Nejste přihlášen/a.
Dáváte dýško účtujícímu číšníkovi či servírce? Údajně platí nepsaný zákon 10% s celkové útraty. Já osobně jen zaokrouhluji nahoru do celé částky... čili 158,- = 160,- Poslední dobou se v restauracích s veřejným stravováním u nás rozmohla ta věc, že Vás obslouřží, ale platit musíte jít k pultu nebo baru. Takže nedávám nic a ani nezaokrouhluju.Dovedl bych to pochopit v létě v restauracích a kempech,kde je frmol a pro urychlení obsluhy,aby se mohli další najíst. Když vidím že v restauraci je 120 míst k sezení a obsazeno je tak ze třetiny, někdy ani to ne, musím jít zaplatit k pultu kde je poklůadna, nedávám ani korunu.
ZCELA ZÁSADNÍ je otázka, jak mi chutnalo. Takže pokud v zaplivaý čtyřce na vsi dostanu od usměvavý servírky guláš, ze kterýho se mi podlomí kolena, nemám problém zaokrouhlit útratu na celé stokoruny, i kdyby se výše dýška rovnala ceně gulášesamotnho. Když mi ale v luxusní restauraci donesou gumový hranolky a servírka čumí, jak kdyby kousla do hov**, nedostanou ani korunu, byt by útrata činila 999,- Kč, nechám si tu korunu vrátit, aby zkusili popřemýšlet o tom, že něco bylo špatně.
Dýškem oceňuji práci, ochotu, poskytnutý servis a rozhodně ho nedávám ze slušnosti, nebo proto, že je to zvykem.
Že chodíte k pultu je důsledek toho, že vám už nemůže číšník načmárat účet na papírek, ale musí zpracovat účtenku, poslat ji Schillerové a spoustu dalších evidencí. Stěžujte si v parlamentu.
Ale houby. Jen si to obsluha ulehčuje. Elektronicky se účtovalo v některých podnicích i před EETéčkem a taky po mně nikdo nechtěl pochodovat po podniku. Teď se mi v mé oblíbené restauraci změnila obsluha. Zatímco staré osazenstvo nikdy nenaznačilo problém s účtováním, nové to vidí jinak. Ovšem je jim zatěžko i rychlá obsluha, takže problém nevidím v technice, ale v lenosti. M.
Vadí mi, když je zákazník obtěžován tím, že musí jít platit k pultu. V několika restauracích se nám stalo, že servírka přišla ke stolu s účtem, všem nám to rozpočítala a také od všech dostala spropitné. Pokud musím jít k pultu, nenechám ani korunu.
Etana, ale tu obsluhu přece netrestá zákazník, anobržto zaměstnavatel. Ten určil to, že zákazník má chodit platit ke kase a kasírka ho přece neobsluhovala, ta jen "zkásne" sumu. To teda bych to musela udělat tak, že bych tam u kasy nechala dýško s tím, že patří té kudrnaté černooké? A kde já mám jistotu, že to skurečně dostane ta co mne obsluhovala a že si to nedá do kapsy ta kasírka? A teď si vezměte, že je tam třeba číšníků víc. Tak to by také mohly být u kasy mističky se jmény všech obsluhujících, ti by museli mít jména na svých oděvech a já bych pak hledala u kasy, komu to mám do mističky hodit. Nebo bych tam snad měla čekat, až se ta moje objeví, abych jí mohla dát dýško, nebo ji honit po restauraci? No to už by po mně teda chtěli trochu moc. Takže pokud budu spokojená s obsluhou a i jídlem, a bude mne kasírovat osoba, která se mi celou dobu věnovala, tak dostane dýško ta osoba. Jinak ne. A výši dýška dávám opravdu dle toho, jak jsem byla spokojená. Rozhodně ne z principu.
No tak to já nevím. Já jsem nikdy nebyla v žádné restauraci zaměstnaná. A to mi je docela divné, že teda zaměstanavatel neplatí dostatečně ani kuchaře, ani obsluhu, ani uklízečky, když se teda ti všichni musí spoléhat na nějaká dýška od zákazníků a musí se dělit s obsluhujícím personálem. Jste si tím jistý? To se mi nějak nezdá. Co já slyšela, tak kuchaři musí být velmi dobře zaplacení. Divila bych se, že by se dělil o drobné s obsluhou. A co se týče uklízečky, tak to bych se zase divila té obsluze, že by se o dýška dělila s paní, která tam uklízí. To teda zírám...
@jetho - V mnoha podnicích jde stejně spropitné do společné kasy a z ní se rozděluje.
Tak tak - a ti, kdo se dělit nechtějí, tam dlouho nevydrží. I když se tedy většinou nedává každému stejně.
Vždy to bylo tak, že dýško dostával ten co kasíroval na place a nebo na pokladně. Večer se udělá závěrka a dýško se rozdělí. Jakým poměrem je na majiteli podniku. Znám jeden podnik, kdy si přebytky z pokladny nechával pouze majitel. Co dva měsíce se měnil personál, až majitel od svého hamounství upustil. Nyní je již stálá obsluha.
Dáváme. Včera jsme obědvali na předem zaplacený voucher. Koupila jsem ho pro nás jako vánoční dárek. Pití nebylo v ceně. A tak jsme si vybírali. Pepsicola, obsah 0,25 stálo 41 Kč.
Mně stačila jedna sklenka, manžel vypil dvě. Takže 3 maličké černé limonády nás stály 123 Kč. Dali jsme 130. A povídám manželovi: pokud má restaurace studnu, příště se napijeme u pumpy.
V restauracích jsou nápoje drahé, ale tohle opravdu bylo moc. Jaga.
Pro zajímavost, pitomá sodovka 10 korun. Ale bylo to 1 deci. Tak, babo raď, co vypít?
Jo, sestra si takhle loni dala Bonaqu 0,25l za 49,-
Já jako spolujezdec 0,5l Radegast 10° za 32,- M.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.