Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Nabíjení baterky

Od: bichin odpovědí: 11 změna:

Je bezpodmínečně nutné vyjmout baterku z auta při nabíjení?

 

 

11 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


4x

S tím odpojováním je to tak, že pokud je baterie OK a nabíječka dobře navržena, neměl by být důvod baterii odpojovat, protože napětí v palubní síti nepřekročí bezpečných cca 15..16V. Potíž může být, pokud se potká nedobře navržená nabíječka a vadná baterie, tedy baterie, u které se již rozpadávají, nebo upadávají desky, nebo je vyschlá. Zdravá baterie totiž z principu na sobě díky chemickým procesům nedovolí běžným dobíjecím proudem zvýšit napětí nad těch cca 15..16V. Začně šumět, zahřívat se, ale stále odebírá proud a nedovolí tak napětí z nabíječky příliš vzrůst (Tedy do doby, než se odpaří elektrolyt). Pokud je ale baterie vadná/stará/poškozená, nebo ji nabíjíte příliš dlouho, má vysoký vstupní odpor a v krajním případě upadnutí desky se prakticky rozppojí. Potom napětí v palubní síti vyskočí na takové napětí, jaké dává nabíječka naprázdno. A tady se právě projeví, jak je navržena. U většiny aut může být ještě cca 20 V bezpečných, ale některé nabíječky naprázdno mohou dát třeba 30..40V. A to už je průšvih, při takovém napětí už pravděpodobně něco odejde: diody či elektronika alternátoru, řídící jednotky, autorádio..

Závěr je si takový, že pokud nevíte, jak se vaše nabíječka chová naprázdno (což předpokládám nevíte), jak stará a v jakém stavu baterie je, nebo pokud víte, že už má 4+ roky, nebo pokud dobíjíte proto, že baterie už startérem nechtěla skoro točit, tak je bezpečnější ji odpojit. Chce to ale trochu soustředění, protože jsou šikulové, co baterii odpojí, ale zapomenou se a nabíječku připojí místo na baterii na odpojené konektory auta. A třeba ještě přepólovaně.

Další důvod baterii odpojit a vytáhnout je, že nabíjení v mrazu snižuje její životnost. Na druhou stranu u novějších aut je to často tak pracné, že je nereálné to dodržovat, pokud nemáte teplou garáž.

Pokud zápasíte s leností, tak mám pro vás příhodu, kterou jsem zažil cca před pěti lety u BVV v Brně, kdy jsem kolem Vánoc zaparkoval vedle malého starého auta (Fiat? Nevím) a z něho vystoupila cca 70 let stará vetchá paní. Usmívaje pod vousy jsem si říkal, že si teda ještě troufá, v tomhle věku a v zimě řídit. O to více jsem byl překvapen, když zcela rutinními pohyby otevřela přední kapotu, připravenými klíči odpojila a vytáhla autobaterii, zamčela auto a s baterií v ruce odkráčela k blízkým bytovkám. To vše zvládla za dobu, kdy se mi rodina sotva vysoukala z auta, tedy snad za minutu. Bylo vidět, že vůbec neváhá, že to dělá vždy.

 


0x

Není, stačí ji jen odpojit

 


0x
Ne. Nemusí se ani odpojovat.

 


0x

Netreba ju ani odpojovat.

A dokonce u některých aut jde bez obtíží nabíjet přes zapalovač - praktikoval jsem to u Škodovek, Fordů atd - prostě u aut, která mají zapalovač trvale pod proudem a neodpojí ho, když se vypne zapalování (typické u francouzských aut) Na nabíječku jsem místo krokodýlů dal CL konektor, nabíječku jsem pak položil před sedadlo spolujezdce a klidně jsem nechal nabíjet celou noc. Ovšem šlo o nabíječku s výstupním proudem 5A, což je hluboko pod limitem zatížení CL zásuvky (zapalovače) .

 


0x

Máte-li ve voze řídící jednotku a trafovou nabíječku (bez IQ), je doporučeno odpojit kabel od baterie. Jestli máte inteligentní nabíječku, není třeba odpojovat.

 

jenda2*

0x

Podle typu nabíječky. Pokud je to procesoroná rychlonabíječka, tak jednoznačně odpojit. Minimum práce s nesrovnatelným problémem v případě poruchu. Přesně to se mi stalo a oprava alternátoru stála asi 1500 Kč.

 

jurajjuraj*

0x

tvrdit ze nemusi odpojovat je dost odvazne, ale chapu ze vy mu pripadne skody platit nebudete, ono totiz zalezi podle typu nabijecky

ale pokud ma treba takovou tu "detskou" nabijecku z lidlu za 600,- tak to odpojovat nemusi, jinak hodne lidi ma jeste v dnesni dobe nabijecky domaci vyroby a tam bych to neriskoval

takjan*

Za celý život - dost let - už jsem ji nikdy neodpojil. A nedělá to nikdo známý, ani servis. Něco jiného je nějaká startovací potvora, to je horší.

jurajjuraj*

servis bude mit nejspis trochu jine nabijecky nez nejake domaci vyroby, taky mame nabijecky u kterych neni treba odpojovat

odpojovat nemusis ani s nejakou 30 let starou nabijeckou, pripadne skody ja platit nebudu

 

rv*

0x

Proč odpojovat? Za jízdy je dobíjena alternátorem klidně i proudem 60A a taky jí neodpojuji.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]