Nejste přihlášen/a.
Samotný kroutící moment bez otáček ti neposune auto ani o metr. Takže jeho samotná hodnota neurčuje vůbec, jak rychle bude auto zrychlovat. Vlastně když ti napíšu, že motor má nejvyšší kroutící moment třeba 100 Nm, tak z toho nejsi vůbec schopen usoudit, jestli to stačí pro překonání prvotního odporu při rozjezdu.
Pro zrychlení je důležitý pouze výkon. To je vlastě kroutící moment dodávaný při určitých otáčkách.
Je to jasné?
Výkon a kroutící moment jsou dvě odlišné veličiny, mezi kterými však existuje souvislost popsaná vztahem:
Mk – kroutící moment
P – výkon
n – otáčky
pí – Ludolfovo číslo (3,14)
Kroutící moment je síla na obvodu kola, která se zvyšuje při stejném výkonu, snížením jeho otáček a naopak.
Z toho vztahu je patrné a jasné, že potřebujeme-li změnit některý z parametrů, je to vždy na úkor jiného. Nelze tedy současně zvyšovat (zmenšovat) výkon i kroutící moment a otáčky. Každá změna vždy ovlivní opačnou změnu jiného parametru.
Chcete-li rychle akcelerovat, musíte dosáhnout na pohonném kole vysokou sílu na jeho obvodu (kroutící moment), to dosáhnete zvýšeným výkonem a snížením otáček hnacího kola.
Samozřejmě, že s akcelerací (zvyšujícími se otáčkami pohonného kola) klesá kroutící moment na kole, při stejném dodávaném výkonu.Chtěli bychom udržet velikost krotícího momentu, případně jeho zvýšení, při zvyšujících se otáčkách kola, museli bychom hnacímu kolu dodat vyšší výkon.
Zdravím -miro
doplněno 09.08.15 17:01:Omlouván se, dodatečně uvádím vztah, který patří na začátek mého příspěvku. Děkuji
doplněno 09.08.15 17:02:Nedaří se.
Mk = Výkon "P" děleno 2x π x Otáčky "n"
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.