Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Nákladní vozidla a otáčky

Od: mnbv odpovědí: 9 změna:

Proč mají kamiony a autobusy rozsah otáčkoměru obvykle jen do 3000?

 

 

9 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hujer123*

1x

Proč by měl být rozsah otáčkoměru pro velké diesely větší, když plně vyhovuje maximálním otáčkám motoru? K čemu by byl rozsah do šesti tisíc, když se pak ručička sotva odlepí od nuly? To by pak řidič podle otáčkoměru ani nepoznal, že mu běží motor na volnoběh.

 


0x

Je to naftove a tahne to "vocpoda ty voe".Obycajne je to kvoli poctu valcov a najvyssiemu krutiacemu momentu ktory byva polozeny v takto nizkych otackach.Nieje nic nezvycajne ked si to autobus vali 100 km/h pri 1300rpm.

 


0x

příklad z praxe, jsem strojvedoucí motorové lokomotivy volnoběžné otáčky 400 ot/ min a max otáčky 1250 ot/ min velký naftový motor o objemu něco přes 50 litrů a max výkon 883 kw

A teď ještě krouták, to bude zajímavější číslo než výkon

 


0x

Nemám kamión, ani autobus, jenom téměř běžný osobák. Při 50 km/h se mi motor točí cca 1200 ot/min, při 130 km/h mám kolem 3000 ot/min. Na co by mi byl otáčkoměr do 6000 otáček?

asd*

Pokud i do kopce tak chudák motor. Ložiska na klice si určitě libujou...

ahuh

Tenhle příspěvek ale zaspal 20let.

Od dob, kdy vozidla mají čidlo klepání, není problém motor provozovat blízko volnoběžných otáček. Snad jedině, že by byl motor již vyběhaný a neměl při těchto otáčkách dostatečný tlak oleje.

Já sám jsem najel na Škoda Pick-Up 1.3MPI už 300tis km(na tacho mám skoro 400) a vždy jedu na nejvyšší kvalt, který to zvládá. Otáčky neřeším. Takže klidně ve městě na 5ku a 1000ot/m.

Protože mám v autě budík tlaku oleje, tak mohu říci,že motor je v dobré kondici. Na volnoběh při plném zahřátí oleje mám cca 1,2 BAR a při 1500ot/min cca 3,5 BAR, což jsou pěkné hodnoty při 400tis km. Vše v motoru je původní.

asd*

Čidlo klepání tohle neřeší. Fyzika se za 20 let nezměnila, kluzné ložisko v nízkých otáčkách snese výrazně nižší zatížení než při vysokých, navíc je i menší tlak oleje (nízké jsou i otáčky ol. čerpadla) = plný plyn při skoro volnoběžných otáčkách znamená riziko že se ložisko bude vydírat. Něco jiného jsou nízké otáčky při malém zatížení = po rovině bez zrychlení, tam je zatížení ložiska malé a k oděru dojít nemůže.

Motory jsou různé, některé dlouhodobě snesou i brutální podtáčení, jiné ale ne.

= Šolíchám to po rovině - vysoký kvalt a nízké otáčky. Jedu do kopce nebo budu zrychlovat - podřadit a vyšší otáčky. Motor musí jít "lehce" Tohle je nejlepší i na spotřebu.

asd - Proč chudák motor? Je to 2,5 TD a jeho maximální otáčky jsou kolem 4000 za minutu. Po rovině je schopný jet i na volnoběh. Je na to stavěný. Najeto má bez problémů téměř 350000 km.

- máte úpravdu, tomu motoru je už 19 let, ale je v bezvadné kondici

doplněno 26.11.14 12:05:

- čidlo klepání nepotřebuju, řídím už nějakých 40 let a rukama mi prošlo bezpočet nejrůznějších aut. Nikdy jsem neměl problém poznat sluchem o co si motor říká. Stejně tak, jako prakticky nekoukám na otáčkoměr a považuju ho u auta za zbytečný - většina těch aut žádný neměla a tak se to člověk musel naučit bez něj.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]