Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Co si myslíte o platech učitelů?

Od: veruna* odpovědí: 43 změna:

Chtěla bych znát váše názory na to, jací jsou učitelé a jací jsou žáci. Někdo tvrdí, že by ty drzé spratky dneska neučil za tak málo peněz. Moje maminka pracuje u jedné firmy jako asistentka od 7hodin ráno a vrací se domů unavená v 5h odpoledne, někdy i později,někdy chodí i v sobotu, když jí zavolají. Umí perfektně AJ a španělštinu. Je velice příjemná a umí všechno zařídit. Před vánocemi má nejvíce práce, dovolenou 4 týdny za celý rok. Když to srovnám s tím, jak mají učitelé proti mamce volna, průměrný plat 25 000, tak nevím, proč chtějí pořád stávkovat, že mají málo peněz. Chtěla bych vědět, jaké máte zkušenosti jako žáci,rodiče, nebo i učitelé. Věřím, že jsou i takoví, kteří si svůj plat zaslouží a nejsou pro ně žáci jen drzí spratci.

Děkuji za jakýkoli názor.

 

 

43 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

toni*

0x

Učitelské povolání je poslání a každý učitel, který to bere jinak je špatný učitel. Otázku drzosti žáků vůči učitelům a otázku jednání rodičů s učiteli nebudu komentovat, moje názory jsou dostatečně známé.

Pokud se vám nebo vaší matce zdá, že učitelské povolání je lukrativní, nic vám nebrání dodělat si pedagogické minimum a učit. V případě vaší matky je výuka řečí velmi lukrativní obor. Nástupní plat (jak kde) v průměru 18 000 hrubého.

celp*

Každý komu se nelíbí jakým způsobem a v jaké výši je odměňován někdo jiný v jakémkoliv oboru měl by si tu práci kritizovaného vyzkoušet.Nejsem pedagog a ani bych to "poslání" nechtěl mít.

 

dusatka*

0x

Můj názor je, že za to, co většina mě známých učitelů odvádí, berou peněz až dost. Vím o konkrétním případu, učitelky na 1. stupni, která má pracovní dobu od osmi do dvanácti, 8 týdnů dovolené v létě, o všech dalších prázdninách (podzimní 2 dny, pololetní 1 den, jarní 5 dní, velikonoční 2 dny) plus o ředitelských volnech nemusí chodit do práce, takže je to vlastně taky dovolená, přípravy už nepíše, protože už tu práci dělá dlouho a opravy sešitů zaberou max. půl hodiny denně. Bere víc než manžel a rozhodně si na práci ani na peníze nestěžuje, jasně, děti jsou spratci, ale ve spoustě zaměstnání musíte jednat se "spratky" (nadřízení, kolegové, klient...) a rozhodně si k nim nemůžete dovolit to, co učitelé k žákům.

O tom, že mají málo peněz, křičí nejvíce ti nejneschopnější - tedy právě ti, pro které by v tržním prostředí nebylo místo.

lidka*

Já souhlasím s dusatkou. Po roce 1898 byly platy učitelů opravdu nízké, stejně jako platy ve státní sféře. To mohu posoudit, protože jsem znala mzdové tarify. Ale v dnešní době je situace opravdu úplně jiná. Platy učitelů šly skokově nahoru. A už nebudu hovořit o úvazcích. Je pravda, že každá profese má své plusy i mínusy. A pokud člověk nedělá svou práci alespoň trochu s láskou a odpovědností, bude stále nespokojený. Navíc je to profese - učitelé, stejně jako lékaři a železničáři, kteří se dokáží hodně zviditelnit a svými protesty přitlačit na vládu a poslance. Proto ten růst. A na dvěstěprocet souhlasím s poslední větou kolegyně.

 

kibic*

0x

Je třeba si uvědomit, že nás právě tito lidé, kantoři, uvedli do našeho současného života. Tam, kde se kterýkoliv z nás nyní nachází, jsme dospěli velkým dílem práce učitelů v prvních letech, které jsme trávili ve školních třídách. Někdo na svá školní léta vzpomíná rád, někdo nerad. Učitelská práce je poměrně náročná už z toho důvodu, že stojí u základu budoucího charakteru žáků. Proto je tak nevděčná, protože poměrně velká část nedosáhne později na vysněné cíle... Máte někdo snad pocit, že jste ve své nynější profesi dostatečně oceněni? A máte pocit, že za to mohou právě oni učitelé? Nejsem učitel, ale uvědomuji si, že úplně ve všech profesích jsou lidi různých kvalit... a rovnou vás prosím, nemydlete mě zase za můj zveřejněný názor!

lidka*

Kolego - já osobně se na Vaše příspěvky opravdu těším. Já opravdu nevím, proč by Vás měl někdo za Vaše názory mydlit. Mají hloubku i pravdu. A pokud někdo s Vámi nesouhlasí, tak prostě vyjádří svůj nesouhlas. My se také spolu neshodneme na toleranci pravopisných zádrhelů. Ale na tom není nic špatného a mohu Vás přesto respektovat.

qwe*

No,já měl to štěstí,že jsem chodil do školy v letech 67-76 a doufám,že se práce učitelů na mém charakteru moc neodrazila.Učitelská práce je náročná,když se jí někdo snaží dělat pořádně-jenže těch bylo v té době menšina.Vtloukání boševismu do hlav prováděli mnozí s takovým nadšením,že to zpětně vypadá groteskně-a od žádného jsem neslyšel,že by se ze sebe poblil.Pokud učitel za něco stojí,respekt u většiny mu tolik práce nedá-a pokud si ho neumí zjednat normálně,měl by jít opravdu dělat něco jinýho.Plat jako učitelé má tak 20%lidí,takže není tak špatnej.

hanulka*

Dobrý den, nemohu souhlasit s tím , co je zde napsáno. Je to pohled povrchní. Viděly jste někdy učitelky na konci školního roku? Jaká je odpovědnost za všechny děti, které jsou pro každého rodiče klenotem?! Práce učitele rozhodně nespočívá v práci učitele od 8 do 12 hodin. Vypracovávání příprav, individualního hohodnocení, projektů, vedení kroužků, věčné porady, školení...Nemyslím,že práce je dostatečně finančně ohodnocena. Učitel je vysokoškolák a jaký plat má ve srovnání s ostatními vysokoškoláky z jiných oborů?

