Nejste přihlášen/a.
Mám problém, který je jasný již z názvu otázky. Když jedu na svém kole (Kelly´s Saphix - asi to není podstatné, co je to za značku,ale co kdyby...) pod dráty vysokého napětí, kterých je po celé naší republice požehnaně, tak dostvávám pravidelně pořádný rány do nohou od sedla, resp. od jeho dolní části a při poslední projížďce jsem dostala i pořádnou nálož od rohů na řidítkách. Ptala jsem se lidí kolem sebe a nikomu jinému se to nestává a koukají na mě jak na blázna. Dokonce když na tom samém místě předám kole jinému a ten to projede, nic se nestane. Je to hodně nepříjmené, dělají to jen některé dráty a ty už vždycky podcházím pěšky, jenže takhle se fakt nedá jezdit. Řadu let jsem nevěděla, proč mě najednou do nohy zabolí jako by mě píchla vosa a nespojovala jsem to s dráty, ale poslední rok jsem vypozorovala, že je to od toho. Napadlo mě, že by to mohlo být tím, že mám sedlovku a ty rohy ze stříbrného kovu, nejspíš z hliníku, prostě že nejsou natřené barvou jako to bývá na jiných kolech (většinou na černo). Chtěla bych se toho zbavit, ale nevím jak, prosím o rady a zkušenosti. Díky všem!
Jediné vysvětlení je statický náboj třením o syntetický textil při jízdě.Může tu být i vliv ionizace vzduchu po VN a citlivost organizmu.
Nedělal bych z toho moc vědu.Někdy i při vystupování z auta v suchém a teplém počasí člověk dostane pecku.
JABRAKA
Ano, někdy opravdu člověk dostane pecku od auta, když z něho vystupuje, nebo někdy od vodovodního kohoutku, když si chvíli před tím svlékal mikinu či svetr, ale to jsou situace, kdy nehrozí celkem žádné nebezpečí, ale pokud jsem na kole rozjetá dejme tomu 30 km/h a nečekaně dostanu nejdřív ránu do ruky a pak i do nohy, je to už životu nebezpečné, když se leknu a udělám myšku pod auto a věřte mi, že ty rány jsou opravdu silné a je jich několik za sebou, prostě dokud jedu pod dráty, tak jako by mi do kola šel proud. Někdy to trvá i víc než 10 s a to už je hodně moc nepříjmené. Posledně mě od toho probíjení bolela ruka ještě druhý den, z čehož usuzuji, že to jsou opravdu silné výboje. Od syntetických materiálů textilu to asi také nebude, jezdím výhradně v bavlněných věcech, nemám žádný cyklistický úbor. Ale díky za reakci!
Zdřejmě to opravdu bude statický náboj. Pod tím vedením se znásobí. Nemáte náhodou na rukou cyklistické rukavice? Pokud ano tak udělejte zkoušku bez rukavic a převlečte si ponožky, třeba za vlněné. Jezdím na kole mnoho let v cyklistických dresech. jednou mi kamarád pujčil nové kolo, bylo celo karbonové, taky jsem mněl dojem že něco jiskří. Stávalo se to když jsem kolenem zavadil o podsedlovou brašnu.
Statický náboj nemá nic společného s vedením a vedení se statickým nábojem... je to jako jablko a ovce, obojí je z přírody.
Jezdím občas v rukavicích a ty jsou ze syntetického materiálu, taky mě to právě minulou jízdu napadlo,tak jsem jela bez nich a stejnak jsem pár pořádných ran schytala Taky začínám podezřívat cyklopřilbu, tak to ještě zkusím příště bez ní, ale o tom, co by pak bylo bezpečnější, by se dalo diskutovat... Buď nedostat ránu od drátů a vyhnout se tak riziku "myšky", nebo jezdit bez přilby a doufat, že se nestane nehoda. Ale pořád se nemůžu zbavit dojmu, že za to můžou ty barvou neošetřený místa na kole na sedlovce a na těch rohách na řidítkách, od jiných částí jsem nikdy výboj nedostala. Na starém, těžkém, celonabarveném kole se mi nikdy nic takového nestávalo. Ale jak tak koukám, asi mezi vámi není nikdo s podobným problémem. Asi jsem nějak moc vodivá
Zdravim mam podobny problem jineho razu...v kazdem druhem baraku,urade...dostanu pecku od zabradli...deje se to takovych 8 let...asi to nikdy nevyresim..ale kdysi mi nekdo vykladal ze mame jako lidi ruzny naboj a blabla...nejsem atomovy fyzik..
Ale co to kolo natrit..? jednoduche..jeste dotaz nemate na kole dynamo..?
