Nejste přihlášen/a.
dobrý den, koupila jsem auto Škoda Octavia 2.0 a má předepsaný benzín Natural 98. Párkrát sem teď ale vzala 95 protože v okolí není benzínka na natural 98. bude to škodit motoru když ho budu brát často? nebo mám vždy radši udělat zajíždku a nabrat natural 98. díky
O tom slyším poprvé, jste si jistá, že je to 98? Ten se používal do starých aut jestli se nepletu. Standardně se používá Natural 95, pokud chcete opravdu kvalitní palivo, které mimo jiné vyhrává testy, tak potom Verva od Benziny.
Tady jsem našel podobné otázky
Vítám Vás mezi námi škodováky a přeji hodně štastných ujetých kilometrů bez nehod .
doplněno 09.09.14 18:36:diesel: díky za osvělení bod, já už přešel na naftu a tak jsem teď tankoval právě zmiňovanou Vervu, zatím spokojenost, jen jsem se s tím ještě nenaučil moc jezdit, jelikož mám průměr 4,5l, kolega to dal i na 3,4 (s tím samým autem, kupoval jsem ho od něj).
doplněno 09.09.14 18:37:Řeší se přechod z 98 na 95, jak je to obráceně, když je doporučováno 95 a natankuje se 98?
To Repkin -musím sdělit že se pletete!
Benzín N95 byl původně obyčejný benzín s nazvem SUPER kdežto "normální benzín byl z názvem speciál a byl 91 oktanový,na tento se jezdilo snad ve všech tehdejších autech (osobně jsem 91 speciál-mix tankoval do písta už někdy v roce 76,mix=benzín s olejem do dvoutaktů!) ,škody 100- první Fafority,všechny cz moto na mix.Nevím jak lady ale výjímkou byli polské fiaty,ty papkali právě onen benzín Super 95! (ještě před cca 16 lety jsem jej do něj tankoval!F125P 1300 rv.72,zrušen 98)
doplněno 09.09.14 18:50:jen malé doplnění os.zkušeností-"staříček Fiat na speciál papkal o něco méně,ale byl také nepatrně lenivějši než poté po seřízení na super!.Nyní ve svém autí s předepsaným N95 výrobce doporučuje jezdit na N98-osobně mi přijde že na 98 to není to pravé ořechové!
To tazatel- současná auta mají na víčku nádrže,popř.jinde napsáno doporučené palivo!
minimálně Lada 1500 a 1600 měly také předepsaný super. Ale pokud si vzpomínám měl tehdy olovnatý super 96 oktanů a ne 95.
Výrobce předepisuje oktanové číslo paliva především podle kompresního poměru svého motoru. Jde především o to, že nízkooktanový benzín může vzplanout ve válci dříve, než jej zapálí zapalovací svíčka a docházelo by k nekontrolovanému chodu motoru - tzv samozápaly.
Vstřikování benzínu dělíme na nepřímé a v poslední době se výrobci zajímají o přímé vstřikování.
U nepřímého vstřikování se palivo vstřikuje do sacího potrubí a to je případ naprosté většiny dnešních benzínových vozidel. Takže vstřik musí probíhat během SACÍHO taktu. Při kompresi už je sací ventil uzavřen, takže vstřik už je nemožný. Tlak paliva u tohoto systému vyvozuje čerpadlo v nádrži a provozní tlak benzínu je kolem 3 bar.
U přímého vstřikování je palivo vstřikováno přímo do válce tlakem až 120 bar a je tu možnost vstřikovat benzín i při kompresi a tím lépe využívat energii paliva.
Víceoktanové palivo má delší dobu hoření ve válci, a proto vyžaduje větší předstih zápalu. Běh 4 taktního motoru má tyto fáze : Nasávání, stlačování, výbuch a výfuk. U stříkačky je palivo vstříknuto do válce ve fázi stlačování. Pokud je malý předstih zápalu, tak palivo nestačí shořet ve fázi výbuchu a žhavé plyny proudí přes výfukové ventily a mohou podpálit jejich sedla. Pokud je předstih vzhledem k oktanovému číslu paliva příliš velký (váš případ), motor tzv. "klepe" a trpí tak jeho ložiska.
