Nejste přihlášen/a.
můžu jezdit v létě na zimních pneu? Lze na nich (v létě) absolvovat STK?
Jeden důvod proč byste nemohl?
Osobně již několik let běžně dojíždím zimáky v létě a letní jsem měl snad naposledy před deseti roky.Zatím není žádný předpis či zákon nařizující v létě letní.Jedině v zimě ...zimní (nebudu vypisovatkdy ,za jakých podmínek)
no to právě nevím, proto jsem se zeptal. Upřímně: nechce se mi strávit dopoledne hledáním v předpisech a vyhláškách a mezi lidmi je mnoho informací - každý něco ví. Šlo mi o to, jestli to nezakazují nějaké předpisy. Je totiž hloupé vyhodit pneumatiky, které mají např. 3,8mm vzorku tzn. na zimní nedostatečně, ale na letní ježdění velmi bohatě. Pro běžného smrtelníka by to bylo mrhání penězi a kromě toho se už tak produkuje zbytečně obrovské množství odpadu tím, že se dnes vyrábí samé nekvalitní šunty, které se neopravují, ale vyhazují a nahrazují jinými atd...tak proč ještě vyhazovat dobré pneu? Co se píše níže o vlastnostech zimních pneu v létě je sice pravda, ale nepodstatná - nejsme v F1, kde záleží na každém prdu!
Po stránce předpisů a tudíž ani STK není žádný problém za předpokladu, že pneumatiky majíhloubku hlavních drážek dezénu minimálně 1.6mm.
Jiná věc je ovšem to, že zejména za vysokých letních teplot se měkká zimní směs pneumatiky chová hůře, než letní. Česky řečeno - blběji to brzdí a má to tendenci jít víc do smyku. Krom toho auto víc žere a je větší šamce, že pneumatika praskne. Prostě natakové to katolické jezdění od Lídlu k poště a zpět, případně na víkend na chalupu vzdálenou 30km po okresce to není žádný problém. Na intenzivnější jezdění je lépe přezout.
Zimní směs brzdí v létě výborně. Nepíšete pravdu. Letní v zimě ne. Na suché vozovce ! Měkčí směs lépe drží ale rychleji mizne. To je celé.
2 jenda2 : Věřím, že pokud jedete tak 40km/h, tak ten rozdíl příliš nezaregistrujete. Ale věřte, že třeba ve 100 km/h je už rozdíl hodně citelný a může znamenat třeba to, že na dálnici prostě nedobrzdíte a prozkoumáte někomu kufr. To není otázka znalosti z doslechu, to je má zkušenost - jednou v životě jsem byl ukecán zaměstnavatelem, abych dojezdil zimáky a skutečně to bylo špatně. To auto prostě reagovalo na zabrždění natvrdo o hodně hůř a jen se štěstím jsem zastavil za předemnou zastavivším autem. Za mokra dobrý, ale právě za sucha, horka a za vysokých rychlostí je to ,,vo hubu´´. Pokud si i nadále myslíte že jediný Vy máte patent na pravdu, zkuste si pročíst ty linky, co jsem dal v předchozím příspěvku.
Nevím jak Vy ale nejezdím zrovna pomalu,běžně na pěkných lehce na normu (tj.kolem 100 na D kolem 140) zatím jsem na zimních v létě nešvary co popisujete nepoznal,Naopak mi přijde že sedí ještě líp než letní a sjíždění? v loni jsem vyhodil zimní se kterými jsem před sedmi roky auto koupil s tím ,že byli již jeté a to celoročně,jezdil jsem je rok a pak dva jen v zimě (po koupi litých na léto) a poté zase jen léto.(přední šly do kopru o rok dřív) Ještě k těm Vašim oidkazům-kde berete tu jistotu že nejsou ty rádoby výzkumy placené ze zisků gumařských výrobců?!
