Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Jak rozchodit plovoucí třmen kotoučové brzdy?

Od: dinosaur odpovědí: 16 změna:

Měl jsem problém s brzdami - koupě destiček, sundám kolo, a---disk brzdy je obroušen jen z jedné strany a ODLOMEN od náboje.Takže zpět i pro nové disky brzd, zpět na auto, brzdy nejdou povolit. Šrouby k čepům se ani nehnou. Nakonec povolím šrouby celé brzdy-ty sundám a brzdu celou taky. Vysype se jedna skoro nová destička(vnější) a jedna totál na kov(vnitřní, u pístku). Pístek chodí - zabrzdím, stiskne odlomený disk a staré destičky. Zapáčím odlomeným diskem-povolí.To,že seženu velký křížový šroubovák na demontáž disků je jiná věc(šroub mají zřejmě pro zajištění rozklepnutou hlavu).Pístek chodí na zapáčení ulomeným diskem snesitelně volně -ale tak max 7mm, víc ne - když tam dám nový disk a nové destičky, není boha, aby se to tam všechno vešlo.Navíc, třmen díky jednostranné činnosti brzd uplul dost ven za ubývajícím diskem(než se disk odlomil), a zpátky se mu nechce. Jak volně to má chodit a jak toto rozchodit? Když bude všechno nové, prakticky tam nemůžou být vůle, bude jen jedna poloha, ve které to může být, dokonce mám obavu, že nový disk a nové destičky se tam nemůžou poskládat, mezi šrouby celé brzdy a kolem není bůhví kolik místa, a teď je pístek prakticky v rovině nového disku, tzn ubroušený disk + holá destička, na novou nebude místo. Jak to rozchodit? A je možné, že by pístek chodil jen v určitém rozmezí a dál byl kouslý? Vždyt opotřebení disku 2x5 mm + destičky 2x6 mm to by musel pístek chodit aspoň 22 mm? A kolik má chodit plovoucí třmen a jak volně?

 

 

16 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

milan23*

2x
Plovoucí šrouby vytáhnete, promažete vazelínou na brzdy a musí chodit volně, jen odporem té vazelíny a prachovky. Pístek musí jít zatlačit zároveň se třmenem. Je na to přípravek, nebo to jde velkými sikovkami, ale pozor aby Pístek nebyl moc vyjetý, pak se skříží a nechodí.Šrouby na brzdách se lepí.
trtr

Zdravím, ano kolega to napsal správně jen doplním, že šrouby na brzdy jsou většinou v montážní sadě nové. Pokud ne, tak se lepí lepidlem na šrouby LOCTIDE (dbejte na doporučení výrobce-většinou se šrouby třmenů davají nové!).

Dražky pro destičky je třeba vyčistit šábrem (ocel. škrabka či nabroušený trojhranný pilník do ostří). Vzhledem k tomu že je jedná o brzdy, tak radím sežeňte si někoho k sobě, at to nedopadne špatně.

Všude k se má, se používá výhradně mazivo na brzdy Plastilube (ATE), nic jiného není povoleno. Po práci kotouče důkladně odmastit čističem brzd a brzdy pomalu zajíždět.

P.S.: Může se stát, že destičky a kotouče nepůjdou k sobě (různá tvrdost materiálů). Jaké značky máte kotouče a desky? Pokud snad Starline, tak radím raději zahodit a koupit minimálně FERODO či ATE.

Lepidlo na šrouby:

elotechnik.cz/... Jsou různé síly, volil bych střed.

dinosaur

Tušil jsem, Loctite...ale je jich dost druhů, doporučení výrobce čeho? Auta? Brzd? Lepidla?

S tím čištěním drážek - já se nedostal do standardní situace, kdy se zvedne plovoucí třmen a desky zůstanou u disku. Dostanu dolů celou brzdu, disk (snad) vyměním až s pořádným křížovým šroubovákem (ta rozklepnutá hlava těch šroubů disku mě děsí, i když nevypadají zrezlé), destičky vysypu či nasadím zpět - ale ...ty destičky, jedna celkem solidně opřená o (ne/plovoucí) třmen, druhá ještě vachrlatěji o pístek a obě mají ambici držet v plechové šabloně. Ta vnější OK, ježek v kleci, ale najde si své místo. Ta vnitřní . z ní zůstal jen kov. Pístek ji úplně vystrčil z té šablony. Vůbec mi nejde do hlavy, jak bych tam dal novou destičku. Čištění té šablony - nemyslím, že by vydržela víc, než kartáček na zuby.

