Nejste přihlášen/a.
Je bezpodmínečně nutné vyjmout baterku z auta při nabíjení?
S tím odpojováním je to tak, že pokud je baterie OK a nabíječka dobře navržena, neměl by být důvod baterii odpojovat, protože napětí v palubní síti nepřekročí bezpečných cca 15..16V. Potíž může být, pokud se potká nedobře navržená nabíječka a vadná baterie, tedy baterie, u které se již rozpadávají, nebo upadávají desky, nebo je vyschlá. Zdravá baterie totiž z principu na sobě díky chemickým procesům nedovolí běžným dobíjecím proudem zvýšit napětí nad těch cca 15..16V. Začně šumět, zahřívat se, ale stále odebírá proud a nedovolí tak napětí z nabíječky příliš vzrůst (Tedy do doby, než se odpaří elektrolyt). Pokud je ale baterie vadná/stará/poškozená, nebo ji nabíjíte příliš dlouho, má vysoký vstupní odpor a v krajním případě upadnutí desky se prakticky rozppojí. Potom napětí v palubní síti vyskočí na takové napětí, jaké dává nabíječka naprázdno. A tady se právě projeví, jak je navržena. U většiny aut může být ještě cca 20 V bezpečných, ale některé nabíječky naprázdno mohou dát třeba 30..40V. A to už je průšvih, při takovém napětí už pravděpodobně něco odejde: diody či elektronika alternátoru, řídící jednotky, autorádio..
Závěr je si takový, že pokud nevíte, jak se vaše nabíječka chová naprázdno (což předpokládám nevíte), jak stará a v jakém stavu baterie je, nebo pokud víte, že už má 4+ roky, nebo pokud dobíjíte proto, že baterie už startérem nechtěla skoro točit, tak je bezpečnější ji odpojit. Chce to ale trochu soustředění, protože jsou šikulové, co baterii odpojí, ale zapomenou se a nabíječku připojí místo na baterii na odpojené konektory auta. A třeba ještě přepólovaně.
Další důvod baterii odpojit a vytáhnout je, že nabíjení v mrazu snižuje její životnost. Na druhou stranu u novějších aut je to často tak pracné, že je nereálné to dodržovat, pokud nemáte teplou garáž.
Pokud zápasíte s leností, tak mám pro vás příhodu, kterou jsem zažil cca před pěti lety u BVV v Brně, kdy jsem kolem Vánoc zaparkoval vedle malého starého auta (Fiat? Nevím) a z něho vystoupila cca 70 let stará vetchá paní. Usmívaje pod vousy jsem si říkal, že si teda ještě troufá, v tomhle věku a v zimě řídit. O to více jsem byl překvapen, když zcela rutinními pohyby otevřela přední kapotu, připravenými klíči odpojila a vytáhla autobaterii, zamčela auto a s baterií v ruce odkráčela k blízkým bytovkám. To vše zvládla za dobu, kdy se mi rodina sotva vysoukala z auta, tedy snad za minutu. Bylo vidět, že vůbec neváhá, že to dělá vždy.
A dokonce u některých aut jde bez obtíží nabíjet přes zapalovač - praktikoval jsem to u Škodovek, Fordů atd - prostě u aut, která mají zapalovač trvale pod proudem a neodpojí ho, když se vypne zapalování (typické u francouzských aut) Na nabíječku jsem místo krokodýlů dal CL konektor, nabíječku jsem pak položil před sedadlo spolujezdce a klidně jsem nechal nabíjet celou noc. Ovšem šlo o nabíječku s výstupním proudem 5A, což je hluboko pod limitem zatížení CL zásuvky (zapalovače) .
Máte-li ve voze řídící jednotku a trafovou nabíječku (bez IQ), je doporučeno odpojit kabel od baterie. Jestli máte inteligentní nabíječku, není třeba odpojovat.
tvrdit ze nemusi odpojovat je dost odvazne, ale chapu ze vy mu pripadne skody platit nebudete, ono totiz zalezi podle typu nabijecky
ale pokud ma treba takovou tu "detskou" nabijecku z lidlu za 600,- tak to odpojovat nemusi, jinak hodne lidi ma jeste v dnesni dobe nabijecky domaci vyroby a tam bych to neriskoval
Za celý život - dost let - už jsem ji nikdy neodpojil. A nedělá to nikdo známý, ani servis. Něco jiného je nějaká startovací potvora, to je horší.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.