Nejste přihlášen/a.
Zdravím,
ono na tom zvedáku není moc co počítat. Všechy síly působící na zvedák jsou v podstatě statické, takže je to pouze o únosnosti materálů.
Šířka mezi prahy je známá (odvíjí se od zvedaného auta), výška rámů bude vycházet z výšky auta v nezvednutém stavu a ve stavu maximálního zvednutí. Pokud chci teda auto zvedat třeba tak, aby spodní hrana prahů byla 50cm nad zemí, položím si na zem rovnoběžně 2 kusy materiálu vzdálené od sebe 50cm, vezmu třetí kus materiálu a dám ho v úhlu 45° na tyto rovnoběžky. Odměřím délku úhlopříčně vloženého materiálu a mám +- výšku rámů. Vycházím přitom z toho, že nejefektivnější zvedání (nejmenší počet otáček šroubu na 1cm zdvihu) je právě do těch 45° úhlu zvedáku.
Co se týká možnosti sesmeknutí auta z překlápěcích podložek - pokud tam dám klasickou gumu třeba 10mm výšky, auto se sesmeknout nemůže (zvýší se tření). Pokud budu chtít být extra puntičkář a mít to hodně pojištěné, místo gumy tam dám na míru ustřižený kus protiskluzových podložek - pak se to nehne ani náhodou.
Proboření překlápěcích podložek do prahů - v podstatě nemožné, protože se váha auta rozkládá na velkou plochu prahů. Prahy jsou profilovaný (ohraněný plech), který se tlakem jen tak nezbortí, ani když je částečně zkorodovaný. Proboření se do prahů by přicházelo v úvahu pouze ve dvou případech
- krátké překlápěcí podložky (třeba 10cm), pak se ale jedná o zvedání v bodech (jako když byste tam dali klasický hever)
- totální prorezavění prahů přesně v místech konců překlápěcích podložek, ale pak se vám to proboří pouze na jednom místě a stabilitu auta na zvedáku to nemá šnaci nijak ohrozit.
Takže překlápěcí podložky - čím delší, tím lepší (co profil prahu dovolí - některá auta mají prahy do oblouku) , ideálně je naohýbat z plechu tl. 2.0mm s výškou hran třeba 2cm.
Nejzásadnější na celém zvedáku je zvedací mechanismus, tj. šroub (šrouby). Laické řešení je použít pouze jeden šroub - nejsou potřeba úhlové šnekové převodovky. V případě použití 2 šroubů je vetší bezpečnost zvedáku - šrouby mohou být slabší a i kdyby jeden šroub prasknul, podrží to druhý. Při použití jednoho šroubu je třeba auto podkládat - když praskne ten jeden jediný šroub, jde to celé dolů. Prodávané řešení tohle má vyřešené tak, že po zvednutí se kolíkem zajistí trvalá poloha na dvou do sebe se zasouvacích trubek (jäklů) s vyvrtanými otvory. Což by šlo u amatérské výroby udělat také.
Jaký šroub použít? Nabízí se řešit to závitovou tyčí s normálním metrickým závitem. Ale to není řešení zrovna ideální - metrický závit má snahu se při větším zatížení přidírat, takže je přeba ho stále dostatečně mazat. Navíc není dostatečně pevný. Nejlepší řešení je jako zvedací šroub použít závitovou tyč s trapézovým závitem, kde se tlak roznáší na větší plochu (větší plocha boku závitu) a nehrozí tak nebezpečí přídání. Trapézové závitové tyče lze normálně zakoupit. U takového zvedáku bych to viděl na velikost TR 30, pak bude průřez závitu dostatečný. Závitový tyč je namáhaná na tah, takže pokud se závit nebude přidírat, nehrozí ohnutí závitové tyče.
