Nejste přihlášen/a.
Ahoj,
kdo jste nebo jste byl v armádě, jak se pls startuje tank nebo třeba BVP? Mají nějaké startovací tlačítko nebo klíček? Ten klíček je nějaký univerzální pro všechny vozy nebo má každý svůj?
Tak mě to napadlo a nikde jsem to nenašel. A říkal jsem si, že na jednu stranu by to mělo být nějaké univerzální (asi při útoku nikdo nebude hledat ten správný klíč ale na druhou by to mělo být relativně zabezpečené at s tím neodjede každý, kdo bude chtít
Tank i Bevko jsem řídil jen velmi krátce, startovalo se to tlačítkem, tanky ale uměly startovat i stlačeným vzduchem. Zato s PV3S, UAZem, GAZem jsem najezdil daleko víc, nejvíc se ZilL131 a Tatrami 138, 148, 813 a 815. Ruský auta měly klasický klíček se zoubky, podobný jako FAB. Vétřiesky a Tatry měly tzv bošák
eshop.svetluska.cz/... to se fakt dalo nastarovat hřebkem, nehledě k tomu, že ten klíč neovládal starter, ale zatlačením se zaply budíky a pootočením se zapínaly světla. Startovalo se tlačítkem. Ale každý auto v parku muselo být uzamčený, klíče odevzdané u dozorčího. To fakt nešlo jen tak si vzít tank a jet se projet, u nás na útvaru bylo i dost aut uzamčených v zaplombovaných garážích a přístup k nim byl evidován - vozy s utajovací technikou atd.
Zajímavé. Děkuji. Teoreticky tak, když někde bude volně tank/BVP a bude mít palivo, tak kdokoli s ním může odjet na jednu stranu mi to přijde rizikové, pokud nejsou někde uzamčeny v "garážích" ale asi mě nenapadá žádný jiný způsob, jak je mít kdykoli dostupné a současně zajištěné proti neoprávněnému přístupu
Teoreticky Jenže dnes už spousta lidí nedokáže ani odjet s autem bez automatického řazení. A věřte, že vojenská technika nebyla zrovna jednoduchá, mělo to svá specifika - což, evidentně přetrvává, protože i dnes jsou ve výzbroji AČR třeba zmíněné ZiLy 131, na kterých jsem sloužil v letech 86-88 No a nová technika - třeba Pandury asi taky nebudou na řízení jen tak, protože stačí jedna Fabie, nedejbůh Toyota a polovina naší motorizované pěchoty nemá na čem jezdit.
Ale i v ČSLA to nebylo tak, že ,, hele tank, jdu se projet´´ Technika byla v autoparku, přístup k technice byl v pracovní dobu na základě rozkazu - kontroloval dozorčí a jeho pomocnící. Mimo tuto dobu byl autopark uzavřen a hlídán strážemi s ostře nabitými samopaly . A pokud se někam jelo, byl vždy stanoven velitel vozu. Proto byly např i vojenské Desty dvoumístné - i tam jsem vozil velitele vozu, protože jsme přejížděli v Táboře z kasáren na nádraží - celých cca 60m
No ono to nebylo u každé techniky tak snadné, např takový PTS se sice nastartovat dal beze znalosti, ale rozjezd byl horší a hrozilo že se znepojízdnění- pro rozjezd se musel řadit 5 přev.°pro zbrzdění kardanů na náhon vrtulí (lodních šroubů) a pak rychle přeřadit na 1-2°. Pokud se toto neudělalo , hrozilo poškození střižních kolíků a tudíž nemožnost rozjezdu.Nepamatuji už jak MT, ale u OT62 se museli některé "kvalty" řadit s pojistkou a některé bez-dko toto neznal = nerozjel by se.
Nemam co dodat k těmto starým vozidlům (viz odpovedi). Nicméně nové armádní prostředky využívají ether (cca až -36 stupňů). Jinak využívají předehřev paliva. U starých V3S se využíval oheň po motorem To bylo jen zajímavost k zimě. A klíče u novych armádních vozidel již nejsou, využívají se multifunkční přepínače díky zapnutému AKB, ke kterému potřebujete klíč od jeho schrány. Ale pokusné vozidlo odemčeno (většinou čtyřhranným klíčem), pak mate možnost jen přepnout uvnitř polohu přepínače a startujete.
U starých V3S se využíval oheň po motorem
My jsme dávali "přečíst Rudé Právo" zapálili noviny u sání. Natáhl teplý vzduch a chytlo to.
Já ale pamatuji u starých V3S před spolujezdcem pumpičku na Etherové bombičky, pokud byly.
Jj, ty nastřikovače éteru tam byly, ale aspoň u nás na útvaru bylo přísně zakázáno použít to jindy, než při ostré mobilizaci. Ono to prý příšerně navyšovalo tlak na píst - tudíž zohýbané ojnice atd. Podle oficiálního postupu se měly připojit kabely k jinému vozidlu, nebo APS, při větších mrazech se používalo předehřívání baterií - takovou pseudopetrolejou v plechové krabici, to se šouplo do držáku pod řidičem (řidič seděl na bateriích). auto.bazos.cz/...
