Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Pětikolečko - zuby

Od: amper® odpovědí: 10 změna:

JJ, ještě se občas někde vidí pětikolečko. Tohle je z "horského" kola, které jsem pořídil dceři. "Výhodná" koupě. Klučina, co ho jezdil byl ras. Ale k věci. Nedaří se mi seřídit řazení. Shimano SIS, supermarketovka, problémy se daly čekat. Nahoru to řadí jak víno, dolů jsou problémy, ze třetího nejmenšího kolečka se tomu nechce, pak to přeskočí o 2. Tak jsem si na to pořádně posvítil a geometrie zubů zejména na 2. a 3. nejmenším kolečku se mi moc nezdá. Aspoň to na žádném jiném kole nemám. Zuby jsou různě profilované, ale takhle do vrtule nikdy. Je to nějaká vychytávka nebo jsou pastorky z bláta a vyhnutí zubů je následek jízdy dvanáctiletého klučiny? Řetěz má podezřelých 132,2-132,3, buď má kolo víc napadáno, než naježděno a nebo je nedávno měněný.


 

 

10 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

olinl

0x

Jak píšeš, je to z bláta a pokud jezdil a nečistil kamínky a bláto ze řetězu, tak to potom takhle dopadne..

 

ja1

0x

Jestli myslíte ty šikmé zuby tak ty slouží ke zlepšení přeskočení řetězu z kolečka na kolečko. Čím menší průměr koleček tím víc je to potřeba. Je to vychytávka.

 


0x

Ta kazeta nevypadá vůbec nějak hrozně, zuby mi nepřijdou otlačené. A tomu vyhnutí se říká náběh, je to právě k tomu, aby řetěz lépe chodil. Spíš bych se zaměřil na to, jestli nedrhne lanko v bovdenu, to bývá častý problém, když řetěz nechodí dolů, případně není vyhlá přehazka.

 


0x
A co vodící a napínací kladky? Pokud mají vůli, bude to tím.

Kladky jako takové se mi zdají v pohodě. Ovšem ramínko na čepu má axiální vůli. Bohužel nevymezitelnou, poněvadž jak na to kdo ve výrobě šlápnul, tak to zůstane. Masivní čep rozlisovanej na předem seřízenou vzdálenost a pod ním přiskřípnuté plastové krytky. Zkusil jsem na zkoušku vymezit vůli kusem drátu, ovšem pokus se moc nezdařil. Po prvním cyklu řazení to ten drát spolehlivě vyhodí.

Smířil jsem se s nutností další investice, ovšem z nedostatku zkušeností v tom lítám, jak nudle v bandě. K pětikolečkům se už sežene velký kulový, navíc zlobí řazení vpředu. Je neindexové, takže se seřízením by neměl být problém, ovšem odpor má jako kráva, dítě to prostě neutáhne. Zatím jsem obrátil a namazal bowdeny, ovšem zlepšilo se to tak o 30%. Takže mám strach z domino - efektu. Bowdeny, když to nepomůže, tak řazení vlevo, s tím i pravé, aby to nebyl kočkopes, pravé se prodává už jen šestirychlostní, to s pětikolečkem asi běhat nebude?, takže šestikolo, tím pádem přehazka a rovnou řetěz. A pak na to dcera sedne 3x za rok . A to ještě netuším, jestli rám pobere šestikolo. Kdybych, já blb, neposlal vloni staré kolo do šrotu, mohl jsem mít materiál na pokusy. Kazetu na tuhle nábu fakt nedám.

U těch kladek opravdu záleží na vůli. Hlavně axiální u té vodící kladky. Pokud není v rovině s kolečkem na kazetě, tak to nepřehodí. Kazeta je v pořádku, ty zuby jsou tak schválně, řetěz měnit až bude 132,8 takže ten je prakticky taky nový. Jestli na tom někdo padal, může být ohla patka přehazovačky. Bowdeny už můžou být zatuhle, záleží na stáří a jestli je někdo mazal i před tebou, tak tomu taky nechtěně pomohl. Spíš zkus jestli lanka chodí volně, popřípadě proplachnout benzínem.

Základna patky je snad 4 mm silný plech, z 95% kopíruje rovinu spojky rámu, těch 5% je na konci rádius a jak pravil už legendární Mireček, některá zakřivení jsou normální. Tohle bych měl problém ohnout ve svěráku. Co se týká bowdenu, bez zátěže jde absolutně volně, se zátěží to člověk moc nezjistí, ale v místě, kde je lanko bez bowdenu, jde od rámu sice silou, ale naprosto normální (jedním prstem). Až dorazím domů, zkusím po miliónpátý kouknout na zarovnání axiálních poloh kladky a pastorku. Co se týká bowdenu přesmykače, tam může být problém i když mi připadá volný. V jednom místě ho někdo evidentně rozplácnul.

asd1

Pokud je bytelná patka, tak se ohne čep přehazky Koukni shora a zezadu na vodítko kladek jestli je rovně v obou osách... Vůle v kladkách dráždí cykllisty, ale v praxi nevadí. Jen se musí páčkou "přetahovat" nebo řadit o dva tam a o jeden vrátit... Cykloservis samozřejmě tvrdí že se to musí vyměnit

 

asd1

0x

Zuby do vrtule jsou vychytávka z výroby, řetěz je prakticky nový. Problém hledej v přehazce a páčkách. Bez indexace bude chodit skoro cokoliv, indexaci na pětikolo asi bude problém sehnat... Kouknul bych na přehazku jestli neni ohlá patka... Na popojetí 3x za rok stačí dva převody a kdyby chtěla jezdit víc tak bych spíš vyměnil celý kolo než tohle nějak vylepšoval...

 


0x

Šikmé zuby usnadňují nabrání řetězu při přehazování. Délka 10 ti článků 132,2 až 132,3 ukazuje na nový řetěz. Výměna se dělá na cca 132,8 mm. Vůle v přehazovačce je dána jednoduchou/lacinou konstrukcí - výrobou - plechové výlisky. Mám zkušenost, že po seřízení během několika minut provozu je opět problém s funkčností. Samozřejmostí by měly být bezchybně fungující bowdeny- ideálně vyměnit.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]