Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Není možné namontovat litá kola na vůz

Od: bruno odpovědí: 32 změna:
Dobrý den,
koupil jsem si přes inzerát lité kola. Rozteč i středová díra sedí. Vyšrouboval jsem matky, demontoval zimní kolo na disku a vložil lité kolo. Když jsem začal šroubovat matky, zjistil hsem, že se zapouští to hliníkových děr. Zkusil jsem je utáhnout a jak jsem je pak viděl jak jsou matice zapuštěné v hliníku, zhrozil jsem se, nešly vytáhnout, až na silu jsem vyrval celé kolo přes matky Kde je chyba prosím? Co mám dělat dále?
Děkuji

 

 

32 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


8x

Nejsem odborník na litá kola..Ale já mám dvě sady šroubů..Jiné na plechové zimní disky a jiné na letní lité disky.

 


3x
Buď si koupíte matky přímo na tato kola nebo rovnou nové disky. Tento jste už poškodil. Evidentně neměla kola být pro tento typ vozu. Jiný kónus a kolo prostě držet nikdy nebude.
doplněno 10.04.18 08:59:

tak já vždy mazal - resp. čistil WD40 - mazat vazelínou mi připadne nebezpečné... mazadlo WD40 přeci jenom spíš očistí než namaže... a za chvilku je to vypařené, ale vazelína na šroubech-matkách... ještě se vám nikdy nepovolila kola?

Kolego Jmlc mně ne a mažu co mám po ruce nejčastěji motorovým olejem nebo LHM ,ale máznul jsem u grafitkou a jednou taky měděnou pastou.Dotahuji VŽDY krátkou pákou (cca25cm) a stejně VŽDY musím povolovat 2x delší pákou (cca50cm.)

WD není určeno k mazání ale spíše ke snadnějšímu povolení utáhlých a zarezlých šroubů-má relativně velkou vzlínavost!

 


3x
Na to musíš dát matky na litaky. Mají takové zalisovane podložky. Při dotahovani se točí jen matka ale podložka ne. Matky buď průchozí nebo zaslepene podle délky šroubů a síly disků. Taky zkontrolovat rozměr ET, aby kolo nešlo moc dovnitř nebo ven. Údaje najdeš ve velké TP.

 

break

2x

Se musím smát, prej není možno namontovat na auto:D

Chudák Ford...Chce to jen správný matky.Do litáků z plechu nejde, ale na plechy jsou z litáků...Jeden stojí kolem stovky, takže 1600,- za všechny nebo někde sehnat starší...

Docela často potkávám to, že k nám přijedou lidi s Fordem a maj na plecháčích matky obráceně:D

break

možná blbě vidím, ale tazatel asi maže štefty.To se nemá...utahuje se to za sucha, dávám 120 Nm

 


1x
Matky pro litá kola mají zalisovanou podložku která se při utahování s matkou netočí a proto se nezařízne do "hliníku " Běžná cena je kolem 32-35 za kus ale občas se dají koupit na Bazoši použité třeba o 10 Kč levnější. Buď rád žes to dostal ven. Já koupil rencka na litákách a při prvním přezouvání jsem zjistil, že tam machr předchozí majitel dal obyčejný šrouby a při povolování jsem na tom rozlámal 4 Gola oříšky.

totak - Není to tak vždycky. Mám na litá kola sice zcela odlišné matky, než na plecháče, nicméně jsou z jednoho kusu - žádné podložky na nich nejsou.

 


1x

No jste tomu dal, ale chybu také udělal ten co vám kola prodal. Měl vám k nim rovnou nabídnout šrouby které tam patří. Myslím, že ten disk jste řádně zmordoval. Nevím co máte za značku auta, jděte někam do servisu, oni poradí. Asi to bude kačka navíc, ale pořád lepší než koupit nový disk. A hlavně, když něco nevím, nebo mi něco nejde, nechám si poradit dopředu a ne až to rozbiju. Držím palce aby to dobře dopadlo. Alik

break

proč by měl prodávající udělat chybu?Pokud má Forda a má jiný litáky, tak si asi matky nechá.Příklad...

Prodával kola, měl se optat kupující.Taky bych to neřešil...Chce kola?Tady má kola...

 


1x

Tak Fordů jsem měl několik, litáky jsem měl na Mondeu a C-Maxu a oboje měly dvoudílné matky s kuželem

vawobchod.cz/...

