Nejste přihlášen/a.
Dobry den.
Prosím Vás vysvětlí mi někdo polopaticky , kolik kol je v záběru u auta na přední náhon? v hospodě jsme se pohádali ,páč někdo tvrdil že auto tahá jedno kolo , druhy zas že tahají obě kola a třetí že tahají sice obě ale jedno méně silně!
Tak jak to tedy je? Jedna se mi o běžná auta r.v. 2007,2008..atd . A jak to je jestli má teda auto náhon na zadek, tak jestli zabírají obě nebo jedno a nebo obě ale ne stejně silně nebo stejnou silou? Prosím vysvětlete mi to ,díky za pomoc ahoj.
Je jedno, zda ma auto nahon na predni, ci na zadni kola.
Rozhodujici je, zda je u automobilu pouzit diferencial a jaky.
U vsech modernich aut pouzit samozrejme je. A to bud obycejny nebo se zvysenou svornosti.
Diferencial je zarizeni, ktere urcitym zpusobem rozdeluje hnaci silu mezi jednotliva kola.
Pri jizde v primem smeru diferencial rozdeluje hnaci silu stejnomerne, zabiraji obe kola a obe zabiraji stejnym dilem.
Dal muzou nastat dve situace.
Bud zatacka,
nebo zmena povrchu vozovky (zmena soucinitele adheze - treba led) pod jednim kolem
V pripade zatacky se totiz kazde kolo musi odvalovat jinou rychlosti, aby nedoslo ke smykani kola. A diferencial prave rozdeli rychlosti otaceni podle potreby. A se zmenou rychlosti otaceni dojde i ke zmene prenasene sily (presneji prenaseneho tociveho momentu). Takze kazde kolo zabira jinak rychle
Stale ale zabiraji kola obe. Pouze ne stejnym dilem. Muze dojit i k takove situaci, kdy skutecne jiz zabira pouze jedno kolo. To je proste pouze extrem predchozich situaci (zatacka, led).
V pripade ledu ale diferencial prenese hnaci silu na mene zatizene kolo - to ktere je na lede - to znamena vetsi moment na toto kolo - to se zacne smykat a to znamena, ze na silnici se dostane maximalne shnaci sila, ktera se rovna treci sile - coz my ale nechceme, protoze to je maloa my sme v te chvili dojeli.
Pak se prave pouzivaji diferencialy se zvysenou svornosti.
To jsou diferencialy, ktere umozni prenest cast hnaci sily i na kolo, ktere je vic zatizeno - je na hrubsim podklade - tim tedy dojde k preneseni vetsi sily na silnici a auto muze jet dal.
Extremem svornych diferencialu je diferencial s uzaverkou, kdy vlastne dojde k odpojeni diferencialu a kola se chovaji jako s pevne spojenymi osami - coz vlastne jsou. Tehdy opet obe kola zabiraji stejne, at v zatacce, na ledu, nebo kdekoli jinde. Nevyhodou je smykani jednoho z kol a horsi ovladatelnost vozu.
Kola tedy vzdy zabiraji obe, lze ale rict, ze v urcity casovy okamzik se muze stat, ze jedno z kol nezabira.
doplněno 28.02.09 21:40:V jedenactem radku, misto:
Takze kazde kolo zabira jinak rychle
ma byt:
Takze kazde kolo zabira jinou silou
doplněno 28.02.09 21:44:Tohle:
Kola tedy vzdy zabiraji obe, lze ale rict, ze v urcity casovy okamzik se muze stat, ze jedno z kol nezabira.
...bych jeste rozsiril na:
Kola tedy vzdy zabiraji obe, nemusi vzdy zabirat obe stejnou silou a lze rict, ze v urcity casovy okamzik se muze stat, ze jedno z kol nezabira vubec.
Nu,vysvětlení je to polopatické,ale trochu nepřesné.Diferenciál rozděluje kroutící moment na obě poháněná kola a to v vždy v poměru 50 : 50 %Pokud jedno kolo prokluzuje na ledu a nebo na blátě,točí se mnohem rychleji,kroutící,nebo točivý moment je opět stejný ,ale o co se nezatížené kolo točí rychleji,o to je rychlost druhého menší.Tím se zase síla,přenášená na obě kola vyrovná a auto se nehne.Proto auto,vybavené standartním diferenciálem selhává v terénu nebo na ledu.Pokud porovnáváme auta s předním a zadním náhonem,mají zcela rozdílné jízdní vlastnosti.Dnes se preferuje přední náhon s motorem vpředu,je jednodušší a spolehlivější .
JABRAKA
Jabrako.
Mate naprostou pravdu. Meni se samozrejme pomer prenaseneho vykonu a ne tociveho monentu. Ten je samozrejme stale stejny. Sem to nejak domotal...
axusovi nikdo nedal dobrou odpověď, tak jsem to napravil a opět jen dodám. Zkuste zvednout přední kola (u předního pohonu) zatočte kolem a pozorujte druhé kolo, točí se zpět! Nic se neděje, je to normální, zařaďtě rychlost a a nastartujte motor, pomalu uvolňujte spojku a pomocník bude hranolem přibrzdovat jedno kolo a pak druhé. Uvidíte, že zabírá vždy to co se točí lehčeji. Kdyby zabírali obě tak těžko zatočíte.
Stará Škoda Populár měla uzavřený diferár a tam se točili obě kola stejně. Na písku bylo vidět jak vnitřní kolo "hrabe"
Kdyby při průjezdu zatáčkou se na některé kolo přenášela větší hnací síla , muselo by vozidlo v zatáčce zrychlit nebo zpomalit , podle toho jednalo-li by seo kolo uvnitř zatáčky (které se otáčí pomaleji) nebo vně. Tato situace by nastala u vozidla bez difenciálu ,s pohonem jen jednoho kola , se všemi důsledky.U vozidla s pophonem obou kol bez diferenciálu by docházelo automaticky ke smyku kol , podle povahy povrchu vozovky, nebo k překroucení poháněcí hřídele kol apod.
Viz ilustrační náčrt.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.