Podobně se dle předpisu mělo předehřívat sání samodujnou lampou (benzínová letlampa) a takovým trychtýrem. V praxi - zlatý Rudý právo, ta letlampa totiž vyžrala kyslík a motor moc nechytal,
Ale obecně - PV3S jsem měl celkem rád, je to zajímavé auto, hlavně v terénu. Ovšem když mě na začátku vojny dali na ZiL, zpočátku jsem nebyl nadšený z ,,ruských sání´´ , ale proti vétřiesce to auto mělo hlavně v zimě svůj nesporný půvab - krásně startovalo (protože benzíňák) krásný zvuk V8, krásně to topilo i při cukání v koloně na Boletice. Chudáci kluci od PV3S museli v tamějších mrazech -32°C co půlhodinu nahodit motor, aby vůbec dokázal fungovat,.
Útok jsem skutečně nezažil, ale poplachů a mobilizací poměrně dost. Nevím jak teď, ale za mého působení v armádě byly na vše časové limity a nějaké ,,hledání klíčů´´ fakt nehrozilo. Prostě člověk zdrhal do autoparku s kvérem, maskou a polní, PDA mi vrazil do ruky klíče, vyškubnul jsem udržovací nabíječku, nahodil auto a už nás regulovčící lifrovali z bran ven. Daleko větší problém byl, pokud taková akce nastávala za mrazu, protože jak někteří vědí, nastartovat v mrazu takovou promrzlou PV3S nebylo zcela easy
T-55 respektive MT 55A měl startování sdružené -vzduch a eletrika současně kruhovým ovladačem přičemž matně tuším šlo jen ele nebo jen vzduch,obdobně to měl i GSP55 (ten ale ani trochu neznám) a PTS 10. OT62 Topas pak eletrika tlačítkem a při slabých AKB pak pomocný start ele+ vzduch. ten se pouštěl páčkou, tl láhev kolmo k podélné ose vozidla, umístěná na pancíři vevnitř před velitelem s venttilem před řidičem, který sedí uprostřed, ale u všech těchto motorů bylo jak první nutnost předmazání motoru a potom start. tlačítkem. Tank, GSP a PTS -vznětové V12 motory a OT62 pak typ PV6 ("půlka tankového", tedy řadový vznětový přeplňovaný šestiválcový motor- první seriově zavedený přeplňovaný motor v ČSLA)
Jinak mnou uvedená technika u našeho útvaru měla - poklopy na visací zámek (plechový na PTS pancéřové -MT a OT a na dvířkách -GSP. Panécřové byly na tzv příklopák -poklopový klíč který byl volně uložen vedle příklopu a po vstupu se bral dovnitř. Jinak koče byly uloženy u dozorčího parku, včetně duplikátů klíčů .
Jinak dost pozoruhodný ,,sekundární´´ způsob startování měly třeba jedny z největších tanků WWII tedy Koenigstiger - neboli Tiger 2. Klikou se roztočil setrvačník, pak se zatáhlo za heblo a tím se protočil 12válec Maybach o nějakých 23 litrech zdvihového objemu. A zpravidla i chytil viz :
Ostatně -systém klika a setrvák se Němcům natolik zalíbil, že se tak startovaly i letadla - např legendární Me109
JJ dokonce jsem viděl-věřte nebo ne- 8 slovy osm maníků roztlačilo-nastartoval T55! Pravda, měl slabé baterky a beze vzduchu a z kopečka tedy ne velký ale spíše mírný , a motor už byl zahřátý na provozní teplotu-dva a dva montpákou přes rozety a zbytek jen prostě zatlačil a motor vrčel! Bylo to při přesunu a předávání techniky do deklarovaného místa Vílánec u Jihlavy.
Jinak pro startování při poplaších (správně nacviky BoPo) spojených s výjezdem určité techniky (Nakonec nevím jak bojové útvary na hranicich s tehdejším BRD) byl jsem u rámcového útvaru a na obsazení veškeré techniky by musela být pak vyhlášena mobilizace, byla určena skupina z dílen (u nás ČOT, u sousedů pak ROTE), klterá měla povinost APS-kou nastartovat určenou techniku.
Jak které vozidlo a jak v které době.
Pamatuji automechaniky v autoparku, kteří měli sadu klíčku, podle čísel, páč třeba Tatra měla asi 130 různých druhů klíčků, na odemknutí dveři. Na nastartovaní pak klíček " bošák" , stejný pro moho vozidel, traktorů i motorky.
My autaři, jsme měli u některých aut, třeba PV3S k bošce a tlačítku ještě další skryté tlačítko, které se zmáčklo současně s tím na palubce. Jednou rukou. Mimo útvar by s tím autem nikdo neznalý neodjel. Dost jsem jezdil po republice a nehodilo by se mi, aby mi s autem někdo neoprávněně někam odjel.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.