Nejste přihlášen/a.
Zdravím,
vím, není a nebude to nic nového, tyto starty nyní trápí celou ČR když je celou noc -17°C, ale i přesto si myslím, že když je auto v top stavu, nastartuje i v -20... Proto otázka zní, co u těchto dvou vozů, které máme, můžu udělat proto, aby starty byly OK i v této zimě, napíšu a popíšu oba případy, bohužel oba případy jsou diesely no
1. Škoda Octavia 2.0 DIESEL 103kw
Když autem jedu každý den, tak vždy ráno tuhý špatný start, ale na podruhé vždy nastartuji...Ale když nikam nejedu, druhý den to nemá cenu ani už zkoušet a rovnou na nabíječku
Nechápu to, když nikde nejedu, tak kde je ten úbytek energie? Nebo motor a startér opravdu tam moc ztuhne, že je o tolik větší odpor a o tolik víc to "ždímá" baterii? Baterie je nová 74AH Starter...
2. Citroen C3 1.4 diesel
Tady je to pasé úplně, baterie taky zánovní a přijde jen -8 a je to už těžké nastartovat, nyní jak bylo celou noc -17C, tak nenastartoval ani na po dvacáté, když byl na start.kabelech a potom 6hod na nabíječce...Ikdyž měl přesto všechno dobíjení energie dost - nepodařilo se to.
Díky všem za rady
Bez nějakých větších zásahů pomůže:
1) mít plně nabitou baterku = nabíječka nebo udržovací zdroj.
2) přidat VIF do nafty (nebo tankovat v D nebo A)
3) žhavit až do cvaknutí relé, příp. žhavit 2x
4) externím topením před startem ohřát celý motor resp. hlavně olejovou vanu a blok motoru.
5) Každých několik hodin nastartovat a projetím ohřát motor
Diesely jsem měl tři, všechny od Fiatu. Nejlíp chytal 1,9 D, i za velkých mrazů naskočil vždy na první otočení motorem. Pak 1,7 TD, pod -10 točil déle, pod -15 se muselo dvakrát nažhavit a pak chytnul asi po dvou vteřinách točení. Kolem -20 už chytal až na druhé točení. 1,9 JTD - pod -10 má startér problém točit motorem (baterka i startér OK), ale i ve velkých mrazech chytá spolehlivě max po 3s točení. Nikdy se nestalo že bych nenastartoval do minuty...
PS do nafty benzín - na to pozor, moderní motor to může zlikvidovat. Obzvlášt v době VIF to je nesmysl. (Pozor aditivum se musí míchat do teplé nafty, pokud už je vyloučený parafín tak aditivum nepomůže. To platí i pro ten benzín)
Jak jste proboha přišel na to, že trocha benzínu může zlikvidovat motor? 5 % objemu nafty benzínu s asi 1dl oleje. Bod tuhnutí se posune o několik stupňů dolů, což stačí. Ani 20 % objemu paliva v nádrži neudělá nic. Viz praktické testy Fifth Gear. Je to jen nepodložené strašení.
Kolik procent benzínu v naftě už CR škodí a kolik je ještě v pohodě? (Dlouhodobý provoz - celou zimu, tj. minimálně několik nádrží) Viz spousta zlikvidovaných čerpadel/ vstřiků po natankování benzínu omylem. Rozhodně bych si nedovolil tvrdit, že 20% je v pohodě. A testovacího králíka na svým autě fakt dělat nebudu...
Nechápu proč tam lít benzín, když VIF je na to přímo určený a vlastnosti jsou ověřené nejen "nezávislým testem", ale i v praxi. Nižší spotřeba, líp startuje, líp jede, míň kouří. Záchrana vstřiků je taky dost známá.
Pokud CR umře, zaplatíte nové čerpadlo, vstřiky, filtr, vedení paliva, nádrž + práci? Fifth Gear těžko, co vy?
Stejně jako benzín funguje petrolej, do starýho auto jsem ho lil a OK. Dnes je to ale ekonomický nesmysl - VIF se zaplatí na spotřebě (a to bohatě), kdežto benzín nebo petrolej se spotřebou nehnou. Na 1,7 TD byl rozdíl ve spotřebě půl litru / 100 km = piksla VIF za 300,- se zaplatila po třech nádržích (dával jsem panáka na 20 litrů), dál už to byla úspora.
Není co řešit - prostě baterie na výměnu a s příslušným startovacím proudem - raději kupte silnější, ale pozor na rozměry. Taky je rozdíl, jestli jedete po nastartování 1 km nebo 100km - aby se dobila baterka, musíte mít minimálně 25km cestu, ale při těchto mrazech raději nad 40km.