,,Trpím,, úplně stejným problémem , a protože jsem shodou okolností přičichl k elektroenergetice mohu nabídnout své soukromé vysvětlení - netvrdím tedy že správné . Vodiče proti zemi mají jistou kapacitu ( jedná se vlastně o veliký kondenzátor)- a my se pod vodiči pohybujeme v dielektriku , které odděluje jednotlivé elektrody ( vodiče a zem) . Tím že se pohybujeme v tomto prostoru vlastně zhoršujeme vlastnosti izolační vrstvy ( vzduchu) toho velkého kondenzátoru - měníme vlastnosti ( i když ve vztahu k vedení absolutně zanedbatelně) tzv příčné admitance . Zhoršujeme ve smyslu snižujeme elektrickou pevnost ( i když na odizolování 400kV by stačilo 70cm.) . Jestliže odpor 5m vzduchu , izoluje od země 400kV musíme vzít v úvahu že lidské tělo je v porovnání se vzduchem dobrý vodič a v tu chvíli je odpor snížen právě naším tělem . Právě úbytek napětí , který vzniká v prostoru pod vodiči ( který je laicky řečeno vlastně 399,999kV) je ve chvíli porušení dielektrika menší , protože svodový proud zčásti steče přes naše tělo . A právě při dotyku našeho těla o něco ještě lépe vodivého než je lidské tělo svodičem - uzemňovačem napětí , které je dáno velikostí překlenutého prostoru , je to vlastně jakésy ,,krokové napětí na stojato ,, , kdy se překlenou dvě místa s rozdílným potenciálem .Kdybychod uchopili izolátor na stožáru tak , že že bychom se dotkli na dvou místech ( a pominuli bychom povrchový proud na izolátoru) jednalo by se vlastně o identickou situaci - snížili bychom vlastnosti izolátoru . V případě osob pod vedením se jedná o zcela zanedbatelné výkony , ale ony dotyky , jak je popisujete jsou velmi nepříjemné . Já to řeším tak , že kolo rozjedu a pod ,,dráty,, nědělám nic , co by mohlo způsobyt dotyk mého těla s jakoukoli částí bicyklu ( velmi často stehna o sedlo , ruce od rohů - brzd. pák , a pod . . To že je někdo citlivější na účinky el. proudu je celkem běžná věc . Někoho el .proud zabije napoprvé , někdo si pozor nedává ani po padesáté . Statickou energii bych zavrhl z důvodu absence ,,ran,, mimo blízkost vedení vvn .
Já si myslím, že toto vysvětlení, přestože podané lidově vysvětluje jev. Já bych doplnil jen, že se možná tento jev zhorší u kol, jejichž rám není kovový, ale z těch různých nevodivých kompozitů apod, Cyklisti vědí určitě líp než já z čeho. Domnívám se, že k přeskoku, to je to štípnutí, dojde díky nevodivosti rámu, při vyšším napětí, než u kol která mají rámy kovové a tedy vodivé. No díky většímu napětí jsou pocity silnější.
Když pod nimi projíždíte tak skloňte hlavu, abyste o ně neklepala. P.s. kde jsou ty dráty tak nízko? nebo, že byste se projížděla někde na budově elektrárny? Protože jen tam jdou dráty tak nízko. Kde chodíte na takové kraviny? Já jsem jezdil asi dva roky o prazdninách po olešné přehradě na kovové lodičce, pod dráty vysokého napětí a taky jsem cítil chvění .. ale bylo to chvění lásky k osobě co plula na té lodičce se mnou. Jediné co bylo, že ty dráty bručely, ale z elektrického hlediska, ani žádných jiných fyzikálních zákonů nemůže na běžných prostorech s osobami jako jste vy, docházet k jakýmkoli jevům, které tady popisujete )
leda byste jezdila bez sedačky a chvění by bylo jiného původu, ale to už je vtip o třech jeptiškách co jedou na kole ke klášteru ...
doplněno 13.10.10 23:48:jo a ještě rada pro blbé : Jezdi jinudy ( tedy jinou cestou ) leda, že bys byla masochistka a vyvolávala si tyto pocity umyslně
Tak to se taky divím ale stalo se mi to dnes po 1x v Polsku na cestě a nejdřív jsem myslela že mě štípla vosa,dostala jsem ránu do ruky a mezi nohy do nohy a pak jsme tudy musela zpět a opět to samé.Taky jsem to doma říkala manželovi a čučel na mě jak na blázna a ted to tady čtu...Kdyby se mi to nestalo také bych nevěřila.A to nepiju alkohol ani nefetuju opravdu se to děje.