Možná by stálo za odpověď, názor proč je tak žalostně málo učitelek mateřeké škol? Proč se přibírá tolik neaprobovaných učitelů?

Dříve to bylo tolik atraktivní, vyhledávané zaměstnání!

 

veruna*

Souhlasím, že práce učitelů je náročná, ovšem nedá se říct, že nejnáročnější ze všech profesí. Ono taky záleží jak umíte jednat s lidmi. A pokud vím, tak i děti jsou lidé. A to si velice málo učitelů uvědomuje, že podle toho, jak se bude on chovat k nim, tak se i k němu budou chovat žáci. Moje maminka jedná denně s několika lidmi a nikdy by si nedovolila k nim to, co si někteří učitelé dovolí k žákům. Má svou práci ráda a pro peníze by jí nikdy nevyměnila a jít stávkovat za vyšší plat, když je finanční krize a spousta lidí nemá zdaleka ani průměrnou mzdu,by se propadla hambou.

 

nespokojenyurednik

0x

maminka své povolání volila dobrovolně, pokud umí jazyky, tak má možnost trochu si vybírat...může dělat asistentku někde jinde a někomu jinému za jiné peníze...a pokud má doklad o zkouškách z jazyků, může učit jazyky...platy učitelů se také budou lišit podle regionů, praxe, dosaženého vzdělání atd...Myslím, že je rozdíl mezi asistentkou, která odpovídá sama za sebe, a učitelkou,která má na starosti 25 spratků...nevěřím, že učitelka nemůže být po práci utahaná...kdo z této diskuse má zkušenosti z práce s lidma, ten ví o čem mluvím...a ti ostatní co by nebyli schopni někoho vést a řídit, vy si plácejte co chcete

dusatka*

No ale v tom je právě podle mě problém, že většina učitelů nemá ty schopnosti. práce s lidmi. Kolik znáte takových, kteří by obstáli jako nadřízení 20-30 lidem? To jsou vysloveně jen jednotlivci. O pedagogických schopnostech, které jsou dost podstatné, nemluvě. A poslední dobou (tedy u mladé generace učitelů) silně upadají i znalosti, jak jinak si mám vysvětlit, že učitelka ČJ dělá hrubky typu i/y, učitelka AJ v zadání jedné písemky použije 3x slovo schop místo shop atd.? To už je podle mě vrchol.

pu®

Já se do této diskuze příliš vkládat nechci, ale reagovala bych na tuto Vaši poznámku - je to právě proto, že i lidi s pedagogickým vzděláním, resp. třeba s filosofickým vzděláním plus ped. minimem, kteří jsou trošku schopní, nepůjdou do škol - protože mají na víc a na lepší ohodnocení. Já bych třeba učit šla. Krom lektorství, které jsem prováděla x let, jsem taky rok učila na střední škole - leč v jiném státě - a sice za podprůměrný plat, který mi v té zemi vystačil na slušné, i když nic moc bydlení, jídlo a semtam cestu domů. Měla jsem úvazek 15 hodin (ale 60minutovek) týdně, přičemž přípravami jsem strávila minimálně dalších 15, takže oficiálně půlúvazek. Nadřela jsem se strašlivě, ale děti i kolegové mě brali, oceňovali a hlavně - pracovala jsem s neprospívajícími (buď sociálně či vzdělavatelně náročnými) a stačilo mi, když se zlepšili na konci roku o 2 rozhodující body, aby prošli. Beze mě by neprošli - zní to fakt namyšleně, vím, ale je to tak. Byla jsem tam vlastně "pomoc navíc", aby děti dohnali to, co kvůli různým okolnostem samy nestíhají. Ale kdybych tohle měla dělat v ČR, nejdu. Protože když pominu plat, který práci dobrého, podotýkám dobrého učitele nehodnotí dobře, následuje taky zodpovědnost, kterou nevyhnutelně máte, a taky dál potupné dozory třeba na chodbách atd atp. V přebujelé byrokracii nezbývá peněz pro vychovatele, kteří by sňali z beder učitelů povinnosti jako právě ony dozory v jídelnách a podobné nesmysly, pro které nemají chut dělat cokoliv v oboru navíc. Proto ve školách zůstávají jazykáři, jaké popisujete, a lemplové. Protože ano, ti by se jinde neuchytili. A lidí, kteří by se jinde uchytili, je samozřejmě ve školách pramálo, nebot se jinde uchycují... Je to začarovaný kruh. Neberu lidem názory a docela je i chápu, ale stát před 15-16tiletými fakany a "přirozeně si zjednat respekt", to není jen tak. A třeba 6 hodin denně v kuse mluvit. A s těmi prázdninami - máte pravdu, na stranu druhou jsou učitelé nuceni vybrat si to volno dle školního řádu. A třeba v létě se nemohou sebrat někam v červnu, kdy je levněji, musí jen do vrcholné, drahé sezóny. Teda zodpovědný učitel nepojede, samozřejmě. Ale to je na dlouhou debatu a já sama také znám hromadu učitelů, ze kterých mi jde hlava kolem . Jenže on je rozdíl mezi pančelkou a Paní Učitelkou. Ale dost už, nechtěla jsem přece diskutovat..

dusatka*

V hodně bodech s Vámi souhlasím, ale dovolte jednu poznámku k zodpovědnosti. Z pohledu rodiče není tak úplně podstatné, jakou zodpovědnost učitel fakticky má, ale to, jestli se skutečně zodpovědně chová.

