Nejste přihlášen/a.
Denní svícení aut je nesmysl a přispívá k nehodovosti. Učí totiž řidiče pravidlu, že co nesvítí to se nehýbe. Dříve bylo svícení logické, svítily jen "ohrožené" druhy (např. motorky). Mnohá auta mají světla dodatečně namontovaná v naprostém rozporu s legislativou, některým svítí i v noci. Denní svícení nepřineslo naprosto nic v otázce bezpečnosti silničního provozu. Zrušit, tak jako v Rakousku.
Rakousko je dobrý příklad, ale nejde si od nich brát pouze něco.
Když se čeští řidiči začnou chovat slušně, tak jako rakouští řidiči, potom můžeme zrušit denní svícení. Jako cyklista si na rakouské silnici připadám jako rovnoprávné vozidlo. Jak si připadám na české silnici radsi psát nebudu.
Když ale čeští řidiči nedokáží poznat sníženou viditelnost a za šera, v dešti nebo v mlze svítí světly pro denní svícení, pak musí svítit celý den.
rakouští cyklisté za jíizdy na kole nechlastají, nosí ochranné a výstražné prvky, nejezdí 2 nebo 3 vedle sebe a nebrzdí tak provoz za sebou, nedovolí si v půl páte ráno jezdit do práce 15 km na kole které nemá světla ani odrazky..Já si na české silnici připadám jako v Eldorádu z doby Divokého západu
Jezdil jsem pravidelně 2x týdně po dobu tří let trasu České Budějovice - Linz a zpátky a můžu říct, že rakouští řidiči se chovají slušně pouze v Rakousku, po překročení hranic na naší stranu na tachometru 120 na okresce a nazdar... takže ono to nebude asi až tak o slušnosti jako spíš o tom, jak ostří jsou policisté a jaké sankce kde hrozí.
Jednoduše - řidič si zvykne že všechno co jede tak svítí, a co nesvítí tak snadno přehlídne. Nehod neubylo, takže celý denní svícení jen sežere palivo a žárovky. Němci nesvítí a bouraček mají výrazně míň než my = svícením to fakt neni.
Např. dřív jsem vždycky na mírném horizontu (přerušovaná čára) normálně viděl horní půlku protijedoucího auta. Jak se začlo svítit, tak ta horní půlka auta je oproti světlům nevýrazná a reaguju až když nad obzor vylezou světla = vidim ho mnohem později.
Taky spousta řidičů jezdí na denní i v šeru, dešti, mlze - zezadu vůbec nejsou vidět.
Rakušáci dobře ví proč to zrušili...
Každý věříme svoji statistice a své pravdě. Jen by mne zajímalo, kde jste vzali jistotu, že svícení zhoršuje viditelnost. Vzápětí se napíše, že ti co nesvítí vzadu nejsou vidět..
Ne všichni zrušili svícení...
Proč to Rakušáci zrušili? Víte to?
Ano vím, už jsem to našel, zde je to uvedeno.
autoweb.cz/...
- jízda se zapnutými světly přináší výhodu jen za snížené viditelnosti
- za dobrých podmínek (denní světlo, suchá silnice) nepřináší "denní osvětlení"žádný pozitivní efekt pro bezpečnost, protože výhoda představovaná dřívějším rozeznáním objektu je kompenzována následným "zíráním"řidiče do světlometu
- analýzy ukazují na to, že zapnutá světla za dne nutí řidiče přenášet pohled jinam a pak se nevěnuje navigaci ve svém bezprostředním okolí
- v souvislosti s tím pojmenovávají autoři záměnu priorit, kdy se řidič soustředí pouze na osvětlené objekty a ty neosvětlené zůstávají tak za osvětlenými maskovány - toto poslední si myslím že je to nejnebezpečnější.
O té zvýšené spotřebě, to nejsou žádné plky ! Spočítejte si, kolik aut každý den svítí kolik hodin v provozu a dojdete k výsledku, že musí být spálením nafty a benzinu vyrobeno cca 500 MW elektrické práce.
