Nejste přihlášen/a.
Dobrý den,
když používám přední mlhová světla je povinnost mít zapnuta zároveň i potkávací nebo stačí parkovací?
Jde mi o to, co říká vyhláška. Viditelnost by možná byla lepší s parkovacími, ale nevím jestli je to v souladu se zákonem.
Díky za odpověď
Zákon o provozu na pozemních komunikacích praví: Vozidlo musí mít za jízdy při snížené viditelnosti rozsvícena obrysová a potkávací nebo dálková světla, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu. Z toho vyplývá, že za mlhy musí být rozsvícená potkávací (spolu s obrysovými) nebo dálková světla. Pokud rozsvítíte mlhovku, tak ta nenahrazuje žádné z uvedených světel, vždy tedy svítit potkávacími nebo dálkovými světly.
Hádat se nebudu, jen si dovolím podotknout, že znění zákona je věc jedna a jeho právnický výklad věc druhá. Šikovný právník vám to znění klidně otočí o 180°.
Jestliže řidič pojede za snížené viditelnosti, aniž by měl rozsvícená potkávací nebo dálková světla, bude to jednoznačně porušení zákona bez ohledu na to, zda má či nemá rozsvícené přední mlhovky.
Milane, je to myšleno obecně. Konkrétní příklad si honem nevybavím, ale stačí si uvědomit jak v některých kauzách rozhodují různé soudy a to podle jednoho a téhož zákona. Některé kauzy se vlečou i několik let a existuje v nich několik několik nepravomocných protichůdných rozsudků. Tolik tedy k tomu, jak jsou paragrafy zakroucené.
Pokud nemáte denní svícení, tak obrysovými a potkávacími světly musíte svítit pořád. Plus za mlhy nebo hustého sněžení i či deště zadními a volitelně i předními mlhovkami. Takže v tomto případě musí vždy svítit i potkávací světla.
Pokud máte denní svícení, tak to po rozsvícení obrysovek zhasíná, čili platí opět to samé co výše.
j3nda.
samozřejmě že toto řeší zákon 361/2000
§32 zní: (2) Vozidlo musí mít za jízdy při snížené viditelnosti rozsvícena obrysová a potkávací nebo dálková světla, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu.2)
Poznámka: § 2 písm. ff) snížená viditelnost je situace, kdy účastníci provozu na pozemních komunikacích dostatečně zřetelně nerozeznají jiná vozidla, osoby, zvířata nebo předměty na pozemní komunikaci, například od soumraku do svítání, za mlhy, sněžení, hustého deště nebo v tunelu.
(4) Přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy.
Užití zadních světel do mlhy na vozidle, které jimi je vybaveno, je na rozdíl od dřívější právní úpravy při jízdě za mlhy, sněžení a hustého deště povinné. Přitom se nezohledňuje, nakolik je viditelnost snížena, případně jaká je skutečná dohledná vzdálenost. Není zohledněno ani to, že užití zadních světel do mlhy může být v některých případech nevhodné, když by mohlo dojít k oslnění ostatních účastníků provozu. Rovněž se nestanovuje zvláštní omezení nejvyšší dovolené rychlosti při jízdě s užitím světel do mlhy, jako to plyne například z německé právní úpravy. Je proto nutné vyjít z obecné právní úpravy, kde je v této souvislosti zvlášt významné ustanovení § 18 odst. 1. Přední světla do mlhy lze užít pouze v případech, kdy je řidič povinen užít zadní světla do mlhy. Platí tedy, že svítit předními světly do mlhy je možné pouze v případě, že jsou současně užita také zadní světla do mlhy. Užití předních světel do mlhy však není povinné.61
Nic složitého, vše je jasně popsáno v zákoně.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.