Příklad: Když chodil můj syn do první třídy, pan učitel ho zapomněl v trolejbuse. Nejdřív ho poslal sednout, a pak už si hlídal jen ty, co stály. Totálně vyděšené dítě se snažilo z centra Brna dostat samo do školy, pak ale ztratilo cestu a brečelo na přechodu, ujala se ho hodná paní, která ho do školy dovezla. Pan učitel zjistil, že mu kluk chybí, až teprve, když došli do školy. Nikomu nic neřekl a se všemi dětmi se vydal zpátky pěšky po trase trolejbusu syna hledat a chudáci děti nachodili zbytečné kilometry.

Je jasné, že to vůbec nemusela být hodná paní, kdo syna naložil do auta, mohlo ho taky třeba srazit auto, mohla se prostě stát spousta věcí, za které by zřejmě učitel svou zodpovědnost nějak pocítil. Nic z toho se ale nestalo, takže pan učitel, místo, aby se omluvil a vzal si z toho ponaučení, cítil se velmi dotčen a podle jeho názoru to byla vina mého šestiletého syna, že si nehlídal, kdy ostatní děti vystupují, navíc nedodržel učitelův pokyn, že kdyby někdo nevystoupil, má vystoupit na PŘÍŠTÍ zastávce a tam čekat (syn přemýšlel o nesmrtelnosti chrousta a díval se z okna, takže to, že ostatní už vystoupili, postřehl až po několika dalších zastávkách). Dost jsme se s panem učitelem pohádali, ale to mu nestačilo, ještě na třídní schůzce to byl on, kdo to vytáhl a všem rodičům začal meldovat, že to všechno byla vina mého syna, že takové věci se můžou stát a stávají naprosto běžně, dokonce i věci mnohem horší, načež následoval výčet úrazů, které jako učitel ve své dvacetileté praxi zažil nebo zaznamenal u kolegů, většina končila na chirurgii a jednou při vystupování z autobusu dítě srazilo auto. Toto všechno pan učitel považoval za běžné věci, se kterými jako rodiče prostě musíme počítat... Tento učitel sice fakticky zodpovědnost má, ale pocítí jí až ve chvíli, kdy to bude někoho bolet mnohem víc než jeho.

Ano, souhlasím, slušní a zodpovědní učitelé existují, to mi ale nestačí, mně vadí, že většina jich slušná a zodpovědná není. Alespoň z toho vzorku, který jsem poznala jako žák a jako rodič 3 dětí. Myslím tím samozřejmě především ZŠ, na SŠ jen ojediněle a VŠ žádný problém.

pu®

Ale jo, to máte taky pravdu - jak říkám, já ty názory zde uváděné chápu a taky je mi jasné, že jsou dané zkušeností. V tomto případě se Vám samozřejmě vůbec nedivím. Leč myslím, že kdyby zde fungovalo vše, jak by mělo, postup by vypadal takto - Vy byste si stěžovala, učitel by měl (!) uznat chybu (to ale také Češi neumí, ono "já za to nemůžu", aspoň mi připadá, je pořád hojně rozšířené - vlastní odpovědnosti se také musíme učit) a dále by měl ředitel vyvodit důsledky - propustit. Jenže - to neudělá, protože 1) je rád, že tam má muže, 2) na jeho místo by nikdo nenastoupil - a to proto, že tu práci půjde dělat jenom ten, kdo se neuchytí jinde, pokud ji fakt nebere jako poslání, jak už tu několikrát zaznělo - protože jinak se mu ty nervy prostě nevyplatí. A jsme zpět u onoho kruhu - beru argumenty lidí, co tu píší, že by učiteli záležet na platu nemělo. To je pravda, ale vemte si, že jste začínající muž učitel, práci milujete, ale máte mladou manželku na mateřské. A to si nemusíte chtít nutně vyskakovat, jen prostě slušně a trochu dobře žít - koneckonců, taky jste na to museli vystudovat (měli byste - bez VŠ na ZŠ nemají lidé co dělat, ale jsme zpět u toho - nikdo s VŠ tam nepůjde, takže škola sáhne i po lidech s maturitou, protože jinak zůstane bez učitele...). Dost takových kluků taky znám a učili by rádi, ale neuživí je to. Z tabulkového platu začínajícího učitele prostě rodinu v Praze např. neuživí, a to rozhodně nejsou lidé, kteří by bažili po plazmách, autech, loftech a já nevím čem ještě. Takže já se domnívám, že někde by se ten kruh rozseknout měl - a protože bez adekvátního platu dobrou sílu nepřitáhnete, myslím, že by se mělo začít u něj. Pak bude možné vyházet "póvl" (bez urážky dobrým učitelům) a nabrat kvalitní kantory. Do té doby to fakt nepůjde a vzdělávání bude o to horší, vyrostou generace odchované ekvalitními lidmi...pořád dokola a dokola. A žáci se budou chovat pořád bez úcty, protože chtě nechtě sociální statut učitele je nižší než statut rodičů 3/4 z nich. Je prokázáno (např. viz Švýcarsko, Švédsko apod.), že čím považovanější práce kantora (tomu ale odpovídá hlavně plat, holt současná společnost takto funguje), tím větší respekt z řad dětí - také se můžete jako učitel třeba jinak obléknout a to fakt hraje roli (oči studentů jsou kritické, megakritické). Tedy děti jsou klidnější (neříkám, že benjamínci, ale automaticky respekt mají, kdežto u nás automaticky respekt nemají), učitel je snadněji zvládne, o to raději učí, proto je také tlak zvenčí (=musím být dobrý kantor, jinak mě propustí a vezmou jiného).

Takže ano, souhlasím, že kdo dnes učí, nezaslouží si (neplatí obecně) často větší plat. Ale dokud nebude větší plat, nikdo lepší tam nepřijde.

