Nejste přihlášen/a.
Par myslenek...a mozna i par silne poburujicich...ze nic neni pouze cernobile.
1. Pominu jednoduche rozuzleni odkazem na trestni zakon, ktere vrazdu definuje. To je pouze nejakym zpusobem umele nastaveny parametr. Misto toho radeji trocha filozofovani.
-
Nejprve zamysleni, jestli lze zavrazdit nenarozene dite. Podle mne zcela jednoznacne. Jak uz tu bylo psano, minuta pred porodem a minuta po porodu je z pohledu existence ci neexistence novorozence nevyznamna. Jediny rozdil je v tom, ze uz neni uvnitr inkubatoru a zacal pouzivat plice.
Co kdyz se provede predcasne vyjmuti a umisteni do umeleho inkubatoru? Nebude to vrazda ani do te doby, nez bude dite schopno zivota bez tohoto umeleho inkubatoru? To asi ne, ze?
Zkratka rozdelovat vrazdu / nevrazdu okamzikem porodu je z pohledu biologie nesmysl a skutecne pouze umele stanoveny pravni okamzik, kdy - spolu s dalsimi pravy - novorozenec prava byt zavrazden nabyva. Podobne umele je napriklad vytvorena hranice 18 let pro nabyvani zase jinych prav.
-
Tak kdyz to nejde takhle, zkusme se na to podivat z pohledu matky. Ma pravo na svuj zivot a na rozhodovani o vlastnim zdravi a tele?
Jiste.
Pak se ale nabizi otazka, zda dite uvnitr ni je jeji telo a jeji zivot. To zcela jasne neni. Je to telo a zivot toho ditete. Muze matka rozhodovat o tele, zdravi a zivote ditete po narozeni? V jistem smyslu ano, ale pokud se takove rozhodovani projevi jako pro dite skodlive, muze za to byt postihnuta.
Pokud tedy prijmeme predchozi myslenku - ze pro dite neni vyznamny rozdil pred a po narozeni, pak nelze prijmout tvrzeni, ze o nem matka muze pred narozenim beztrestne rozhodovat s negativnimi nasledky pro dite.
Zbyva tedy pouze pripad vlastniho zdravi matky. Pokud je nastavajici matka ohrozena na zivote, je mozno zavrazdit dite v ni? Tuhle otazku lze za podpory prvni myslenky zjednodusit. Je mozno zavrazdit jednoho cloveka pro ochranu druheho?
Na to odpoved zname. Ano, je. Deje se to bezne. Pokud jeden jedinec nekoho ohrozuje na zivote a neni jine reseni jak tomu zavbranit, neni jeho likvidace zpravidla pokladana za vrazdu. Zda to delal umyslne nebo neumyslne sice vnasi urcite pochybnosti do takoveho rozhodovani, vysledek je ale vzdy stejny - pokud by v ohrozovani pokracoval, mohlo by dojit k usmrceni ohrozovaneho. V tomto konkretnim pripade by navic zemreli oba. Takze logicka moznost je pouze jedna (jak jsem jiz napsal - pokud neni zadne jine reseni).
-
Takze se to mozna rozlousklo pro pripad ohrozeni zdravi matky.
To ale neresi, kde je hranice, kdy o vrazdu jde nebo nejde i z jineho duvodu. Logicky to neni ihned po oplozeni. Bunka nebo shluk bunek proste dite neni. Tak to proste je. Zadna duse definujici zavrazditelneho cloveka tam nevstoupila.
Co tedy definuje cloveka? Proc je vubec mozne ho zavrazdit. Proc vubec existuje neco jako vrazda?
Vrazdi se podle nas zvirata? Treba lev antilopu? Nevrazdi. Proste jedno zvire z nejakeho duvodu zabije druhe.
Co je na nas tedy tak jine, ze krome zabiti definujeme i vrazdu?
Je to sebeuvedomeni. Vnimame sami sebe, rozumime tomu, co znamena byt a nebyt. Zvire se zabiti - smrti vyhyba insinktivne. Nerozumi tomu a nezamysli se nad tim, co to je existovat a prestat existovat. Nechapou dar zivota, nevnimaji zivot tak jako lide.
Lide ano. Lide rozumi tomu, co znamena rozdil mezi bytim a nebytim.
A tedy jak straslive to je byt umyslne ukoncen. A definuji proto vrazdu, kdy jeden umyslne ukonci druheho.
Vrazda, tak jak ji vnimame (pominu-li opet pravni definici), je tedy vlastne zabiti bytosti vnimajici sama sebe.
Novorozenci a male deti sama sebe nevnimaji. Nerozumi tomuto konceptu. Do dobrych 3 let veku. Oni nechapou onu straslivost ukonceni vlastniho zivota. Jednoduse proto, ze nevi sami o sobe. Stejne jako ta zvirata. Lze je tedy vubec zavrazdit?