Samostatná kapitola (a řekl bych, že neproblematičtější a také nejdůležitější) je závitová matice a uchycení závitové tyče. Jak pevná část (pro uchycení konce šroubu), tak pohyblivá část (matice - dostatečně dlouhé - na několik stoupání závitu - pro pevné vedení) musí být uchyceny výkyvně (na čepech, aby se přizpůsobvaly úhlům pohybujícho se šroubu). Pevná část musí být udělaná tak, že šroub bude upevněn v axiálním ložisku pro zachycení osových tlaků a tím i lehký pohyb šroubu. Matici bych v každém případě vybavil maznicí, ideálně pro tlakový ruční mazací lis. Jako mazivo optimálně použít grafitový mazací tuk či ještě lépe tuk s příměsí mědi. Pozn. - na zvedacím šroubu a uchycení matic si dejte nejvíc záležet - na tom závisí bezproblémová funkčnost zvedáku.
Pokud budete zvedák svářet sám, optimální by bylo použítí sváření CO2. Pokud dostatečně provaříte kořen sváru, nemůže vám zvedák ani při zatížení ve svárech povolit.
Materiál na rámy bych volil profil Jäkl s co nejsilnější stěnou (třeba 2.0mm nebo 3.0mm) průřezu třeba 40x20 nebo 60x30 (60x40) podle toho, jak široká budete mít pojezdová kolečka - plocháče pro osičky koleček vařit zásadně na bok Jäklu kvůli pevnosti profilu. Čistě teoreticky - pokud dobře vyřešíte otočné místo kratší vzpěry toho "Áčka" a budou kvalitní sváry, tak celá konstrukce by klidně mohla být i z profilu Jäkl 20x20x2mm a udrželo by to statické tlaky taky - zátěž na každou stranu bude při 2t autě pouhá 1t - statická. Že by se i takový slabý profil ani nehnul lze klidně ověřit třeba tak, že si auto zvednete a pod něj svisle dáte sloupek z tohoto Jäklu a auto na něj (samozřejmě přes podložky) spustíte. Jinak se stačí podívat na klasické hevery dodávané s auty (či prodávané k autům) - to je doslova "poutovina" že by člověk brečel a auto to udrží taky.
Jinak co se týká praktičnosti, tak nepovažuju tento zvedák za to nejpraktičtější, co na trhu je, protože se dostanete buď pouze k zvednutému předku či zadku auta a jinak to překáží. Já si tento způsob zvedání řeším tak, že auto zvednu vysokou 20t panenkou z náklaďáku na max. výsuv (odhadem cca 80cm) a pak, aby mi panenka nepřekážela, tak to řeším 2 kozičkami pod nosníky a panenku vyndám. Je fakt, že to zvedám na několikrát a trvá to déle, ale nemám možnost pevného (třeba betonového) podkladu, takže by mi pojízdný zvedák byl k ničemu a způsob s panenkou mohu používat i na nezpevněném terénu (trávě).
Jen pro inspiraci - mně se velmi líbí zvedáky "z boku" - funguje to jako autokolíbka, ale stačí k tomu jeden člověk na rozdíl od klasické autokolíbky, které mám, ale jsou pro překlopení auta potřeba 2-3 lidí. Odkazy jsou na prodávané provedení, ale už jsem taky viděl na YT video někde z Ruska, kde to bylo vytvořené svépomocí.
Aby sis nestěžoval, že ti bráníme v rozletu, máš tady rozbor sil pro pevnostní výpočet.
schvílně si to spočítej pro malý úhel alfa. Při výpočtu šroubu je třeba kromě vypočítané tahové síly počítat ještě s namáháním na krut. Počítal bych s bezpečností minimálně 2.
doplněno 04.04.15 10:07:Tak vzorečky neumím vložit. Zkusímvečer, možná že to někdo zatím udělá za mě. prozatím síla F3 rovná se F1 lomeno
2 tangens alfa. Síla F2 rovná se F1 lomeno 2 sinus alfa.
doplněno 04.04.15 10:08:F1 hmotnost vozidla. F3 síla ve šroubu.