A ještě dodatek ostatním - víte, kdo nikdy nestál v Čechách před tabulí, nepochopí. Můžete si psát, že to je snadné, že to je "rychle odučené" atd atp, ale kdybyste si to měli zkusit... Ten pocit bezmoci bych nepřála nikomu. I já jsem, jak mi říká okolí, člověk s přirozenou autoritou a možná jsem to tím měla ulehčeno, ale příprava na praxi v ČR mi travala na 45 minut hodinu a půl (jsem jazykář) a když jsem se pak klepala před třídou, protože všichni byli hrozně "cool" a "free" a já jsem jim mohla tak akorát "vlézt na záda", než jsem si (každou hodinu!) zjednala pořádek, nebylo to snadné. Snadno se kritizuje, ale kdo to nezkusil, fakt to nepochopí. (A to je fakt, to není výtka ani urážka).

lidka*

Já si myslím pu, že hodně by vyřešilo dát ředitelům škol více pravomoci v odměňování učitelů. Na odměňování jsou tabulky dané, ale na navýšení platu pro skutečně dobré učitelé - třeba v rámci osobního ohodnocení - chybí finance. Když jsem ještě byla na úřadě, tak jsem rozpočtovala určitou částku, kterou mohla ředitelka školy použít mimo rámec mzdových prostředků ze státního, resp. krajského rozpočtu. Je třeba z ředitelů škol udělat skutečné statutární zástupce se vším všady. At si vyberou dobré učitele, které mohou slušně zaplatiti. A bez ohledu na výši direktivně stanoveného úvazku. Jinak se potom různě manipuluje s úvazky, zaplácává se to důchodci a tak podobně - jak se to zrovna hodí do tabulek. A at dobrá škola je vizitkou města - obce. U nás učitelé měli vždy slušné podmínky, včetně posílení mzdových fondů, bydlení, možná i proto, že starosta je vystudovaný pedagog. A mnohdy jsem mu i vyčítala (v dobrém), že učitelé mají větší výhody, než jeho úředníci. :D

pu®

Právě, to je další věc, do které jsem se ani, popravdě, nechtěla pouštět - hodně učitelům vezme vítr z plachet to, že vidí, jak si někdo fakt jen odučí to svoje a jde si domů, zatímco on vymýšlí aktivity, zajímavý program pro děti, práce navíc má jak na kostele - ale hodnocen je stejně. To by se nelíbilo nikomu na žádné pozici. A možnosti? Nulové. V obyčejné firmě by člověka čekal třeba kariérní postup nebo vyšší odměna, tady sice odměna být může, ale aby si ředitel nepoštval nikoho a kolegové se neštvali, dává se všem obvykle stejně (vím, o čem mluvím). Přičtěme reakce rádoby zkušenějších "kolegů", kteří svými poznámkami "jo, ty seš ještě naivní, z toho vyrosteš" přidávají celkovému dojmu... Takže ano, svéprávná instituce se vším všudy, to je vlastně krok tím směrem, kterým si myslím, že by se to mělo ubírat...

veruna*

V tomhle ale nemáte pravdu. Učitele sice nečeká kariérní postup, je to ale státní zaměstnanec a platy mají dle tabulek, podle let praxe. Navíc jim stačí zastávkovat, nebo podepsat petici a platy se jim stejně navýší. Všem, at je dobrý, či nikoli. Ale jak můžete jít do stávky, když pracujete u soukromé firmy nebo u akciové společnosti? Platy st. zaměstnanců jdou ze st. rozpočtu, narozdíl od firmy, která si musí na sebe vydělat. Takže to jsou i naše daně.

pu®

Právě, platy mají podle tabulek - a nemají možnost diferenciace v rámci tabulky. A s tou stávkou s Vámi nesouhlasím - víte, když stávkuje učitel, moc si nepomůže. Jídlo se totiž nekazí, lidé se dostanou do práce, a kantor do té práce jde taky, akorát by mohl neučit - a to zase odnesou děti, takže to kantoři neudělají (ti, kteří by si ten vyšší plat zasloužili). A pokud sleduji dobře, např. železničáři si tzv. vystávkovali mnohem víc, a to nemusí mít VŠ, aby mohli dělat svou práci. No a ano, kantor je placen ze státního rozpočtu a ano, jsou to i naše daně - ale taky naše děti, není-liž pravda? Takže pokud chceme, aby další generace nebyla tupá a učili je kvalitní učitelé, těžko tady v této sféře je na místě šetřit.

lidka*

A ráno jsem poslouchala, že opět se o hodně prodloužili termín, do kdy si musí učitelé doplnit vysokoškolské vzdělání. A tak zůstává vše tak jak bylo. Je fakt, že při stávce učitelů se tolik neděje, ale rodiče nemají kam dát děcka a především se o tom hodně mluví a výsledek to určitě má. Ale to je vše, protože si myslím, že stejně není zájem něco měnit. Muselo by se zrušit spoustu úřednických míst - od pověřených úřadů až po ty nejvyšší. A to putování nepodstatných informací od škol až po vrchol je setsakra drahé. To by se možná nemuselo dělat tolik nepopulárních opatření pro snížení deficitu státního rozpočtu. A to se samozřejmě netýká pouze škol.

pu®

Ano, souhlasím s Vámi - kdyby necestovaly peníze přes tisíce (neschopných) byrokratů, ono by jich i více zbylo. A s tím doplněním VŠ - to se má totiž tak, že právě ti důchodci a ti, kteří místa tzv. "zaplácávají", protože není koho jiného, tu VŠ nemají. Dodělat si ji...mnohdy není v jejich (ekonomických, časových, schopnostních...) silách. A tak jsme zpět u toho - vyhodíme je, ale koho místo nich? A proto se to bude odsouvat do aleluja, kvalita kantorů bude pořád mizerná a vyroste nám generace, která bude mít nejvymakanější technické vymoženosti, ale návod si pomalu nepřečte.. Co dodat, no, škoda že vnitřní struktura školství (myslím tím výuku a obsah), která není v rámci Evropy špatná, spíše naopak, není podpořená systémově. A dlouho tu ještě nebude. Tak já bych šla raději shánět ten recept na úlky

veruna*

Nemáte pravdu. Když stávkovali učitelé, byly školy zavřené a družiny rovněž. Aspoň tedy u nás. Rodiče neměli kam děti dát a ti, co mají akorát 20 dnů dovolené, museli čerpat dovolenou jen kvůli učitelům, že šli do stávky nebo si vzít náhradní volno a pracně to naddělávat. A kdo to odnesl? Nevinní rodiče. A teď si vemte, že mnozí z nich mají daleko méně, než učitelé.

malvinka*

Souhlasím za katedru dnes nastoupí kdeko.