já osobně bych vaši zkušenost podpořil i zkušenostmi svými. Jezdím velmi rychle a rozdíl mezi letními a zimními jsem nijak zvlášt nezaregistroval. Je fakt, že jsem zatím na zimních nejezdil uprostřed léta a nemusel jsem ani řešit nějakou krizovku v podobě brždění "na krev", ale jsem z Polabské nížiny a zimní gumy tu opravdu potřebujem tak týden v roce jinak tu jezdíme spíš za podmínek mimozimních. Věřím, že nějaké (laboratorní☺ testy by prokázaly vlastnosti o kterých píše kolega výše, ale myslím, že to většina z nás v běžném provozu příliš asi nepozná. Také si myslím, že televizní a jiná agitace letní-zimní pneu je hodně o tom: kupujte, kupujte, kupujte...Pamatuju doby kdy žádné zimáky nebyly a taky to šlo...
Jezdit na nich můžete a na STK to nehraje žádnou roli. Jezdím na zimákách celoročně a nevidím jediný důvod pro koupi letních pneu. Řeči o horších jízdních vlastnostech jsou bezpředmětné, protože rozdíl se projeví až při extrémních zátěžích pneu, které se v podstatě na silnici neobjeví. Např. aquaplaning na zimních dostanete později, než na letních, protože drážky na odvod vody jsou větší. Daleko větší vliv na jízdní vlastnosti pneu má její stáří. Jestliže ujedu z rok cca 12 tisíc km, pak mi pneu vydrží až sedm roků. Kdybych přezouval, bude ještě neojetá pneumatika stará třeba 13 roků. Na takových gumách se jezdit nedá. Již pětileté pneumatiky mají známky poškození od slunečního UV záření.
No není v tom problém, ale teda v létě se zimníma je to jak jezdit po lepidle a spotřeba taky není stejná jak s letníma.
spotřeba mě nezajímá, jedu na pohodu a na čas, ne na spotřebu. Takže vy šetříte na PHM, abyste si potom mohl za ušetřený stejný prachy koupit nový letní pneu a zimní nechal půl roku ležet. Tak to jooo.
ne, v kilometrech rozdíl nebude, ale nekupuji sadu letních gum, takže ušetřím cca 15 tisíc korun. Kdybych si koupil sadu letních a zimních, neojedu je, protože budou starý. Na jedněch zimních jezdím cca 85 tisíc kilometrů a mám je na 7 roků. Kdybych měnil zimní - letní, dojde k tomu, že pojedu v závěru na 14 roků starých gumách, což považuji za výrazně nebezpečnější, než jezdit v létě na zimních.
Tak na mém se spotřeba nijak neprojevila.Jen se průběžně zvyšuje tím jak postupně odchází kyslíková sonda.
Zimní nechám půl roku ležet, ale zase pár zim vydrží. Když to člověk sjíždí v létě tak to dlouhodbě i se spotřebou nemůže vyjít levněji . Pokud ale jezdíte sem tam, tak je to fuk, ale lidem, kteří jezdí denně se to nevyplatí.
Jo a na pohodu se se zimníma v létě teda nejezdí, to spíš naho***
Jestli si někdo na zimnich pneumatikách v létě rozbije auto a hubu je to jeho věc,ale co když při tom ublíží ostatním nevinným? A jezdit jedno léto na starých zimních tak tím mnoho nenašetří.Má-li na auto,benzín,oleje,povinné ručení...?
V létě na letnich na to určených? IQ?
Jestli si někdo na letnich pneumatikách v létě rozbije auto a hubu je to jeho věc,ale co když při tom ublíží ostatním nevinným? A jezdit pět let na starých letnich tak tím mnoho nenašetří.Má-li na auto,benzín,oleje,povinné ručení...?
Ještě jsem za desítky let řízení aut nezaznamenal nějaký problém v létě na zimních pneumatikách. Já tvrdím, že to je naprosto umělý problém, který ve skutečnosti neexistuje a jen vzbuzuje v potenciálních kupcích nutnost zakoupit na léto letní gumy. Jezdím naprosto běžně a žádný smyk nebo problém v zatáčce jsem doposud nezaznamenal. jestli nekdo vytváří extrémní situace, pak možná.