Parkování mimo dům (mimo teplou garáž) znamená vysoký úbytek energie díky mrazům.
Někdo používá pravidelného dobíjení resp. udržování přes malý bazmek z lidlu za pár set - dává se do zapalovače a tím nějak udržuje akumulátor... ale ve fabii u tchýně to nepomáhá.
Dva typy motorů a stejný problém - neřešil bych měření žhavičů... žhavič pomáhá výbuchu tlakem, ale ani nové žhaviče nemusí pomoct. Faktem je, že baterka v mrazech trpí a ztrácí svou kapacitu.
Stačí mít třeba dálkový ovladač v tažce při procházce po tržišti a za dvě hodinky v -15°C nemusíte otevřít auto přes DO. Když akumulátor nebo baterka zmrznou, nepomůže repase alternátoru...
Akumulátory jsou taky údržbové - s vodou a vyšším opotřebení při mrazech nebo gelovky - ty bych doporučil pro zimní parkování venku...
jj pane Jmlc - přesně takto jsem to udělal .Dlouholeté zkušenosti,možná by bylo lepší protočení klikou,to nevím poslední auto byla snad š1000MB (když neberu PV3S či tatry včetně T813.)Jinak takto jsem startil starého P405 (motor byl nepůvodní,typ,co se nikdy do daného modelu nedával!) s milionem km a fouklým těsněním hlavy-protočit a dle teploty 2-4x nažhavit beze startu ,až na poslední žhavení startovat!Jinak troufnu si opravit! "žhavič pomáhá výbuchu tlakem" talkem snad ne ale nažhavením=zvýšením teploty ve válci,nebo jsem to větičku špatně pochopil!
Jmlc -já si myslel že jste se jen spletl ale nedlo mi! Takže je to OK!
JJ, nejsem moc šikovný na popis technických principů... Prostě v létě to nežhaví, nepotřebuje... vznětí paliva je díky tlaku- resp. tlakem se zvýší teplota a palivo zahoří. Této teplotě pomáhá žhavič. V zimně to žhavý pro zahřátí válců a lepší start. Také jsou vychytávky jako ohřev nafty... Takže jak jsem psal - zahoření/výbuch je díky tlaku, žhavič jen ohřívá část motoru pro lepší zahoření.
U motorů škoda předpokládám typ CR, u citroenu je HDI jasné - takže common raill - nafta tam trochu tuhne a sem tam někdy při těch mínusových teplotách prostě ztuhne až moc... takže se vůbec nedostává v potřebném množství do válců.
Zlaté 1,9D - tlusté trubky a nastartoval jsem bez potíží i při -25°C,,, Naopak švára se svou toyotou 2,0D4-D tankoval nejlevnější naftu a jednoho "krásného" dne zrušil vstřiky - nešlo repasovat... jím opěvovaný "CR" ho stál 30tis.
Koupit novou baterku, netankovat nejlevnjší naftu v místním zemědělském družstvu ale zajet na OMW, Benzinu, Shellku .. Pokud bude problém přetrvávat tak do servisu, kontrola alternátu a celkové startovací a dobíjecí soustavy.
Po otočení klíčku se v zimě objeví na palubce mezi ostatníma ikonkama i taková pružinka, to je ikonka žhavení, je potřeba počkat až zhasne a potom startovat.
Pokud je tohle všechno v pořádku, musí naskočit. Já ani po týdnu, stání veknu v tomhle mrazu neměl problém a motor naskočil na první brnknutí.
Mne dnes motor 1,9 TDI naskočil hneď po prvom žhavení,no dnes u nás neboli až také mrazy,ale auto sa neštartovalo od 1. januára.Píšete,že máte novú baterku,no to neznamená aj vhodnú do moderného auta plného elektroniky.Tam ak napätie klesne pod určitú úroveň,tak elektronika blokuje štartovanie,aby sa nepoškodila elektronika auta.Do vašej Oktávie potrebujete batériu s parametrami tejto: varta-automotive.cz/...
Čo sa týka Citroenu,tak tam je potreba už sa pozriet na palivovú sústavu,prečistit alebo vymanit vstreky,pozriet žhavenie,vymenit palivový filter a preskúšat štartér,že točí neznamená,že je pri zátaží aj 100% funkčný.Niekedy stačí vymenit uhlíky.A dat baterku z Oktávie, ak tam vôjde,a do Oktávie novú.
