Nejste přihlášen/a.
Dobrý den. Četl jsem si na internetových stánkách porovnání cen v roce 1997 s dnešní dobou. Je tam že Trabant se dal koupit za 15platu ano stím souhlasím že platy dělníku byly 2500kč čistého. Ale nesouhlasím že dnes se dá koupit Dacie za 6platu.Ten kdo uvedl za 6platu má takový měsíční přijem v čistém. V mém případě jako dělník v roce 2016 příjem 13000kč čistého a takových lidí je hodně.I jiné ceny na rok 1997 porovnání s výdělky v dnešní době jsou podobné. A co uvádím je v čistých výdělcích ne v hrubém jak se většinou uvádí a to je zkreslené. Takže opět nedávají lidem pravdu a porovnání cen by se dale dalo pokračovat.
Dobrý den, ano, dalo by se pokračovat a plakat, plakat a plakat . Zdravím!
Pokud jste si našel na internetu stránku, kde Vám oni neříkají pravdu, tak si najděte na internetu jinou stránku, kde Vám jiní oni budou říkat pravdu, kterou chcete slyšet. Máte volbu a nemusíte věřit všemu.
Zřejmě máte na mysli rok 1987. Nicméně, ceny i platy v konkrétních letech lze směroplatně dohledat. V roce mého narození byl průměrný tuzemský plat v dramatické výši 66 USD měsíčně dle kurzu na černém trhu. S oblibou to připomínám mladým vesměs zfetovaným kavárníkům, kteří vybírají peníze pro čmoudíky a demagogicky se mě táží, čím jsem se zasloužil o to, že jsem se narodil v bohaté zemi. Holý fakt, že právě takoví já (a většina zdejších poradců) se tvrdou prací zasloužili o přechod naší země k bohatství a mladý kavárníček by mně měl líbat zadel, si samozřejmě skromně ponechávám pro sebe. Ale to jen na okraj; zpět k cenám a platům.
Zamyslet proč 13000kč. V mém případě na Zlínsku okolí dá firma svářeči takový plat. To že si firmy zbytek zisku s odvedené práce rozdělí manažéří a tak je to i v jiných firmách.
Nejlevnější Dacia dnes stojí ca. 170.000,- Kč. Průměrný plat je dnes ca. 28.000,- Kč. 170.000 : 28.000 = 6,07.
Čemu z toho nerozumíš? Je jasný, že každej nemá 28 tisíc měsíčně. Ale tady jde o průměrnej plat.
Ohledně ceny Dacie. Ale každého zajíma a šetří s čistého platu. Pořád uváděný hrubý plat a podle hrubého všude výpočty atd.
Jenomže ze stejnýho hrubýho platu vychází různým lidem různá výše platu čistého. A taky zní líp, když se napíše, že Dacii je možný koupit za šest platů, než kdyby se napsalo "budete na ní šetřit jak idioti a pokud nechcípnete hlady, za dvacet let si jí možná budete moci v sociální výbavě dopřát..."
"vasek", srovnáváte nesrovnatelné. Když byly trabanty, tak to bylo nejlevnější auto a dal jste v dobrém případě 15 platů, někdo i 20 platů. Dnes je to podobné, také potřebujete 15 platů nebo 20 platů na fungl nové auto. Jenže, jaksi, rozdíl mezi těmi vozy je obrovský. Dal byste dnes svých 15 platů za trabanta (pokud nejste sběratel) a jezdil v trabantu denně do práce a na zahraniční dovolené? Já ne, bála bych se. I když tenkrát lidé s trabantem jezdili k moři a táhli za sebou i karavan. Jenže ta výbava dnes a to pohodlí dnes se nedá srovnávat. Víte že první trabanty neměly ani topení? Takže v mrazech jste se ani nesvezl.
Ještě je třeba dodat, že ty auta hlavně nebyly volně v prodeji. Strýc si jel pro trabanta v.r. 1978 z Prahy až do Žiliny. Otec, když si kupoval Simcu a Chryslera v Tuzexu, tak měl zase na krku kriminálku (vše samozřejmě dobře dopadlo - konexe). Pak Žigulíka v mototechně, to byla taky podpultovka. Já jsem ještě v.r. 1993 dával za Favorita 10000 kč "na pivo". Pak už zvítězilo naštěstí tržní hospodářství.
Já to srovnám lehce>Š 105 L jsem v roce 1978 koupil za 48 000Kč.V té době jsem vydělával 2000 měsíčně.(Technik výzkumu)+ premie.Nájem družstevního bytu 4+1 jsem platil asi 1200 měsíčně.Vše včetně energií-.
Takže porovnatené.
JABRAKA
Asi nemluvíte o roce 1997 ale 1987. Ten průměrný plat 2500Kčs ale taky neměl každý, byl to plat zasloužilého pracovníka s odpracovanými roky. Nástupní plat středoškoláka byl třeba 1250Kčs, dovolená byla 3týdny ročně a mladí měli dokonce jen 2týdny.
Byt jste si v podstatě koupit nemohl. Kšeftovalo se s tzv dekrety na byt, kde jste si pořídil právo užívat byt - něco jako nájemní smlouva na dobu neurčitou a za dekret na garsonku se platilo cca 30tis.. Další možností bylo stavět družstevní byt, ale bytů bylo obecně málo a bežně žily 2-3 generace ve 2-3+1.
Auto jste si běžně v obchodě nekoupil, byly pořadníky a ojeté auto bylo kvůli nedostatku kolikrát dražší než nové...
Jeďte si ten socialistický ráj vyzkoušet na Kubu nebo do KLDR.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.