O letních gumách v zimě se říká, že zimou ztvrdnou a hůře brzdí. Zimní gumy jsou měkčí, tedy mnohem výšší adhezí drží na vozovce. A vyhazovat zimní gumy jen proto, že mají vzorek pod 4mm, který na léto je na 2 sezóny určitě, je podle mě jen hloupost a cílený nátlak prodejců. Spotřebovávat suroviny co nejrychleji, at to stojí co to stojí. Před 20 lety tot nikdo neřešil a najednou je smrtelný problém. Kdo si to nechá nakukat je jednoduchý jedinec.
Kdo si to nechá nakukat je jednoduchý jedinec
.Hmm, loni v létě mi jeden takový ,,složitý´´ jedinec navštívil auto zezadu. Prostě jsem to na dálnici ve 130 musel zadupnout, už jsem stál, chlap sice brzdil možná včas, ale nedobrzdil. Prostě na sluncem rozpálené dálnici to gumy nedaly.
Tím nechci říct, že si nezbytně musí koupit letní gumy dědouš jezdící mezi poštou a Lidlem průměrnou rychlostí 38km/h. Stejně tak netvrdím, že je proti předpisům, jezdit na zimácích v létě. Proč ne - každého věc. Ale je nezpochybnitelné, že zimáky nejsou v horku handicapem, který se však projeví, až když dojde k brzdění natvrdo a podobným krizovkám. A nemusíme si nic nalhávat - není o ně nouze
Co se týče pindů typu ,,před - x lety to nikdo neřešil´´ Ano, možná jste si nepovšimnul, že tehdy bylo průměrné auto škodovka o 30-40 koních. Dnes jsou auta přeci jen ,,nepatrně´´ výkonější Podobným argumentem by mohlo být, že z historického hlediska nedávno se jezdilo na koňských potahách s loukotovými koly, takže vlastně všechny pneumatiky jsou k ničwmu, že? Chápu, že ne každý nadrtí okolo 80-90 tkm jako my, chápu že ne každému se rentuje pořídit si letní gumy. Ale nemá cenu to blbě okecávat, prostě zimáky jsou v létě horší.
Přeji Vám, složitý kolego, abyste vždy dobrzdil včas. Když pro nic jiného, tak mě osobně by jistě nebylo jedno z hlediska svědomí sestřelit třeba vběhnuvší dítě -ovšem s pocitem, že jsem ušetřil cosi za pneumatiky.
Jenže to že se ti kouknul do kufru bylo zapříčiněno ne tím že měl v létě zimáky ale vícero příčinami, ale to ti asi nic neříká že? Třeba menší odstup,technická prodleva, reakční doba atd!
Kolego, to jsou jen podivné řeči o ničem. To je to samé jako povinnost mít zimní pneu na zadní nápravě při předním pohonu. Na brždění to nemá vůbec žádný vliv, na stability při jízdě také ne ale "odborníci tvrdí opak". Za desetiletí řízení mám ledacos odzkoušené a taková tvrzení jsou možná dobrá do autoškoly.
Povšiml jsem si, že i staré Škodovky jedily 90 km a 130 km rychlostí. No a co? Každý má nějaké zkušenosti.
To je obdoba tvrzení, že svícení přes den je dobré pro bezpečnost. No a není to pravda. Nehodovost motocyklistů rapidně narostla pro jejich sníženou viditelnost, což tvrdí i ADAC.
Odstup vozidel nemá být výmluvou při použití zimních gum !. To je jasné i dítěti.
Kombinace zimní vpředu/ letní vzadu že nemá vliv na brzdění a stabilitu? Tvl, zkus si táhlou zatáčku a sáhnout na brzdy - zadek tě předběhne jako když u zadokolky přidáš plyn.
Aneb tahle kombinace znamená v krizovce přetáčivý smyk který se těžko rovná, u většiny lidí znamená ztrátu kontroly nad vozem. To se vyplatí dát zimní jen na předek :D
Delší brzdná dráha - to platí u nových zimních kde je měkká směs a dlouhé lamely. U starších zimních s 3-5mm je to možná už naopak, směs je tvrdší a lamely prakticky nejsou. Rozdíl je spíš v kvalitě pneu - spousta levných hlavně za mokra klouže jam sviňa, jak letní tak zimní Aneb letní "čína" je na tom hůř než značková zimní.