Byla jsem sama svědkem kdy prvňáčky učila žena, která měla učební obor Střední odborné učiliště spojů, poté si dodělala maturitu ve stejném oboru. Po tom jakým způsobem se dostala do školy jsem raději nepátrala. Vydržela tuším rok dva. Pak se tedy nemůžeme divit kvalitě výuky a celkově respektu autorit.

Pokud zalovím ve svých vlastních vzpomínkách pamatuji si jednu třídní ze základní školy asi ze 3-4 třídy všemi oblíbená, krásná, milá moderní žena . Jak už to bývá každá třída má svá specifika. U nás se jednalo o dva zlobily. Až jednoho krásného dne došla milé paní učitelce trpělivost hošíky si vytáhla před lavice a oba dostali na holou před celou třídou. I na třídní schůzce se to probralo a nikdo nic nenamítal. Rodiče moc dobře věděli co mají za výkvět. A můžu vám říct od té doby vešla paní učitelka do dějin a kucínkové si po té potupě dávali setsakra pozor. Byl klid.Vyprávěnky putovaly po škole...

veruna*

Chci se zeptat: Kolik spratků máte Vy doma? Nebo mezi vnoučaty!

U koho jsou děti spratci, ten zřejmě moc dobrý charakter nemá.

 

tesyk*

0x

Celý život jsem měl učitelky za krávy nebeský. Před pěti lety jsem začal sám do škol chodit a přednášet. Můj názor se totálně změnil. Hezké povídání jsem onehdá dostal meilem. Podělím se o něj a pobavte se.