No, Dal uz se v tomhle myslenkovem pochodu radeji rypat nebudu a prohlasim, ze samozrejme to vrazda je. Aby mne nekdo spatne nepochopil.
Pokud to ale muze byt zavrazditelnost z urciteho pohledu pochybna jeste i par let po narozeni, pak muze byt logicky pochybna i pred narozenim. Lze na zaklade teto (zvrhle?) mysleny tedy vubec mluvit o vrazde byt i jen jednu jedinou minutu pred chvili narozeni?
Ano, muze, Samozrejme. Ta vrazda totiz neni definovana pouze z pohledu ukonceni existence obeti, ale i z pohledu pozustalych. Oni vnimaji tu straslivost ukonceni stejne tak. Proto je to vrazda i u ditete, ktere jeste nevnima sebe sama. Vnimaji to lide kolem.
-
Vsechny tyhle myslenkove pochody vedou v dusledku ke stejnemu zaveru - jde o vrazdu i pred narozenim (krome pripadu ohrozeni zivota a zdravi matky).
No jo, ale furt je tady tech par bunek na zacatku, ktere proste clovekem nejsou a o vrazde tedy proste mluvit nelze.
Z toho plyne nevyhnutelny zaver, ze ta hranice mezi clovekem a neclovekem, vrazdou a nevrazdou je zkratka a dobre nekde v prubehu tehotenstvi. A nikdo skutecne nevi kde presne. To prozatim zustava zahadou. Z urcitych - a biologicky pomerne dobrych - duvodu je stanovena bezna moznost potratu do 12. tydnu a s touto hranici lze souhlasit. Cim blize k datu porodu tim vrazdovatejsi se interupce stava.
Vpodstaet lze rict, ze hranice mezi vrazdou a nevrazdou neni on / off. Ano / ne. Ale ze ma postupny nabeh od 100% jiste nevrazdy pred pocetim az po 100% jistou vrazdu po narozeni.
@molly proti interrupcím už tradičně vystupují muži. Muži, kteří z podstaty věci nemohou vědět, prožít, pocítit to, co ženy. Ti "liberální" redukují rozhodování o interrupcích na rozhodování ženy o svém těle. A to jí velkomyslně přiznají. Vůbec ale nedokážou domyslet všechno ostatní, s čím se normální žena musí vyrovnat, na co myslí, když se rozhoduje podstoupit interrupci. Není to jen o jejím těle, je to o celém zbytku jejího života. Nemám teď na mysli ženy, které interrupci považují za skvělou antikoncepční metodu. Normálně myslící žena nikdy na svoje rozhodnutí nezapomene a pokud je citlivější, nikdy si to neodpustí. Ale byla v situaci, kdy to viděla jako jedinou cestu s ohledem na okolnosti.
Potrat jednoznačně není vražda, jde o dvě naprosto odlišné záležitosti.
Proti celoplošnému zákazu potratů rozhodně jsem, žena má právo rozhodovat o svém vlastním těle, zdraví a životu.
Naštěstí už nežijeme ve středověku.
----
Potrat (lat. abortus, někdy počeštěný výraz aborce) je ukončení těhotenství zánikem embrya nebo plodu před porodem.
K samovolným (spontánním) potratům dochází relativně často, ...
-----
Myslíš-li "potratem"umělé přeručení těhotenství, je to ošetřeno v zákoně č. 66/1986 Sb. a jednoznačně o vraždu nejde.
-----
Naproti tomu zákon č. 40/2009 Sb. definuje vraždu v § 140 a jako specifický případ s výrazně nižší sazbou uvádí § 142 Vražda novorozeného dítěte matkou. Jak je vidět, aby se to jako vražda dalo brát, tak to dítě musí být narozené, což se s potratem vylučuje.
Aha. Takze kdyz zenska nechce dite a tedy nechce aby se narodilo tedy ho chce/musi vědomě zabít tak aby to nebyla vrazda(vedomme zabití) a bylo to v mezich zakona tak ho zabije umyslne pred porodem protoze pak se to nazyva jinak je to tedy v cajku? Otec k tomu samozrejme nema co rict protoze ten je jen donátor co. To dite neni jeho. To dite je tvoje L"věc" a ty si snim muzes delat co chces...teda dokud ti nevyleze z vaginy.
Po třetím měsíci těhotenství by se to za vraždu mohlo považovat. Umělý potrat, přerušení těhotenství neboli interrupce se smí provádět jen do 12. týdně těhotenství. Pak už to není embryo, ale plod. V tu dobu je zhruba 7-9 cm velké, už druhý měsíc mu tepe srdíčko, má už kulatou hlavičku, na končetinách lze rozlišit prsty. Pokud by měli ukončit starší těhotenství, tak jen v ohrožení života matky nebo dítěte.
Doufám, že se to v posledních letech nezměnilo.
