Nejste přihlášen/a.
A znáte tuhle?
Na jednu vědeckou konferenci v Texase jeli autobusem z letiště tři kolegové: fyzik, matematik, matematický logik; všichni byli v Texasu poprvé. A na jednom kopci uviděli pasoucí se černou krávu.
První zareagoval fyzik: -Pohleďte, v Texasu se na kopcích pasou černé krávy!
-To není přesné, na to matematik. -Na některých kopcích v Texasu se pasou černé krávy.
A logik: - Ještě upřesním. V Texasu je alespoň jeden kopec, na kterém se pase kráva, která je alespoň z jedné strany černá.
Kartaginče, víte kolik je 1+1? Ale vážně!
doplněno 13.07.10 10:22:Na to jsem nachytala pár lidí. Dala jsem na stůl jednu špetku soli a druhou špetku soli, řekla 1 + 1 jsou a před nimi ležela po spojení dvou špetek jedna hromádka.
V binární soustavě 10. Z toho vychází následující bonmot:
Lidé se dělí na 10 skupin: na ty, kteří rozumějí dvojkové soustavě, a na ty, kteří jí nerozumějí.
Já se tam hlásím zcela dobrovolně. Ovšem zase bez problému sečtu bez pomůcek dlouhý sloupec vícemístných čísel a ani dělení mi nedělá problém, když nemám zrovna kalkulačku a nebo zapnutý PC. Vím, že to není na bůhví jaké chlubení.
Kolego a vy jste odpověděl za b) nebo za c)?
To je na mne? A co je b) a co je c)?
Jinak schopnost numerických výpočtů mohu jen obdivovat. (Bez pomůcek, to jako zpaměti nebo papír a tužka je povolena?) Koloval takovýto vtip:
Jak se dělají zkoušky na MATFYZ? Uchazeči dostanou k sečtení tři trojmístná čísla. Kdo je správně sečte, je odmítnut.
Jenom jsem se chtěla dozvědět, zda byste odpověděl jako matematik - za b) a nebo logický matematik - za c)?
Jo tohle? Přiznám se, že podle nálady a okamžité chuti k provokaci. Ale matematický logik asi odpověděl nejpřesněji. Což mi připomíná debatu matematika, teoretického fyzika a inženýra na téma "věrohodné hypotézy metodou neúplné indukce":
Matematik uvažuje: 1 je menší než 10 000; 2 je menší než 10 000; 3 < 10 000. atd., až 9999<10000. Na základě tolika případů vysloví hypotézu, že všechna přirozená čísla jsou menší než 10 000
Fyzik zkouší dělitelnost čísla 60 různými čísly. Nejprve zjistí, že 2, 3, 4, 5, 6 jsou děliteli šedesátky. Pak vezme několik, jak on říká, náhodně zvolenách případů a zjistí, že 60 je dělitelno 10, 20, 30. Z toho vyvodí, že všechna přirozená čísla menší než 60 jsou děliteli šedesáti.
Inženýr začne zkoumat prvočísla. Zjistí, že 3, 5, 7 jsou prvočísla. Dále pokračuje: 9 ... no to ne, ale 11, 13 sou prvočísla. I usoudí, že všechna lichá čísla jsou prvočísla, a devítku prohlásí za chybu experimentu.
A na marenku v tuhle chvíli mluví kartaginec cizí řečí Kdybyste mne teď, vážený kartaginče viděl, ten výraz, při čtení vašeho příspěvku, tak byste mne i doprovodil domů, přesvědčen, že zabloudím.
Mařenko, třeba se vážený kolega kartaginec chce k tomu doprovodu dostat přes záhadnou matematiku. :D To byl jen pokus o nematematický vtip. Doufám, že jsem se nikoho nedotkla. Jestli ano, moc se omlouvám. Ale venku je nádherně - krásně zapršelo, teplota proti včerejšku klesla o 10 °C, v dálce zabouřilo - vzduch se krásně vyčistil - no prostě paráda!
Jenze fyzik ma pravdu...
