Nejste přihlášen/a.
prosím o radu - auto po kratší trase už nešlo nastartovat, baterie byla vybitá jezdím cca 2x týdně do města - 6 km tam a 6 zpátky, delší trasu jsem jela před 3 týdny... baterii jsem koupila se starším autem před 3 roky, nevypadá kdovíjak stará - teď jsem ji nabila a zdá se OK, ale bojím se, aby mě zas někde nenechala ve štychu - radili byste mi koupit novou? je už kaput? nebo ji jen vybíjejí ty krátké trasy a stačí třeba jednou měsíčně dobít? děkuji
Jezdím každý den cca 7km tam a zpátky. S baterií nemám problém.
Kupte novou, tato bude na konci životnosti a teď před zimou někde stoprocentně zůstanete stát.
Nejlíp pořídit si voltmetr do auta (do zásuvky zapalovače, např. z Aliexpress za dva dolary i s poštovným, multimetrem ověřit jeho přesnost - některé o pár desetin proměřují), ověřit jestli je dobíjení v pořádku, obecně nastartovaný motor = napětí v síti kolem 14 V. Občas koukneš za jízdy na voltmetr a víš že dobíjí správně...
Pak stačí kouknout jaké má baterka napětí v klidu (minimálně hodinu po vypnutí motoru), pokud má pod 12V tak dobít, výborný poměr cena/ výkon má nabíječka z Lidlu za pětikilo. Moderní kalciové baterky pokud jsou vybité tak rychle umřou, zcela vybitou pokud necháš jeden den tak je po ní (sulfatace elektrod)
Pokud má baterka zátky článků, tak je dobré občas zkontrolovat elektrolyt, občas se píše "bezúdržbová", ale má zátky pod folií.. Kontroluju ca po třech letech a pak jednou za dva roky.. Hodně novějších baterek má mizernou životnost, běžně zdechaj po třech letech, včetně značkových (např. u Varty se mi to stalo už dvakrát, přitom dobíjení OK, nikdy nebyla vybitá pod 50% = značková baterka = vyhozený prachy za nic..)
Hlavně by bylo dobré vědět, o jaké auto jde. Pokud je to totiž novější kousek, tak není vyloučeno, že může být opatřeno tzv ,,inteligentním nabíjením´´.
Člověk by si totiž řekl, že na tak jednoduchém systému, jako je nabíjení baterie, není co zm*šit. Omyl. EU a ekoteroristé dokázali i zde vylepšit daný systém k totální nepoužitelnosti.
V podstatě jde o to, že tyto auta dobíjejí baterii jen tehdy, když se brzdí motorem. Takže můžete ujet třeba 100km po dálnici v ostrém tempu - ale dojedete s baterií na 12 V. Geniální, že? Kolega už takhle odepsal za rok dvě baterie - je totiž zapřísáhlý ,,vyřazovač a plachtič´´ - prý tím šetří - no asi to platilo dříve, i zde na toto téma proběhly diskuze, jestli je lepší vyřadit, či brzdit motorem, každopádně ro soudruzi rozhodli za nás
Pokud si někdo myslí, že přháním, necht si počte :
Řešení je jednoduchá nabíječka - třeba z Lidlu za pětikilo a holt baterii dokrmit ze zásuvky.
Jj, to je taky dobrý kurvítko.. Naštěstí to jde jednoduše odbastlit a pak dobíjí klasicky postaru..
Tam je problém spíš že si po dlouhý jízdě myslíš že je dobito, a ona je baterka klidně jen na 50%. Pak týden stojíš a už se vesele rozběhne větší sulfatace elektrod a baterka jde do háje...
No stačilo by, kdybyste aspoň jednou týdně jela trochu delší trasu,aby se stačila baterie dobít.Ty krátké trasy ji nedobíjí.
Lepší je investovat do nové baterie a tu pravidelně dobíjet. Je lepší dát ty peníze, než jezdit v nejistotě. Obzvláště v zimě by to mohl být problém. Otázka ale je, jestli je to opravdu (jen) špatným stavem baterie nebo nedostatečným dobíjením baterie. Může být porucha na alternátoru. Životnost baterie může být tak 5 až 6 let. Pokud měl předchozí majitel baterii např. 2 roky a pořádně jí nedobíjel, tak se mohla už před Vaší koupí výrazně snížit kapacita baterie.
1. Když někdo prodává auto, těžko do něj před prodejem bude kupovat novou baterku. Baterka má oficiální životnost 4-5 let. Je pravda, že mě obvykle vydrží mnohem déle, ale i tak 3 roky u ojetiny považuji za velmi dobré.
2. 6km je dost málo na to, aby se baterka plně nabila, chce to jezdit delší trasy, nebo občas baterku nabít.
3. Pokud je baterka vybitá tak, že auto nestartuje, mělo by nabíjení jmenovitým proudem trvat 10 hodin. Pokud baterka jeví známky plného nabití po 1-2 hodinách, je to důkaz toho, že už mnoho kapacity nemá.
děkuji všem za dobré rady - ukázalo se, že baterie je opravdu kaput, nechala jsem ji přes noc nabíjet a druhý den jsem opět nenastartovala... znovu už baterie ani dobít nešla, nabíječka ji "neviděla" - tak jsme se sousedem nastartovali přes kabely, a jela jsem koupit novou baterii hezký den
Při vybití pod určitou hranici to "chytrá" nabíječka vyhodnotí jako vadnou baterii a nezačne nabíjet. Musí se "nakopnout" blbou nabíječkou aby se chytla (stouplo napětí), nová baterka možná nebyla nutná (ale 5 let = běžná životnost, tak vyhozený prachy to spíš nejsou..)
Proměř dobíjení jestli je OK, + klidový odběr (někdy se auto "uspí" až po např. půl hodině a opravdu klidový odběr je až potom.. Bylo by škoda zbytečně zlikvidovat novou baterku..
Do budoucna se hodí ten voltmetr do zapalovače - vybití nebo vadu dobíjení poznáš dřív než to přestane startovat..
Tahle "hračka" vám objektivně nedá informaci o skutečném stavu baterie. Baterii je potřeba měřit voltmetrem se zatěžovacím odporem. To vám změří servis.
Pod zátěží to máš při každým startu kdy jede startér na tý blbý hračce vidíš pokles napětí a na základní orientaci to bohatě stačí..
To v odkazu je nabíječka a má i voltmetr, takže ano tohle je ono..
Při startu se ukazatel "zhoupne". Je to pouze orientační měření. Měření se zatěžovacím odporem, se provádí několik sekund v klidovém stavu baterie a měří se na odpojené baterii.
No vzhledem k ceně toho analyzéru je pro někoho, kdo se tím neživí, jednodušší koupit rovnou novou baterku
Aneb bez elektorechnický laboratoře zahyneš :D Na zjištění potřeby nabít bohatě stačí ten voltmetr z Alíka a pokles napětí při startu (startér je zátěž) bohatě stačí na odhad jestli je baterka ještě OK nebo už začíná odcházet. Hloubku vzorku na pneu taky nemusíš měřit mikrometrem, bohatě stačí šupléra a jde to i čímkoliv se stupnicí v milimetrech. A kupovat speciální měřič hloubky nepotřebuješ už vůbec..
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.