Pokud chcete jezdit na Natural 95, tak doporučuji zajet do autorizovaného servisu ŠKODA, aby Vám motor na toto palivo seřídili. Budete mít menší výkon motoru, ale to myslím nebude na závadu :o))
Zdravím, toto jsou spíše mýty, myslím rychlost hoření a podpálení ventilů.
Jak N95, tak N98 lze použít, auto by to poškodit nemělo, pouze asi nedosáhne takového výkonu (i když ten s oktany zas tak neroste) a emise nebudou jak bylo dle výrobce změřeno, ale limit to nepřekročí. Prostě, výrobce auto navrhl a zkoušel s N98. Moderní automobil má EŘJ naprogramováno i přizpůsobení na méně kvalitní palivo prostřednictvím snímače klepání a řízení vstřiku a předstihu. Auto si vytvoří pomocné hodnoty, tzv. se adaptuje na nové podmínky. Už od systému Motronic tomu tak je.
P.S.: Palivo se dnes nevstřikuje pouze při kompresním zdvihu, ale i během sání a do karet mluví i případná recirkulace, také vstřik paliva má několik fází a je neustále upravován a kontrolován.
Toto a podobná témata byla již zde mnohokrát diskutována. Proto mně udivuje kolik blábolů, nepravd, rádoby zasvěcených příspěvků, mýtů a nevím čeho ještě, mezi námi řidiči existuje a síří se dále jako zasvěcené, jsou však většinou matoucí a dezorientační. Nyní k problému oktanového čísla paliva. Definice: oktanové číslo paliva (viz Wikipedie) vyjadřuje procentuální obsah oktanu (odtud názvy izooktan a oktanové číslo) v jeho směsi s n-heptanem, která je stejně odolná proti samozápalu jako zkoumané palivo (čistý n-heptan má definicí určeno oktanové číslo 0, čistý izo-oktan má určeno oktanové číslo 100). Laicky to znamená jak je dané palivo odolné proti samovznícení teplotou, kterou vytvoří komprece (stlačením nasáté směsi do válce), zejména však tlakem zvětšujícím se při průběhu hoření od zdroje zážehu. Nízkooktanové palivo postačují menší kompresní tlaky a také jednodušší konstrukci motoru , vysokooktanové polivo naopak. Nárok motoru na oktanové číslo paliva je dán konstrukcí motoru a v menší míře na jeho sežízení (zejména předzápal). Co se děje při použití jiného oktanového čísla než je nárok motoru. Použití jiného okt.č. než je nárok znamená, že v podstatě nevyužijeme antidetonační vlastnosti paliva.To znamená buď nevyužijeme vlastnosti motoru (při použití nižšího okt.č.) V opačném případě nevyužijeme vlastnosti paliva. To v obou případech znamená pouze a nic jiného než snížení očekávaného výkonu daného motoru. Detonace se projevují klepáním, nikoliv však ventilů - to je nepravda. Klepání jsou detonace (chcete-li samovznícení - místní výbuchy) směsi ve válci, které ještě nehoří a je stlačováno šířím se tlakem od zdroje zážehu. K detonacím je náchylné především palivo s nižším okt.č. než je požadavek motoru a také chudá směs ve válci, která hoří pomaleji z důvodů nedostatku vzduchu-kyslíku. Chudá směs se projevuje zejména u karburátorových motorů, pokud včas nepřeřadíte při jízdě do kopce připadně neuberete-li plyn. Takže nedodržení okt.č. nemá zádné fatální mechaniské nasledky. Snad jen detonace (místní třesky smesi ve válci) mohou destruktivně působit na stěny spalovacího prostoru, hlavy ventilů a dno píst.
O této problematice by se dalo jistě připomenout další skutečnosti okolo okt.č. paliva pro zážehové motory. Nevím zda se mně podařilo dosti zřetelně a pochopitelně přispět hlavně těm z vás, kteří příspěvek dočetli a zamysleli se k tázané propblematice.
Zdravím -miro
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.