A pokud se vám v létě někdo podívá do kuftu, tak hlavní příčina je malý odstup/ pozdní reakce/ nepřiměřená rychlost. Pokud má někdo při 100 kmh odstup 30 metrů, tak při nečekaném brzdění je tutově v kufru i kdyby měl stejné auto i pneu. Než přendá nohu z plynu na brzdu tak je u vás a už nemá nárok stihnout dobrzdit
Opět uplynul nějaký čas a je vhodná doba k posouzení některých tvrzení "odborníků". Tentokrát porovnání zimních a letních ne na sněhu ale běžné vozovce:
Každá liška chválí svůj ocas, ta, která jej nemá, tvrdí, že nejlépe je bez něj! Navíc nejhorší smrt je z vyděšení.
Až na to, že letní gumy na té Hodně jsou jedny z nejlepších dostupných semi-slicků, nemají moc daleko k závodním, což většina lidí nemá. Taky je má širší a srovnával to po zahřátí - studené pneumatiky, zejména takovéto, se chovají o dost jinak než teplé. Taky je zkoušel pouze na suchu, stačila by trocha námrazy a vše by vypadalo úplně jinak. Když se podíváš na komentáře na YT, tak mu to tam hodně lidí i píše. Některé články (nejen) na Autofóru píšou idioti, kteří jsou schopni akorát tak opsat obsah videa, ale už nepřemýšlí nad tím, jestli byl test proveden správně. Ani Jason nemá vždy pravdu a toto není první případ.
A ještě něco: Michelin X-Ice jsou pneumatiky hlavně na sníh a led. Na asfalt jsou spíš třeba Michelin Alpin, které by se opět chovaly jinak než X-Ice. Na FB ve Fabia klubu si jeden chválil protektory Vraník, jak pěkně drží na sněhu, a hned komentář pod ním upozorňoval, že na sněhu sice opravdu drží krásně, ale na asfaltu téměř vůbec.
Letní měl už minimálně jednu sezónu, zimní měl nové - nové pneumatiky nedrží úplně nejlépe, protože na sobě mají jakési mazivo (?) aby se při výrobě nepřilepily k formě. Maximální přilnavosti dosáhnout až po několika stovkách kilometrů, což se zde nestalo.
Aby takový "test" k něčemu byl, tak by musely být použity běžné letní pneumatiky (takové, na kterých většina lidí jezdí) + "silniční" zimní (viz výše) o stejném rozměru, tlaku a stáří a jeté alespoň 1000 km a test by musel být proveden za studena, kdy mají pneumatiky stejnou/podobnou teplotu jako silnice. Z těchto podmínek Jason nesplnil ani jednu...
No ono také není zimák jako zimák... Na sníh je Nokian Hakkapeliitta R určitě lepší než obyčejný letňák, ale prodávají se taktéž zimní pneumatiky pro středoevropskou zimu a ty se blíží vzorkem k letňáku, jen směs je zřejmě při nižších teplotách měkčí... Nevím jak Vy co pořád dokola tvrdíte že je to jedno, v období kdy se začínají měnit zimáky za letňáky se už těším jak je vyměním... Zatím na všech autech co máme jsem zažil že se zimák v teple i při správném nahuštění chová jako papuče... Vím že se ze zimních pneumatik dělá zaklínadlo, též to není žádný zázrak, je třeba dodržovat pravidla jízdy v zimě, ale lepší to určitě je...To si musí každý zkusit sám... Ale nedávno tu také na internetu tvrdil ředitel Michelinu že pneumatice letní stačí na super provoz 1,5 mm... Na druhou stranu si každný může napsat co chce a zrovna tomu člábku co tady byl uváděn moc nevěřím. Osobní zkušenost! MNoho lidí šetří za každou cenu, mám takové známé co jezdí v drahých autech na sjetých pneumatikách... Tak nevím. Vždy jsem kupoval pneumatiky nové, nikdy jsem nepřebíral jako mnoho lidích na vrakáčích, nesháněl použité na netu... Vždy jsem bral že nejdůležitější mít spolehlivé a slušné pneumatiky... Zřejmě pojištovna a Policie jsou idioti když kontrolují vzorek a druh pneumatik že?
