Nejste přihlášen/a.
tak já vždy mazal - resp. čistil WD40 - mazat vazelínou mi připadne nebezpečné... mazadlo WD40 přeci jenom spíš očistí než namaže... a za chvilku je to vypařené, ale vazelína na šroubech-matkách... ještě se vám nikdy nepovolila kola?
Kolego Jmlc mně ne a mažu co mám po ruce nejčastěji motorovým olejem nebo LHM ,ale máznul jsem u grafitkou a jednou taky měděnou pastou.Dotahuji VŽDY krátkou pákou (cca25cm) a stejně VŽDY musím povolovat 2x delší pákou (cca50cm.)
WD není určeno k mazání ale spíše ke snadnějšímu povolení utáhlých a zarezlých šroubů-má relativně velkou vzlínavost!
Se musím smát, prej není možno namontovat na auto:D
Chudák Ford...Chce to jen správný matky.Do litáků z plechu nejde, ale na plechy jsou z litáků...Jeden stojí kolem stovky, takže 1600,- za všechny nebo někde sehnat starší...
Docela často potkávám to, že k nám přijedou lidi s Fordem a maj na plecháčích matky obráceně:D
No jste tomu dal, ale chybu také udělal ten co vám kola prodal. Měl vám k nim rovnou nabídnout šrouby které tam patří. Myslím, že ten disk jste řádně zmordoval. Nevím co máte za značku auta, jděte někam do servisu, oni poradí. Asi to bude kačka navíc, ale pořád lepší než koupit nový disk. A hlavně, když něco nevím, nebo mi něco nejde, nechám si poradit dopředu a ne až to rozbiju. Držím palce aby to dobře dopadlo. Alik
No samozřejmě, některá litá kola musí mít matky, přímo pro tato kola určené (viz moje foto). Z takových kol nejen, že nečouhají šrouby, ale nečouhají z nich ani zašroubované matky (jsou zároveň s diskem). K těmto diskům nelze použít běžné matky. Když jsem kupoval sadu kol, dodali mi k nim i příslušné matky. Poptejte se u dodavatele kol, případně u výrobce.
"Fordy a některé Mazdy používají matky ostatní značky většinou spíš šrouby"
Opět nesouhlasím. V životě jsem vlastnil 9 značek aut a jen jedno mělo na kolech šrouby (Žiguli), všechny ostatní měly matky.
Nevím tedy jak které lité disky,na Ibize jsem měl alu Borbet a i přes půlkulovou dosedaci plochu byly použity šrouby s kuželovou dosedací plochou. V současnosti mám na jednom Cítovi alu Swift (origo na BX na xantii I a 15 šroubů je originál na plechy a ten jeden je pro změnu originál z F125p (má delší hlavu,prodejce jeden ztratil tak byl nahrazen bezpečnostním ale osobně -bezpečnostní jsem uložiol ad acta po zjištění že "Staříček" Fiat polski měl stejný šroub ) tyto pasují jak na origo plechy tak i na ony alu-oboje mají kuželovou dosedací plochu stejně jako druhé aluna druhé Xantii II -stejné šrouby jako na první,stejné dosedací plochy-kuželové-jako na origo plecháče!
ne, nikdy.Moment na utažení je počítanej za sucha.Tím namazáním se snižuje svornost a tudíž dojde k tomu, že kolo bude utažený víc, ikdyž byl danej stejnej moment.Taky může dojít k jeho povolení...V práci přezujeme stovky aut za rok a často k nám jezdí lidi, že maj volný kola, namazaný šrouby...Kola maj bejt utažený vždy na moment.Když jsou moc, tak jdou závity v nábojích do háje, trpí matky/ štefty.Každej závit podle pevnosti má maximum, na kterej se může utahovat.Víc je prostě špatně, pak jsou namáhaný a můžou se i střihnout...
Ani náboj se nemaže, max střed.Kolo se zah řeje od brzd, vazelína vyteče a hrozí, že se dostane na kotouče...
Samozřejmě se závity kolových šroubů a matic mažou. Po zimním provozu a nenamazaném závitu můžete závit utrhnout, protože případná rez dělá divy. V servisu vůbec nikdo nic nemaže a pak jen inkasují za utřžené šrouby za vícepráci. Jestli se použije vazelína nebo měděná pasta je jedno. Hlavně ně na sucho. Tím se i štří styčná plocha v litém kole, prototže se nevydírá. Zprasených kol jsem přímo ze servisu viděl hodně.
Pro utažení není momentový klíč až tak nutný. Po dotažení prsty se dotáhne matice či šroub o 1/6 otáčky. To je přesně o jednu plochu šestihranu. Při kontrole momentovým klíčem mi to ukázalo cca 115 Nm. Nepovolí se a zbytečně se nenamáhá závit šroubů.
Speciálně v pneuservisech jsou oborníci možná na vše ale na zdůvodnění, proč nejde povolit nenamazaný šroub a proč mi zničili náboj, už nedokáží odpovědět. zkrátka každý závit se musí lehce namáznout, třeba grafitovou vazelínou a utáhnout s citem. Nikdy se namazaný šroub nepovilil a povolil se suchý šroub . Několik Nm +- nehraje roli. Problém nenamazaných šroubů je ten, že při utahování klade odpor, což vypadá jako utažení na moment a to je ten důvod, proč se povolí nenamazaný šroub. A jako perlička dokazující "odbornost " personálu autoservisů obecně: nikdo už téměř nedokáže odhalit závadu a jen se mění díly. Shodou okolností 2 kolegové mají problém s motory a v současnosti každý utratil za rady v servisu kolem 20000 Kč, závady ale trvají stále dál. Už nikdo nevrátí vyhozené peníze za vyměněný dobrý díl. Stejně tak i mě v pneuservisu zprasili náboj kola nenamazáním šroubu a na jaře mi při výměně nových pneumatik utrhli šroub trhákem, protože to běžným klíčem nešlo. Samozřejmě jsem si musel za své koupit nový náboj včetně ložiska.
Tak dopadají rady odborníků v pneuservisech, když tvrdí nemazat. Skvělé.
ne, nemažou.Výrobcem je to i zakázaný...závit ti nezrmrvili proto, že byl nenamazanej, ale přetaženej...
V mém návodu nikdo nic nezakazuje. A tvrdit to je omyl. Auto po vás bych tedy nechtěl ani zadarmo.
Nejlepší jsou plecháče! Vše ostatní je hnuj, kterej nic nevydrží, kór při pořádné zátěži a našich silnicích. Pořizovat si litáky jenom pro efekt fakt nemá cenu, mám dlouholeté zkušenosti, kdy ostrá jáma (Praha Počernice směr Kolín -teda před 25ti lety rozlámala litý disk na tisíc kousků u tažného vozidla a plecháč na vleku (2T) neměl ani škrábanec, na vyvažovačce, kam jsem ty kola z valníku pak časem dal nebylo co rovnat...). Holt pro módu se musí něco vytrpět, ti kteří auto využívají "výkonově" již jistě vědí... Alfi.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.