...akorat to neni bezezbytku, coz zde ale nebylo definovano jako nutna podminka delitelnosti...
Tak tohle je poznámka matematického ligika.
Bez pretenzí na diskusi, připomnělo mi to jednu pěknou historku (jen připomnělo,). Neí to sice vtip, ale přesto si ji dovolím uvést.:
Dovolte mne ještě na závěr vzpomenout, v souvislosti s tím, co jsem říkal o "dvou nejstarších synech", jedné skutečné příhody na přednášce pana profesora Vojtěcha Jarníka na matematicko fyzikální fakultě Karlovy university, snad v roce 1960. Pan profesor byl příkladem extrémně přesného matematika, který rozlišoval všechna tvrzení na ta, která "jsou dobře" a ta, která "nejsou dobře". Neznal tvrzení, která jsou v podstatě správná, ale potřebují drobné upřesnění. Ta prostě řadil mezi ta, která "nejsou dobře". Při jednom z důkazů v matematické analýze, prováděných tak zvanou "epsilon-delta gymnastikou" bylo potřeba vybrat menší z čísel delta_1 a delta_2. Pan profesor řekl. "Položme delta rovné menšímu z čísel delta_1 a delta_2". Pak se zarazil a po krátké pauze pokračoval: "Vidíte jak snadno člověk udělá chybu. To by nebylo dobře. Ten důkaz by havaroval v případě, kdy by bylo delta_1 rovno delta_2. Pak by žádné z těch dvou čísel nebylo menší, než to druhé. Prosím promiňte a opravte si to. Položme delta rovno nejmenšímu z čísel delta_1 a delta_2. ..."- Myslím, že jde o pěknou ukázku přesného uvažování, které je dnes již vzácné.
(Cituji Vaníčka, ale tato historka kolovala v matematickém světě.)
Casto se s takovymi chybami, lec zel casto i zamernymi, setkavame...
Takove chybe se pak rika definiovat neco pomoci predstavivosti.
Neboli: Predpokladejme, ze to plati...
Nebo tez i definovat pomoci definice.
Neboli: Definujme, ze to plati.
Dobrý.
Mimochodem jednou jsem četl povídku (možná od "malého akademika" Kolmana, ale tím už si nejsem jist), pojednávající o jakémsi výzkumném ústavu. A jeden výzkumník tam přidával na stůl po jednom šroubky, vždycky odskočil, měřil si to pohledem z fdálky, a chtěl přijít na to, od kolika šroubů je to hromada.
Já matice nerozumím. (zas nejsem úplně hloupá, ale nějaký vektor, sinus, cosinus, to už jsou názvy, které znám ze školy, ale pro mne už jen názvy něčeho) Ale strašně ráda jsem sledovala tu detektivku, nemůžu si vzpomenout na název, kriminalista měl bratra matematika, který mu pomáhal vyřešit případy právě díky matematickým výpočtům. (i když naší studentce kolikrát poradit umím )
doplněno 13.07.10 11:06:Ano, to je ono
Určitě jsou - nedávno skončila už nevím kolikátá řada. Je to moc pěkně udělané - alespoň pro laika. A brácha matematik, jeho přítelkyně i pan profesor - byli skvělá trojka.
Liduš, teď jste na to možná "kápla" - pro laika. To je jako s detektivkami Miami, LA.. Já je zbožňuji, ale policista, s kterým jsem se bavila je úplně nesnáší, protože to co tam ukazují je podle něj sci-fi. Prý když něco vyšetřují, tak na to naráží téměř pokaždé, když lidi nepochopí, že např. otisky se dají sejmout z málokterého povrchu.
Mi se jako nejskvělejší matematicko logická úloha jeví tato :
Kolik dělá součet všech čísel od 1 - 100?Tento výpočet bez použití počítače a zpaměti může trvat i dvě hodiny.Pritom zapojení logiky toto usnadní.Tento soubor čísel se dá v podstatě rozdělit na dvojice:
100 + 1
99 + 2
98 + 3 ...