Ty vole, na základní škole...
Lákají vás adrenalinové sporty? Už máte za sebou bungee jumping, let stíhačkou, potápění mezi žraloky či střemhlavý skok do propasti? Tak zkuste něco opravdu nebezpečného _ učit na základní škole!
Pokud si myslíte, že učitelem může být každý, kdo 45 minut udrží křídu a moč, jste na omylu. V Anglii dnes verbují do školství důstojníky s výcvikem pro přežití v extrémních podmínkách. Současné učitelství je služba v permanentně nepřátelském prostředí bez možnosti obrany. Krizové situace tu jedou na běžícím pásu a napětí, stres a adrenalin stříkají jak Niagarské vodopády. Jedna hodina učitele rovná se tři hodiny v jiné práci. Zkuste si to jediný den! Vsaďte se, že o velké přestávce se budete cítit vyčerpaní, jako byste holýma rukama povalili stoletý dub, a po odpoledce radši strčíte hlavu lvovi do tlamy, než byste si znovu stoupli před tabuli.
Highway to Hell
Vítejte v klubu odvážlivců! Cestou za adrenalinovým nářezem si nevšímejte dopravního značení _ všechny otočené a zasprejované značky jsou jen dílem žáků krátících si cestu z domova. Zásadně neparkujte před školou, pokud nechcete mít urvané stěrače, ucpaný výfuk, poplivané sklo. V učitelské šatně si všimněte nápisu: "Když Pán uviděl mzdu služebníků tohoto domu, vložil hlavu do dlaní a hořce zaplakal." Typický příklad zoufalého humoru univerzitně vzdělaných lidí, kteří berou plat srovnatelný výší i prestiží s počištovači kanálů. Jo, ještě před otevřením školy si dojděte na záchod. Až tu budou žáci, mohli by vás na WC zabarikádovat. Pokud budete nuceni se jít vymočit během dne, stoupněte si zády ke dveřím. Jinak vás vyfotí mobilem a fotku pověsí na web školy.
Po pravdě řečeno, dnešní základka druhého stupně je tak trochu odpadkový koš školství. Lepší žáci odešli na gymnázia a zůstalo to, co zůstalo. Abyste si užili, vybral jsem vám 9. třídu v čase, kdy jsou všichni přijati na střední školy. Člověk by řekl, proč sem vlastně ty vousaté a prsaté děti ještě chodí a nezůstanou radši doma, když se stejně odmítají učit? No protože je pro ně škola druh zábavy, estráda, show.
Tak připraveni ke vstupu do třídy?
Totální výtlem
Nenechte se zmýlit malým počtem žáků v učebně. Zbytek přijde tak za čtvrt hodinky _ musí nakoupit v Žabce naproti kuřivo, čipsy a redbuly. Když omladina dorazí, vevalí se s ní do třídy čmoud trávy, cigár a tabáku z vodních dýmek. Jakmile se žáci usadí, začnou si vyměňovat flašky s pitím (pitný režim zaručuje školní řád). Vzduchem létají z první do poslední lavice plastové lahve, které se občas za letu srazí. "Kreténe, debile, zmrde!" ozve se obvykle po takové kolizi, což druhá strana kvituje slovy: "Mrdám na tebe, čůráku vyjebanej! (oslovení "čůráku" je dnes mezi mládeží konverzační obrat stejně jako kdysi "vole").
Když ty štěbetálky za cenu vyřvaných hlasivek ztišíte, začíná nejklidnější fáze hodiny. Třetina třídy zalehne se staženými kapucemi na lavice dospat noc strávenou na ICQ či Wowku (World of WarCraft), třetina si začne vyřizovat korespondenci v mobilu a zbytek osazenstva tupě zírá vyrývaje žiletkou klikyháky do lavic či, patří-li k hnutí emo, do svého předloktí. Nyní můžete začít s výkladem. Ovšem i kdybyste jim říkali, že jste právě vynalezli elixír nesmrtelnosti, jedinou reakcí bude cedulka NUDA K CHCÍPNUTÍ! opřená o penál dívenky, kterou vzali bez přijímaček na gymnázium, přestože běžně píše "bríle", "výtr" či "lžýce".
Při psaní na tabuli dejte pozor, aby v křídě nebyl špendlík a uvnitř tabule přilepená vložka nebo použitý toaleták. Nikdy nedávejte k rozboru věty jako Chlapec měl malého ptáčka, Láďa objel vesnici či Jedli jsme vejce natvrdo. Jakýkoli dvojsmysl dohání znalce Kameňáků a Prciček k nepříčetným záchvatům smíchu. Při "totálním výtlemu" začnou hýkat, nekoordinovaně sebou zmítají, až se smíchy svalí pod lavici, kde ještě dlouze tlučou rovnátky o lino. Žáci s největším počtem uhrů na cm² jsou dvojsmysly uneseni natolik, že zuřivě čmárají po lavici kosočtverce a nápisy PRC, MRD, ŠUK. Donutíte-li je to smazat, vylijí na lavici celý obsah ředidla a ve třídě je rázem nedýchatelno. Po otevření oken dozajista nějaký šikula zapálí na parapetu noviny, takže se dovnitř vevalí hustý dým.
To si snad děláte...
Vytrženi cvrkotem z letargie začnou žáci kolektivně syčet, bučet, mečet, mňoukat, vzájemně si prozvánět mobily či pouštět písně typu: "Jsem gay, jsem teplej!" Hoch, jenž za celý rok nesundal z hlavy kšiltovku, v níž vypadá jako lego panáček, na vás ukazuje vztyčený prostředník "jako že jste jednička" (vivat, Topolánek). Než se stačíte naštvat, nahrnou se zadní řady k oknu, protože po ulici právě projíždí bývalý propadlík na čtyřkolce. Po návratu do lavic zjištují, že jim zmizel gel na vlasy, rozečtený Blesk či Inteligentní modelína (!). Během vyšetřování se ozývají výkřiky: "Drž hubu, prase, buzno, faráři!" Směřují k žákovi v přední lavici, který celou hodinu zarytě mlčí a provinil se tím, že nechodí s ostatními krást do Žabky ani hulit na kuželník. To víte, jsou to citlivé děti z rozvedených rodin a mají svůj názor.
"Můžu na záchod?" ptá se mládenec, který byl během letních prázdnin dvakrát venku, tj. 60 dní strávil od rána do noci u počítače, a už dávno ztratil pojem o realitě. Jelikož je tuto hodinu už sedmnáctý, kdo chce na WC, nepustíte ho. "To si snad děláte prdel? To je moje právo!" začne křičet a vy máte máte chut srolovat závěsnou tabuli Práva dítěte, co visí na zdi, a prásknout ho s ní, až by hubou smazal tabuli. Ale nemůžete. Nemůžete jim zabavit mobil, vyloučit je ze školy ani poslat do zvláštní bez jejich souhlasu. Můžete od nich akorát tak chytnout vši, žloutenku nebo křivé obvinění ze sexuálního obtěžování. A tak se raději modlíte, aby někdo z té hordy konečně zavolal, že je ve škole bomba.
Tím adrenalinová lekce končí. Učitelé při evakuaci vybíhají naproti do Žabky vsadit si Sportku, jedinou vidinu záchrany, anebo je sanitky odvážejí rovnou do Bohnic, pokud si už předtím neprokláli srdce ukazovátkem. Ti největší šílenci zůstávají až do důchodu.

 


0x

tesyku, tleskám!

 

refik*

0x

Souhlasím s dusatkou!Já znám osobně dvě učitelky,nejsou hloupé sice,ale jsou pro život nepoužitelné.Učitelům bych ubrala a platy zvedla všem doktorům,hlavně těm,kteří operujou a zachrańujou životy.Skvělí doktoři nám odejdou do zahraničí kde umí odcenit náročnost a zodpovědnost práce a tady nám nezůstane nikdo.

nt*

Nejhorší jsou učitelé na základní škole, pořádně zamindrákovaní, ne všichni, ale většina. Sami šikanují děti a své psychologické znalosti nepoužívají, ale zneužívají. Je to již od první třídy. Kolikrát děti pochválí? Raději píší poznámky, které nevystihují nic. Většinou vystudovali v minulém režimu a nebo je učili profesoři z minulého režimu. Měli jsme dvě děti, dceru a syna. Dcera byla submitivní, a bylo to špatně, syn byl aktivní a taky špatně. Jen v 1 a 2 třídě měl p. učitelku, která dokázala využít jeho aktivitu pro dobro věci. Jednou přinesl ze školy dotazník: jako, zda má dítě svůj pokoj, zda používá při jídle příbor atp. Přitom p. učitelka byla již po třetí vdaná, o její první dítě se starali prarodiče a měla jen maturitu. Je to již 20 let. Hlavně, že uměly děti jíst příborem, ale o morálce je neučila nic, protože by sama pohořela. A co teprve p. učitel tělovicku, nechápu, jak takový člověk, měl vysokoškolské vzdělání. Jeho způsob vyjadřování se rovnal hůř, jak nevzdělanci. A co myslíte, ještě učí. Když ho vidím, jde mi pusa sama do úsměvu.