Ještě jedna poznámka: u nás zatím nejsou nařízené letní pneumatiky, ale jak byl můj kamarád zadržen policíí ČR, tak i v létě musí mít zimní pneumatika správný vzorek... Tedy ne méně než 4mm...
Na to, že se přehřáté zimní pneumatiky chovají jako papuče už Jason přišel taky, byt video ve článku se naopak nepovedlo vůbec. Bridgestone Blizzak porazily i celoroční pneumatiky, s letními by byl rozdíl ještě mnohem větší.
Na Autofóru taky někdo tvrdil, že o 15 % delší brzdná dráha není výrazný rozdíl!
Já tedy mám použité pneumatiky, ale s asi 5,5 mm vzorku na obou sadách a směs je OK, bez prasklin. Praskliny = výměna a to i na kole, nejen na autě.
a není tam,že na pozemní komunikaci se nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza? Jedná se o pozemní komunikace a ne že na cestě bude sníh a bla bla bla...
Vidíš to, a policie chtěla 4mm, protože zimní gumy jsou pořád zimní i v létě. Taktéž mi jeden kolega povídal, že mu to povídali při školení referentských vozidel... Zřejmě jde o výklad nařízení, které nebude jednoznačné...
Že tam máš značku 1,6mm nic neznamená, protože v jiných zemích to třeba 4mm být vůbec nemusí... Teď v týdnu psali že v SRN musejí mít zimní kola označení vločky s horou - atest. Pokud nemají, nejsou přiznány jako zimní... U osobních prý problém není, ale údajně na SUW se ještě nedělají. Prý si máme při jízdách do SRN dát na to pozor...
přečti si to ještě jednou.. paragraf 40a stanovuje podmínky, za kterých můžeš provozovat vozidlo od listopadu do dubna.. ve zkratce pokud jsou nepříznive podminky v tomto období, jsi povinen mít na autě zimní pneu s minimalni hloubkou 4mm... mimo toto období zákon nerozlišuje užití zimní nebo letní pneu, pouze to, že pokud máš pneu s hloubkou dezenu menší než 1,6mm, tak se stává tvé vozidlo technicky nezpusobile...
a kde to prosim tě vidíš? vždyt to je jen okopirovany paragraf 40a
Lidi neblbněte ! Jedna podmínka pro povinnost užití zimních pneu je časové období a druhá souvislá vrstva sněhu nebo ledu na silnici popřípadě očekávání, že to tak během jízdy bude. Jestliže tedy jedu v prosinci a silnice je suchá a obloha je jasná, tak žádná z těchto dvou podmínek neexistuje a mohu tedy klidně jet na letních pneumatikách !
No to je fakt - kdo by očekával v prosinci sníh či námrazu
Možná Vám ušlo, že směs letních pneu podstatně ztrácí adhezní vlastnosti už při +7°C. Nechci být škodolibý, ale možná byste změnil názor, kdyby Vám nějaký šikula, který si vezme Vaši radu k srdci, zaparkoval v kufru Vašeho auta, protože na letňákách nedobrzdil.
Navíc - tazatel se ptal před dvěma roky a ještě k tomu na použití zimních gum v létě. To je sice taky bejkárna, ale zdaleka ne takového rázu, jako jezdit v zimě na letňákách. Ovšem pokud jezdíte třeba po Sicílii, tak to pak chápu...
A po poslední úpravě může řidič dostat pokutu, když i v létě nebude mít zimní pneu v trvale označeném úseku...
A jak si myslíte, že od doby zavedení povinného zimního obutí klesla na našich silnicích nehodovost?
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.