Nejste přihlášen/a.
Jak v současnosti vnímáte úroveň disciplíny žáků na základních a středních školách? Sama sice nepracuji ve školství, ale přicházím pravidelně do styku s žáky dvou učilišt, kteří k nám do velkého hypermarketu chodí na praxi, a opravdu se někdy nestačím divit. Laxní přístup k práci, lajdáctví, drzost, odmlouvání nebo nerespektování příkazů nadřízených není výjimkou, nýbrž spíše pravidlem. Prakticky to samé ale slýchám i od jiných lidí, kteří příchází do styku s učni nebo žáky středních škol, včetně průmyslovek, které kdysi produkovaly daleko kvalitnější zaměstnance. Obzvláště kluci jsou často opravdu zralí na pár facek hned ve dveřích. Pokud jim dáte najevo, že takový přístup jim v žádném případě nebudete tolerovat, zvýšíte hlas a požadujete po nich plnění úkolů, tak na vás koukají jako vyvoraná myš. Vím, že učitelé to nemají v dnešních školách vůbec lehké, ale někdy mi to připadá, že snad museli úplně rezignovat a ve školách toto chování běžně prochází. Smutné je, že nedostatek disciplíny ve školách nakonec nejvíc odnáší samotní žáci, kteří tvrdě narazí po nástupu do zaměstnání, kde nikdo nebude zvědavý na jejich lenost, pohodlnost a osobitý názor na všechno možné. Když pak nadřízený mamánka seřve, že je lempl, tak se z toho hned hroutí. Podle mého názoru tady velmi selhává školství, učitelé by měli dostávat slušné mzdy, získat větší kompetence a do škol vrátit řád. Právě ve škole se přece musí naučit, že mají nejen práva, ale také povinnosti, musí se umět podřídit autoritám a pracovat. Doslova úděsná je neschopnost odhadnout, co si můžu dovolit vůči nadřízeným, žádná úcta ke starším. Pozdní příchody nebo zapomínaní pracovních přezůvek a oblečení není výjimka ale norma, tohle všechno musí být přece naučeni ze školy. Střední škola musí fungovat jako příprava do zaměstnání nejen odborně, ale i výchovně. Když však ve škole nepanuje žádná disciplína, pak výrazně klesá i kvalita odborného vzdělávání.
Nedostatek disciplíny, žádný vztah (až neúctu) k práci jiných a laxní přístup k povinnostem si žáci přinášejí z domova. Učitelé nemohou "suplovat" rodiče.
Jak si představujete návrat řádu do škol bez dostatečné výchovy v rodinách a za současné legislativy?
S tím rozhodně souhlasím, že základním problémem je už výchova v rodinách, jenže s tím se dá dělat opravdu jen pramálo. Školství se přece jen ovlivnit dá. Zdá se mi ale, že stát spíše hází školám klacky pod nohy. Učitelé potřebují vědět, že je škola ochrání a bude stát za nimi. Jak to znám z okolí, tak v případě, že se učitelé snaží udržet kázeň a v případě problémových žáků rázně zakročí, tak nezřídka si mamánek doma postěžuje a učitelé jsou nuceni se dohadovat ještě s rodiči, kteří pěstují opičí lásku. Autorita učitele je pak logicky oslabena, pokud škola pevně nestojí za tím, že ve třídě je šéfem učitel, má zodpovědnost, a pokud se to mamánkovi i s rodiči nelíbí, může školu opustit. Alespoň v případě středních škol a učilišt by toto měla být samožrejmost. Špátné je i zmíněné financování na počet žáků. Co se týče základních škol, tam je asi situace logicky složitější, ale na střední škole jsou žáci dobrovolně a bezplatně, takže zkrátka jestli chceš studovat, budeš plnit svoje povinnosti a respektovat autoritu učitelů, nebo můžeš školu opustit. Pokud v zaměstnání nebudou plnit příkazy nadřízených, tak v práci také dlouho nezůstanou. Pokud nebudou dodržovat pravidla, budou chodit pozdě nebo chronicky zapomínat pracovní oděv či pomůcky, následujou pokuty a záhy vyhazov. Tímto setkáním s realitou se to pak naučit musí, že jim nikdo za zadkem stát nebude a že nebude neustále omlouvat lajdáctví. Stejně to musí fungovat ve školách, vždyt je to právě příprava do zaměstnání a života.
Já jsem učila, takže představu o prostředí ve školách mám.
Máte pravdu, že ne všechny školy za učiteli stojí. Objeví-li se nějaký problém, přikloní se vedení spíše k rodičům a žákům. Hodně pokazil školský zákon z roku 2005, od té doby se situace zhoršuje.
Pokud by se mělo něco změnit, musely by se změnit zákon a další předpisy. Školy ani učitelé toho moc k dispozici nemají.
(Ze školství jsem odešla v roce 2007 a už bych se tam nevrátila.)
Máte naprostou pravdu. Odborné školství je v rozpadu, navzdory tomu, že studenti mají nesrovnatelně lepší podmínky ke studiu, přes to, je to, co vychází ze škol a učilišt ve velké většině nepoužitelné. Příčiny jste taky trefila - podhodnocení učitelé, ale zejména celé vedení školského resortu jde od revoluce ke dnu. Škol je zbytečně mnoho, jsou financovány ,,od kusu´´, takže se snaží získat a udržet studenty za každou cenu. Takže i ti kteří jsou na vyhození at už kvůli nekázni, nebo pro špatné srudijní výsledky, jsou dále drženi na škole.
