Nejste přihlášen/a.
Asi divná otázka, ale nádrž plná těkavého benzínu, jehož páry vybuchují s malou jiskřičkou.
Přitom v benzínu a jeho parách uvnitř nádrže je elektrické čerpadlo, s nemalým proudem, s obnaženými konektory. Konektory mohou jiskřit, vyhřát se, utavit. A to nemluvím o možnosti nějakého zkratu. Prosím o vysvětlení, dííky.
Je tam málo kyslíku. Výpary benzinu hoří pouze v určitém rozmezí složení mezi dolní a horní mezí. A v nádrži je směs par paliva a vzduchu vždy pod dolní mezí. Neboli, při malé koncentraci O2 dojde k inertování prostředí.
doplněno 14.01.14 19:52:No, takže blbě.
V nádrži je směs par paliva a vzduchu vždy nad horní mezí.
Protože dle Wikipedie cituji:
Spodní mez výbušnosti je nejnižší koncentrace hořlavého plynu ve směsi se vzduchem, při které lze směs zapálit.
Horní mez výbušnosti je nejvyšší koncentrace hořlavého plynu ve směsi se vzduchem, při které směs ještě vybuchuje.
Potopené v benzínu není schopné zapálit nic - bez přísunu kyslíku. Palivoměr je taky pod napětím - jezdec potenciometru.
Nejhorší jsou výpary smíchané se vzduchem. nezapaluje se samotná hořlavina ale vždy její výpary.
O pár řádků výše jsem psal, že když je nádrž téměř prázdná, Tak je pumpa jen v těch výparech !
Tak divný pocit jsem měl už před lety, to jsem vlastnil Felicii (1963), tam sice nebylo v nádrži čerpadlo, ale když mi přestal fungovat benzinoměr a já zjistil, že je přetrhaný odporový drát reostatu a přešoupaný sběrač po něm přejíždí tam a zpátky, to všechno plné benzínových výparů... nebylo mi zrovna dobře.
No ono v nádrži není směs na bouchání - není tam moc kyslíku. Čerpadlo klidně shoří a nic se nestane. Zrovna nedávno jsem jedno dělal (Ford Focus) viz. foto. Do nádrže můžete klidně hodit hořícího vajgla.
doplněno 14.01.14 19:11:V dnešních autech je většinou čerpadlo v nádrži.
Spávně upevněné konektory moc nejiskří, motorek bývá zalitý v plastu. Nevím u jakého auta je pumpa s konektory přímo v nádrži. A benzín zas tak moc nehoří, když do otevřené plechovky s benzínem hodíte hořící sirku, tak zhasne...
U Favorita je obnažený celý reostat a kontak na rezervu. Taky si říkám, že to nebouchne, zvláště, kdy člověk jezdí před rozsvícením rezervy a při každé zatáčce kontrolka poblikává.
Čerpadlo v nádrži mají například některé starší fordy (1,4i; 16V). jestli tam mají i konektory ale netuším.
Pumpa s obnaženými konektory je řekl bych v každém autě, normální fastony.
Třeba iautodily.cz/...
Takto jak to vidíte je to potopeno v benzínu.
To s tou plechovkou---- jste si jistý?
O umístění pumpy se nepřu.
Konektory nemají co jiskřit, na tom trvám.
Pokud má pumpa komutátorový motor, asi je vodotěsná (nebo benzinotěsná), už kvůli mechanickému odporu, tření.
Benzin nehoří, pouze jeho výpary. Pokud plechovka není delší dobu na prudkém slunci, tak sirka zhasne, vyzkoušeno.
Něco podobnýho bylo, když jsem na vojně sloužil u týlařů a jezdil jsem s PHM cisternou. Když jsem jel poprvé na nádraží pro naftu, připojil cisternu k vagonu, zapnul čerpadlo a čekal, tak všichni nádražáci stáli nahoře na cisterně, kouřili a hořící vajgly házeli vesele do cisterny do nafty. Taktéž jsem očekával obří výbuch. A ono nic.
Ono to tak hned nebouchne, ale když to už bouchne, tak se dějí věci.
to čerpadlo přece vůbec nemusí být v nádrži. např. horizontální čerpadlo na vodu je např. ve sklepě a sání 10 metrů někde ve studni
S tou 10ti metrovou sací výškou ze studny, kategoricky nesouhlasím, snad jen laicky - teoreticky. - miro
doplněno 15.01.14 12:58:Ta teoretická sací výška je závislá na aktuálním atmosferickém tlaku. - miro
doplněno 15.01.14 13:10:A také to závisí na čerpaném mediu, na jeho specifické hmotnosti. Jsou tekutiny lehčí i těžši než voda. Při 10ti metrech teoretické sací výšky hovoříme o sání vody. U lehčích je sací výška větší a naopak. Samozřejmě svoji roli hraje také bod varu čerpaného media.
Z pohledu bodu varu je příznivější umístění čerpadla v nádrži a to z důvodů zamezení zavzdušňování palivového systému.
To je laický pohled na fyzikální zákonitosti.
nesouhlasíš s tím, že čerpadlo nedokáže vytáhnout vodu ze studny 10 metrů hluboké?
doplněno 15.01.14 09:49:mě šlo o možnost umístění čerpadla mimo nádrž. kdybych býval napsal metr, tak bylo vše OK a fyzikové by mohli klidně spát
Ropa se cerpa pomoci vytlacnych pump ne nepodobnych starym kvedlacim pumpam na vesnicich. To co je na povrchu je pouze tahlo, ktere taha za pist / ventli, ktery je az na dne vrtu.
Tam je vytlacna vyska omezena pouze silou motoru, ktery s pumpou kvedla.
Ale to uz sme se odchylili. I kdyz o cerpani paliva je to vlastne take.
dexx, jjjlll: souhlas. V nádrži je tak bohatá směs, že neobsahuje skoro žádný kyslík a tak nemůže hořet. Čerpadla v nádrži byla ve své době docela pokrok, protože odpadávala nutnost je přetěsnovat proti úniku benzínu. Navíc se dobře chladí elektromotor a nehrozí zašpinění čerpadla kdyby bylo uloženo třeba pod autem na podlaze od vody a bláta.
plovák je pochopitelně v nádrži i s reostatem a měří hladinu paliva (mění se zde pohyb/poloha na změnu odporu při posunu reostatu, ten mění odpor a dle toho ukazuje budík).
Pokud se ptáš na čerpadlo paliva, tak je u stříkaček v nádrži ponorné a u karburátorů pod svíčkama zepředu na bloku motoru.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.