Nejste přihlášen/a.
Zdravím,
s kolegou vznikla menší debata ohledně křižovatky v Kunovicích, a proto jsem chtěl znát názor, resp. se ujistit o přednosti v jízdě na dané křižovatce.
Uvažujme, že se na křižovatce nacházejí pouze vozidla 1 a 2. Já jsem zelené vozidlo (2) odbočující z vedlejší komunikace na hlavní směr vlevo. V tu samou chvíli ke křižovatce přijíždí modré vozidlo (1), rovněž z vedlejší, a odbočuje doprava.
Platí zde pravidlo přednosti vozidlu v protisměru (i když je to mimo hlavní křížení), a tak zeléné (2) dá přednost zprava jedoucímu modrému (1), nebo se v době najetí do křižovatky nachází zelené (2) již na hlavní a má přednost před zeleným (1), kterému to tak ukládá značka "Dej přednost v jízdě"?
Já pro jistotu pouštím ty zprava, tedy jedu až po (1)...
Díky za všechny odpovědi,
Radek
Vozidlo 1. je vozidlo protijedoucí a tedy má přednost. Tvar křižovatky je jasný. Vozidlo č.2 při odbočování vlevo musí dát přednost vozidlům jedoucí po hlavní silnici a zároveň musí dát přednost protijedoucímu vozidlu. I kdybys byl už najetý na hlavní cestě, stejně musíš dodržet tuto přednost.
angryuncle - "...se v době najetí do křižovatky nachází zelené (2) již na hlavní a má přednost před modrým (1), kterému to tak ukládá značka "Dej přednost v jízdě"?
Zelené vjelo do křižovatky s vedlejší silnice a tím, že uprostřed křižovatky změnilo směr rozhodně žádnou přednost nezískává. Nebo snad někde uprostřed křižovatky míjelo značku "hlavní silnice"? Modré pro něj stále zůstává protijedoucí, takže mu musí dát přednost.
"Já pro jistotu pouštím ty zprava, tedy jedu až po (1)..."
Pro jakou jistotu ? Tady žádná přednost zpava neplatí! Modrý je protijedoucí, přijíždějící stejně jako Vy po vedlejší silnici.
Občas se děsím, co se dneska dá potkat na silnicích...
rqgs - Je úplně jedno, jaký tvar má křižovatka a jak je to "posunuté" Pořád je to jedna křižovatka, ve které musíte respektovat značky, které míjíte při vjezdu do křižovatky. Žádná přednost se uprostřed křižovatky rozhodně nemění.
Teď jsem si všiml, že jsou tam funkční semafory. Takže tady už je snad každá diskuse zbytečná. Neexisuje tu žádná "hlavní" ani "vedlejší" ani žádná "přednost zprava"! A to bez ohledu na to kdo odkud přijíždí a kam jede. Jediná přednost je v tomhle případě přednost protijedoucího (modrý).
Takže polopatě, i pro právníky.
w) křižovatka je místo, v němž se pozemní komunikace protínají nebo spojují; ...
x) hranice křižovatky je místo vyznačené vodorovnou dopravní značkou "Příčná čára souvislá", "Příčná čára souvislá se symbolem Dej přednost v jízdě!" nebo "Příčná čára souvislá s nápisem STOP"; kde taková dopravní značka není, tvoří hranici křižovatky kolmice k ose vozovky v místě, kde pro křižovatku začíná zakřivení okraje vozovky.
Tolik zákon. Předmětnou křižovatku jsem označil hranicemi a její území vybarvil, jak pro děcka ve školce. To znamená, milé děti, že všechna autíčka, co jsou v zeleném políčku, se musejí řídit pravidly o jízdě křižovatičkou, at jsou tam ostrovy třeba jako Madagaskar.
Tak ještě jednou:
Sice polopatě, ale blbě. Pokud je uvnitř zelené plochy jakékoli dopravní značení, upravující přednost v jízdě, má toto dopravní značení přednost před obecnou úpravou silničního provozu, danou zákonem. Takže to, co jsem napsal o kousek výš, stále platí a bez znalosti konkrétního dopravního značení uvnitř křižovatky (v tvé zelené ploše) se nelze objektivně vyjádřit.
