Nejste přihlášen/a.
Dobrý den,
slyšel jsem několikrát od lidí, že se autem i na motorce do kopce jezdí s mezilynem. Nevysvětlil by mi někdo jak se to dělá a v čem je to lepší?
Děkuji mockrát
má význam ten, že při podřazování např. v kopci není auto zpomaleno kvůli vyrovnání nízkých otáček motoru po puštění spojky
doplněno 21.10.13 08:41: já ale mluvím o vyrovnání otáček motoru a vstupního hřídele převodovky. pokud tohle neuděláte a jen po zařazení pustíte spojku, auto vám pocukne a zpomalí.Pravdu má jenyk,bez dvojího sešlápnutí spoky se pouhé přidání plynu jeví jako neúčinné a zbytečné.
doplněno 20.10.13 18:30:...oprava...spojky...
Ne že se jezdí s meziplynem. Řadí se s meziplynem. To má sloužit k zvýšení otáček ozubených kol převodovky.
V autě to nikdo nedělá, protože v převodovce jsou synchronizační kroužky. Tyto kroužky při vyšlápnutí spojky vyrovnají otáčky dvou hřídelí tak, aby zuby ozubených kol zapadly bez přeskakování (lidově: počítání zubů).
Meziplyn se dává u traktoru. Tam když jedeš do kopce na trojku, tak má traktor nějakou rychlost. Když už to motor nebere a musíš zařadit dvojku, tak jde o to roztočit motor a převodovku na přibližně stejné otáčky. To dělají řidiči krátkým sešlápnutím plynu a hned po meziplynu řadí nižší rychlost. Je to otázka citu a zkušenností , umět slyšet motor a trefit ten správný okamžik pro řazení.
Jen u převodovek bez synchronizace směrem dolů. Šlápnete na spojku - vyřadíte - uvolníte spojku - krátce a přiměřeně zvýšíte otáky - šlápnete na spojku - zařadíte (aby se srovnala rychlost otáčení hřídelí v převodovce).
doplněno 20.10.13 23:28:doplním - aby se srovnala obvodová rychlost ozubených kol na hlavní hřídeli a předloze - ne otáčky hřídelí. Kdo byl mistr meziplynu jsme poznali na vojně u řidičů Tatry 805
Ne jenom do kopce ale obecně. Když se řadí dolů, třeba z trojky na dvojku, vyrovnávají se tím otáčky hřídelů v převodovce. Vyřadím trojku, přidám plyn do otáček, na které jede dvojka, a zařadím dvojku. U synchronizovaných převodovek tento úkon vpodstatě ztrácí smysl. I když i zde se tak dá řadit třeba bez použití spojky.
Tak jak píše erni,meziplyn se dává např u Pragy V3S T148 a T813 a starých aut (modelová řada 105 ,120 a jejich varianty to nepotřebovali,možná i předchůdci,Např F125 z rv 1972 už měl taky synchrony)a jen při řazení dolů (podřazování)nahoru ne,nahoru se vyřadilo,pustila se spojka a opět sešlápla a řadil se vyšší stupeň.
doplněno 20.10.13 15:54:Jinak meziplyn s výjímkou NA je k ničemu,jen zbytečně navyšuje spotřebu!
Dnes to dělá už jen pár lidí, nejspíše nakláďáky, nebo z kopce. Kdysik to bylo běžné, očesala by se převodovka. Snad si představíte, co by se mohlo stát, z velké rychlosti zařadit třeba 2...
doplněno 20.10.13 09:43:Luke 237, není to tak že nikdo, to bych netvrdil. Já občas ano a do r.89 jezdila ještě kupa starých aut a ještě i taková se objeví. Třeba když jsem měl KdF82 a praktikoval jsem to i u UAZu...
Vsechno od eMBecek dale melo plne synchronizovane prevodovky. Stejne tak Lady a Ziguliky. Kolik lidi melo KdF82? UAZ snad osobaky nikdy nedelal. Do CSSR se dovazely snad jen ty jejich "jeepy", tedy osobni auto to neni.
Slo me o to, ze bezny ridic typickeho osobniho auta, ktery ridil cokolik krome puvodni Octavky, se se nesynchronizovanou prevodovkou v poslednich nekolika desetiletich nesetkal.
Momentalne nevim, jak to bylo u S1202 (a tedy i S1203), takze snad me nekdo ze zdejsich chytrejsich doplni, at to nemusim hledat na Googlu.
Octavia z 60. let již měla synchronizovanou převodovku mimo jedničky. Ale i dnes se můžeme setkat s Pragou V3S, která nemá synchronizovanou převodovku. Je zapotřebí řadit s dvojím vyšlápnutím spojky. Při řazení nahoru se meziplyn nepoužívá, pouze při řazení dolů.
Oprava nepřesnosti p."colombo" . Synchronizační prvrek (spojka) převodovky nefunguje při sešlápnutí spojky, ale při pohybu řadící páky a teperve poté při dalším pohybu řadičí páky je zařazen příslušný rychlostní stupeň.
Já jsen navyklý neziplyn používat a to tím způsobem, že při řazení na nižší rychlostní stupeň (při jízdě do svahu), nechám ještě velmi krátce přidaný plyn při vyšlápnutí spopjky, tím motor zvýší potřebně otáčky ( v převodovce se vyrovnají obvodové rychlosti hnaného a hnacího ozubeného kola, příslušného rychlostního stupně ), a potá je snadné zařadit nižší rychlostní stupeň prakticky bez nutnosti zafungování synchronizační spojky. Tím se šetří synchronizační spojky převodovky, asi za cenu nepoznatelného zvýšení spotřeby. miro
Lidi tady zduvodnuji pouzivani meziplynu u plne synchronizovanych prevodovek jako ochranu proti opotrebeni synchronizacnich krouzku, ale realne - kolikrat jste nekdo videl opravu prevodovky jen kvuli opotrebovanym synchronum?
Lidi tady maji stare Favority a Felicie s najetymi 300 tisici km a jeste jsem od zadneho z nich necetl, ze by delal generalku na prevodovce kvuli opotrebovanym synchronum. Takze jak to ve skutecnosti vlastne je?
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.