Nejste přihlášen/a.
Dobrý večer Jsem zaměstnanec na dobu neurčitou.Zaměstnanec mi posíla mzdu na 2 krát ve stejném měsíci.Ale muže se stát že mi zaměstnanec nepošle ani částku v tom měsíci kdy má být uhrazeno sipo trvalý příkaz k uhradě nájem elektřina atd. Banka pošle neuhrazeno plus penále které nebylo uhrazeno . Jak to bude dále? Zaměstnanec zaplatí pokutu z nezaplacení inkasa? Nebo zaměstnavatel? Jak postupovat jako zaměstnanec? Děkuji.
Smiřte se s tím, že pokuta (penále) jde za vámi - to, že jste to nezaplatil včas je váš problém.
Otázka druhá je, jestli máte ve vaší pracovní smlouvě daný výplatní termín a jestli ho váš zaměstnavatel dodržuje. Pokud ano, pak je to vaše chyba, že v daný termín nemáte peníze na účtě k zaplacení pohledávky. Pokud ne, měl byste zaměstnavatele na nedodržování výplatního termínu upozornit, nejlépe písemně a doporučeně s doručenkou. Samozřejmě máte ještě možnost okmažitého ukončení pracovního poměru z důvodu neplacení mzdy (pokud dodržuje výplatní termín) a ohlášení tototo problému na ÚP.
V podstatě máte jen 2 možnosti, takže moje rada:
- domluvte se se zaměstnavatelem na dodržování výplatního termínu a pokud to nebude dodržovat, najděte si jinou práci
- pokud o práci přijít nechcete (nemůžete), zaveďte si doma na chvíli "drastický" úsporný režim, vytvořte si na účtu finanční rezervu ve výši minimálně jednoho měsíčního inkasa a tuto rezervu pak stále doplňujte z později došlé mzdy
Ronyx, je to jinak.
Mzda je splatná v měsíci následujícím po vykonání práce. Obdobím splatnosti mzdy je celý kalendářní měsíc. Odešle-li zaměstnavatel mzdu poslední den v měsíci, je to ještě v pořádku.
Zaměstnavatel má po uplynutí období splatnosti ještě zákonnou lhůtu 15 dnů, kdy může mzdu (nebo její zbylo část doplatit).
Výplatní termín určuje zaměstnavatel, který má právo jej i měnit.
___ Poznámka: Zaměstnavatel by jednal proti svému zájmu, kdyby výplatní termín sjednal v pracovní smlouvě.
doplněno 25.02.13 00:24:Upozornění zaměstnavatele na nedodržování výplatního termínu je podle mne zbytečné, protože zaměstnavatel může výplatní termín měnit (podle mých zkušeností v pracovní smlouvě nebývá).
Jiná situace by nastala, kdyby zaměstnavatel mzdu (nebo část mzdy) nevyplatil v zákonné lhůtě 15 dnů po uplynutí období splatnosti mzdy (nikoliv po výplatním termínu). Teprve potom by přicházelo v úvahu zrušení pracovního poměru (§ 56, odst. 1 písm. b).
Co je jinak? V něčem se v odpovědi lišíme?
O tom, ve kterém měsíci je splatná výplata, jsem nepsal ani slovo ( ale logicky - a dává to tak i zákon - je to následující pracovní měsíc po vykonání práce).
Co se týká výplatního termínu - nevím tedy, jak je to jinde, ale já mám v pracovní smlouvě uvedený i výplatní termín (konkretně do 25. daného měsíce). To, že mi zaměstnavatel vypláci mzdu pravidelně už k 6.dnu a ne až k 25. je samozřejmě velké +, ale dovolávat bych se toho nikde nemohl - to taky vím. Proto jsem psal, co jsem psal včetně toho o té finanční rezervě.
Jen doplním - ano, o zákonné lhůtě 15dnů po výplatním termínu k doplacení mzdy jsem nepsal (na to jsem zapomněl, protože jsem to naštěstí zatím nikdy nepotřeboval).
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.