 


0x

Je potřeba pochopit, jak kdo svoje povolání cítí, chce ho dělat a za jakou cenu. Tedy chci být učitelem - musím tedy počítat, že můj plat bude takový jaký je. Zedník dostane tolik, kolik je jeho hodinová sazba, nebo kolik dostane od metru. Představy nás všech jsou takové. Bohužel jsou to nářky odevšad. Zemědělci, strojaři, vědci, atd. Republika je bohužel rozprodaná a prožraná, rozkradená. Kde a na čí úkor brát na platy všech dotčených. Učitelů si velice vážím a mnohdy jim jejich práci nezávidím, ale byli to oni, kdo si tuto práci zvolili a věděli do čeho jdou a za kolik. Nebo ne?

pu®

Ano, v tomto máte stoprocentní pravdu.

libin

Vážení,děti jsou stále stejné ale rodiče se mění. Vůbec nezávidím učitelům jejich platy a volno. Ten psychický nátlak,kterému je učitel vystaven, zasluhuje delší odpočinek. Uvědomme si,že mnohdy si učitelé berou práci domů, kde pracují zdarma. Je zajímavé,že vysokoškolský učitel si tady nestěžuje,nebo jsem to přehlédl?Dělám noční směny v těžké chemii také za 18tis hrubého ale s učitelem bych vůbec neměnil. Hezký den

 

amlim*

0x

Já si myslím, že je to stejné ve všem. Všude se najdou kvalitní lidé-ti si většinou nestěžují. A potom ti,kteří pracují pro peníze a nic jim není dobré. V dnešní době by si lidé měli nejenom vážit práce,ale i jeden druhého. Učitelé to dnes ve škole nemají lehké,ale záleží na tom ,jak zvládnou sami sebe. Potom zvládnou i žáky. Důležité je porozumění a vcítění. Moje vzpomínka na školu-byli tam tenkrát pro mne osobnosti,myslím učitelé (i ženy),byli respektováni.Když chodily moje dcery,tak si vzpomínám už jenom na jednu skvělou učitelku,co dětem rozuměla.Ta se později věnovala psychologii a ze školy bohužel odešla.

 

zuzee*

0x

Já si myslím že si stěžují ti nejhorší učitelé - ti které to opravdu baví a dělají to pro ty děti si na plat nestěžují. Těm bych klidně přidala.

Ale někteří jsou opravdu strašní - myslím si že zas tak málo neberou, a vzhledem kolik mají ještě volného času (pochybuji že příprava zabere doma celé odpoledne večer), prázdniny (vím že některé prázdniny do práce chodí) si nemají co stěžovat.

určitě jsou náročnější povolání at už časově, fyzicky i psychicky. A když je je to s prominutím se.. mají jít dělat něco jiného. Chtěla bych vidět kdy by vydělali za stejnou pracovní dobu aspon tolik

zuzee*

Ještě bych doplnila, žáci se nechovají hrozně před každým učitelem, napřed zkouší až kam můžou zajít... A když ten učitel (ka) na to nemá tak se nedivím. A když na to nemá má se na učitelství vykašlat. Protože kvalita výuky bude v háji, učitelka na nervy, nebaví ji to...

kamcaa*

Dobrý den,

zajímalo by mě, kolik z Vás si zkusilo stoupnout před třídu plnou dětí, zaujmout je a ještě je naučit. Doma si dělat přípravu na každou hodinu, být ve škole s předstihem. Potom mít během výuky 10 minutové přestávky (dobře,hlavní přestávka je delší..). Během přestávky stihnout svačinu, wc. Občas mít během přestávky dozor (takže wc nestíháte). Během vyučovacích hodin děti naučit nové poznatky, rozvíjet jejich myšlení a při tom všem pořád dbát na bezpečnost, aby se nikomu nic nestalo. Když odučíte, dojdete si na oběd. Potom jídle ve školní jídelně máte možnost se vrátit zpět do třídy, kde zasednete nad hromádkou sešitů. Nebo si tu hromádku vzít domů... A doma si nad ní sednout a strávit nějaký ten čas opravováním chyb. Když máte např.25 dětí ve třídě, moc ta malá hromádka není. A pak si sednete nad přípravu a vymýšlíte, jakým způsobem děti novou látku další den naučíte, starou zopakujete.

A průměrný plat 25 tisíc? Ale kdo ho má? A když je průměrný, neměl by být také někdo, kdo ho má vyšší než oněch 25 tisíc? Učitel na 1.stupni ZŠ má po 22 odučených letech necelých 20 tisíc čistého. Nástupní plat čistého je někde okolo 12 tisíc.

Má učitel nějaké výhody? Stravenky? Služební auto? Obědy v jídelně si platí. Pokud chce dětem kopírovat, většinou má omezený počet kopií, takže nemůže kopírat vše, co by chtěl. Tedy pokud to nechce platit ze svého. Když chce jezdit autem, musí si ho platit, nedostane ani žádné slevy na MHD, prostě nic. A myslíte, že alespoň dostane červenou tužku? Kdepak, vše si musí obstarat sám.

Víte sami, jak je někdy vyčerpávající strávit celý den s vlastními dětmi, když od Vás vyžadují pozornost. Tak si zkuste představit, že počet těch dětí se blíží ke třiceti.. Nebo jak je těžké uhlídat např.25 dětí úplně sám cestou do muzea, na výstavu, do divadla...

Pokud ve školách zůstávají důchodkyně, nebo méně kvalifikovaní, je to především kvůli nedostatku absolventů. Ale také zákemců o studium na Pedagogické fakultě. Copak může muž učitel uživit svou rodinu s tak nízkým nástupním platem?

Někdy je mi smutno z příspěvků, které tu čtu. Málokdo si to umí představit, jak je to těžké povolání. Zvláště třeba pro paní učitelkum která se po dni strávenými se svými žáky vrátí domů ke svým dětem, ketré po ní také chtějí pozornost.