Možná by nebylo na škodu použít to, co tam patří, přece jen, když za jízdy upadne kolo, není to veselé pro řidiče daného vozidla, ale ani pro okolní šoféry...

 


1x
Ne, šrouby se opravdu nemažou. A dát 50 za jednu použitou matku jestli není nějaká okrasná a chromovaná je podle mě zlodějina. Běžná cena na netu je kolem 30-35 za nové se zalisovanou podložkou.

 

mathew

0x

Problém není v kolech, ale v tom jak a čím jsi je tam montoval... A nechápu proč jsi to utahoval, když jsi viděl, že je někde chyba. Kup si správné šrouby, nejlépe v servisu tam ví co tam patří a doufej, že nebudeš potřebovat i nová kola

 

bruno

Díky.
Nepotřebuju šrouby ale matky, ty čouhající šrouby však z litáku nečouhají ale jsou vždy v díře. Jdou koupit matky, které by tam něk šly uchytit?
Díky

No samozřejmě, některá litá kola musí mít matky, přímo pro tato kola určené (viz moje foto). Z takových kol nejen, že nečouhají šrouby, ale nečouhají z nich ani zašroubované matky (jsou zároveň s diskem). K těmto diskům nelze použít běžné matky. Když jsem kupoval sadu kol, dodali mi k nim i příslušné matky. Poptejte se u dodavatele kol, případně u výrobce.

 


0x
Fordy a některé Mazdy používají matky ostatní značky většinou spíš šrouby. Kdybys byl z okolí HK tak matice navíc mám. Rušil jsem nedávno Forda.Posilat to poštou ale nebudu.
doplněno 09.04.18 12:40: Já potkal matice zatím akorát na Fordu. Ten spolupracoval s Mazdou takže soudim že tam asi budou taky matky ale jinak nevím že by někdo další používal matky. Bentley, maserati nebo ferrari holt doma v garáži neprezouvam. Tak asi proto
doplněno 09.04.18 14:29: Asi je na čase ukončit diskusi jestli jsou obvyklejší šrouby nebo matky. Tazatel už asi pochopil že potřebuje jinou matku do hliníku a jinou na plecháče a o víc tady v podstatě nešlo.

"Fordy a některé Mazdy používají matky ostatní značky většinou spíš šrouby"

Opět nesouhlasím. V životě jsem vlastnil 9 značek aut a jen jedno mělo na kolech šrouby (Žiguli), všechny ostatní měly matky.

"Bentley, maserati nebo ferrari holt doma v garáži neprezouvam."

To já taky zrovna ne . Měl jsem na mysli mnohem skromnější auta, konkrétně například Aero 30, Barkas 1000, Š 450, Š 1203, Š 100, Š 120, Wartburg 353, Ford Escort, JEEP Cherokee...

 


0x

Nevím tedy jak které lité disky,na Ibize jsem měl alu Borbet a i přes půlkulovou dosedaci plochu byly použity šrouby s kuželovou dosedací plochou. V současnosti mám na jednom Cítovi alu Swift (origo na BX na xantii I a 15 šroubů je originál na plechy a ten jeden je pro změnu originál z F125p (má delší hlavu,prodejce jeden ztratil tak byl nahrazen bezpečnostním ale osobně -bezpečnostní jsem uložiol ad acta po zjištění že "Staříček" Fiat polski měl stejný šroub ) tyto pasují jak na origo plechy tak i na ony alu-oboje mají kuželovou dosedací plochu stejně jako druhé aluna druhé Xantii II -stejné šrouby jako na první,stejné dosedací plochy-kuželové-jako na origo plecháče!

 

bruno

Díky za rady,
potřebuju nové matky, mám nabídku 1 matku použitou za 50Kč.
Vždy jsem mazal vazelinou než jsem šrouboval kola, to opravdu nemám mazat šrouby ani když dávám plechové disky?
Díky
break

ne, nikdy.Moment na utažení je počítanej za sucha.Tím namazáním se snižuje svornost a tudíž dojde k tomu, že kolo bude utažený víc, ikdyž byl danej stejnej moment.Taky může dojít k jeho povolení...V práci přezujeme stovky aut za rok a často k nám jezdí lidi, že maj volný kola, namazaný šrouby...Kola maj bejt utažený vždy na moment.Když jsou moc, tak jdou závity v nábojích do háje, trpí matky/ štefty.Každej závit podle pevnosti má maximum, na kterej se může utahovat.Víc je prostě špatně, pak jsou namáhaný a můžou se i střihnout...

