Nejste přihlášen/a.
Zdravím, mám favorita 1988 jak jsou propojeny spínač parkovacích a tlumených světel. Mám nějakou anomálii, protože musím nejprve zapnout parkovací a pak teprve tlumená, pokud zapnu jenom tlumená nic nesvítí - musím mít zapnuté oba dva vypínače. Pokazil se mi vypínač parkovacích světel (stiskunul jsem a nezůstal zapnutý a vracel se zpátky). Při koupi vypínače tlumených světel je jiné spojení než mám já.
No vždyt jo - napřed stisknu tlačítko parkovaček, pak tlačítko potkávaček. Na parkovačky svítí - překvapivě - pouze parkovačky, při stisku tlačítka potkávaček za předpokladu že je stisknuté tlačítko parkovaček pak svítí oboje světla. Takže já to řešíval u Favoritu i Feldy tak, že jsem nechával potkávačky zapnuté stále a celé osvětlení jsem zapínal i vypínal jen parkovačkami. Z uvedeného vyplývá, že stisknu li pouze tlačítko potkávaček, pokud není stsklé tlačítko parkovaček, tak nesvítí nic.
Tý jo, to už je Fávo taková kosmická technologie, že na zapnutí světel je třeba elektroschéma?
Nehledě k tomu, že to schema neřeší vnitřní uspořádání kombinovaného spínače 186 a 187, což jsou právě zmíněná tlačítka parkovaček a potkávaček. Ovšem je fajn vědět, že z nich vede pět drátů...
Dle schématu nejprve zapne obrysová, dostane se přitom za vypínač +, to pokračuje na vypínač tlumených a ten sepne relé. Pokud obrysová nesepne, tak se + nepřenese přes otevřený vypínač na dlší vypínač tlumených a tak tlumená bez obrysovek nejdou.
Tak to asi musime koukat na jine schema nebo autoschemata obsahuji zkratky, ktere neznam
U tech spinacu vidim: vyvod 1 = 12V (+) (pres spinaci skrinku aka klic zapalovani primo na baterii); vyvod 2 = pojistkova skrin vstup 6; vyvod 3 = prava packa pod volantem vstup 8; vyvod 4 = na svetla + palubovka; vyvod 5 = predni postranni blikac (?) + palubovka. Asi vazne neumim cist el.schemata
Musíš sledovat celou trasu vodiče a od toho odvodíš, co to je.
1. Vede od spínače do spínačky a pak pojistkovky a do každého relé. Už to značí kontakt 30 což je hlavní + od baterie. Proto to jde do každého relátka pro další použití (že to relé spojí baterku a světla nebo výhřev,atd..). Relátko snad víš, proč tam je. Aby přeneslo velký proud, který malý spínač nezvládne a navíc by se za chvíli opálil jiskřením od velkých proudů (spínače a ovládací páčky většinou mají slabí kontakt a ty, co spínají přímo mají kontakt na ten proud velikostně a meteriálem uzpůsoben).
2. vede na pojistky 15 a 16 (obrysová světla). Tedy tím spínačem sepneš kontakt 30 (+ baterie) přes pojistku na obrysové světlo L, podsvícení přístrojů,atd... (dále jsem nepátral, jelikož to znám)
Hlavně ten kontakt 2 pokračuje uvnitř vypínače na vypínač tlumených a o to šlo. Tedy při sepnutí obrysovek přeneseš kontakt + 30 ze svorky 1 na svorku 2 a tak máš možnost pustit k obrysovce i tlumená světla
3. Odvod +12V kontaktu 30 po sepnutí obrysovek a tlumených na páčku L (páčky pod volantem). Tedy aby jsi měl možnost ta tlumená změnit na potkávací. Dále to pokračuje na relátka, protože ty vlákny žárovky mají 55 a 60W a páčka by to neunesla. A zase každá relátka zvládnou 15A, přívody 30 od baterie mají každé a odvody jsou přes pojistky na světla a to je ukostřené o skelet vozu.
4. Přívod k podsvícení budíků a spínačů +12V po zapnutí obrysovek
5. kostry podsvícení budíků (bílé vodiče u Favorita)
6. nezapojen
Koukni do toho mého schémata v odkazu níže. Je tam rozkreslená přístrojovka i pojistkovka.
Zapojení kombinovaného vypínače zde:
Schémata jsou podobná, jen se změnila pojistkovka a přístrojovka (je to taky karb nikoliv SPi).
Funkce světel je následovná.
Tlumená (potkávací) světla nesmí svítit sama bez obrysovek (tedy blbost, pokud svítí vepředu H4 55W samy bez obrysovek vzadu 2x 1OW, bez světel SPZ a bez obrysových světel 2x5W v hlavních světlometech (kde jsou i ty H4ky).
Přední mlhová světla mohou svítit jen s obrysovými, ale samostaně nehledě na zapnuti tlumených světel (ty lze jen přidat, ale nesmí ovlivnit nastavenou funkci obrysovka, přední mlhovka)
Zadní mlhovka může svítit jen s tlumeným světlem H4, tudíč ty zase jen s obrysovkou (tedy svítí tato trojice) nebo zadní mlhovka může svítit v návaznosti s pžední mlhovkou a ta v návaznosti s obrysovkou.
Tedy zadní mlhovka lze zapnout jen s tlumenými nebo předními mlhovými světlomety.
Staré Favority mají jen jednu anomálii k vůli starým předpisům a to se týká předních mlhovek a dálkových světel H4 60W. Tedy pokud svítí přední mlhovky, tak při dálkových světlech automticky zhasínají), Nové Favority tohle nemají a může svítit dálkové a přední mlhové současně jako u dnešních aut. Tuto úpravu řeší výměna a přepojení pojistkovky na model Favorita 93 (nožové pojistky).
Zpět k dotazu. Zapnout jenom tlumená bez parkovacích nejde. To není denní svícení, kde to tak je. Představ si, že budeš v noci svítit tlumenými světlomety a v zadu nebude na tebe vidět! Díky zapojení a relátek tato kombinace naštěstí nejde provést a není to anomálie. U jiných aut to taky nejde.
Většina aut má otoční vícepolohový přepínač, kdy k poloze tlumených nejprve stejně otočíš obrysová (parkovací). Tedy jednoduché mechanické řešení zapojení dle norem. U Favorita je každý spínač zvlášt a tak to řeší relátka a zapojení ve schématu/pojistkovky.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.