Nesnaž se mě přesvědčit, že když uvnitř křižovatky bude značka "Dej přednost v jízdě", která upravuje přednost ůči vozidlům n jiném rameni křižovatky a bude přednost upravovat jinak, než je obecná úprava, nebudeš ji respektovat. Když tímto svým chováním způsobíš dopravní nehodu, bude vina na tobě.
satame, doprkynka, však nejsme vepři. Vždyt jsem vycházel z toho, že v té pidikřižovatce s pidiostrůvky žádné jiné značení není !
Jj, tady je na tom ostrůvku cedule Hlavní silnice, takže jde o dvě křižovatky ! Ta rovně je hlavní a bypass je vedlejší = kdo jede po bypassu dává přednost. Navíc tam jede mimo semafor, takže značky platí i při puštěných semaforech.
ernie, nic ve zlém. Jen chci vysvětlit, že zákon č. 361/2000Sb. není demagogie a že řidič musí sledovat situaci v provozu na PK včetně dopravního značení, byt to značení je "uvnitř" třeba i světelně řízené křižovatky
A k tomu rád podotknu, že pokud DZ v křižovatce upravuje přednosti jinak, než příslušný předpis, není to chyba, jak už jsem se tu v podobném tématu také od několika rádců dozvěděl. Je to právo orgánů, zabývajících se bezpečností provozu na PK a jeho řízením. A když příslušný orgán rozhodne, že "místní úprava" pomocí DZ je vhodnější, než úprava obecná, jsme povinni ji respektovat.
chlapci, přečetl jste si někdo výklad magistrátu k této křižovatce? Pobavil jste se někdo s místním policistou dopravákem o této křižovatce?
Navíc ještě rarita v Pardubicích, kdy na semaforu odbočuje řidič vlevo, na jedné nemusí dát přednost vozidlům odbočujícím vpravu, na druhé musí dát přednost.
Řidič co odbočuje vlevo, opravdu jede na plné zelené světlo vlevo a jednou musí a podruhé nemusí dát přednost.
Nehody tam nejsou, páč řidiči přistupují logicky k situaci.
Milane, mé názory myslím vcelku dobře znáš a nějaký "výklad magistrátu" je mi proto celkem fuk.
ernie, nebylo to myšleno jako napadání a jsem rád, že se naše názory přibližují, někdy i shodují
Pavle, neber to zle, ale nepamatuji si názory všech. Každém říkám, že má svůj mozek, svůj názor a svoje znalosti předpisu. Nikdy neuvěří opačnému názoru.
Páč názor magistrátu zpracovali znalci v oboru, ti, co řeší správní řízení při přestupcích.
zde odbočuje vlevo a nedává přednost vozidlu odbočujícímu vpravo.
zde odbočuje vlevo a nedává přednost vozidlu odbočujícímu vpravo.
Proboha, co furt s těma ostrůvkama všichni máte? Protijedoucí vozidlo má přednost! Ty autoškoly učí co, to my mě zajímalo...
Jediná podobná situace, kde platí opak, je na této křižovatce například, kde jsou bypassy rozlišeny hlavní/vedlejší:
ernie, prosím, můžete více rozvinout Váš popis "jediná podobná situace, kde platí opak, je na této křižovatce"
o jaký opak jde?
Děkuji
Ale vždyt vy víte, jak jsem to myslel, i když jsem to asi špatně napsal. Křižovatku jsem uvedl jako příklad pro ty, kteří furt melou o přednosti odbočujícího vlevo, protože je tam "ostrůvek, za kterým je hlavní silnice". U mnou uvedené křižovatky je hlavní silnice za každým ostrůvkem správně a podle značek, nikoli jako u křižovatky tazatelovy...