Zdravím, já bych sem žádné výpočty nevkládal. "Civilista" co je špatně použije, když neví co je to návrhová bezpečnost atd., tak by to nemuselo dopadnou dobře. Navíc nikdo neví, jak moc dovedené bude svařování, takže asi tak. Jestli není lepší klasická rampa.
for Tratast: Už jsi to sestavil? docela mě tento typ zvedáku taky zajímal tak jestli už máš nějakou zkušenost..
-jinak jsem kdysi uvažoval o dvou heverech ze škodovky (120..) mezi ně trubku s podložkami pro prahy, jednoduché skladné ale dost nebezpečné .. misí se zvětšit "noha" heveru aby se to neklopilo do stran, a pak bud musí být dva lidi každý na jedné staně a nebo se naběháš po kousku na každé staněm ale i na to je řešení jen to nebudu psát sem klidně napíšu na email.. další mínus je únosnost heveru
fro Ronyx: super už jsem myslel že tu nebude nikdo kdo by normálně odpověděl, jen k tomu bočnímu zvedáku jak tam máš videa, obzvláště na posledním videu je nádherně vidět jak to kroutí celou kastli do vrtule.. to asi není to co by jsme chtěly.. ale jinak to vypadá skvěle
pro ostatní jedince typu trtr: slyšeli jste o tom že střelné zbraně zabíjejí? jak je to možné?
no nevim...
to uchycení pouze na středu prahu je nic moc, viděl jste prahy na nějakém novém autě?
Nahoře té houpačky by muselo být nějaké Učko, které přenese zatížení na body k tomu určené.
Jinak konstrukce jako taková je jednoduchá.
doplněno 01.04.15 15:07:Nevím jaký návod potřebujete. vždyt to klidně můžete udělat přesně jako je na té fotce...
Normální lešenářskou trubku a z toho to udělat celé.
Nemusim nic měřit ani počítat.
Možná se normálně prodává, ale na normální auto ho použít nesmíš
Kolíbka je průserový nářadí, jen z okolí znám hned několik smrtáků.. Jako pojistka nestačí koza, ale musí to být něco co se nezvrtne do strany ani nepropíchne podlahu auta = velkej špalek atd.
Kratas,
doma toto nemám, oměření dle Vašeho auta, přesně podle odkazů, které jste dadal sám. Pokud Vám nestačí Vámi dodaný obrázek, co dále potřebujete?
Šikovný kutil si poradí, pokud má vybavení dílny, tak za sobotu to má i s natřením.
Nebo jsem nepochopil dotaz?
doplněno 01.04.15 21:11:Kratas, ano živím se rukama. Víte co jsem udělal domamontů?
Od kopátka, traktůrků, různých vleků, formátovek na laminátové desky, pojízdných bran, sloupový zvedák na auto..
Jelikož o sobě vím, že jsem manuálně zručný, určitě bych si s tím poradil.
Ono pokud nemáte výkresovou dokumentaci, musíte dělat pokus - omyl. Třeba i model ze dřeva..
prave ze to není tak jednoduché! na netu je dost fór kde to nekdo zkousel ale nepovedlo se. dle meho nazoru je celkem dulezite znat rozmery a maximalni uhel otevrení ,,nůžek"
jen pro príklad nejcasteji řeší to že ta zavitova tyč to nevydrzi. a proste se ohne proto je dulezite znat rozmery a uhly při velkém/ malém úhlu je zavitovka nadmerne zatezovana.
Milane živíte se rukama? řekl bych že ne protože nemáte pojem o tom co je na tomto výrobku prace. opět mi vaše rada napomohla, kdyby to bylo tak jednoduche uz bych to měl svařené!
prosím všechny co s tímto mají zkušenost nebo mají doma originál at napíšou, ostatní raději neodpovidejte stejne to pro mne nemá vypovídající hodnotu tedy jedná se jen o plkání o ničem. děkuji za pochopení.