51 + 50
tedy 50 x 101 tedy 5050
JABRAKA
Není, zač. Tak tomu prvnímu ale vůbec nerozumím. Hledala jsem co to je Mobiusův list a google mi našel jen odkazy na vtip. Kartaginče, co je to?
doplněno 14.07.10 11:48:Moc děkuji za vysvětlení. Musela jsem si tu ustříhnout kousek potištěného papíru, abych to viděla v reálu. (já si vybavím i vzorečky na plochy krychlí, válců a dalšího až poté, co si daný předmět představím. musím ho vidět , je to zvláštní, i slovní úlohy si musím čmárat na papír :D)
Díky.
Líbí se mi hned ten první. I další, ale ten první si dovolím expicitně ocitovat:
Matematik stojí zmaten před kopírovacím strojem:
"Zmáčkl jsem Jednostranná kopie a vylezl mi Mobiusův list ... "
Je to jednostranná plocha. Obrázek jsem přiložil, vznikte tak, že vezmu proužek papíru a konce slepím, ale před slepením jeden z nich překroutím o 180 stupňú. Když pak zkusím jednu stranu nabarvit třeba čtětcem, tak ten překroucený konec mne přesune na "bývalou dtuhou stranu"a pásek zabarvím celý. Víc například na cs.wikipedia.org/...
To jste mi připomněl - za nic na světě nemůžu vzpomenout na ten 3D objekt, vypadá to jako "láhev", resp. takový podobný patvar to má, a povrch je rovněž tak, že se vine "zevnitř ven", takže se nedá rozdělit na povrch vnější a vnitřní... Podobné jako Mobiův list. Jak se to jmenuje?
doplněno 14.07.10 11:43:V principu podobné jako Möbiův list, nikoliv tvarem...
doplněno 14.07.10 11:44:Cha! Kleinova láhev! Tak jsem si odpověděla.. :D
Z jiného soudku jsou obrazce, které vypadají trojrozměrně, ale dají se jen plošně nakreslit; typický příklad je Penroseův trojúhelník. Hodně se s tím vyblbnul Escher
Když už je o něm řeč, taky namaloval Mobiův list, jakp/...
A zkusili jste ho rozstřihnout podél?Zůstane zase kruh,ale dvojnásobné délky.Až po dalším rozstřižení se z něj stanou dva kruhy,provlečené v sobě.
JABRAKA
Jo, ten Penroseův trojúhelník si taky pamatuju - co mi dalo práce pochopit, že ten obrazec může ve svém paradoxu existovat pouze ve 2D, že ve 3D by se nepotkal! Stereometrie nikdy nepatřila k mým silným stránkám, deskriptiva taky ne... holt představivost kulhá... Já radši nějaké obyčejné rovnice :D
To mi připomíná tu srandu: "Vsaď se, že projdu tímto papírem velikosti A4." No a pak se ten papír nějak šikovně rozstříhal a vytvořil obrovský kruh. Už jsem zničila tři papíry a nemůžu si vzpomenout, jak se to dělalo.
To se stříhalo od kraje,a na druhém konci se to nedostříhne. Já to neumím popsat. Ohnu papír na půlku, pak stříhnu zprava doleva, nedostříhnout centimetr od kraje. Pak zleva do prava, pořád na střídačku. Pak když se to rozdělá, vznikne řetěz a jemu se prostříhnou prostředky.
No vidíte to, dá se to spočítat, jaký nejmenší papír bych mohla použít, když největší obvod na těle mám 90 cm?
To nezáleží ani tolik na velikosti papíru, jako spíš na tom, jak tenké proužky z něj dokážeme nastříhat. V limitním případě by to mohly být křivky, tedy proužky nulové šířky a tudíž nekonečné déky. V reálném světě je šířka proužku zdola omezena přinejmenším velikostí molekuly stříhané látky (což ovšem u papíru je trochu složitějším když skutečný papír není sloučenina, ale směs).
(Ptali se studenta matematiky: "Proč jste se neučil?"
Odpověděl: "Byl jsem schopen se dostat libovolně blízko k učebnici, ale ne až k ní.")
