Nejste přihlášen/a.
Dobrý den,
chtěl bych se poptat jak fungují v motoře ventily válců - čím jsou ovládány, že ví kdy se mají otevřít a kdy zavřít?
Proč je u některých vozů je těch ventilů více? Je mi jasné, že je třeba vpustit více paliva, ale proč ty ventily nejsou třeba větší nebo se více neotevřou? Proč ji ch je více?
Vysvětlí mi to prosím někdo?
Děkuju všem
Ventily ovládá vačková hřídel. Na hřídely jsou vačky (každá pro daný ventil) a vačky jsou na hřídely natočeny v určitém pořadí. Je to jako válec s trny pro hrací strojek:
Kliková hřídel, kterou pohání písty, je spřažena řetězem nebo řemenem s vačkovou hřídelý. Písty jsou vždy dva nahoru a dva dolu, aby byl chod motoru vyvážený.
Vačková hřídel pohání ventily buď přímo nebo přes rozvodové tyčky a vahadla. Je to dle rozvodů OHC nebo OHV (já si je pletu, tak mi kdyžtak omluvte chybu .
2 sací a 2 výfukové ventily se dávají pro rychlejší plnění a vyprázdnění válce (větší výkon). Velký jeden a druhý ventil se nedělá, protože by se tam dobř nevešel. Takto je těmi 4 ventily lépe využit prostor a lépe se i ovládají. Efekt je přitom stejný, jako u vaší úvahy o velkých ventilech.
Tady je rozvod se zdvihacími tyčkami (schované) a vahadly (ta houpačka na ventilu nahoře).
OHV s tyčkami http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2007020501
Odpovědět na Váš dotaz je na delší vyprávění - ale stručně - ventily jsou ovládány vačkovými hřídeli, které jsou spojeny s klikovou hřídelí - nekdy ozub. koly, někdy řetězem, nebo ozubeným řemenem. .
Více ventilů neznamená více paliva, jde o rychlost plnění spalovacího prostoru.
Něco k tématu je zde :
Ventily na motoru uzavírají spalovací komoru a umožňují přívod hořlavé směsi a odvod spálených plynů. Ovládány jsou vačkami na vačkové hřídeli. Čím je ventilů více, tím je vlastně více vstupů paliva do válce a tím rovnoměrnější je jeho hoření.
Ještě další: Více menších (lehčích) ventilů ve válci nejen zlepšuje plnění válce ale i jeho vyplachování. Válec tedy nasaje více směsi - tudíž větší výkon , ale také menší a lehčí ventily umožňují vyšší otáčky motoru , jelikož kladou menší odpor při jejich vratném pohybu. Kromě jiného činnost rozvodového ústrojí (i ventilů) zajištuje čtyřdobý cyklus spalovacího motoru. Za jeden pracovní cyklus vykoná píst válce 4 x zdvih (dráhu mezi dolní a horní úvratí) a při každém zdvihu musí vykonat jinou činnost (sání - stlačení - pracovní zdvih a výfuk ) . To je právě úkolem rozvodů-ventilů. Ventily se při činnosti motoru musí otevírat a zavírají v přesném okamžiku vzhledem k poloze pístu ve válci _ tomu se říká časování ventilů. Například sací i výfukový ventil musí být již plně otevřen , když je píst v horní úvratí , to proto aby v ten okamžik byla plně otevřena cesta k následujícímu pracovnímu cyklu _ hlavně sání a výfuk , ale také jejich plné uzavření při stlačování a pracovním cyklu-výbuchu. V horní úvrati pístu je mezi pístem a ventilem nejmenší vzdálenost a tudíž se ventily mohou otevírat jen tak , aby píst do ventilu nenarazil. U vznětových motorů je to kritičtější. Chtěl jsem jen rozšířit to co bylo již řečeno a poukázat na některé další funkce a problémy. O tomto problému bychom mohli pokračovat. miro.
Zřejmě mojí chybou se můj příspěvek zobrazil před ostatními.Měl být umístěn jeko poslední v tomto čese. dík miro
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.