Ani náboj se nemaže, max střed.Kolo se zah řeje od brzd, vazelína vyteče a hrozí, že se dostane na kotouče...

bruno

Dobře očitím, nevěděl jsem, že se šrouby ani štefty nemažou.
Jaký se udává moment na utažení litých kol a jaký na plechová kola?
Díky
praivo2

To najdeš v návodu k autu.

break

dávám 120Nm na plech i liták...

 

bruno

Dobře děkuji za vše, jste znalí.
Kolik stojí takový rozumný momentový klíč?
Děkuji

 

jenda2*

0x

zbozi.cz/...

Samozřejmě se závity kolových šroubů a matic mažou. Po zimním provozu a nenamazaném závitu můžete závit utrhnout, protože případná rez dělá divy. V servisu vůbec nikdo nic nemaže a pak jen inkasují za utřžené šrouby za vícepráci. Jestli se použije vazelína nebo měděná pasta je jedno. Hlavně ně na sucho. Tím se i štří styčná plocha v litém kole, prototže se nevydírá. Zprasených kol jsem přímo ze servisu viděl hodně.

Pro utažení není momentový klíč až tak nutný. Po dotažení prsty se dotáhne matice či šroub o 1/6 otáčky. To je přesně o jednu plochu šestihranu. Při kontrole momentovým klíčem mi to ukázalo cca 115 Nm. Nepovolí se a zbytečně se nenamáhá závit šroubů.

jenda2*

Speciálně v pneuservisech jsou oborníci možná na vše ale na zdůvodnění, proč nejde povolit nenamazaný šroub a proč mi zničili náboj, už nedokáží odpovědět. zkrátka každý závit se musí lehce namáznout, třeba grafitovou vazelínou a utáhnout s citem. Nikdy se namazaný šroub nepovilil a povolil se suchý šroub . Několik Nm +- nehraje roli. Problém nenamazaných šroubů je ten, že při utahování klade odpor, což vypadá jako utažení na moment a to je ten důvod, proč se povolí nenamazaný šroub. A jako perlička dokazující "odbornost " personálu autoservisů obecně: nikdo už téměř nedokáže odhalit závadu a jen se mění díly. Shodou okolností 2 kolegové mají problém s motory a v současnosti každý utratil za rady v servisu kolem 20000 Kč, závady ale trvají stále dál. Už nikdo nevrátí vyhozené peníze za vyměněný dobrý díl. Stejně tak i mě v pneuservisu zprasili náboj kola nenamazáním šroubu a na jaře mi při výměně nových pneumatik utrhli šroub trhákem, protože to běžným klíčem nešlo. Samozřejmě jsem si musel za své koupit nový náboj včetně ložiska.

Tak dopadají rady odborníků v pneuservisech, když tvrdí nemazat. Skvělé.

break

ne, nemažou.Výrobcem je to i zakázaný...závit ti nezrmrvili proto, že byl nenamazanej, ale přetaženej...

 

jenda2*

V mém návodu nikdo nic nezakazuje. A tvrdit to je omyl. Auto po vás bych tedy nechtěl ani zadarmo.

break

a teď tu o Karkluce, prosím...

alfi

Nejlepší jsou plecháče! Vše ostatní je hnuj, kterej nic nevydrží, kór při pořádné zátěži a našich silnicích. Pořizovat si litáky jenom pro efekt fakt nemá cenu, mám dlouholeté zkušenosti, kdy ostrá jáma (Praha Počernice směr Kolín -teda před 25ti lety rozlámala litý disk na tisíc kousků u tažného vozidla a plecháč na vleku (2T) neměl ani škrábanec, na vyvažovačce, kam jsem ty kola z valníku pak časem dal nebylo co rovnat...). Holt pro módu se musí něco vytrpět, ti kteří auto využívají "výkonově" již jistě vědí... Alfi.

break

Ale kulový...existuje dost kvalitních litáků, ale chce to taky rozumnej výběr.Gumy s nízkým profilem nikdy pořádně nevytlumí díry a disky jsou tak víc na ráně.A velká díra poškodí i plecháč...denně dělám kola a rukama mi projde dost zmrvenejch plecháčů.A litáky se daj taky spravit.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]