Asi takhle: pokud to neumíš udělat podle toho obrázku, tak vydělej prachy tim co umíš a kup si to hotový. Jestli máš aspoň trohcu ánunk o strojařině, tak úhly a vzdálenosti rozměříš a namáhání a materiál si zvolíš sám. Hotový návod + nákres - něco ti sem někdo vylepí, ty to uděláš a pak pod to vlezeš? Rozplácne to tebe, hlavně když si jako pojistku dáš standartní kozu která bez problému propíchne podlahu nebo se zvrtne a auto jde až na zem (a tohle upozornění bereš jako blbý kecy). Návod nemám a vymýšlet ti ho nebudu i když bych to uměl... Praskající závitovky - to dělal debil který si řekl "to bude stačit" a nestačilo, přitom spočítat sílu a navrhnout závit je v tomhle případě primitivní záležitost...
asd1, souhlas. Vždyt tam je tolika obrázků...
doplněno 02.04.15 14:30:Už ne pro tazetele, ale pro ostatní šikulové. Podle mne se jedná o klasický nůžkový zvedák, jen si nedovedu představit práci na takto nakloněném vozidle, přesněji jak drží vozidlo ve styku práh vozidla a zvedák. Zřejmě guma, proti skluzu, ale ze zkušenosti vím, jak se i sloupák při složitější práci pohybuje. Zde bych se bál zabrat za zarezlý šroub, abych vozidlo neschodil ze stojánku..
Vzhledem k tomu, že se nikdo nevyjádřil k tomu, že ho má doma, domnívám se, že tento způsob zvedání vozidla zdá se mi poněkud neštastným..
Přeji krásné velikonoce..
(není smajlík velikonočního vajíčka?)
Milane pozor, budete označen za debila Mmch. jemu by nejspíš nestačil ani ten návod s rozměrama a rozpisem materiálu...
asd, nebudu za debila páč taztel nebude odpovídat.
Ale fakt by mne zajímalo držení vozidla na té kolébce..
asi tak...
navíc na tom originálu je jasně vidět že závitová tyč je na obou stranách heveru a navíc je v trubce. Takže se prostě ohnout nemůže...
Pokud Vám k výrobě nestačí fotky na Vámi vloženém odk/..., tak je to opravdu marné.
Jasně tam vidíte detailní provedení zvedáku, maximální úhel otevření i zavření, jak je řešené zvednání, aretace proti převrácení, atd... nevím co víc chcete.
Třena abz k Vám někdo z nás schopnějších přijel a udělal to za Vás?
Závitová tyč to nemusí vydržet, to je pravda, ale podle mě se ohnout nemůže, protože je namáhaná na tah. Takže se může přetrhnout, nebo strhnout závit, ale ohnout ne.
kratas, zkuste mi odpovědět, jak vozidlo drží na zvedáku za prahy, čím je tam připevněno, že nesjede jako na lyžích...
Osobně mám dosti zkušeností s podobnou činností, (i když mi to nevěříte), ale určitě bych se bál lehnout pod takto nakloněné a nezajištěné vozidlo.
Třeba to doma nemají kutilové proto, že to není nic moc dobrá zvedák.
Přeji hezké velikonoce.
Zdravím, vždyt je ten zvedák blbost. To už je bezpečnější stranové zvednutí, ale to už je zase jiná kapitola. Pokud neselže zrovna zvedák, tak Vás jednou zklamou prahy či nižší tření a to se potom už většinou s nikým ani nepozdravíte. Pokud chcete přirovnání bezpečnosti, tak je to jako lézt pod zvednutou korbu, bez bezpečností tyče. Dvakrát třikrát to výjde, ale potom i mocná hydraulika selže a je z Vás paštika a to ani na té korvě nemusí nic být-klesá obdivuhodně rychle.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.