Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Škoda 120 - zajímavosti

Od: sk* odpovědí: 24 změna:

Zdravím,nemám konkrétní dotaz,ale spíš mám takovou zajímavost.Děda měl kdysi Škodu 105l a jako malé děcko mě v ní vezl.Pamatuji si takové úryvky.Třeba,že když se pořádně rozjel,tak ručička palivoměru klesla úplně dolů a rozsvítila se rezerva.Nebo,že ručička teploty se naopak zvedla.Nejvíc si pamatuji jak to v té škodovce vonělo.Ale ne jen v jeho,ale v každé.Taková technická vůně.Co to bylo?Dále cinkání dveří,každý zná.No a samozřejmě zvuk motoru,to je krása.Dnešní benzíňáky jako kdyby měli každou chvíli zdechnout,ale ve škodovce byl takový tvrdý.Bylo to výfukem?Taky to hrozně pěkně dunělo.Jako kdyby to bývávali tuningy.No a když se rozjížděl,tak to tak kňouralo,proč to tak dělalo všechno?

 

 

24 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


1x

sk, já si o benzinu myslím něco jiného, nežli kolegové. Nádrž sice byla jen jedna, ale dvojitá, spojená průtokovou hadicí. Pod zadní sedačkou byli vlasně "dvě" nádrže, a benzin se v zatáčkách přeléval z jedné do druhé. nebo když se vozidlo naklonilo nalevo, tak se benzil přelil do levé části nádrže a plovák, který byl umístěn v pravé nádrži, ukazoval méně.

Zvuk stodvacítky byl hisorický, a není možné rovnat s dnešními auty.

 


0x

Palivoměr skákal, protože nádrž byla obyčejný kanystr bez vlnolamů. Teplota, to byl problém, přehřálo se to i na jaře v koloně. Ta "technická vůně" byl benzín a jeho zplodiny, kdy nebyly katalyzátory, spálený benzín šel z motoru rovnou do okolí. Někomu to vonělo. Dnešní environmentalisti by se z toho asi po*rali. No a zvuk motoru-vpodstatě to byl v principu jednoduchý motor bez různejch fíčur.

 


0x

Co se týče palivoměru - to je vcelku jednoduché, byl to prostý plovák, takže při akceleraci se palivo vcelku očekávatelně přelilo dozadu nádrže, takže pod plovákem ho bylo méně a tudíž se pak za předpokladu, že paliva bylo tak 10 litrů rozsvítilo hladové oko, jenž pak po ustálení rychlosti a tím i hladiny zase zhaslo. Teploměr nám tedy nijak nepochodoval.

Co se týče zvuku motoru - to je vcelku jednoduché, dnešní auta mají katalyzátory, několik tlumičů a potrubí až na zadní nárazník. Jenže škodovky 1000MB, 100, 105, 120 měly velmi jednoduchý a krátky tlumič výfuku, jenže byl často ještě vyrezlý a proto ten dunivý zvuk.

Jinak nelze moc srovnávat karburátorový motor s motorem se vstřikováním. Troufám si říct, že mnozí dnešní řidiči by takovou škodovku 100 ani nenastartovali. Ono to totiž byla docela alchymie - pokud auto stálo den a víc, bylo třeba otevřít kapotu a dočerpat ručně benzín, pak párkrát prošlápnout plyn, aby se nastříkalo palivo do sání, pak nastavit sytič a doufat, že to chytne. Pokud to člověk přechlastal, tak to nechytlo.


doplněno 21.06.16 18:34:

Jetě mě napadlo - ten kňouravý až vysavačový zvuk byl spíše výsadou Š1000 - 110 a to proto, že tato auta měla trvale poháněnou velkou vrtuli chladiče a ta právě vyla poměrně hlučná. Ovšem Š105 až 135 ji už neměly , ty měly chladič vpředu a větrák elektrický. s termostatem


 

jabraka*

0x

Ale zase to mělo jednu velkou výhodu.Pokud se něco i velkého na motoru pokazilo,dalo se to na silnici vlastními silami opravit.Jednou mi odešlo těsnění pod hlavou na Václaváku,dojel jsem k Rozhlasu a tam ho opravil.

JB

Jardo, šikula.

cicko*

Já zase jednou vylovil z rybníka petrolejku a ta ještě svítila!

cicko, taky se mi podobné stalo..

jabraka*

cicko,nebyla to sranda!

 

fik

0x

Já jsem po dědovi taky zdědil. Nádhernou,perfektně zachovalou škodu 120 GLS chromku ročník 1979. To je prostě úplně jiný auto než ty dnešní,to je auto co ještě má něco do sebe. Ručka paliva lítá protože jak už bylo řečeno nádrž nemá žádný přepážky,proto se palivo přeleje. Že by kolísala ručka teploty jsem zatím nezaznamenal nikdy,na 85 drží jako přibitá,jen ve městě se v koloně lehce zvedne než začne jít ventilátor. Ta technická vůně to je z plastů,mě to taky docela voní,ale radši možná nemyslet na to co se z toho za dobrotu uvolňuje. Zvuk motoru byl způsobený jak výfukem(příliš krátký a jen jeden tlumič) a tak i plnými silentbloky motoru. Na nižší rychlosti to tak specificky kňourá podle mýho soudu díky převodovce,asi díky geometrii ozubení.