Ono to půjde různě, jde o to, udělat z papíru jakýsi řemen, který je uzavřený, abych teda jako prošel tím papírem. . V podstatě tak, jak to popisuje marenka slovně, důležité je právě to nedostřižení. Ten nákres ve druhém příspěvku by odpovídal, pokud přehyb papíru (hřbet) bude nahoře, jen by to chtělo ještě jeden střih shora dolů na pravé straně. Na závěr ještě prostřihnout hřbet, ale ne od kraje ke kraji, ale mezi dvěma krajními zástřihy, aby ten řemen zůstal uzavřený; když to pak rozevřu, dostanu přesně nákres, který přidala Imsorry.
Dovedu si představit i jiné způsoby prostříhání, ale ty by byly trochu komplikovanější. Nicéně princip je ten, vystříhat pruhy tak, aby nakonec vytvořily jakýsi rámeček; kdybych se nemusel omezovat jen na stříhání, mohl bych nastříhat uzké pásky a ten řemen z nich poslepovat. Na tom stříhání je zajímavé právě to, jak to udělat, abych to slepovat nemusel, aby už to bylo spojené.
Mimochodem s touhle úlohou je spojena jiná úloha, známá jako Didonina úloha.V jejím základě leží tato pověst o zakladatelce Kartaga (o tom bych měl něco vědět ):
Podle pověsti dcera tyrského krále Dido (umírá okolo roku 890 př.n.l) utekla od otce. Na severním pobřeží Afriky pak chtěla zakoupit území za cennosti, které si s sebou přivezla. Numidský král Hiarba kupodivu souhlasil s prodejem pozemku na mořském pobřeží, ale ne větší, než jakou lze ohraničit volskou kůží. Dido však tento lstivý kousek krále Hiarba vrátila i s úroky. Rozřezala volskou kůži na tenké proužky, které pak navázala a dostala tak provázek o délce l, kterým ohraničila pozemek s maximální výměrou. Dido se pak stala první legendární královnou právě založeného Kartága.
Jak vidíte, myšlenka podobná, jako projít archem A4, jen se Dido neomezovala pouze na stříhání. A vlastní Didonina úloha se pak skrývá v předposlední větě, matematicky ji lze formulovat takto: Nalezněte rovinný obrazec s daným obvodem, jehož obsah je maximální
(isoperimetrická úloha). Jakkoli intuitivní odhad, že to bude kruh, je správný, přesný matematický důkaz není zase tak úplně jednoduchý. Vzhledem k tomu, že pozemek měl složit pro vybudování města, mohla se Dido kvůli hradbám snažit, aby byl obdélníkový (i když i kruhové hradby jdou docela dobře postavit). Pak by analogická úloha zněla, Nalezněte obdélník (obecněji čtyřúhelník), který má při daném obvodu nejmenší obsah.
Správně tušíte, že řešením bude čtverec, ale na rozdíl od obecné úlohy tato formulace (zvláště s tím obdélníkem) je řešitelná poměrně jednoduše, takže to tu ani nebudu předvádět (koneckonců vlákno se má týkat humoru a ne matematiky jako takové, a i tak jsme už od tématu dost daleko).
Tohle mě hrozně baví. Na gymplu jsme měli úžasného profesora matematiky, který ze mě, matematického kreténa, udělal člověka, který na VŠ s matematikou neměl vůbec žádný problém.S láskou na něho vzpomínám. Ukázal mi, jak je matematika krásná.
Aha, myslela jsem, že mluvíte o mém obrázku. V tom případě jsem ale kouzelník. Řídila jsem se obrázkem Mařenky, ale nic jsem neohýbala. Výsledného hada jsem prostřihla po celé délce, ale ne až ke koncům. Slon by mi tím asi neprolezl a asi bych ho k tomu ani nepřemluvila, ale vyšlo to.
o je taky možmost, říkal sem, že si dovedu předstait i jině cesty (i když zrovna tahle mne nenapadla). Zachránilo to to závěrečné prostřižení nad rámec výchozího návodu.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.