Nejste přihlášen/a.
Prosím o radu - jaký je rozdíl mezi LPG a PB? Konkrétně mě jde o pohon VZV, potřebuji naložit nějaké stroje na kamion, VZV je k dispozici, ale nemá lahev. Že jde nastartovat z běžné 10kg PB lahve jsme už vyzkoušeli, ale běžná lahev funguje jen tehdy, když je její ventil pod úrovní kapalné fáze, takže pokud je v lahvi méně jak půlka, je třeba lahev různě naklánět a podkládat. Předpokládám, že ta originál laminátová lahev má úpravu výpusti. Takže dotaz - je možné krátkodobě provozovat VZV na klasický PB za předpokladu plné flašky? Případně - dala by se originál ještěrkářská flaška krátkodobě vypůjčit (na cca 4-5hod) někde v prostoru Zlín - Starák - Kunovice -Hradiště?
LPG je PB, ve směsi LPG může být trochu jiný poměr propanu a butanu než v bombě na vaření...
Nicméně to, že pohon funguje jen když je ventil pod úrovní hladiny slyším poprvé a nechápu důvod...
doplněno 07.09.13 20:09:@laik: děkuji za Vaše příspěvky, docela se zájmem jsem si je přečetl, člověk se učí celý život!
Nerozumim tomu, ale tohle jsem kdysi vycetl: LPG (Liquified Petroleum Gas - zkapalneny ropny plyn) je cokoliv z nasledujicicho: bud propan, nebo butan, nebo nejaky pomer propanu a butanu. V kazdem pripade je tam maly obsah (radove %) neceho jineho ("necistoty"). Ty plyny se nejak lisi a jeden je lepsi v zime, druhy v lete. Proto se michaji, snad nejcasteji v pomeru 60:40.
Co tak vim, jak bezna PB lahev musi stat (nesmi lezet), kdezto lahve na VZV typicky lezi.
Take si rad prectu, co o tom ma co rict nekdo, kdo tomu rozumi.
Ty plyny se nejak lisi a jeden je lepsi v zime, druhy v lete.Tak rozdil je pry v tom, ze propan se vyparuje do -45°C, kdezto butan jen do -1°C. Z toho plyne, ze propan se da pouzit i v zime. Butan by zustaval v kapalne fazi a nepremenoval by se na plyn.
děkuji za Vaše příspěvky, docela se zájmem jsem si je přečetl, člověk se učí celý život!
LPG/PB me zajima hlavne z toho duvodu, ze je to v soucasnosti snad jediny dostupny a cenove konkurenceschopny "alternativni" zdroj energie (ano, vim, ze je stale z ropy). Bohuzel informace jsou jako u vseho dost roztristene a clovek si musi dohledat odpovedi na svoje dotazy na mnoha mistech.
Snad sem prijde nejaky odbornik na problematiku a osvetli nam nejasnosti nebo nepresnosti, ktere se zde v odpovedich objevily.
běžná lahev funguje jen tehdy, když je její ventil pod úrovní kapalné fázeTak me jeste napada, jestli to nemuze byt zpusobene tim, ze u PB lahve jde cloveku o ten plyn, ktery odebira, kdezto u LPG (respektive PB pri pouziti k pohonu aut) cloveku jde o tu kapalnou fazi. Tato kapalina jde do "neceho", teprve kde se to meni na plyn. Nebo tak nejak. Vim, ze cilem je, aby se to chovalo a dalo se s tim v motoru pracovat jako s (kapalnym) benzinem (karburator, smesovac, ...) a ne jako s plynem.
Opravdu si rad prectu, co na to ma co rict odbornik. Hlavne k tem zrejme jinym ventilum.
To s tím odorantem do flašek na PB je nesmysl. Spousta čerpaček na LPG plní tím samým plynem i PB bomby. Buď na počkání, nebo výměnou. PB sám o sobě smrdí. Nepotřebuje odorant. Jinak PB je to protože PropanButan. Tedy směs dvou plynů. V létě nevadí Butan, který zamrzá při vyšší teplotě. Na zimu se jezdí na "zimní" směs, tedy méně butanu a více propanu. Čistým propanem si plní bomby karavanisti, aby jim topilo topení i když mrzne. Propan je dražší, proto se jezdí v létě na směs s Butanem.
O VZV toho dost napsali jiní. Jen jsem kdysi vždycky viděl VZV s klasickými 10kg bombami dnem vzhůru. Nikdy jsem nepřemýšlel proč, a bral to jako fakt, že to tak musí být. Doba pokročila, a tak jsou dnes asi speciální bomby pro VZV.
Dost dlouho jsem premyslel, proc se v domacnosti spaluje plynna faze PB a v autech ta kapalna. Nekde vyse popisuji svuj prvni odhad a i kdyz je tam neco spravne, hlavni duvod je jinde.
Aby mohl clovek odebirat plynnou fazi, ta se nejprve musi z te kapalinne odparit. Takze kdyz ji chcete odebirat hodne a rychle, jako potrebujete v aute na pohon, tak by to nefungovalo. Ta lahev je na to mala.
Proto se odebira rovnou ta kapalna faze, ktere se pak pomuze ve specialnich zarizenich v aute rychleji a ve vetsim mnozstvi nez prostym odparovanim v lahvi premenovat na plyn.
Ta specialni zarizeni jsou: regulator (zmensi tlak z bomby blize na atmosfericky) a dojde zde take k castecne premene na plyn. Regulator je vyhrivan chladici vodou auta (tedy tato voda je schopna dodat mnohem vetsi mnozstvi "tepla"nez ta originalni lahev by byla schopna prebrat z okolniho vzduchu a ve vysledku je tak mozne premenit mnohem vetsi mnozstvi kapalneho PB na plyn). Za regulatorem (jmenuje se tak, protoze reguluje tlak toho PB/LPG) nasleduje odpařovač (nekdy se mu rika "druhy regulator"), ktery premeni veskery prichozi PB z prvniho regulatoru, ktery jeste obsahuje nejaky kapalny PB, na plynnou fazi a snizi tlak na tlak okolniho vzduchu, se kterym se ma pozdeji smichat v karburatoru.
Je to cele videt na obrazku, ktery jsem nasel na techto strankach.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.