Nejste přihlášen/a.
Zdravim, po delsi dobe jsem zacal jezdit na horskem kole (Qayron ram mk3, 29´, 1x11), ale mam obrovsky problem se stoupanimi. Na silnici i polnich cestach je absolutne nezvladam, ani ta pomerne mirna a na nejlehci prevod. Po par desitkach metru musim z kola sesednout a vyjit ho pesmo. Pravda, asi tomu nepomaha moje vaha 122 kilo, ale bohuzel jsem hodne vysoky a mohutny, takze se nedostanu na mene nez 110... Nerekl bych, ze mam az tak tragickou fyzicku, po rovince zvladnu jet dlouho, hodiny travim pracemi okolo baraku atd. Mate nejake tipy a triky, co je spatne? Je to proste tim, ze jsem netrenovany na kole a jde o specificky druh aktivity? Dekuji vsem za pomoc.
Tak logicky váha je to, co Vás do kopce prostě nutně musí "brzdit". Tahat ssebou o 60kg více než závodní cyklisté, to je sakra "darda" zátěže navíc.
Já mám tedy 100kg, a kopce mám strašně rád, ale logicky musím mít čas prakticky vždy horší, než lehčí cyklista (při stejné výkonnosti a tréninku).
Nevím po jaké "delší" době jste začal jezdit, kolik máte naježděno, jaký je Váš fyzický fond. ani vaše MTF.
Mě stačila vynucená přestávka (4-5 měsíců) co jsem nemohl sportovat a bylo to strašně znát. Ano, teď co jsem zase najel 5tis km (od května do teď), už je to Zase lepší a jsem schopen si vylepšovat osobáky.
Práce kolem baráku není cyklistika, ta chce opravdu "svoje" a specifický trénink.
Delsi doba = 20 let, uz jsem ctyricatnik, coz asi taky hraje roli. Najezdeno mam malo, asi deset hodin. Myslel jsem, ze celkove nemam fyzicku spatnou, na rovince zvladnu jezdit dve hodiny v kuse, obcas hraji fotbal a u niceho neumiram :D Ale asi to holt chce cyklotrenink, trenink a zase trenink.
Tak to pardon.
20 let jste nejezdil a teď "už" máte 10h v sedle...(takže max. cca 150-200km odhaduji). V porovnání s průměrným rekreačním hobby cyklistou máte za těch 20 let tréninkové manko cca 140000-200000km.
Když se ptáte tímto způsobem, pak jste asi ani před těmi 20 lety na kole moc nejezdil, jinak by Vám to co zažíváte teď muselo přijít zcela normální a veděl byste, že se tím musíte "protrápit".
Po pár tisících kilometrech se to pomalu zlepší.
A co pěšky, ujdeš 10 km za 2 hodiny bez problému a únavy? Jestli jo tak to kolo bude chtit zacinat postupne, jestli boli nohy tak jsou ochably svaly...
Jinak to muze byt srdce, plice, kolo v haji, to na dalku fakt neumim posoudit... ty bys mel znat svou fyzicku. Ja treba chodim do schodu, vyhybam se vytahu. Kdyz mohu, chodim pesky. Investovany cas tomu rad obetuji.
Pricina je tu : moje vaha 122 kilo
Vyhovorky tu : jsem hodne vysoky a mohutny, takze se nedostanu na mene nez 110
Riesenie je postupne na sebe pracovat a tie nadbytocne kila tuku zhodit, aj ked mate 190 - 200 cm, tak mozete ist v pohode pod 100kg. Zbytocne so sebou nosite tukove zavazia, mate malo svalov a netrenovane srdce. Na bicyklovanie po rovine staci minimum energie, preto vam to ide dobre.
Prosím takto...abych to vysvětlil.
Já neznám přesně vaše pocity při jízdě, nevím zda po těch "pár desítkách metrů" musíte slézt z důvodu MTF200 a na hranici infarktu, nebo z důvodu že nemůžete dýchat, případně z důvodu že Vás bolí nohy, nebo zda "neutáhnete" převody.
Pro mne (protože více či méně jezdím na kole souvisle 45 let) je situace co popisujete "nenormální". Tedy to, že jezdíte mizerně to je při vašem "nájezdu" normální. Ale i mne zaráží nutnost slézt z kola po pár metrech. Opět bych řekl, že to chápu, pokud jde o stoupání se sklonem 24%+.
Prostě bylo by třeba vědět daleko více informací a posoudit vše komplexně.
Pokud máte veškerá vyšetření v pořádku, pak je výše vaší fyzické kondice na úrovni cca 5 letého dítěte (z hlediska cyklistiky). To Vás prosím opravdu neurážím, to je fakt.
To je věc tréninku a kondice vůbec. Chce to pravidelně zkoušet.
Lehčí převod udělá to, že akorát šlapete rychleji, řetěz a další součástky jsou méně namáhané, ale energie vydáte úplně stejně (když zanedbáme nějaké detaily, subjektivně mi lehčí převod přijde energeticky náročnější).