A vy,co nevěříte. Domluvte se s paní učitelkou Vašich dětí a běžte si do té třídy třeba i na celý den sednout. Nebo si pro ně i něco připravte. Až ten den ve třídě prožijete, napište sem. Promluvte si ještě s paní učitelkou, jak se připravovala na celý den, kolik měla porad během týdne. Budu se těšit Být učitelem, je krásné, ale těžké...

pu®

Velmi hezky řečeno, děkuji a přeji hodně sil

veruna*

A přemýšlíte někdy, kolik toho musí stihnout děti? Také se musí nasvačit a zajít na WC. Když přijde 8 leté dítě domů unavené po 5 hodinách vyučování, plné diktátů, početních úloh... A připravit se na další den do školy, stihnout všechny úkoly a mnohdy nevyjde čas ani na zájmové kroužky. A těm, kteří jsou pomalejší,zabere mnoho času doučování. Děti by měly odpoledne trávit na čerstvém vzduchu, mít pohyb, ale kde by na to měly brát čas? A to mnohdy se místo hodin TV, VV a HV nahrazují matematikou či jinými předměty. Děti to dnes nemají vůbec lehké a učitelé jim neprominou vůbec nic. Nestihl jsi, tvoje smůla, píšu 5. Pak se není co divit, že školu začnou buď nenávidět nebo "flákat".

Já bych si to docela ráda za tou katedrou zkusila. Pracuji s dětmi ve volném čase, také se musím připravit, co s nima budu dnes dělat .Nemám problém se s nima domluvit. Mají mne rády, ale mají i ze mne respekt. Nekřičím po nich a nebuzeruji je. Děti se mi rády svěří o problémech ve škole a znám toho o učitelích od nich dost. Jsou dobří, kteří své povolání mají rádi, protože mají rádi i děti. Ale kdo se vyjadřuje o dětech, že jsou jen drzí spratci a směje se z toho, kolik dnes nadělil zase pětek, nemá co na škole dělat!

 

hanulka*

0x

Práce s dětmi je náročná, pěkná, děti jsou tvárné , vzájemně si vyzkoušíte jaké hranice připustíte a vše "šlape".Myslím,že kdo má dobrý vztah k dětem to zvládne.

Záležií hodně na počtu dětí ve třídě, to ovlivňuje práci učitele. Je rozdíl mít 15 dětí nebo 28! Počet "akcí" a povinností učitele.které jsou vyžadovány neúměrně , činnosti po pracovní době kterých je stále víc a víc..

Promiňte , odbočila bych po přečtení všech příspěvků k tématu pravomoci rozdělování nenárokovýxh složek ředitelem. Píše se zde , stejně jako oficiálně je dáváno na vědomí, že ředitel má mít větší pravomoce v rozdělování nenárokových složek. Tabulkový plat neroste, nenárokové složky ano. Mám zkušenost, že nenárokové složky dostávají učitelé, personál "co se přátelíčkují " s ředitelem, zavazují si je různými službičkami, které třeba s prací nesouvisí, umí hezky mluvit(a nic z toho nesplnit,nebo realizaci "hodit" na druhého), vňukat jak to mají v životě těžké...Jsi -li neoblíbený, i když dobrý,běž asi o dům dál?

lidka*

Hovoří se zde o počtu dětí ve třídě. Já jsem končila ekonomku v roce 1962. Bylo nás ve třídě 36. A nebyli jsme také zrovna žádní andílkové. Ale já si myslím, že jakou si učitel - profesor získá autoritu - takovou ji má. To je bez debat. Byly hodiny ekonomických předmětů, na které jsme měli třídního profesora. Ani my, největší rušitelé, jsme si nedovolili špitnout. Naopak u jiných bylo ve třídě při jejich hodinách velice živo. A učitel má hodně šancí, jak si autoritu vybudovat. Musí to být především kvalitní učitel, odborně na výši a samozřejmě s dobrým, i když - kdy je to nutné - s přísným vztahem k dětem. A hodně jsem se i s vnoučatama bavila o poměrech ve škole. A víte na čem hodně záleží? Aby děcka věděla, že učitel je spravedlivý ke všem stejně. Nesmí být spravedlivější třeba k dětem starosty nebo jiného vlivného rodiče. Velice dobře to ostatní poznají a nechtějte vědět, jak to hodnotí. Hezký den!

hanulka*

Dobrý den, ano pamatuji si to i já na střední škole,že tomu bylo tak - byly hodiny kdy jsme byli "ve střehu" nedovolili si špitnout.Jindy to byla spíš diskuze až kamarádský vztah, kdy pedagog nezvládal. udržet pozornost nebo to vzdal... I na přednáškách na VŠ je to stejné.Je to o osobnosti.

Psala jsem především ze své zkušenosti s dětmi předškolního věku. V menším počtu jim mohu dát daleko více, individ.se věnovat.

Myslím,ale že i na základní škole je tomu tak.Třídy jsou plné dyslektiků, dysgrafiků... - ke každemu by učitelka měla mít jiný přístup, hodnocení.Není to vůbec snadné.

Hezký den

 

lidka*

Zdravím hanulko, doufám že jsem to nepopletla. Stále přetrvává nedobrá pohoda v zaměstnání? Tuším, že jsem zahlédla dotaz ohledně možností hlídání děcek. Podle toho tak soudím. To by nakonec nebyl špatný nápad. Hezký den!

hanulka*

Liduško, jste šikovná, pamatujete si.

Od září to chytlo veletoč.V zaměstnání jsme to stabilizovaly, studium zatím padlo.Myslela jsem , snad budu podnikat , uklízet , ale u dětí mi to sedí nejlíp "tam se nebojím" asi by bylo škoda letitých dobrých zkušeností. Možná z toho bude hlídání dětí, musím posbírat zkušenosti.děkuji

lidka*

Tak hanulko hodně štěstí. Zrovna dneska jsem četla ve starší Katce o třech ženách, které díky programu kurzů www.erudia.cz začaly celkem úspěšně podnikat. Z toho jedna právě pořádá vlastní výukový pohybový program pro děti MŠ a i základek. A ještě jednu věc přidám. Hodně se prý rozvíjí i soukromé hlídání a vyučování češtiny pro malé vietnamské děti. To je zajímavá informace a i šance pro soukromé podnikání ve Vašem oboru. Tak se mějte hezky!

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]