Tak tyhle ekoteroristické argumenty fakt miluju! Ale dobře, přistupme na Vaše argumenty. Je neoddiskutovatelným faktem, že pokud svítím i ve dne, tak spotřebovávám nějakých 140W v elektrické energii. Ovšem háček je v tom, že se bavíme o 140W u stroje disponujícího průměrně 70.000W. Takže i když nebudete svítit, na spotřebě to stejně nepoznáte, je to prostě pod rozlišovací schopnost. Podobný plk je urban legen o navýšení spotřeby auta o 1l/100km při použití klimatizace. Spotřebu si dost sleduji a tak tvrdím, že u dieselů to dělá tak 0.2 l/100km, u benzínů mi to vycházelo tak 0,3l/100km. To je sice relativně malé zvýšení, ale při vyšších nájezdech se už dá vyčíslit peněžní sumou. Přesto mě ani nenapadne si pařit zadek pro pár kaček. Denní svícení mě neušetří jen zpocenou ).( , to mě může zachránit život. Za leta své praxe jsem byl několikrát poškozeným v dopravní nehodě a od doby, kdy už po několikáté viník tvrdil, že mě neviděl - přičemž jsem v té době jezdil červeným DAF95 - tak od té doby prostě svítím furt. Že je spousta mimoňů, kteří nesvítí, to vím, Denně je potkávám, mnohé probliknu, přičemž chlapi většinou pochopí, u dam to bývá dost slabší. Vtip je v tom, že není třeba na to ani myslet, většina dnešních aut má DS buď rovnou aktivní, nebo se dá lehce a jednoduše nastavit tak, že auto samo rozsvítí po nastartování. Pokud auto tuto fičuru nemá, není přece problém nainstalovat si homologovaná a tedy dostatečně svítící SPDS LED. To platí i pro ekoteroristy - protože jestli mi někdo bude tvrdit, že u auta řeší spotřebu 5W, tak v tom případě je kandidátem na psychoterapii. Jinak řečeno - je mě vcelku jedno, jestli je svícení povinné, či ne, nebo jestli ten či onen svítí či ne. Ovšem tím, že nesvítí, škodí sám sobě, skutečně se může stát, že třeba v nízkém slunci, či v lese, tunelu a pod prostě bude přehlédnut. Jaké to mívá následky snad nemusím rozvádět, že...
promone, já jsem nenašel člověka, který sdělí, že svícením mi vzrostla spotřeba o 0,?%. Páč to nelze zjistit. Podobně se řeší vyřazování rychlesti nebo brzdit motorem..taky žádná úspora.
Denní svícení je z pohledu ekologie zajímavé leda tím, že tak často nepraskají halogenky, xenonové výbojky, neodchází jejich startery a nevypalují se tolik paraboly, které se musí nahradit novým výrobkem...
Pro jedince ta spotřeba tlumených a obrysových světel není tak bolestivá, ale když se sečte za všechna auta v provozu... Zkuste si to spočítat ! Ekologové řvou kvůli zplodinám z výfuků aut, ale že se zbytečně spálí benzin a nafta, aby se denně vyrobila energie v přibližné velikosti 500 MWh ( hodinový výkon jednoho bloku v Temelíně) při účinnosti spalování 25 - 30%, to jim nevadí !
A právě za jasných letních dní je to svícení úplně na nic ! A rozpoznat sníženou viditelnost, kdy souhlasím s potřebou svítit, by měli naučit každého řidiče v autoškole. Já si ještě pamatuji, že snížená viditelnost nastává, když nelze spolehlivě číst Rudé právo :o))
Pokud jde o spotřebu klimatizace, tak ta je citelnější. Zkuste při brždění motorem s kopce zapnout klimatizaci. Brzdný účinek motoru se znatelně zvýší !
LED-kové diody nemají skoro žádnou spotřebu elektrické energie, logicky proto snižují i spotřebu paliva ve srovnání se stavem kdy svítím H7 halogeny nebo xenony
Za jízdy nemám co čumet na navigaci, ale před sebe a kolem sebe, normální navigace má i zvuk a řidiče upozorňuje za změnu směru nebo situace...
Pokud někdo upřeně čumí do o LED-světel kolemjdoucích aut a ještěš o tom napíše pseudostudii, ten nebude normální
"někteří svítí i v noci" souhlasím, to však není dáno zákonem, ale nízkým IQ řidičů, spoustu řidičů totiž svítí i v létě mlhovkami, nejlepší je to v noci za jasného počasí, mám chut vozit v autě kladivo a ty světla jim rozbít A co takhle neosvětlené auto v noci, které na dálnici couvá ... taky se mi přihodilo
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.