Při teplotě pod bodem mrazu se baterie nedobije, pouze se oživí. Ke kvalitnímu nabití nestačí ani jízda ani nabíjení za mrazu. Kdysi o tom byl na netu článek od ing. Hyana (nemohu dohledat), který pojednával o procesech nabíjení při různých teplotách. S tímto článkem naprosto souhlasím a dávám mu za pravdu. Baterie se ideálně nabíjí při pokojové teplotě, ale tu musí mít elektrolyt, nestačí, že baterka je v teple. A 6 hodin na nabíječce ja taky málo. Minimálně den. Pokud je baterie vybitá a zmrzne, dochází k nevratnému poškození desek a už nikdy nebude ok.
No to určitě. To asi výrobci aut a akumulátorů asi neslyšeli. Běžný akumulátor je po startu a v běžných jízdních otáčkách zpočátku nabíjen až 40 A z alternátoru. Pak proud klesá podle stavu nabití. Denně dojížím do práce 11 km tam a zpět a akumulátor je OK. Moderní procesorová nabíječksa nabíjí asi 10A, tedy také bez problémů. Kdo by se v mrazu tahal s akumulátorem z přepážky v autě?
hele mě auto stalo v těch mrazech asi 4 dny, pak jsem to nastartoval na jedno nažhavení uplně normalně.. baterku mám rok starou a točí bez zaváhání.. takže bud jezdíš krátké trasy a nestiha se ti to nabíjet, máš nějakou shit baterku, nebo zvýšený klidový odběr.. poslední možnost že altík je už horší.. u toho dvoulitru není žhavení zas takový průser.. jsou tam vysoké vstřikovací tlaky a oproti starým dieslum to žhaví tak poloviční čas.. ale určitě je dobré to mít v pořádku, protože pak ten motor mlati při startu.. aspon bych shodil mustek ze žhaviču a změřil odpor..u toho citrona nevim, může být háklivy na žhavení... nebo další možnost že někde zamrzla nafta třeba ve filtru, jestli nebyl dlouho měněný..
Pánové děkuji za rady, ale od některých jsem čekal solidnější, obvzlášt, když jsem psal tohle:
1. Beterie je zánovní a navíc jsem ji před startem třeba 6hod dobíjel (tím jsem vyloučil špatnou baterii a i kdyby byla horší nebo já jezdil krátké trasy, které jezdím, tak dobitím tenhle faktor vylučuju a kdyby byly starty po dobití luxusní, koupil bych nějakou VARTU apod a nebo vyřešil krátké trasy - zde problém není!) Tak prosím baterií se nezaobírejte, děkuji.
2. Beru jen VERVU na Benzine + VIF
3. Žhaviče by to mohly být, na ně jsem úplně zapomněl, ty zkusím vyměnit...
4. Altík dobíjí v pořádku - měřeno
5. Úbytek taky měřený, nic ji přes noc nežere...
Promiňte, některé rady ale byly dost mimo, jako např. co pár hodin auto nastartovat a projet. To opravdu někdo má čas a možnost co třeba 3 hodiny sednout do auta a projet se s ním? Nemluvím o dopadu na starér a baterii a motoru určitě také 5x denně krátká trasa 2km neprospěje... A přeci nepojedu 5x denně 50km
Myslíte, že to mohou být žhaviče i v případě, že diagnostika neukázala žádný problém se žhavením? Protože měnit je jen tak na zkoušku se mi moc nechce, když stojí skoro 2000 Mám tam ty drahší
Blbá rado - pokud máš auto v pořádku a stejně nestartuje, tak buď vyrobíš vyhřívání (garáž, vyhřívání motoru) nebo budeš muset každých několik hodin nastartovat a ohřát. To není blbá rada, ale jiná možnost moc není Leda vyměnit auto :D
Dřív se běžně k autům vstávalo několikrát za noc, hlavně autobusáci kteří ráno museli vyjet.
Žhavení ti diagnostika neukáže.
Baterka - to že je nová a byla na nabíječce ještě neznamená že je OK. Můžeš sledovat pokles napětí při startu (zátěžový test). Pokud točí pomalu, tak to můžou být i přechodové odpory.
Žhaviče - stalo se mi, že žhaviče od jiného výrobce fungovaly mizerně, přestože byly přímo určené pro daný typ motoru., Po výměně za značku z prvovýroby OK (a ta patřila mezi nejlevnější)
Změřil bych pokles napětí při startu (tím vyloučil baterku) a pak bych šel po žhavení...
No já měnil nedávno značkové žhaviče z přesvědčení, že to startuje nestandardně dlouho a za posledních 100tis km jsem je neměnil... a ono prd - žádný rozdíl.
