Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Jak funguje u letadla zpětný tah

Od: 9999 odpovědí: 15 změna:

může mi někdo prosím vysvětlit jak funguje u letadla zpětný tah?

 

 

15 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

solenza*

0x

U letadel se používají obraceče tahu. Jde o zařízení, které má za úkol obrátit spaliny za motorem. Při brzdění se vysunou do cesty spalin plocháče (štíty), do kterých narážejí spaliny a ty jsou tak nuceny rychle obracet svůj směr a dochází tak k zpětnému tahu. Použitím tohoto systému se minimalizuje opotřebení pneumatik, kolových brzd i přistávací dráhy.

 

hop®

0x

U proudového motoru jsou klapky, které obracejí výkon motoru proti standardnímu směru jízdy či letu. Pokud chce pilot zabrzdit. otočí tyto klapky do protisměru a "přidá plyn". takže motorem vlastně brzdí pomocí obrácenému směru proudění vzduchu.

 


0x

Těch systémů je povícero, na leteckých dnech je s oblibou předvádí třeba na C 130 Hercules (což je turbovrtulové letadlo) které po dosednutí zastaví na pár desítkách metrů a předvádí i couvání (pochopitelně pouze na runway. Tento druh letounů prostě jen změní sklon listů vrtulí - takže lapidárně řečeno ,,fouká dopředu´´. U proudových motorů se provádí obrácení proudu spalin za motorem - pěkně je to vidět i s popisem zde :

leteckemotory.cz/...

 


0x

Jen doplním, že obraceče tahu už dávno nemají za úkol obracet spaliny z proudového motoru, protože dnešní proudové motory mají hlavní tah z 80% tvořen tkzv. fanem což je úplně první stupeň kompresoru, takže dnešní proudové motory jsou spíš podobné turbovrtulovým .

Pokud je správně dlouhá dráha, tak letadlo musí dokázat zabrzdit pouze brzdami nebo pouze obracečem tahu pro případ závady jednoho, nebo druhého. Běžně se ale používá kombinace obojího a brzdné štíty na křídle.

 


0x

Co říká net?

: fronta.cz/...

U některých typů dopravních letadel jsou použity tzv. obracečetahu. V podstatě jde o soustavu štítů vysouvaných při "brzdění"do proudu plynů za výstupní tryskou. Na těchto štítech se proud plynů otáčí proti směru letu a takto je stroj brzděn.
Reverz, tak jak ho znáte u vrtulí, u proudového motoru pochopitelně není možný.

tzv obracečetahu se používají jen u malých proudových letadel, případně u vojenských. Motory pro dopravníletadlapoužívají spíše reverznítah, který je v principu otočení proudu vzduchu od prvního kompresoru zpět = je to i vidět, že se posune prstenec na motoru a jsou na něm kanálky,kterými prousi stlačený vzduch proti směru pohybu a ja také slyšet zvýšená rychlost motoru.

Viki:

pokud vynechám letadla s vrtulemi, tak u proudových je to podle toho jaký mají motor. Proudový má obraceč tahu který obrací proud plynů z vystupní trysky a u tkzv. dvouproudových se obrací proud vzduchu z 1.stupně kompresoru, protože jak jsem psal výše, zhruba 80% tahu motoru tvoří ten proud vzduchu a zbytek proud plynů z trysky. Výstupní plyny z trysky roztáčí nizkotlaký a vysokotlaký kompresor. Takže dvouproudový motor je spíš jako turbovrtulový, tam se výstupní plyny motoru taky podílejí jen z menší části na tahu motoru.

Jinak to co říká net? Má v tom trochu zmatek obraceč tahu a revez je jedno a to samé, nerozlišuje se zdali obrací plyny z trysky, nebo vzduch z kompresoru a rozdělení na dopravní, malá a vojenská je taky blbost - záleží na typu motoru. Mohl bych uvést příklady kdy u velkého dopravního je otáčen zrovna plyn z trysky

doplněno 05.02.12 08:35:

Ještě doplním, že i s proudovým letadlem lze na zemi couvat, ale reverzy by se neměli používat při nízkých rychlostech, protože obrácený proud odfoukává nečistoty (kamení) před motor a ten to nasává, může dojít k poškození lopatek kompresoru.

"bmbx" Děkuji, četli jsme to s manželem. Co na to říká net: To jsou dva názory, dvou vědátorů. Nerozdělila jsem je. Občas lítáme, tak nás letadla zajímají.

