš, akorát oleštíš.

A když už se vám do Vaší odborné diskuze s jendou pletu, tak co si oba myslíte o tomto? Pokud došlo k poškození olejového čerpadla a pak k následnému zadření šálů, dostala se kompozice i do mazacích kanálů a dalšího systému rozvodu oleje? Logicky by se dalo spíše uvažovat o tom, že kompozice skončila v olejové vaně, nebot ji čerpadlo do systému, protože jednoznačně nefungovalo, nemělo možnost "natlačit".

007cz

bohumil, někde píši o "šmirglování na sucho"? Co mi to podsouváte? A lapování je také uplně něco jiného. Také jsem prodloužil život několika takto poškozeným motorum, ale samozřejmě záleží na míře poškození. Téměř vždy je to ale 50 na 50, ale pokud není klika moc poškozena lze ji takto začistit, za pokus to někdy stojí. Co je v mazacím systému motoru ti neřekne nikdo. Variant je několik, muže tam být kompozice, kdy se zadíralo čerpadlo, klika byla špatně mazána. Mužou tam být části zadřeného čerpadla, nebo obojí. Také tam nemusí být nic. Takovou opravu se ale nevyplatí někomu zadávat, dobrý řemeslník tě s fušeřinou odmítne, nebo to udělá pořádně ale to se nedoplatíš. Já osobně bych sehnal druhý, v rámci možnosti ověření dobrý motor.


Jo, za to "na sucho" se omlouvám, to jsem se nějak přehlíd. A co se týká toho, nechat si to udělat (kompletní opravu), to je mi jasné, že bych se nedoplatil. To si jen tak spíš "pohrávám" s myšlenkou, pokud by ta klika nebyla "kór moc" poškozená (což zatím ovšem nevím) a za předpokladu že se mi bude zdát, že nejsou rozvody oleje zas.aný od sajrajtu, že bych leh pod auto a pokusil se to vyčistit a vyměnit šály na klice i na ojnicích sám. Což by představovalo tak nákladově cca 4-5000,- Kč. No, ale to je jenom asi hodně blbej nápad.

Ono, co se týče koupě jiného motoru z bazaru, jsou s tím i dosti problémy. Teď jsem měl jeden už rozjednaný, přes Bazoš, z jednoho bazaru v Praze, holý za 19990,- Kč (cena v inzerátu). Měl mít nájezd 110000 km. Což by bylo paráda. Ale když jsem po nich chtěl nějaké údaje (takové prohlášení) o stavu motoru, jeho čísle a původu vozidla, případně VIN a poskytnutí záruky na odzkoušení a projevil jsem zájem, tak mi natočili akorát nějaké video kompletního auta Sharan s běžícím motorem, jeho tachometr s kilometrama a cenu, původně stanovenou v inzerátu, najednou "upřesnili", že jde o cenu bez DPH . Takže by výsledná tedy byla kolem 25000,-Kč. No "vykuci". Jinak že nic k tomuto inzerovanému motoru nemají a nedají. A platbu, pokud by se realizoval převoz, předem. Tož ono to má svá, ne malá, rizika. To jenom tak bokem. Ale celkem nespěchám (tohle auto je nyní jako případná "rezerva") a tak se dál uvidí. Asi počkám až bude jaro a pak nejdřív lehnu pod auto a zjistím co a jak. Sice mám garáž, ale pouze obyč a v té se tohle dělat nedá, tohle jsou moc velký auta.

 

asd1

To je super bazar motor, ty chceš VIN pro ověření skutečného nájezdu a oni ti ho nedaj (protože stočenka) a 25k za starej olítanej motor prakticky bez záruky - to asi spadli z višně.. Holt hejlové jsou tak to ani jinak nenabízí

Osobně bych to vyčistil, zkontroloval a jezdil. Kontrola na špony je jasná, čerpadlo taky jasný - šály růčo kliku začistit od kompozice.. Největší strašák jsou ložiska turba, tj. buď kontrola, nebo ho pak hlídat.. Hlavně jestli je sítko před turbem tak aby nebylo ucpaný šponama.. Dobrá připomínka pokud čerpadlo nejelo tak špony budou jen o dkliky do vany - po motoru je nemělo co roznést.. Poruchu bych zas tak tragicky neviděl a vůbec nemusí lítat desítky tisíc..

007cz

V první řadě je potřeba rozdělat a zjistit co se vubec stalo. Pokud zaklepe jedna ojnice a auto se zastaví včas, je šance že pujde klika "přeleštit, vyčistit". Ale pokud to vubec nemazalo, motor se zastavil, tak mám strach že budou chycené i hlavní lágry, a to dost. Mohl se i lágr protočit v ojnici a zničit ji, ale to jen spekulujeme. Pokud auto nutně nepotřebuješ, máš čas a chut do práce motor rozdělej a pak uvidíš co dál.

asd1

Nezaklepal ale kousl... Jsem pro v klidu rozdělat a zjistit stav. Mmch. ve videu není žádný lapovací papír, ale jemný šmirgl + olej a hadrem s tim točí. Takhle to jde od kompozice vyčistit úplně v pohodě, jen se nesmí ubrat moc železa Chlapík neni vůl a umí...

Bazarista s olítanou stočenkou za 25k je vtipálek..

007cz

To není vtipálek, to je klasický bazarista. Každé zboží má svého kupce. Lapovací papír snad ani neexistuje, nebo jo? Lapování je uplně něco jiného. Kompozice vyčistit jde, ale všechno se odvíjí od míry poškození.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]