NE, celoplošně taky určině ne, hlavně ne na slepice, to bychom pak nemuhli jest vaječné omelety
Ta otázka je špatně ( až hloupě ) položená. Dokonce to jsou otázky dvě. Jestli je potrat vražda ( ano, v drtivé většině případů to je rozhodně vražda ), ale "celoplošný" zákaz to posunuje až do absurdity. Obávám se, že to je to o co Vám šlo. A možná proto si tu řada odpovídajících naběhla na vidle.
Nejlépe to shrnul @axus ( až na hypotézu, že "male deti sama sebe nevnimaji" ), ostatní jen fanaticky klouzali po povrchu a opakovali klišé.
Stručně, za mě : ano, umělé interrupce rozhodně vyžadují ( podobně jako řada dalších témat v této zemi ) naléhavou revizi zákonů i praxe a mělo by dojít k přísné regulaci. "Celoplošný" zákaz je asi blbost, protože věřím, že se v ČR může ročně vyskytnou 5 nebo 10 případů ve kterých je interrupce tím nejméně špatným řešením. Např. děsivé malformace, neslučitelné se životem dítěte, příp. akutní ohrožení života matky ( tím nemyslím její účelové vyhrožování sebevraždou ).
Na druhou stranu je naprosto jisté, že k žádné změně k lepšímu hned tak nedojde, protože tuto zemi ovládl organizovaný zločin ( víc, než si myslíte ), takže je úplně zbytečné klást podobné otázky.
Viděl jsem zajímavý podotek:
zabít minutu před narozením - není vražda
zabít minutu po narození - je vražda
Něco je špatně.
Byl/o jsi někdy u porodu ve stavu nevylučujícím vnímání a zapamatování? Dle dotazu soudím, že nikoli ...
Ale jak píšu ve své odpovědi - pokud matka zabije své narozené dítě, dostane asi tak třetinovou sazbu oproti normální vraždě. (A soud ještě může vzít v potaz další faktory.)
A zákon prostě někde potřebuje stanovit hranice a tak je stanoví. A budeš-li někdy probírat rozdíl mezi činem spáchaným doma a v zahraničí, tak taky nebude dávat moc smysl pokřikovat "A co 10m? Je to ještě zahraničí? A co 1m? Je to ještě zahraničí?" ...
>pokud matka zabije své narozené dítě, dostane asi tak třetinovou sazbu oproti normální vraždě. (A soud ještě může vzít v potaz další faktory.)
Menší hodnota bytosti je tedy dána velikostí? A čím vlastně ta hodnota vzniká? Samotným průchodem jistou tělesnou pasáží?
Tady je vidět, že zákonu chybí filozofický základ, v tomto případě definice života a uznání jeho inherentní hodnoty. Bez toho docházíme k absurditám, jako že menší tělo je méně hodnotné. V džungli silnější vyhrává, u lidí je toto uvažování na pováženou. Totalitní ideologie prohlašují někoho za lepšího a tedy s právem na život či výhody.
Řešení je víceúrovňová prevence.
Zákaz potratů nikoli, dokud je plod součástí matčina těla, je to jednoznačně na ní.
Pod čarou:
___________________________________________________________________________________________________
Jsem pro jiný zákaz: VIAGRY. Nadopovaný děda je představa ...no nevím. Na potrat je to.
JAkýsi výzkum se již zabývá mužskou antikoncepcí - také jsem pro zákaz. Chápu docela, že se nám muslimský svět a konec konců i ten Putin třeba kvůli takovému přístupu jako světu "Západu" vysmívá. "Západní civilizace" totiž tímto slábne, jde dolů. Všechny historické civilizace končily přílišným bažením po slastech života. Lépe: rozežraností.
Vy jste patrně muž a nikdy jste nezažil na vlastní kůži (na vlastní tělo) těhotenství. Nemůžete o tom vědět nic, jen filozoficky polemizujete.
Náhodou, pan Dylin nepíše zase úplné nesmysly. Každý se ohání tím, že je to věc ženy. Pokud má ale žena v sobě dalšího člověka, nepřísluší jí o cizím rozhodovat. To je snad naprosto jasné každému. Otázkou tedy je, ve kterém okamžiku můžeme hovořit o tom, že již existuje/ještě neexistuje nový člověk.
Nikoliv. Paní stačilo aby jí zůstaly nohy u sebe a nemusela nic příjímat. Kukat se jí ale zachtělo. Takže to nebyl dárek zase tak nechtěný
Už vás chápu - dámy buď nesouložit nebo donosit. A o takové drobnosti jako je kondom už jste někdy něco zaslechl?
Opět velmi dobrá otázka. Je sperma zachycené v prezervativu a vyhozené do koše už potrat? Nebo až ve chvíli kdy se spojí s vajíčkem? Nebo ještě někdy později? Tot otázka, hodná odborníka jinak kondom? Neznám.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.