Není řečeno jaké vysoké napětí, kolik (třikrát tři dráty)?. Barva kola, co s tím? Ale když je jezdec odizolovaný pneu od země... nebo jsou vodivé. Takže citlivost svého těla. Nebo se ještě nějak na kolo indukuje napětí. A za jakého počasí? Výška na kole? Jak vysoko vedení? 10 sec, jedu-li na kole 15 km/hod. tak je to po délce cca 4 m/sec, takže 40 m?. Statika, no je rozdíl hladin až ve stovkách voltů. Když to štípne, tak jde též o vysoké napětí.
A to vždy jen na jednom místě, nikde jinde pod stejným vedením? A co při blesku v jeho blízkosti?
Tož bez duchů, beze srandy. Nad cyklistou vedení řekněme těch 400 kV, jeho výška, vzduch jako izolant, jeden element kolo, druhý člověk. A máme kondenzátor a jím střídavý proud prochází. Tak kolo asi nabito jinak než člověk. A začne se vyrovnávat potenciál.Tudíž kolo ne z kovu, nebo se držet pevně před vedením rámu, jeden prvek. Kovové lanko, řetízek na kolo a tahat po zemi. A dále ještě to VVN budí elektromagnetické pole. A rám kola třeba rezonuje... I třeba kombinace statiky a vedení.
Pokus, co zkusit rychlost projíždění, dále projít s deštníkem a dotknout se kovu.
no nevím, a když tam pojede tatrovka tak ji to zabije? Tohle je utopie, nebo někde z Vietnamu či Konga. Naše přísné zákony mají tak nadimenzované ČSN , ře pochybuji, že by někde cyklista mohl dostávat rány, od drátů nad sebou. Ledaže by paní měřila neočekávaných 10 metrů a jela na 8 metrovém kole a ani tak by nedosáhla na krokové napětí z drátů 400V nebo třeba už vůbec ne na 22kV
Tak si vem k ruce zákon pana Ohma a počítej. Ostatně pisatelka není sama, takových je více, každý z nás ma jiný odpor.
Jaké krokové napětí, jde tady o potenciál mezi vedením a zemí, tedy vertikálně. Nepíše při jakém počasí, jaká vlhkost vzduchu, jaká komunikace atd. Ale možné to je. Viz Eliášovo světlo, přeskok při přiblížení se k vn trafu TV a jiné. Fyzikální zákony platí.
Navrhuji při bouřkovém počasí pouštět draka s navhčenou šnůrou ... a pak si vzpomenout na Kongo.
Žádní duši, zrovna tak mi to bylo jasné o co jde, kde jim hořely vloni ty zásuvky v baráku a jaký humbuk kolem běžné věci..
Mam stejny problem jako tazatelka. Rany dostavam pouze do nohou pri dotyku o sedlo. na riditkach mam nejaky pogumovany povrch. Je pravda, ze nikdo jiny si nestezuje. ani moje mala dcera problem nema. Je to presne jak pise lucik. jako kdyby me pichla vosa. Stava se to pouze na miste pod draty vysokeho napeti. Mam je cca 300m. od chaty, tak jiz vim, ze se to stane kdykoli projizdim a dotknu se. Pri prujezdu si radeji stoupnu, nebo alespon neslapu, abych se nedotkl. Nejdriv jsem myslel, ze je to nejaka staticka elektrina, ale stava se to pouze pod draty. Nezalezi na pocasi, muze byt klidne slunecny den. Kolo mam Apache Blackhawk (nejaky hlinikovy ram).
Nevím jestli pamatujete ruské cisterny, když okupanti u nás tábořili. Pod autem měli přidělán řetěz, který se za jízdy brousil o vozovku. Být váma tak to vyskouším, sice je to na statickou elektřinu ale mohlo by to pomoci. Také se dříve používal i gumový pásek, který byl veden od kostry vozu a škrtal o vozovku. Většinou se to montovalo k vůli nevolnostem cestujících.
Luciku, a ostatní-jsem tak ráda, že konečně po cca čtyřech letech čtu úplně stejné historky jako ty moje, musím říct, že já měla kolo heavy tools od mountfieldu a stalo se mi to několikrát a několikrát jsem si pod stejnými dráty na stejném místě ověřila, že nejsem blázen. Bylo to na dvou místech ve středních čechách a pod opravdu těmi největšími stožáry a v těch opravdu největších vedrech. Myslela jsem, že mám v kratasech vosu a pokaždé jsem se lekla a začla se ohánět, až mi to došlo. Dnes jsem tu historku vyprávěla na posezení lidem z našeho cyklospolku-většina na mě koukala jak na blázna. Ostatně jako vždy většina lidí, kterým to vyprávím. S manželem si myslíme, že to může být od sedlovky, nebo od rychloupínáku. A samozřejmě od stožárů. Mám už rok a půl jiné kolo, přestěhovala jsem se, takže tady tu zkušenost nemám- dráty na mých trasách nejsou, a vždycky když pod nimi jednou za čas někde jedu radši si stoupnu, páč už čekám pecky. Každopádně je to zajímavé a když si na to vzpomen tak se divím, proč mi to zvláště muži nevěří, když selským rozumem vzato, tolik energie, taková síla v je v těch drátech, to musí lítat i všude kolem dokola, je to asi hukot.