Tak se můžete případně ptát, lecos o letadlech vím...

doplněno 05.02.12 14:45:

Toto je ale jedna věta a ta je prostě nesmyslná:

"tzv obracečetahu se používají jen u malých proudových letadel, případně u vojenských. Motory pro dopravní letadlapoužívají spíše reverznítah, který je v principu otočení proudu vzduchu od prvního kompresoru zpět"

bmbx", manžel by chtěl vědět, jakou má zátěž, křídlo letadla s plnou nádrží. Když letíme Boing 737 - 800, / nad Egejským mořem v oblasti, častých turbulencí, // jak nám hlásí, kapitán letadla //, tak se vždy díváme na motory a konce křídel. V těch turbulencích, se někdy konec křídla, šíleně třese.Většinou máme sedadla v šesté řadě, aby křídla byla za námi. Fotíme.

Ještě jednu otázku? Při letu v noci, jsme letěli kolem bouřky, jeden blesk za druhým, létal k zemi. Kapitán hlásil, že se bouři vyhýbá. Co by bylo, když naše letadlo, by letělo přímo bouřkou? Děkuji za odpověď.

No nevím jak přesně odpovědět na zatížení křídla. Na zemi na něj působí váha paliva a zavěšený motor, ve vzduchu na něj působí vztlak , který drží letadlo ve vzduchu, palivo je v něm takže to v tu chvíli na namáhání křídla nepůsobí, pak na něj působí váha motoru a tah motoru, mám napsat konkrétní čísla?

Průlet centrem bouřky je velice nebezpečný, jsou tam velice silné proudy stoupajícího a klesajíciho vzduchu což letadlo nevydrží. Proro je vyhýbání bouřkám nutnost, k těmto účelům slouží palubní radar, který nebezpečná centra bouřek zobrazí a včas posádku varuje.

To bmbx - obraceče tahu nejsou vždy jen ,,studené´´ - tedy takové, které obracejí studený proud. Zejména motory stíhaček a pod prostě studený proud nepoužívají, obracejí tedy proud spalin. Mrkněte na ten odkaz, co jsem zde už dával, tam to máte i s obrázky. Obracení tahu spolu s brzdícímí štíty je u většiny letadel prioritní metodou brzdění, něco jako u autobusů a náklaďáku retarder. To proto, že reverzem může letadlo brzdit účinně a bez rizika přehřátí brzd. Ty brzdy se používají při nižších rychlostech např při pojíždění, nebo v nouzi. On ten reverz bývá i dobře slyšet, letadlo při přistání stáhne tah motorů, ale v okamžiku kdy položí kola na runway tak slyšitelně zvýší otáčky motorů - to právě reverzuje.

Na YT jsem našel videjko, kde je právě tohle i vidět - sice to vypadá, že měl natáčející Parkinsona, jak se mu klepe ruka, ale každopádně je hezky vidět, že v čase 0:48 pilot zapíná reverzaci studeného proudu (na motoru se otevře reverzační kanál) v čase 1:08 kanála zavírá a reverz ruší. Je tam taky vidět brzdění aerodynamickými brzdami - na odtokové hraně křídel.


Stačí pozorně číst co jsem psal, záleží na tom zdali je proudový motor jednoproudový - tah výstupními plyny, nebo dvouproudový - tah hlavně prvním stupněm kompresoru. U dopravních letadel převládají dvouproudové - jsou podstatně tišší.

Brzdy se používají vždy, aby se nepřehřívaly tak mají některá letadla větráky na každém kole.

Za normálních podmínek se používá vždy kombinace reverz + brzdy.

videjko opravdu nepotřebuji, několikrát jsem měl možnost být přimo při tom

doplněno 06.02.12 03:50:

promon:

reverz lze použít na rychlostech vyšších jak 100km/h (z důvodu co jsem popsal výše) a to má k pojíždění docela daleko, pak prostě musí nastoupit brzdy na kolech

 


0x

"bmbx" děkuji za odpověď, stačí, manžel děkuje. Podíval se i na odkaz na video o letadlech. Jestli mohu mít ještě jednu otázku? Na Kypru, jsme při odletu z letiště, viděli čtyřmotorové vrtulové letadlo, které mělo, na každém motoru, 2 vrtule. Můžete prosím, něco o tomto typu letadla, manželovi napsat? Nebo poslat, nějaký odkaz, kde by se něco o tomto typu letadel dočetl? Předem děkuji. Viky

Jedná se o motory s protiběžnými vrtulemi, s kterými se dá dosáhnout větších rychlostí. Turbovrtulová letadla s protiběžnými vrtulemi se rychlostí blíži letadlům proudovým. Stačí zadat heslo protiběžné vrtule do vyhledávače a najde se toho dost...

"bmbx" Děkuji za rychlou odpověď. Viky

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]