Nejste přihlášen/a.
Dobdrý večer. Prosím poradil by někdo k čemu slouží při řízení automobilu ručkování?
Tzv. "ručkování" rukama po volantu je zvyk z dob minulých, kdy auta neměla posilovače řízení a navíc ještě většinou (až na výjimky) i šnekové řízení. Při řízení osobních aut se to používalo poměrně málo (jen v určitých situacích to bylo téměř nutné), u aut nákladních a u autobusů to ale prostě jinak nešlo než v zatáčkách po volantu ručkovat (podívejte se někdy na velikost (průměr) volantu třeba v autobusu Škoda RTO nebo v Tatře 111 a představte si, že s tím volantem musíte v zatáčce třeba otočit 2x kolem dokola a to poměrně velkou silou, takže ručkováním získáváte tu největší páku na otočení).
Řidiči náklaďáků a autobusů si tento způsob řízení přenášeli do řízení i osobních aut (ono se to totiž musí umět, jinak skutečně hrozí tzv. zauzlování ruk), od nich to ale okoukali šikovnější řidiči osobáků a usnadńovali si tak řízení, zvlášt pokud je např. potřeba s autem bez posilovače řízení vyjet z krákého podélného parkovacícho místa, kde nemáte možnost si popojíždět dopředu dozadu pro snadnější otočení volantem - bez ručkování budete na volantu viset a doslova se s ním prát a stejně z toho budete neštastný, protože kola do rejdu prostě neotočíte.
Další z takových, dnes už pomalu zapomenutých, řidičských zvyků je při ručkování brát volant zevnitř (velký průměr volantu a slabý věnec to umožňoval) - efekt toho je stejný jako normální ručkování, ale pro ruce je to někdy pohodlnější.
A současných vozů už ručkování zevnitř použít nejde i kdybyste chtěl - velký střed volantu a malý věnec to prostě neumožní - ty ruce tam nenacpete. Pokud se ale někdo naučí tento způsob používat na nějakém starém autě (fakt to usnadňuje život), tak při přestupu na novější auto trpí - vím, o čem mluvím, byl jsme zvyklý u Wartburga a hlavně u Moskviče používat jak vnější, tak vnitřní ručkování a když jsem zdědil současnou Ladu 2107 (bez posilovače řízení, tak mi zbylo jen vnější ručkování) cokrát jsem si narazil ruce, když jsem je chtěl nacpat dovnitř třeba při vyjízdění z podélného parkování. Mmch - když bych vás posadil třeba do té Lady zaparkované podélně podle chodníku, nechal vám před autem a za autem mezeru 50cm, tak bez ručkování po volantu z té mezery prostě nevyjedete - s tím řízením nomálním držením prostě volantem u stojícího auta neotočíte (a to podotýkám, že ani když na tom autě budou pneu podle původních předpisů, tj. 165/80R13 čili uzoučké pneumatiky).
Dovolím si poznámku maličko mimo téma - jestlipak víte, že za zvyk praktikovaný v dnešní době díky posilovačům řízení, tj. otáčení volantem (řízením) u na místě stojícího auta by vám ještě před nějakými 40lety trochu znalý majitel auta obrazně řečeno "urazil ruce" (tj. minimálně by vám jako řidiči vynadal)? Důvod byl prostý - když otáčíte řízením na místě, tak nejen že trpí pneumatiky (nadměrně se odírají, ale hlavně trpí součásti řízení (čepy atd.) a zbytečně se tím zkracuje jejich životnost. Takže platilo pravidlo - když potřebuješ otočit volantem, vždycky si aspoň 20cm popojeď (jedno jestli dopředu nebo dozadu) - půjde to lehčeji a nebude tolik trpět řízení a pneumatiky.
Dnes už ručkování není potřeba - volantem pohnete jedním prstem, dříve to byla nezbytnost. Nikdy se ale ručkování nedělalo ve větších rychlostech - max do nějakých cca 30km/hod.