@anne - Pak musí být řešením kvalitní školská politika, která nedovolí, aby rodiče s nevychovanými dětmi dělali ze školy holubník a z učitelů fackovací panáky.
Nějaký nápad? Takový, který nebude v rozporu s platnými normami?
Tak vidíte.
Svůj pohled na věc jsem tu již popsala. V rovině středních škol. Co se týče nějakých norem, tak to budou vědět nejlépe učitelé, proč nemají na žáky dostatečné páky. Kdybych tvořila legislativu, tak bych jim ráda pomohla. Zjednodušeně řečeno nastavit systém tak, aby se obnovila vážnost učitelů a autorita škol. Zpřísnit pravidla ve školách a učitelům dát dostatečné kompetence k jejich vymáhání.
Moc nerozumím tomu, proč na mě útočíte tím, že hlavně že vím, kdo za všechno může. To je asi celkové nastavení společnosti a v té konkrétní rovině špatná politika a zákony, které školství poškodily. Nikoho konkrétního jsem však neobvinila.
To jste špatně pochopila - neútočím. Jen se mi zdá, že stížnosti na poradnách jsou k ničemu - co se o tu "politickou vůli" zajímat na příslušných místech?
To máte jistě pravdu. Já jsem ani nedoufala, že bychom to tady vyřešili. Chtěla jsem jen vědět, zda to tu lidé vidí podobně nebo mají jiný názor. Občas se totiž setkávám i s názorem, že současný stav je naopak mnohem lepší než kdy dřív a na výše uvedené se dívají pozitivně.
První odpověď za sto "babek". Je to tak. Školy mají vzdělávat. Jedinec by se tam maximálně měl naučit, jak fungovat v kolektivu (kromě vyuky, samozřejmě). Ale výchova, ta je jen a jen na rodičích, škola jen dotváří. Rezignace je to správné slovo. Škola nemůže nic bez spolupráce s rodiči. M.
Čemu se divíte?
Jede třetí třída ZŠ na akci, rodič, který dítě přivede na nádraží, pronese: "Musíš si dávat pozor, abys neskončil jako tyhle socky, co musí jezdit do práce vlakem."
Další má výhrady proti akci jako takové - že prý se děti mají učit. Ale jeho potomek byl za pololetí už dvakrát s rodinou na čtrnáctidenní dovolené.
Vyjádření, že domácí úkoly jsou zbytečné, protože všechno má naučit škola, už je jen třešnička na dortu.
Co může s tímhle škola udělat?
Nemůže za to ani rodina ani škola a v prbní řadě společnost. Už od vládních činitelů a poslanců vidíme neúctu k minulosti, ke druhým ,lhaní podvody atd, něco málo pak přidají rodiče,pak nedůslední učitelé (spíše učitelky) ,poté ještě vytahování se před druhými žáky a je to hotovo.
Dcera od jedné učitelky denně měla poznámku,na dotaz zdali si ona učitelka nemyslí ,že je chyba i v ní se cítala uražená,druhá učitelka - proč je u ní bez púroblémů-"já si ji umím srovnat" navíic od té druhé neměla horší známky než dvojky.jen tak mimo nedovolil jsem si tu poznámku k učitelce dcery pro urážku nebo kdo ví z čeho ale z osobní zkušenosti z mladými kluky. A nekteří ,které mám v dosahu na mne pamatují v dobrém,stejně jako já na pár svých Učitelů
Mám dva syny, mladší v 7. třídě, starší v prváku na průmyslovce. A nemyslím si, že disciplína ve školách je špatná. Ano, je volnější, než jsme měli my, ale já to vidím pozitivně. Možná je to výběrem školy - ta základka je soukromá (a dostávají tam mnohem větší záhul než vedle na státní), ta průmyslovka zase vyhlášená svou kvalitou. Takže kvalitní školy mají asi kvalitní učitele a od toho se odvíjí vše ostatní.
To jste napsala velmi trefně. Pak musí být řešením kvalitní školská politika, která nedovolí, aby rodiče s nevychovanými dětmi dělali ze školy holubník a z učitelů fackovací panáky.
Nedávno jsem kdesi četla, že dnešním produktem středních škol jsou žáci, kteří v zásadě nic neumí, ale na všechno mají názor a budou se s vámi hádat i o tom, že 1+1 jsou 3. Podle mě se dnes obecně ve výchově velmi přehání důraz na všemožná práva a opomíjí se povinnosti. Když mi jedna vyučující vyprávěla, že často stráví většinu vyučovací hodiny tím, že musí řešit různé přestupky žáků proti školnímu řádu a následně se s nimi o tom ještě dohadovat, tak jsem tomu nechtěla věřit. Dokonce prý skupina žáků měla tu drzost, že si šla stěžovat k řediteli, jak je možné, že mají učitelé přednost ve školní jídelně, že by se učitelé měli řadit ve frontě s žáky. Nedovedu si představit, že bychom si tohle před 25 lety dovolili. Neříkám, že to je běžné všude, ale výjimka to asi také nebude.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.