Mazivo - koupil jsem s destičkami takový malý sáček na mazání rubu destiček proti pískání, viděl jsem to na jednou YT návodu, to by mělo být OK, ne?

Destičky Starline, disky nepamatuju. NIc nezahazuju.

trtr

Zdravím, na doporučení výrobce vozidla, samozřejmě. Destičky Starline jsou ten největší šmejd, co se prodává a brzy se třecí vrstva odlepí od podkladové desky (nosiče) a brzdná vrstva se buď rozdrobí a vyletí, či zablokuje kolo, či jen bude špatně brzdit. Už náš opravář nás varoval. Radím zahodit a zjistit co tam máte za kotouče, pokud jsou to no name, tak je to cesta do pekel a to o to víc, že je to na předních brzdách, které berou většinu na sebe.

milan23*
Jestli to dobře chápu, povolil jste jen ty dva šestihranné šrouby? Pokud ano tak je tam zas vratte a nejdřív povolte samotný třmen.Stačí poklepat, pořádně nasadit torx a povolit.Klidně si zvětšte páku trubkou nebo nástavcem z goly.
Disk je zajištěný buď křížovým šroubkem nebo plechovou hvězdičkou.Nic se nerozklepává,disk dotáhnout šrouby co drží kolo.
dinosaur

DVA ze ČTYŘ šestihranů. Jo, ty, co po jejich povolení celá brzda visí jen na hadičce. nakonec vrátil, co jiného mi zbylo.

Povolte samotný třmen. No hezký. Rád bych. I jsem se dost snažil. Pracky napjatý jak šimpanz, kříž klíč před zlomením, /už jsem jeden zlomil, vím, že to jde), rudá žíla v oku, kolo pod autem, abych si ho neshodil na pracky, ale ani jeden z těch dvou podělqných šestihranů plovoucího třmenu se nehne. A pro jistotu levá i pravá brzda to samé. Šrouby celých brzd jdou. Poklona standardům. Mlátil jsem i do těch šestihranů, aby si poposedly. Stříkám je sajrajtem na povolení.Nic. GOLA? Jestli to nebude celé nehybná švédská ocel, zlomím to. Kurva že já mám smůlu na takový sajrajt, ostatní si točí videa, jak je to easy.

To jste mi docvak - jo, dva malé podělané křížové šrouby, co vzal někdo důlčík a ranou do okraje jejich hlav je "zajistil". Kdyyyž jsem n to čuměl rozebrané, říkám si prokrista jak to, že se ty dva malé šrouby neulomily, když na ně jednostranně tlačila celá síla brzd? Jakto, že povolil celý disk, ale ty dva malí hajzli nic? No jo, ta síla šla do šroubů kol...

dinosaur

Díky, takže jde o to ty přiblblé plovoucí šrouby povolit. No potěš. Šrouby brzd jsem povolil, ale tyhle... Musí se vejít nové destišky s novým diskem spolu do sestavy, nebo se to nemusí povést? čím se lepí/zajištují šrouby celých brzd, to je nějaký Loctite?