§ 22Jízda křižovatkou
(1) Řidič přijíždějící na křižovatku po vedlejší pozemní komunikaci (TO JSOU V POPISOVANÉ situaci OBA) označené dopravní značkou "Dej přednost v jízdě!" nebo "Stůj, dej přednost v jízdě!" musí dát přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech přijíždějícím po hlavní pozemní komunikaci nebo organizované skupině chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty přicházejícím po hlavní pozemní komunikaci.
Odbočování § 21(5) Řidič odbočující vlevo musí dát přednost v jízdě protijedoucím motorovým i nemotorovým vozidlům, jezdcům na zvířeti, protijdoucím organizovaným útvarům chodců a průvodcům hnaných zvířat se zvířaty, tramvajím jedoucím v obou směrech a vozidlům jedoucím ve vyhrazeném jízdním pruhu, pro něž je tento jízdní pruh vyhrazen.
Ve skutčnosti VOZIDLO, najíždějící při odbočování VRAVO za ostrůvkem z vedlejší na hlavní silnici, najíždí PŘED jiné vozidlo z pravé strany...
..."kdysi to bylo PROTIJEDOUCÍ vozidlo, protože si pamatuje, kdo přijížděl proti němu z opačné strany, mezi tím projelo několik aut po hlavní silnici, ale on si to dobře pamatuje... delší ostrůvek neřešíme protože si těch několik aut dokáže zapamatovat.."
.. ANO?
Je tato křižovatka a situace, která se tu řeší stejná?
(Oba mají na semaforu zelenou)
Po této křižovatce jsem jel před pár dny v roli červeného auta. Kdybych se nepodíval vlevo a nezašlápl to, tak mě modré auto slušně sundá. A ještě jsem dostal trubku a gesto, že jsem jednička. A další trubku od auta za mnou (toho chápu).
Z tohoto důvodu jsem to sem dal, protože jsem docela znejistěl.
Podle odborníka JUDr. Tomáše Berana má přednost zelené vozidlo. Modré vozidlo použilo bypassu a dává přednost všem vozidlům.
Jo jo, čekal jsem, kdy s tím někdo přijde. Holt není nad patřičně pružné zákony, které se dají vykládat několika způsoby, pokud možno protichůdnými. V tom snad nemá naše legislativa konkurenci.
Takže je to jasné. Když je ostrůvek menší, než malý, má přednost modrý. Pokud je ale větší, než malý (nebo snad dokonce větší, než velký), má přednost zelený. To má přece logiku, no nééé?
xx, ten čtenář jsem byl já, kdo se na pana Berana obrátil. Schodou okolností jsem "jeho"řešení konzultova s právníky a soudním znalcem na školení řidičů. K této křižovatce vydal i dopravní odbor stanovisko dalších právníků. VŠICHNI nesouhlasili s teorii pana Berana.
Jen pár drobností: křižovatku nemůžou právně komlikovat ostůvky, že by řidič nevěděl odkud vozidlo přijíždí je přeci nesmyl, páč ho přeci vidí, nemáme normální a nenormální okolnosti v předpisech.
Takže přestože si vážím názorů JUDr. Berana, často s ním souhlasím, ale teď s ním nesouhlasím.
Já bych s názorem JUDr. Berana souhlasil. Křižovatka tazatele @angryuncle nemá na konci by-passu semafor, ale pouze značku "Dej přednost v jízdě!". V tomto případě může modré vozidlo odbočit bez ohledu na signál na světelném zařízení, tzn., že může odbočit i tehdy, když zelené vozidlo má na semaforu červenou. Proto dává přednost všem vozidlům, která jedou na signál zelená po silnici, ke které se připojuje by-pass.
Takovýchto křižovatek je mnoho, a přednost při odbočování vpravo vám z protijedoucích nedá nikdo.
Vlevo odbočující jel někde kolem značky "Hlavní silnice"? Nebo z čeho může soudit, že nemá dávat přednost protijedoucímu nebo zprava jedoucímu?