Já na své letité ukrajině vyšlapu skoro všechno a pokud sesedám, je to jednak protože se mi nechce šlapat a jednak protože mám přecejenom strach o některé součástky (už jsem minimálně jednou do kopce řetěz přerval (takže z kola jsem měl koloběžku), taky jsem jednou ulomil šlapku, ale ta už musela být načnutá, ostatně ten řetěz taky). Prostě mi to za to nestojí. Do šlapek se můžu opřít svojí vahou to neni problém, když se udrží rychlost aspoň 4 km/h tak se to dá (naopak při lehčím převodu na horském kole je nutné hodně šlapat a kopce, které na ukrajině vyjedu v pohodě vzdávám už někde na kraji). A když jsem nedávno měnil ozubená kolečka na lehčí převod (vzal jsem největší pastorek, co byl k dispozici, převodník byl +- stejný, ono zase v dílech na tahle stará kola není takový výběr), byl jsem překvapený, že to nejede tak rychle, ale taky že kopce vyšlapu snáz. Přitom to na zuby nebyl takový rozdíl (čísla si nepamatuju, ale víc jak 5 zubů to nebylo).
Je to určitě věc kondice, jak zmíněno výše. Možná i vyšším krevním tlakem. Mne to potkalo o 20 let později a při přechodu z favorita na Treka. Také kvůli sedavému zaměstnání obezita. V sedle mne udrželo složitější slejzání s kola. Podalo se to postupně, vyježděním třídy s XX km. Ale ne za měsíce, spíš roky. A váha potažmo šla dolů. To uvedené kolo nevypadá být z nejtěžších, i když široké pneu na Horáci něco přidají ke dřině (velký valivý odpor, ne?) A samozřejmě při stoupání vypnout odpružení vidlice, jasné.
Contador, Froom...Indurain, Vingegaard, Roglič..
Klucí...tazatel je "mimo" po pár desítkách metrů kopce...Tuším že TF co má on po dvou šlápnutích v kopci, neměl nikdo z výše zmíněných cyklistů ani když byl cíl TdF na Tourmaletu.
Mimochodem, když jsem viděl graf TF Miguela induraina po výšlapu na kopec (už si nepamatuji který konkrétně), to bylo něco. Na kopci TFpo výjezdu 150 a po "pár vteřinách" mu to spadlo asi na 100-110. To je TF co bude mít tazatel při stříhání živého plotu na zahradě.
Jinak pro zajímavost. Klidová TF Miguela Induraina byla 28, a jeho schopnost regenerace byla taková, že z 90% TF MAX (171) se dostal na TF 60 během jedné minuty.
Až bude mít tazatel podobné parametry, žádný kopec v ČR mu nepřijde jako kopec..
Předek mám stejný, stále puvodni, cca 55 možná kolem 60tis km, zadek mám od léta nový 12/30, desítka kazeta, víc tam bohužel nedám, musel bych vyměnit přehazovačku. Jinak bych dal taky 32 nebo i 34, síly ubývají. Puvodni kazeta 12/28 je stále i po tolika km stále použitelná, ale i ty dva zuby navíc na té nové jsou dost poznat, navíc má jinak naskládané převody a přijde mi to lepší. Snad bude příští rok víc času, letos jsem tomu moc nedal a zabalil jsem to někdy na konci září. A taky je to poznat, astma se zhoršilo.
Já teda na malé kopce mám osvědčeno 20 km/h, to dává možnost odpočinku.
Ale to se bavím o profilech, které dobře znám a kde to mám vychytané, jak rychle kde jet, kolik do toho dávat energie, včetně toho, kde přestat šlapa abych dojel setrvačností na vrchol.
Prudké kopce potom zdolávám rychlostí těsně nad hranicí pádu (okolo 5 km/h (balanc udržim minimálně do 3 km/h)), ale za cenu toho, že musím šlapat furt, bez odpočinku.
Fotbalem se nechlub, to je areobní flákárna, kterou dávají strejcové na okresním přeboru. Stejně jako jízda na kole po rovince, nebo práce kolem baráku.
Tvůj problém tkví v tom, že pokud nebudeme hledět na jateční váhu sádla, ale i kdybys měl těch 120 kg jen svalů, že jízda na kole do kopce je už za hranicí aerobního výkonu, a tudíž tvé svaly pracují na kyslíkový dluh. Proč si myslíš, že cyklističtí závodníci mají kuřecí hrudníčky a křidýlka? Protože by ty svaly nedokázali při anaerobu zásobovat déle, než pár desítek vteřin.
A co se týče stylu jízdy, tak pokud nám tady napíšeš, že do pedálů a klik jen šlapeš, tak je to jasné.
Kolo je prumer, tam problem neni.
Je dobre se podivat na velikost ram a nastaveni sedacky/predstavce. Pri nevhodne nastavenem kole to muze byt do kopce drina. Nicmene na stojaka odfiltrujete mozne nedostatky nastaveni a soustredite se na vlastni kondicku.
120kg masa maji profi kulturisti, pokud to neni vas pripad, prave jste nasel problem.
Nahradit tuk sadlem je dlouhy proces, mesice a spis roky. Metod jak to uspechat a dokurvit si tak zdravi najdete na internetu dost. Takze radim pomalu a poctive !
Letos mne bylo 50 rocne najezdim cca 2tis km. Chce to pridavat pomalu, jezdit pravidelne, nebat se pocasi. A hlavne neslezat ! Naucte se rozlozit sily, kdyz neudychate, naucte se predvidat kdy to prijde a zpomalit pred tim. Na hore na kopci prijde to nejtezsi, udrzet tep a prehodit do tezka a pridat. Nebyt mekys a necekat do uplneho vydychani, drzte tep nahore. Naucte se take dychat !
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.