Nejste přihlášen/a.
Zdravím,
na to neexistuje (a ani nemůže existovat už z principu - je v tom příliš mnoho proměnných ovlivňujících to, co je aktuálně výhodnější) úplně jednoznačná odpověď.
Jen namátkou některé z ovlivňujících faktorů
- auto osobní či nákladní
- auto prázdné či naložené (s přívěsem či bez)
- zima či léto
- moderní auto s elektronikou či "staré" auto s karburátorem
atd.
Příklad 1)
U "starých" aut s klasickým karburátorem (jednoduchými rozvody, bez posilovačů a katalyzátorů a pod. nesmyslů) bylo vždycky výhodnější stát na aspoň mírném kopečku čumákem dolů s aspoň trošičkou volného místa před sebou (v případě stání v řadě u chodníku takovým místem, aby se dalo na plný rejd vyjet z té řady). Člověk pak totiž nemusel trápit baterku, nepotřeboval startér... stačilo sednout do auta, zapnout zapalování a nastavit sytič, otočit řídící kola správným směrem, sešlápnout spojku, zařadit (nejlépe 2), odbrzdit a po ujetím cca 5m pustit spojku - motor naskočil a už se jelo. Samozřejmě - jde i na zpátečku (při stání čumákem proti kopci), ale to už není tak pohodlné.
Příklad 2)
S prázdným autem se studeným motorem při rozjíždění do kopce sice spojka a motor taky trpí, ale rozhodně méně, než když to auto bude třeba plně naložené, promrzlé a pro rozjezd budete požadovat od motoru větší výkon. Takže naložený v zimě zásadně čumákem z kopce, pokud to jen trochu jde.
Pokud se nebudeme bavit o tom, že je sníh, tak je to v podstatě jedno. Při dostatku adheze je to spíš o tom, jak je to pro koho pohodlnější. Pokud je to třeba stání kolmo k hlavní silnic, tak bude rozhodně pohodlnější tam nacouvat a poté vyjíždět popředu. Pokud je to stání přímo na kraji cesty, která je v kopci, tak je to úplně jedno. Pro lepší pocit se vytáčí kolo směrem k obrubníku, kdyby se náhodou nějak znefunkčnila parkovací brzda. Nebo prostě orintuju auto tak, aby při případném samovolném rozjezdu způsobilo menší škody a aby se mi potom pohodlněji vyjíždělo. Pokud bude třeba sníh, tak budu auto orientovat tak, aby hnací náprava při výjezdu auto tlačila a netáhla. To neplatí při podélném stání z kopce na silnici, tam musím uvažovat, že třeba budu muset kousek popojet do kopce, takže si postavím auto tak, abych měl hnací nápravu proti kopci (níž).
Každopádně vždycky zatáhnout/aktivovat parkovací brzdu a zařadit kvalt, pokud nemáš automat.
V mírných (skutečně mírných) kopcích parkuju jakkoliv, rejd vždycky proti obrubníku, zařazenou jedničku (u některých aut lepší zpátečka). U větších kopců k tomu přidávám ručku, ale v tom případě parkuju radši čumáem nahoru, protože moje ručka brzdí dozadu až neskutečně, kdežto dopředu téměř nebrzdí (zatím mi nikdo (ani servis) nedokázal nevysvětlit, proč to tak je). Pokud je kopec maximální, zařazuju navíc redukovanou 4x4. Motor mám 2,5 TD, hmotnost necelé 2 tuny.
Ve směru jízdy. Líp se mi parkuje čumákem dolu - zpátečka má převod víc do pomala než jednička, předohrab na kluzkém na zpátečku do kopce jede výrazně líp než popředu (při couvání to je zadokolka s motorem vzadu, jako stará šáde). Kola do rejdu k chodníku, příp. zaklínovat tak aby při rozjetí auto hned stálo. U kol do rejdu pozor, pokud jsou vytočené hodně tak o vystrčené kolo občas někdo zachytí... Ručku v zimě nezatahovat (přimrzá obložení, stačí i kondenzace), problém je s dvouhmotou, tam váhu nesmí držet setrvák - správný postup je ručka, zaklínovat, povolit ručku, zařadit (tak aby dvouhmota nebyla zatížená). Při vyjíždění zatáhnout ručku, vykopnout klín (příp. popojet pokud ho kolo přimáčkne moc)
Jak se mi to zrovna hodí. Autu je to zcela jedno,jestli je čumákem nahoru nebo čumákem dolu. Základem je aby ti fungovala ruční brzda-dobře fungovala,ne aby to mírně zabíralo někde na 5 zubu. Když je mírný kopec,jenom na ručku,když je větší,tak tam radši hodím pro pocit i rychlost,ale nikdy to potřeba nebylo,nebyl kopec který by ručka neudržela.
Rozhodně neparkuj v kopci jenom se zařazenou rychlostí,zbytečně se ti namáhá převodovka Správně promazané lanovody a mechanizmus ruční brzdy ti nezamrzne,aspoň mě se to teda nikdy nestalo a mohl jsem projíždět kaluže jaký bylo libo. Ani se ti častým používáním nevytahá lanovod,mám původní snad ještě z výroby a funguje bezchybně.
Rozhodně ani neparkuj kolama o obrubník,to kostře pneumatiky nedělá vůbec dobře
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.