Jedná-li se o křižovatku s řízeným provozem, tak pak značky neplatí. A tak by vozidlo odbočující na zelenou mělo podle vás dávat přednost protijedoucímu vozidlu, které vyjíždí z bypassu? Protijedoucí vozidla mají červenou, ale vozidla v odbočovacím bypassu mají pouze značku Dej přednost v jízdě. A z těch vlevo odbočujících nikdo nedává přednost vozidlu v bypassu.
Pokud má vlevo odbočující zelenou šipku vlevo, pak ji současně nemá protijedoucí kamkoli odbočující.
Mimochodem - kde se v zákoně vyskytuje henoný bypass?
xx, jasně, že můžete souhlasit s panem Beranem, nejste sám. Nic méně většina odborníků, které jsem oslovil je ale jiného názoru.
Dále pak pozor na tvrzení " Jedná-li se o křižovatku s řízeným provozem, tak pak značky neplatí."
To není často pravda, páč je mnoho křížovatek řízených semaforech, ještě tam ale platí značky.
-------------
Na této křižovatce jsou semafory všude.
Právě na tom odbočovací pruhu (bypassu) semafor není a řidiči dávají při odbočování vpravo všem přednost. Z těch odbočujících vlevo nedává protijedoucím přednost nikdo. Tak je to u nás v CB. A návrháři křižovatek právě předpokládají, že řidič odbočující vpravo při použití bypassu bude dávat přednost všem vozidlům. Taková je v CB praxe.
xx: Buďto už přestaň hulit anebo nejezdi. Kde je prosím tě napsáno, že podle tebe cit: "Jedná-li se o křižovatku s řízeným provozem, tak pak značky neplatí."
To jsi četl kde?
Já to znám jinak, a sice:
§ 76(6) Světelné signály jsou nadřazeny svislým dopravním značkám upravujícím přednost.
Pokud v tom nevidíš rozdíl, tak opravdu vrat řidičák.
xx, jestli myslíte tento bypass,
tak já tam ten semafor vidím. Přitom se oba bavíme o stejné křižovatce.
Navíc bypass je místo, které nevjede do křižovatky na kruháku. Zde není bypas žádný.
xx: Na tebou vloženém obrázku křižovatky Nádražní/Gen. Píky JSOU na všech bypassech (ostrůvcích) značky, rozlišující hlavní/vedlejší. Jestli tamtudy jezdíš a nevíš o tom, tak potěš koště. Takže pro blbce (neber si to osobně). Projedu semafor, přijedu k ostrůvku, kde na mě civí kosočtverec ne jako symbol vaginy, ale jako označení hlavní silnice. Proti po bypassu jede auto. Kdo má přednost ku*va už?!
Z obrázku není jasné veškeré svislé dopravní značení křižovatky. Takže nelze zodpovědně objasnit průběh případných manévrů vozidel v křižovatce, a to jak v případě, že je SSZ v činnosti, tak i bez něj. Bohužel nemám momentálně přístup na Google Earth Street View pro oveření veškerého dopravního značení, ale bez toho je hodně zde prezentovaných úvah dost mimo mísu.
Před několika měsíci tady byla podobná diskuze, dával jsem tam obrázek uspořádání jedné relativně jednoduché křižovatky u nás. Na té křižovatce byl jeden pidiostrůvek oddělující odbočení vpravo mimo semafory a tam byla přednost upravená dopravním značením tak, že protijedoucí odbočující vlevo má přednost před vozidlem, odbočujícím proti němu vpravo.
Bohužel to nějak nemohu najít. Pokud to někdo najdete, naleznete tam i vysvětlení toho uspořádání křižovatky.
Všem, co zde napsali špatné odpovědi a zdůvodnění musím sdělit, že dneska jsem s makléřem z realitky řešil pronájem a náhodně se zmínili o první křižovatce v tomto dotazu. Velice mne udivilo jeho tvrzení, že když na semaforu svítí zelená při odbočení vpravo, je tam i značka dej přednost, tak se musí dát přednost páč tam je značka.
Po desetiminutové debatě ale změnil názor a dal mi za pravdu.
Jak někdo může tvrdit, že značka má přednost před semaforem, to nechápu.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.