Dovolím si ještě doplnit
- na
A při ostré zatáčce je třeba používat přehmátávání neboli ručkování nebo ne?
Dle tohoto videa se má používat ručkování při ostré zatáčce
Ano, v ostré zatáčce je občas třeba použít tzv. ručkování (přehmatávání). Ale stále platí, že je to auto od auta - jestli je ve výbavě posilovač řízení, jaký je typ řízení (šnekové versus hřebenové), převodový poměr řízení atd.
Všiml jste si někdy u některých aut (typicky kaminony a dodávky) takové koule přišroubované na věnci volantu? Když sem se s tím kdysi dávno setkal poprvé, nevěřil jsme vlastním očím a říkal jsem si "jak ten volant může utáhnout?" (do té doby jsem to znal jen z vysokozvižných vozíků). No pak jsem si to zkusil u dodávky a ono to pomocí toho jde zatáčet velmi lehce - díky posilovači. Takže volantem točí držením za kouli a nějaké ručkování vůbec nepotřebuje.
Takže teoreticky, když bych měl nové auto, které má posilovač řízení, typ řízení má šnekové (nebo jaký dnes mají nová auta) tak bych ani do ostré zatáčky nemusel používat techniku přehmatávání?
Ujasni si co chceš vlastně. Dnešní auta mají řízení hřebenové a posilovač stavěný na to, že volant utočí do krajních poloh jednou rukou i blondýna, když si druhou bude upravovat účes. Co je podle tebe přehmatávání a ostrá zatáčka? Volantem točit musíš a zatáčka je relativně ostrá podle toho, jak rychle v ní jedeš.
Teď jsem zkouknul to skvělé instruktážní video. Instruktor ještě nepřišel na to, že po zatočení se volant nemusí vracet zpátky rukama. Vrátí se sám zcela do přímého směru nebo do té míry, kterou mu řidič určí.
Já si naopak myslím, že přehmatávání je úplně normální a nejedná se o stará auta. Jinak by to učitelé v moderních autoškolách neučili. Ano, jedna ruka je samozřejmě dobrá, já tak taky jezdím, ale učí se přehmatávání, protože musíš mít vozidlo kompletně pod kontrolou a při točení jednou rukou se ti může ruka vysmyknout... Prostě se musí do zatáčky ručkovat, ale i volantem zpátky, jinak dneska ani nedostaneš řidičák. Pravidla jsou takové, že nesmíš volant ani nechat právě sjet zpátky..., jinak budeš mít při závěrečných zkouškách problém ...
Video od 2:30
rozlišil bych správné přehmátnutí při velkém natočení kol (viz video) od špatného přehmatávání/ ručkování po malých kouscích (blondýny ručkujou klidně po 5 cm)
Shrnuto: volant držet oběma rukama v poloze levá ruka 9 hodin pravá 3 hodiny. Při natočení volantu do 180°se nepřehmatává, při větším natočení se jednou přehmátne a nové držení obvykle vyjde až do dorazu. Volant se do natočení tlačí (nevytahujete se rukou ze sedačky a bedra líp/pořád cítí chování auta)
Držení "3/4 na 3" je zásadní při brždění - auto brzdí nejlíp pokud jede rovně a tohle držení to podvědomě zajištuje.
Nevím, jak je to v autoškole dnes. Jedno vím jistě. Dnešní autoškola budoucího řidiče jezdit nenaučí. Takže teorie a polemiky o správném narábaní s volantem jsou naprosto bezpředmětné. Člověk se až na výjimky naučí jezdit praxí a volant a ostatní ovládací prvky pak neřeší. Autoškoly vlastně vybírají peníze za to, co by se člověk stejně tak naučil z internetu a ježděním v Horní Dolní se strejdovo autem. S tí rozdílem, že to nebude ofycyjálňý.
Jako vyšší level v řízení automobilu považuji způsob jízdy, což je v provozu velice tragická událost k vidění dnes a denně.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.