Nejste přihlášen/a.
V domácnostech je v současné době hodně různých přístrojů napájených dobíjecími akumulátory. Nejedná se jen o mobily, ale i ntbky, rádia, vysílačky, různé hračky, svítilny, nářadí a tak. Podle mě není úplně v lidských silách, aby byly všechny tyto věci zcela pod kontrolou a majitel se o ně staral, případně nějak měnil stárnoucí zdroje. Je možné, že by v (na čas) opuštěné domácnosti mohly tyto věci sprostě bouchnout a vyprsknout ohně tak, jako to svého času "uměly" tlf Samsung?
Dobrý den, ano, je to možné. Myslím, že v případě, když se poruší obal nabíjecí baterie a dostane se tam vzduch (tak zahoří). Byl případ, kdy požár bytu způsobil pes, který si hrál s mobilem a prokousl i baterii (není to vtip). Zdravím!
A to měl docela velkou tu baterii, musel tam rvát sponky, aby nastal nějaký ten zkrat. Běžně jsou akumulátory tak tenké, že na zkrat stačí pár mm.
Běžně používané baterie ale taky mnohem menší kapacitu a tudíž je v nich uloženo mnohem méně energie (běžný mobil 3,7 V × 2 AH = 7,4 Wh, toho může mít klidně 11,1 V × 5 AH = 55 Wh). Zde se navíc jedná o Li-Pol baterii z RC modelu, stavěnou na vybíjecí proudy v řádu i několika stovek A. Snad jediné místo, kde se lze běžně setkat s něčím takovým mimo modelářství, jsou velké powebanky, kde se používají právě tyto modelářské baterie. Tam jsou ale chráněny pevným krytem, tudíž pravděpodobnost, že nechtěně dojde k takovémuto poškození, je dost malá.
Je to hlupák. Jak tam narval tu spoustu sponek. lithium chytne při styku se vzdušnou vlhkostí a nikoliv zkratem. Stačí jedna 1mm dírka. Ta spousta děr, co tam nadělal, tím dosáhl jen toho, že ta baterka nebouchla ale vyhořela. Podle obrázku 18650, nebo "D" článek. A ještě je nad tím skloněnej jak debil. Asi ho omrzelo zdraví.
@nikdo: Píšeš blbosti.
1. Je to modelářská Li-Pol, asi tato: hobbyking.com/...
2. Li-Ion ani Li-Pol baterie se ve velikosti "D"nevyrábí. Písmenná označení zahrnují i jmenovitá napětí - v případě D je to 1,5 V, ale Li-Ion/Li-Pol článek má 3,6-3,8 V.
3. Čisté lithium se po styku se vzduchem vznítí, ale v lithiových akumulátorech se využívají jeho sloučeniny, která jsou výrazně méně reaktivní, zejména v případě akumulátorů. S trochou odvahy se Li-Pol články dokonce dají opatrně rozebrat bez jakýchkoliv následků. Zde kovové sponky způsobily zkrat uvnitř článků, který měl za následek přehřátí baterie a následné vznícení. Proto se taky nevznítila hned - chvíli trvalo, než její teplota dosáhla dostatečně vysoké hodnoty. Stejný problém měly baterie v Note, jen k průrazu docházelo přímo uvnitř článku kvůli otřepům na špatně vyrobené elektrodě.
To s tím typem baterky máš asi pravdu. Byl to jen můj odhad. Modelařinu nedělám a tak mě tenhle typ nenapadl.
Co se týče D článku. D znamená velikost. Stejně jako 1/2AA, AA, AAA. Vždycky.
A co se týče rozebírání? Mnoho štěstí... Nic víc ti přát nemůžu, když věříš tomu, že to jde.
image.sciencenet.cn/... - Norma IEC 60086-2 (ČSN EN 60086-2) o fyzických a elektrických specifikacích baterií (aktuálně platí verze z roku 2015, kde jsou údajně jiné testovací podmínky pro některé typy - nevím, co přesně, platit se mi za to nechce).
D/R20 na stránce 12 má uvedeno OCV (Open-circuit Voltage) 1,725 V ... Ačkoliv ten SAFT tvrdí, že je D/R20, toto označení by používat neměl, nebot jeho jmenovité napětí je více než dvojnásobek toho, jaké povoluje norma (protože R20 je podle normy klasický zinko-uhlíkový článek). Navíc se jedná o Li-SOCl 2 (systém E), tudíž mu ani nepatří žádné z možných označení.
A co se týče toho rozebírání, já už si rozebral vadný článek ze SG Fame. Nějak takto, jen jsem ho na rozdíl od autora videa měl vybitý a díky jiné konstrukci v mém případě ani nedošlo ke zkratu.