Včera a dnes jsem zkusil ten forek podle @Diesela - protočit hned motor bez žhavení, pak dvakrát nažhavit - nastartovalo po velmi chladné noci (-16°C) za asi 10 vteřin točení. Ovšem při spuštění ventilátoru, světel, rádia a sehřívání sedačky to chcíplo... prostě to je opravdu o elektrice a potřebě dobít...
Při startování nafty jsou vlastně žhaviče formou zkratu - je tam velký úbytek energie z akumulátoru. Alternátor to chce dobít a valí naplno..., ale když mám vše spuštěno, volnoběh nedokáže roztáčet můj zamrzlý alternátor a prostě mi to chcípne...
Tolik moje teorie ... - já ale zatím vždy nastartoval za posledních 5 let s tímto HDI, bez ohledu na stáří auta, akumulátoru, ... Parkuji jen venku, auto má 320tis na tachometru.
Když nastartuju a nedávám tam plný odběr elektřiny do toho vyhřívání sedačky a ventilátor na čtverku, tak volnoběh zvládá... Z toho jsem usoudil, že problém je v nadměrném odběru energie a alternátor nestíhá dotovat vše...
jo a po odpojení baterky by to asi moc nejelo... bych si tipnul, že řídící jednotka a další elektronika by asi nadávaly.
Nemohu si pomoct, ale prostě se musím smát majitelům chrochtáků. Trošku mrzne a nikdo nenatočí.
A nafta z jzd-pánové, nové traktory jezdí na hodně dobrou naftu, protože jejich motory jsou kolikrát lepší, než vaše.
No já Vám taky nemůžu pomoct, ale mám 22 let starý 2,5 litrový turbodýzl a sice se v téhle zimě při startu točí pomaleji, ale chytá po pár vteřinách. A to mám baterii slabší, než bych měl mít.
Jo a to jezdím na dnešní naftu, smíchanou s naftou 20 let starou (našel jsem zásoby na topení na chatě) a trochou fritovacího oleje (zbyl po smažení kaprů na vánoce )
Když vám nevadí mikročástečky spálené strouhanky, tak tryskám to vadí stejně jako čerpadlu. Rovnou můžete motor kladivem rozbít, vychází to na stejno !
jmlc - "Ovšem při spuštění ventilátoru, světel, rádia a sehřívání sedačky to chcíplo..."
Proč to chcíplo? Diesel přece po nastartování žádnou elektriku už nepotřebuje. Poběží, i když baterii úplně odpojíte.
Vanad1 - Ten olej samozřejmě důkladně filtruju, než ho naleju do nádrže. Motor má cca 350 000 km.
Proč to chcíplo? Protože alternátor nebyl schopen dodat potřebné množství energie ( byl přetížen - dobíjení vyčerpané baterie, vyhřívání sedačky atd. ) - napětí v obvodech pokleslo pod přípustnou "provozní mez" a elektronika ( řídící jednotka - systém dodávky paliva do válce ) selhala. Jinak co se týká startu studeného dieselu při nízkých teplotách okolního prostředí byly vždy ( od nepatrných - prodloužení doby startování až po znemožnění startu ). V extrémních mrazech rozhoduje jednak stav (kondice) motoru a druhou podmínkou je kvalita paliva. Desítky let jsem jezdil na dieselových lokomotivách. Podle mne dnes je převážná většina případů/problémů v mrazivém počasí způsobena právě palivem s nevyhovujícími vlastnostmi. Za socíku prakticky nebyl problém s naftou. Při nízkých venkovních teplotách se do "letní" nafty přidávalo velmi malé množství ( promile ) petroleje jako prevence proti vylučování parafínu. Mimo to palivová nádrž lokomotivy ( 1 tis. až 6 tis. litrů ) byla vyhřívaná teplem z chladícího okruhu dieselu ). V zimním období a pro extrémní mrazy byla nafta "upravena" už z rafinerie ( NM 3,5,15,25 ) dodávky šly přímo , bez prostředníka ( obchodníka, distributora ) ke spotřebiteli a problémy s kvalitou "zimní nafty" byly velmi řídké a řešily se rychle ( v řádu minut, až hodin). Po "sametové" se každou zimu projevily neskutečné problémy s kvalitou nafty v podzimním a zimním období. Použití aditiv i petroleje - slabé řešení.( Výrobce - obchodník - spotřebitel, cena PHM násobně vzrostla a na "kvalitě" , se dá ušetřit. Do toho "lehké topné oleje" a biosložka v palivu. Neexistuje síla, která by zajistila optimální fungování tohoto "řetězce" - vztaženo ke kvalitě PHM ). Vlivu se neubrání "velký" spotřebitel, tím méně ti, co nakupují " u pumpy" ).
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.