milan23*
Na většině brzd jsou 2 imbusy nebo torxy-plovoucí šrouby-ty drží třmen a 2 šestihranné šrouby na držáku který musíte sundat aby šel vyndat kotouč.Torx nebo imbus klíč je dobré poklepat kladivem a až pak ,,utrhnout".Když si je ,,sežvejknete" jste v ...
Všude kde dosedají destičky ( pod pružnýmy plíšky) obrousíte rez drátákem a lehce máznete brzd. vazelínou.Namažete plovoucí šrouby, zkontrolujete všechny prachovky i na pístku. Zatlačíte pístek do krajní polohy.Pak odmastíte a vyměníte kotouč(kde dosedá na náboj také očistíte, případně stříknete ,,měděným" sprayem).Zajistíte kotouč šroubkem, našroubujete držák,vložíte destičky, nasunete třmen,zašroubujete, znovu odmastíte a hotovo.
Zkuste povolit odvzdušňovací šroub,jestli nic nepoteče, máte nejspíš ucpanou hadičku, což by odpovídalo takhle parádně sešrotované brzdě.
doplněno 25.08.14 23:11: Šestihran, jasně...
Hlavně použijte očkový klíč nebo šestihran oříšek, nikdy ne plochý klíč.
Mnohdy je potřeba půlmetrová trubka nasazená na ráčnu, aby se to hnulo.
Napadá mne jedině zkusit horkovzdušnou pistolí nahřát okolí šroubu(ne šroub samozřejmě).
A pak ještě jedno ,ale to je spíš sci-fi, že by měl opačný závit pokud by to bylo pravé kolo, nevím kia je schopná všeho.
dinosaur

Tak já mám 4 šestihrany, to mě taky zmátlo, podle videa "HOW to change brake pads on KIA Carens" na YT to sice sedí, že jsou to 17tky šestihrany, ale to všechny 4. Tak jsem sundal celou brzdu místo třmenu. Tak jsem se nedostal na destičky, jak jsem chtěl, ale spoň ne hned.

Mlátil jsem i do šestihranů a nic, nehnou se. Postup je mi celkem jasný, ale zatím jsem nepřekonal bod č.1:sundáme šestihranné šroub plovoucího třmenu...

Ale díky za podporu.

PS-vzhledem k tomu, že pístek stiskne destičky a ulomený disk silou (srovná ho proti třmenu a protilehlé destičce), nemyslím, že je ucpaná hadička. Zkoušel jsem rozeznat rozdíl hladin kapaliny při stisknuté a rozvloněné brzdě, ale vypozoroval jsem velké kulové.

doplněno 25.08.14 23:24:

PROKRISTA levý závit jsem nezkoušel.

milan23*
Omlovám se, jestli jsem se Vás nějak dotknul, zřejmě jsem a to špatně vytušil, že jste teprve ve stádiu spekulací ,,co s tím"...
Prostě to jít MUSÍ, přece si nepújdete kvůli tomu, že to někdo dorval a zalepil bůhví čím a rozmlátil usazovací šrouby disku, koupit jiné auto.A nebojte se že v servisu s tím vymyslí něco jiného než Vy.Jen to bude něco stát...Někdy je to prostě porod.
dinosaur

Není vůbec za co, já jsem rád, že v tomhle svrabu na mě někdo mluví/píše, i příspěvky "zahoď tohle nové, vyhoď tohle právě koupené" jsou čistě z psychického hlediska lepší, než hrobové ticho. V pohodě. Jsem rád za odpovědi.

Jasně, musí to jít. Malér je, že místo 20 min výměny destiček už několikátý den klečím u toho vraku... Potřeboval jsem moc to auto v provozu. Ale už ne tak zoufale, jako dřív. S tímhle se nedá jet. Volný disk rachtá na náboji, brzdí jen 3 kola, gumy to ničí...to nejde.

Já si nebyl jistý příčinou. Neviděl jsem, jak ten plovoucí šroub vypadá. Nevím, co všechno na něm může kde shnít, jakou silou ten prevít může držet. Jestli má fakt levý závit, pose?u se radostí.

Nejvíc mě mráčí, že nepovolím ani 1 ze 4 šroubů volného třmenu. Ani 2 vlevo ani 2 vpravo.. Je to normální? Proto se ptám.

podyzd*
Rada nad zlato 13 vorech povolovat racnou s pulmetrovym prodlouzenim. Pokud ke nekdo zrucnej tak proc ne ale tazatel je amater soude podle techto dotazu a veril bych ze s pulmetrovou trubkou to urve ani nemrkne... Tazateli... Omg jiste ze se ti tam vse vleze nebo mas pocit ue jsi mel z vyroby jsety desky a kousnutej trmen? Hlavne neslapej na brzdu kdyz je to sundane nebo budes mit o zabavu postarano. Je dobre delat udrzbu kazde jaro. Shodit kola rychla kontrola promaznuti, prehodit letni hotovo za 30 minut. Nemusis se s tim pak trapit

 

 

hujer123*

2x

Pístek by měl zajet do válečku téměř celý. Rozhýbat jej se můžeš pokusit nějakým např. švédským klíčem s dostatečně velkým rozevřením. Pokud to nepůjde, nezbyde, než pístek vytlačit ven z válečku, vyčistit, případně vyměnit a složit s novou manžetou i prachovkou. Pokud jsi koupil správný brzdový kotouč a destičky, vše se do třmenu vejde a mělo by to chodit poměrně lehce. (Vrácení pístku po brzdění zajištuje jen pružnost těsnící manžety.

