Nejste přihlášen/a.
Dobrý den,
mám nefunkční autobaterii a chystám ji odnést do sběrny. Za "kilo baterie" dávají cca 10-15kč.
Napadlo mě ji rozebrat a dát do sběru olovo co je uvnitř, důvod je jasný, chci za baterii dostat více peněz.
Máte s tím někdo zkušenost? S demontáží, naco si dát pozor a tak..?
Díky, Jirka.
"Za "kilo baterie" dávají cca 10-15kč. "
Baterie není jen z olova. Počítejte, že z kila baterie získáte tak 0,75 kg použitelného olova. Zbytek tvoří další odpad (plast, jedovaté kaly...), hlavně poměrně nebezpečná kyselina sírová. S tou budete dělat co? Nalejete jí do kanálu? Nebo do lesa? Budete jí neutralizovat louhem? Ten plast je poměrně houževnatý a těžko se rozřezává. Pravděpodobně si při tom poleptáte prsty, přijdete o montérky, nadýcháte se výparů z kyseliny. O kolik dostanete víc za takhle získané olovo, než za celou baterii? Stojí Vám to za to? Já bych to rozhodně nedělal.
Stačí se podívat na výkupní ceny olova a hnedka ti dojde že je to pěkně kravský nápad. Olovo z akumulátorů se vykupuje max kolem 20 korun za kilo. Když si vezmeš jak se pěkně nadýcháš kyseliny,možná si ji i chrstneš do očí a budeš slepej nebo si popálíš ruce že se ti budou hojit pár týdnů tak si možná uvědomíš co je to za nápad. Na tomhle opravdu nezbohatneš,normálně baterii odnes tak jak je,buď rád že ti něco za ni dají a neohrožuj životní prostředí ani sebe.
To je má upřímná rada
Dobrý den Jirko, pokuď chcete na baterce něco trhnout tak ji v žádném případě nerozebírejte! Jednak je to nebezpečné,to
Vám napsali kolegové a za druhé čistého olova získáte minimum.Aku se skládá u 12V ze 6-ti článků,které jsou uloženy
v odělených přihrádkách,které tvoří celý aku,mezi sebou jsou nepropustné.Každý článek se skládá z kladných a záporných olověných destiček(jsou to prakticky mřížky ze slitiny olova a antimonu,aby se nebortily),destičky jsou vy-
plněny olověným prachem,tz.pastou-pro zvýšení potenciálu aku.Jednotlivé destičky jsou mezi sebou odděleny tz.
separátorem,který zabraňje vzájemnému kontaktu,bez toho je aku nefunkční.Jednotlivé desky ( +,- ) jsou spojeny
olověnými spojkami(hřebínky) a vyvedeny na kontakty,které z baterie vyčnívají a na které pak připevňjete přívodní
kabely.Vše toto(mimo kontaktu) je ponořeno do kyseliny sírové,která je elektrolytem a její obsah je cca 18-20%.
V důsledku elektrochemických reakcí ,které v aku probíhají při jeho používání dochází k tvorbě síranů,sirníků a oxidů
olova a to ve formě kalú,které se usazují na dně jednotlivých článků.Když se nahromadí,že zkratují článek aku tz.
odejde a Vy nemůžte nastartovat.
Kaly,zbylá pasta a částečně i mřížky nelze běžným ohřevem již zpracovat.Na to jsou technologie,které nelze doma
na dvorku provozovat.Takže z celé baterky Vám zbydou jen připojovací kontakty a část hřebínků,za tu práci Vám to jistě
nestojí a ještě proděláte.Před rokem 1989 tuto likvidaci prováděli vezňové,pak byla vyrobena strojní linka,nyní se aku
přetavují celé.
Máte asi již aku s obalem z propylenu(ne černou ebonitovou),její hmotnost je asi 12-15%.Hmotnost separátorů
(dříve z PVC,nyní papír upravený),hmotnost cca 5-8% dle materiálu.
Rozdělat aku z PP není jednoduché a musí se použít nejlépe sekera a vědět kam seknout,abyste jej rozpůlil.
Proto doporučuji pokuď je aku udržbový doplnit vodou a odnést do sběrny ,v žádném případě nerozebírat,to Vám
raději nepíšu co by Vás čekalo za špinavou práci.
Jinak olovo jedovaté není,to říkají jen v televizi,jedovaté jsou ale jeho sloučeniny,kterých je aku plný.
Tak si uažte sám co bude lepší,
Zdraví fero
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.