Vyloučit explozi v běžné domácnosti nelze. Mikrovlnka, bojler, kotel, papiňák, televize, nabiječky ,...a co se týče jiných škod něčemu lze předejít. Já osobně při odchodu z domu nikdy nenechávám nic na nabiječce , , také nikdy neodcházím od puštěné pračky , rychlovarnou konvici nestavím zpět na podstavec, atd.
Za život jsem odpálil několik tun trhavin ( danubit, permonex, uhlometan, semtex,..), tak že i k petardám na silvestra a k různým domácím třaskavinám mám odpor. Bojim bojim
Kvalitní lithiové akumulátory nejsou pří správném zacházení zdaleka tak nebezpečné, jak někteří tvrdí. Pokud nedojde k jejich mechanickému poškození, výraznému přehřátí (přílišným nabíjecím/vybíjecím proudem nebo teplem z okolí), nebo přebití (nad cca. 4,2 V/článek), tak je šance, že dojde k požáru/explozi, téměř nulová - muselo by dojít k vnitřnímu zkratu (zkratu přímo mezi elektrodami uvnitř článku), což je jev spíše výjimečný a to ještě zejména u článků Li-Pol, přičemž ve spotřební elektronice jsou spíš méně výkonně, ale bezpečnější Li-Ion.
Co se týše SG Note, u něj docházelo k mechanickému poškození článk vinou nedostatečné kontroly kvality u dvou (!) výrobců baterií.
Věc by opravdu nebyla tak nebezpečná kdyby:
-neexistovala možnost technické závady. Ale určitě je víc shořelých nabíječek než vybuchlých článků.
-se mezi lidmi nevyskytovalo tolik bastlířů, kteří si sami staví a upravují přístroje a nabíječky na lithiové baterky, aniž by byli schopni posoudit dosah svého činění.
-se mezi lidmi nevyskytovalo tolik nabíjecích článků bez pojistek, at už hlídajících přebíjení, nebo přepólování seriově zapojených článků-existuje způsob jak přivést k výbuchu, opravdu k výbuchu, nikoliv k zahoření i špatnou aplikací článku.
- spousta lidí neustále nezkoušela mechanickou odolnost článků. Obsah lith. článků okamžitě prudce zahoří při styku se vzdušnou vlhkostí. Nezkoušejte do toho čímkoliv píchat, nestačíte to ani hodit z okna.
A abych jen nesýčkoval, tak jednu dobrou zprávu. Článků s chemismem LiFePoS, se bouchání netýká, mají odlišný chemismus. Nevím, jak je to s jejich mechanickou odolností, tím myslím proděravění.
Dík za opravu překlepu. Ležím doma s chřipkou a tak se sem tam vloudí chybička.
Li-Ion články (jednotlivé články, NE baterie!) se při dodržení maximálního napětí a proudu nabíjí zdaleka nejjednoduššejí ze všech typů baterií dnes používaných ve elektronice. Stačí stabilních 4,2 V a omezit proud na max. 1C, nejlépe méně. V případě baterie s několika sériově spojenými články je nutné jednotlivě články vyvažovat, ale tomu je možné se vyhnout paralelním nabíjením jednotlivých článků (příp. skupin článků), ne celé baterie.
Li-Ion článků bez pojistek zrovna moc není, tedy pokud si někdo nerozebere baterii, která má ochranu řešenou jinak.
LiFePoS články neexistují. Pokud máš na mysli LiFePO4, tak ty mají nižší jmenovité napětí, cca. 3,3 V, a tím i mnohem nižší kapacitu. Proto jsou sice bezpečnější, ale používají se málo.
Tak to vypadá relativně dobře. Jeden čas jsem dokonce před odchodem do práce vyndaval akumulátor z notebooku a pokládal jej na dlaždicovou podlahu v předsíni - kdyby náhodou "vypšouknul", zatímco jsem třeba na noční ..
Tak to dneska moc nehrozí: Z NTB jsem baterku doloval za pomoci Youtube asi hodinu, na mobil jsem zatím jen smutně koukal (je nový), z navigace šla ven sice do 5 minut, ale z toho 4 minuty jsem hledal vhodný nástroj. Asi není daleko doba, kdy baterie bude součástí základní desky, abychom si mohli jít zavčasu koupit zařízení nové .
Do jisté míry máte pravdu. Vzpomínám si na dobu, kdy se začaly rozmáhat Li-pol aku v modelařině, kolik u toho bylo hysterie, mnozí to pomalu srovnávali se zbraní ( hromadného ničení )) Ano, byly zaznamenány i požáry, někteří používali na nabíjení šamotovou krabici a pod. Ale v praxi jsou to dnes modelářsky nejvyužívanejší pohonné zdroje a nikdo to už neřeší.
A teď si srovnete baterku z mobilu třeba s baterií Tesly, či jiného elektromobilu.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.