Jestli budeš chtít poradit podrobněji, všechno detailně nafot a vlož sem do dotazu. Jeden pohled je názornější, než spousta slov popisu.

Pokud jsi překročil minimální povolenou tlouštku kotouče, jakože podle popisu zcela určitě, je dost velká šance, že pístek i váleček bude neopravitelně deformován a bude potřeba vyměnit celý brzdič.

doplněno 25.08.14 22:35:

Že nic nezahazuješ je asi dobře. Ale u destiček starline bych udělal vyjímku. Při kompletní výměně kotouče i destiček je zásada vybrat sadu od jednoho výrobce, např. ATE, Ferodo... a při výměně pak používat stejné destičky po celou dobu životnosti kotouče.

U destiček starline je velká šance, že se separuje třecí vrstva od ocelové destičky a zanedlouho jsi tam, kde jsi teď.

BTW, jak dlouho jsi na tom jezdil? Vždyt to muselo naříkat a o brzdném účinku ani nemluvím.

dinosaur

Mě přijde, že ten pístek chodí přijatelně tuho.Měl jsem velké bobky, že je zaseklý. Pak jsem podle jiných rad nechal vše smontované a zabrzdil. Pak povolil, zabrzdil. Chodí to. Brzda stiskne ulomený kotouč a staré destičky, zapáčením ulomeného kotouče pístek zajede, dělal jsem to opakovaně dneska. Chodí to, je to na hydraulice, tak člověk nemůže čekat, že to bude chodit prstem. Ale když jsem viděl, o kolik je nový kotouč silnější a nová tlustá destička také proti zbylé šlupce kovu bez ničeho, tolik materiálu navíc se tam nemůže vejít. A tuplem ne, v blb=é poloze plovoucího třmenu. S těmi plovoucími šrouby ani nehnu. A to už jsem to opakovaně prostříkával, i pod prachovku, všude. Helvétská víra, tyhle šrouby. Těžiště otázky je, jak zmermomocnit tyhle šrouby. Už ted na nich visím tak, že se bojím zlomit kříž-klíč. (Už jsem jeden zlomil, takže vím, že to jde((

doplněno 25.08.14 23:37:

Ta brzda byla asi v háji od koupi auta v jednom autoservisu... Teď už hnijou oba prahy ve slušné délce, průser na průser, rám předního okna taky.. . Ale jsem v situaci, kdy z toho auta ještě musím vrazit měsíce provozu. Minimálně.

Ta brzda - asi žila jednostranně odhaduju necelý dva roky.Pak při cestě rodiny z Krkonoš KŘUP, a auto při každém zabrzdění zavlnilo jak had - svinsky to odnesly i gumy. Jedna strana sjetá, druhá netčená. Levá i pravá přední. Tehdy jsem byl zdravotně rozes---- víc jak to auto, zachraňovalo mi to práci, rodinu... Muselo jezdit další 3 měsíce.

trtr

Zdravím, čili jste napsal totéž jako já. Snad si dá tazatel poradit a destičky starline raději vymění za jiné, protože to není autodíl, ale kur...tko.

dinosaur

Tazatel ještě nepovolil ty šestihrany plovoucího třmenu, takže na to, aby něco zahazoval, toho předvedl dost málo. Esence odpovědí k těžišti věci je ne plochý klíč (ten bych při těchle silách neudržel v dlani), trubkový nástavec, zkusit šílenou eventualitu levého závitu a větší sílu/moment. A pokus nahřát masu vnějšího závitu.

Asi by mělo zaznít, že to ze zoufalých důvodů dělám na chodníku ne u svého baráku.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]