Jinak nádhera,mechanický karburátor,mechanický rozdělovač,člověk se v tom může povrtat,poladit to. Při studeným pěkně sytič. Jízdní vlastnosti trošku motorovýho člunu,lehoučký řízení...prostě takový auto už dnes nebude,mám je jako oko v hlavě

 

kkk*

0x

co to melete za nesmysly,že se auto přehřávalo v koloně?To jste to musel mít v pěkně dezolátním stavu.Od 105 měly všechny teplotní spínač a ten sepnul el.ventilátor,když stoupla teplota vody.Jedině starší 100,110 ho neměli,protože měli napevno řemenem poháněnou vrtuli na chladiči tak ho nepotřebovaly

Mně se se 105 taky ještě nepodařilo vyvřít. Jednou k tomu neměla daleko, ale to bylo ve 40°C, plné auto za kamionem do táhlého stoupání. Ale stejně to zvládla.

fik

Tak tyhle auta na to byly náchylný,ale zase jenom vlivem údržby. Přitom tyhle auta by měli mít teoreticky chlazení velmi výkonné,kdyby soudruzi na něm víc zapracovali. Vem si že voda se chladí už v dlouhý trubce pod autem,pak projde chladičem a zase se chladí při cestě zpět, Navíc chladič je mimo motor,takže teplý vzduch od chladiče nejde zpět na motor. Pokud je to chlazení v pořádku tak by v podstatě nemělo být ani téměř možné to uvařit. Ale stávalo se to velmi často,vlivem dost nekvalitního termostatu nebo vlivem skolabování termospínače. K tomu šetřiví pepíci co opravovali auto stylem hafo lepící pásky

72mona3*
Kkk - proč tak zostra? My měli Š 120, určitě nikoliv v dezolátním stavu, a když jsme se courali v létě v zácpě, tak to pěkně bublalo M.
doplněno 21.06.16 22:06: Nikdy jsme přímo nevařili, ale co pamatuju, nebylo tomu daleko.
Tady se o tom i píše: Novinku představoval také vpředu umístěný chladič. Celkově však zejména vzhledem ke koncepci umístění motoru vzadu (podobné jako např. u slavného VW Brouk) se jednalo o nepříliš progresivní vůz, který neoslňoval ani rychlostí nebo tichým provozem. Umístění chladiče na odlišnou část stranu vozidla navíc připívalo k občasnému přehřívání automobilu. Nicméně nic moc lepšího v srovnatelné ceně československý trh zákazníkům nenabízel.
fik

Něco špatně tam být muselo,ani bolševici nenavrhnou chladící systém,který by ve 100% kondici vařil

dota*

My jsme ji uvařili. Narazili jsme v Německu v létě na dvě dlouhé zácpy a při druhé to vyvřelo.

kkk*

holt jste měli špatný tepelný spínač,který spínal el.ventilátor.Chtělo to občas zkontrolovat,ale každý na to kašlal a pak se mu to vymstilo v zácpě nebo do kopce

Š105-120 běžně vařily v kolonách. Mnoho řidičů ani netušilo, že jim před léty upadl jeden kontakt na termospínači v chladiči. Jeden kontakt měl trvale +12V a elektrochemicky - voda + sůl se zničil a upadl. Když jsme před léty krokem jedili z Hungaroringu k Budapešti cestou odstavených min 30 škodovek. Já kontakty důkladně konzervoval

tondac*

... přesně, když se jela velká cena Brna a D1 ucpali soudruzi z NDR, tak byly před Mirošovicemi oba pruhy směrem na Brno lemovány vařícími š105-130. Mezi nimi občas nějaký wartas nebo trabant s obytným přívěsem, z kterého dederóni vytáhli kempingová křesílka a stolek a dávali si kávičku. .-)

Nebylo to jen o špatné údržbě, ale hlavně o časté nedostupnosti náhradních dílů.

š100-1000mb měly vrtule a vařit jsem je neviděl. Ve š120 to bylo konstrukčně špatně, trubky přes celé auto, poruchový termostatický spínač a cca 5l chladící kapaliny. Kutilové to předělávali na spínač do kabiny anebo se v krizi v koloně v létě pouštělo topení.

jabraka*

Přesně tak,buď to netopilo,nebo vařilo.Kdyby mi aspoň uvařila po cestě oběd!?

JB

 


0x

Co se týče škodovek s motorem vzadu a chladičem vepředu:
velký vliv na přehřívání a následné vyvření chladící kapaliny měl sice zde již uváděný termostat ventilátoru chladiče, ale stejně důležitá byla ještě jedna věc, kterou tu prozatím nikdo nezmínil a to "odvzdušnění chladícího a topného okruhu".
To byl také nejčastější problém, proč někomu auto špatně topilo.
Jednak byl problém s tím, že hodně lidí po nějaké opravě, která vyžadovala vypuštění a výměnu chladící kapaliny (popř. po nějaké závadě, kdy kapalina vytekla sama), tak jen dolili chladící kapalinu po rysku v nádržce a měli hotovo. O nějaké potřebě odvzdušňování systému neměli ani potuchu.
Dále mohl nastat problém s ubýváním a zavzdušňováním chladící kapaliny přes veškeré spoje v tomto okruhu. A že těch spojů a přechodů (z trubky na hadici) je u těchto škodovek požehnaně

 

 


0x

A to ještě málokdo ví, že Štrougal dal befel a byly vyrobeny čtyři prototypy s motorem vpředu.

Ertni a taky prototyp -motor vpředu,převodovka vzadu!


doplněno 22.06.16 16:27:

Ernie-omluva za zkomolení nicku!

 


0x

Když lezla ručička teploty do červeného, tak stačilo vypnout světla a ventilátor topení a hned to spadlo o 10 st.

To bylo ale nejspíše tím, že když ručička teploty různě kolísala podle zapnutých, či vypnutých spotřebičů, tak dost často na vině byla špatná kostra akumulátoru. Stačilo ukostření akumulátoru opravit (popř. upravit) a ručička teploměru už ukazovala bez falešných výkyvů.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]