Nejste přihlášen/a.
Ahoj. Pánové tu zmiňovali, že při výměnách rezervních kol menších rozměrů, dochází k poškození diferenciálů. Je to pravda, nebo ten mítus někdo zboří?
Nejsem odborník, ale podle mě je vyrovnávání nestejných otáček kol na hnací nápravě základní funkce diferáku. Je na to dělaný a netuším, proč by mu to mělo vadit. Je to stejný nesmysl, jako že se ničí motor při brždění motorem z kopce. (To už se tu řešilo mockrát a nerad bych diskusi na rohle téma otevíral znovu).
žádný nesmysl to není.Protože diferák je sice uložený v ložiskách,což je dobré,ale pak jsou tam ještě hřídele jen v bronzových ložiskách a tyto hřídele se se v těchto bronzových ložiskách právě začnou protáčet,jakmile kola nemají stejné otáčky.Čím více se liší otáčky pneumatik,tím více se tyto hřídele v bronzových ložiskách začnou otáčet a tím více se bronzová ložiska začnou opotřebovávat.
ale tady byla řeč o rezervě... což nebude dlouhodobý provoz.. a nemyslim si že tak rapidně se změní otačky... jestli vůbec bude větší rozdíl než při jizdě do zatáček.. ale silně o tom pochybuju.. ale hádat se nebudu..
Je jasný,že na dojezd se to nezblázní.Ale určitě je blbost s tím jezdit pořád.Nebo mít každou pneu jinou a jezdit s tím pořád.
Viděl jsem diferáky od aut,co měli už dost najeto.Byly pěkně vylágrovaný právě v těch bronzovýh ložiskách.To hovoří samo o sobě.
já si taky říkám protože podle výše uvedené ilustrace mi z toho vyplývá, že ten diferák je úplná zbytečnost a prakticky není možné konat funkci, kterou by konat měl, protože by se díky jeho účelu sám zničil :D
Ahoj. Tak už zase. Nesmím nic psát po půlnoci. Jsem nějaký nepozorný, víc než kdykoliv jindy. Ale, k věci. Dokážu si představit hodně, ale ty klíňáky v diferáku nějak moc ne. Bývaly tam nějaký kolečka ozubený. Planety, satelity. Variátor bych tam určitě nečekal. Ty ozubený kola, co se tam pohybují v takové klícce, to je to, co u auta má řešit nestejné dráhy kol u hnací nápravy. Vše je to v železe. Nebo se něco změnilo? Doplňte mě.
Víte, ono není třeba žádný mýtus bořit, stačí trocha selské matematiky. U diferáku jde o to, že umožňuje (ano, tohle bylo klíčové slovo) kolům hnané nápravy mít rozdílné otáčky, což se hodí zejména v zatáčkách a pod, už méně se to hodí v blátě či sněhu. Každopádně však jde o to, že při jízdě rovně se otáčí klec diferáku, planety stojí, v okamžiku, kdy jedno kolo jede pomaleji tak se planety roztáčí. Roztáčí se natolik, nakolik jsou rozdílné otáčky hnaných kol. A jsme u jádra věci. Jestliže je jedno kolo např. 15ti palcové a dojezdovka má např 13palců, tak jak velký bude rozdíl v otáčkách kol? Celkem minimální, že... Takže se planety budou sice otáčet, ale v každém případě to budou otáčky, jejichž hodnota bude řádově nižší, než třeba u kol převodovky, které se točí otáčkami shodnými s motorem, takže třeba i 6000 a víc. Takže kola převodovky jsou OK, zatímco planety diferáku se rozstřelí - na to se dá napsat jediné ROFL !
Ahoj. Tak asi na závěr si to shrneme. Ty náhradní kola v autech, co je mají ty úsporný, nejsou menší na jejich průměru, ale na šíři. Strojní součásti automobilů se za normálních podmínek prostě nějak opotřebovávají. Diferenciály jsou asi ty součásti, které z celého auta vydrží nejvíce. Brzdy se odírají, spojka taky tak nějak podobně. U špajzek se občas zazubí nějaké to převodové kolo. To se spíš stává nevhodným zacházením. Motory si najetím více kilometrů taky časem přitíží. Ty ještě může ovlivňovat péče o mazací soustavu a třeba i jeho chlazení. Nebo naopak nedosažení jeho předepsané provozní teploty. O přetáčení, nebo naopak o nedosahování správných otáček na jednotlivé kvalty se mu tím k pohodě nepřispívá. Někdy se projeví opotřebování i na poloosách kmitáním volantu. Například. Tak nějak bych to zjednodušeně viděl.
Ty náhradní kola v autech, co je mají ty úsporný, nejsou menší na jejich průměru, ale na šíři.
Možná Vás to překvapí, ale u některých typů dojezdovek je i průměr citelně menší. Tím citelně myslí to, že je to na autu znát. Přesto to neznamená pro auto jakýkoliv problém za předpokladu, že řidič nejede jako prase. Dojezdové kolo je totiž už svým názvem určeno k tomu dojet. Prostě nezůstat v poli o půlnoci v dešti s rozervanou gumou a sprejem na propíchnutou pneu v ruce. Takže shrnuto - dojezdovka není plnohodnotná rezerva, kterou nasadíte a s autem můžete jet jak daleko chcete a jak rychle jste zvyklý. Ale zase je to mnohem lepší, než opravné sady. Prostě kompromis.
A co na různou rychlost otáčejících se kol řekne ABS, rozdělovač brzdné síly a různí brzdový "asistenti", protiprokluz nebo elektronické stabilizační systémy?
ABS je v činnosti jen při brzdění a zabraňuje zablokování kola intenzivním brzděním. Tomu je zcela putna, že se jedno kolo otáčí o trochu pomaleji. Protiprokluz je podobné zařízení, v případě že se jedno kolo točí výrazně rychleji než to druhé, stáhne plyn.
Problém by mohl nastat hypoteticky jedině u auta s mechanickou uzávěrkou dif , jenže v každém takovém autě bývá cedule jako kráva, že uzávěrku možno použít jen v terénu, nikdy na silnici.
Hm. A ještě bývalo doporučováno jeho použití, jen pro přímou jízdu, bez zatáčení. Dovedete si představit, jaký síly asi musí vznikat v diferenciálech a v rozvodovkách vůbec, například nákladních Tater S1 Dumper a S3? Hlavně, když se začnou otáčet na fleku. Co to potom dělá na koncích náprav s těmi dvojmontážemi. Dvě nápravy, plně naloženýho vozu, hned za sebou. To teprve ty železa v rozvodech musí něco skousnout. A co teprve tyhle věci u velkých důlních náklaďáků?
doplněno 15.04.14 21:02:Doplním info o rozpadlým diferáku. Měl jsem Wartase 353. A jel jasem s ním v zimě do kopce, najednou něco chruplo a auto přestalo táhnout. Tak jsem to v kopci otočil a jel zpátky k domovu. V garáži motor šel, ale dále žádnej pohyb nešel. Závada mohla být někde od spojky , špajsky k rozvodovce. Všechno se volně točilo, tak jak má. V momentě, když jsem tu špajsku s rozvodovkou vytahoval a trochu ji naklonil dopředu, něco se v ní rozsypalo a převody se kously. Když jsem ji rozebral(rozvodovku), našel jsem v ní prasklý koš diferáku a obě dvojice koleček s hřídelkami vysypaný na dně. Nové díly se poshánět nepodařilo a tak to zachránila burza na poli.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.