Tohle slyším poprvé. Zažil jsem sice, že pod vedením 220 kV kopal kočárek. Jenže to jsem stál na zemi a kočárek měl gumová kola. Takže se napětí, indukované na izolovaném kočárku vybíjelo přeze mě. Pochopil bych, kdyby kolo tlouklo v případě, že ho vedu a jdu vedle něj. Ale když sedím na izolovaném kole, mám s ním stejný potenciál, takže jsm jak vlaštovka na drátě. Taky je divné, proč to kope na stejném kole jen autorku. Že by byla o tolik vodivější, než ostatní? Proč jí to teda netluče na jiném kole? Nátěr kola s tím asi nic společného mít nebude. Případná elektroinstalace kola (dinamo) určitě taky ne. Trochu moc otázek. Jestli na to někdo přijdete, dejte vědět. Docela by mě to zajímalo.
Mám stejnou zkušenost, taky mě do stehna štípne malý výboj ze šroubu, co drží sedlovku. Je to podle mě indukcí, dráty vytváří silné elektromagnetické pole. Sedlo je gumové a drží se taky gumových madel na řídítkách, tedy je od kola odiolován, v rámu se něco naindukuje a jiskérka přeskočí. Ale není to nebezpečné, jen s tím prostě počítám a když jedu pod dráty, tak štípnutí čekám a neřeším
Mám stejný problém, poprvé jsem si taky myslela, že jsem dostala žihadlo. Zkoušela jsem jezdit i ve stoje, abych se nedotýkala rámu ani nohama, ani nějak tyče pod sedlem, projet rychle, ...nepomohlo. Jednou se mi povedlo ránu nedostat, ale nepřijde mi, že by bylo něco jinak. Opravdu to docela bolí a většinou je bodnutí víc.
Tak nevím, kdo vytáhl 4 roky starou otázku, ale odpověď je skrytá v úvahách výše. Může za to s největší pravděpodobností indukce, vodivé spojení se zemí pak bez problému obstarají pneumatiky. Ač se to nezdá, většina pryží je vodivá, byt jejich elektrický odpor je velmi vysoký a pohybuje se v řádu megaohmů. Štoural se možná zeptá megaohmů na co. Na to opovědět neumím. Postě si vezměte multimetr na největší rozsah, píchněte elektrody 2-3 milimetry od sebe a většina pryží ukáže číslo a ne "mimo rozsah"
Já jsem diskuzi pročítala a i jiné, nicméně odpovědi co dělat a nedělat, aby se to už nestávalo se liší. Někdo píše dotýkat se kovových částí, někdo naopak nedotýkat, slézat z kola (to není zrovna to co bych chtěla), vyprat oblečení v aviváži (to se mi moc nezdá). Takže zkusit nové pláště? Nové kolo určitě pořizovat nebudu. Budu tedy zkoušet a dám vědět, jestli mi něco zabere.
Ač se to možná bude zdát nesmyslné ve spojitosti s mojí včerejší odpovědí, napadl mě ještě jeden nápad, určitě něco podobného je popsáno i někde výše. Na vodivém spojení přes pneumatiky trvám, problém je, jak předejít výboji. Opravdu bych zkusil uzemnit tělo po dobu průjezdu pod dráty - chytit se rukou vodivé části řidítek (ještě před průjezdem). V nejhorším člověk dostane perdu do ruky, což je určitě snesitelnější, než se dotknout třeba vnitřní částí stehna. K uvedenému mě vede to, co se mi (a nejen mně) stávalo pravidelně v novvě otevřeném Kauflandu. Dostával jsem pecky statické elektřiny, kdykoliv jsem se dotknul madla vozíku. Stačilo se pravidelně dotýkat kovové korby a problém nebyl. Lepší vodivé spojení asi zabránilo vzniku výboje. Zmiňovaný problém nakonec odezněl zcela sám. Buď se vzájemně zajely povrchy podlahy a kol nebo, a to spíš, prostě změnili v Kauflandu prostředek na mytí podlahy.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.