Nejste přihlášen/a.
Zdravim Vas. Chci si poridit elektrosadu na kolo do prace. Mam totiz fyzicky narocnejsi praci, ale prece jen malinko a lehce bych se jeste protahnout chtel a asi by stacil 250-350w motorek(vazim cca 75kg), podle zkusenosti nejspis stredovy, mame tu i trochu kopecky. Ale zase je otazka, jakou realnou zivotnost baterie maji? Kdyz si vemu, ze by mela vydrzet aspon 1000 nabijecich cyklu, tak by pri dobijeni 1x za 3 dny mela teoreticky vydrzet 8 let Samozrejme baterii klesa i kapacita, ale i tak by mi to na tu celkem 24km trasu melo stacit. Vybiji se jen kapacita, nikoliv vykon?
Dobrý den,
Loni jsem si dal dohromady elektrokolo, protože bohužel vzhledem k mému věku mě již do kopců bolela kolena a nemůžu se elektrokola nabažit, za loňský rok jsem najel cca 3000km a letos první 1000km
Co se týče výběru elektrokola, tak hlavně záleží na váze jezdce, terénu a délce trasy, kterou chtějí jezdit.
Protože já vážím 120kg, na kole občas vozím těžší věci na nosiči a potřebuji aby mě motor pomáhal v brdských kopcích, tak jsem šel cestou přestavby standardního kola středovým motorem, namontuje je místo klasickéh středu se šlapkami, je o výkonu buď 250W/36V, nebo pokud jste těžší a jezdíte větší kopce, tak je i varianta 750W/48V. Bohužel sem nemohu dát přímo odkaz, zadejte si do vyhledávače "přestavba středový motor", (asi nejvíce zkušeností má e-pohon v Tišnově).
Přestavba není složitá, pokud si děláte běžné opravy na kole sám, tak to zvládnete, nebo si můžete přivézt kolo a domluvit si přestavbu "na klíč", stojí to kolem 2000,-Kč za práci.
Ujedu na tom na brdských kopcích podle toho, jak moc používám pomoc motoru cca 40-70km. Takže když chci jet rychle a motor mě pomáhá pořád, tak ujedu cca 40km. A když nikam nespěchám, po rovině šlapu bez motoru a zapínám ho až v kopcích, kde mě síly dochází, tak na baterku ujedu těch cca 70km. Ale lehčí jezdec by klidně ujel 100km
Tento motor se namontuje místo standardního středu se šlapkami - má svoje šlapky, ale pouze jeden tác, takže se řadí jen zadní přehazovačkou. Ale co mám zkušenost, tak těch 9 rychlostí mě stačí, na nejlehčí převod vyjedu prakticky každý kopec.
Další možnost je koupit hotové kolo, ale určitě se středovým motorem, který umožňuje využít výkon motoru efektivněji, protože využívá zadní přehazovačku, takže i ten EU motor s 250W vyjede slušné kopce, na rozdíl od motorů které jsou přímo v náboji ve výpletu kola, protože ty mají v sobě malou převodovku s pevným převodem, takže se v prudších kopcích přehřívají, protože jak klesá rychlost, tak klesají otáčky motoru a to má za následek nižší efektivitu motoru, kdy při nižších otáčkách se motor více zahřívá a bohužel může při delším kopci i shořet izolace vinutí, případně se poškodit ta převodovka, která je ze silonových převodových koleček.
Takže určitě kolo se středovým motorem, např.toto je za slušnou cenu: akumo.cz/...
A ještě jednu věc - určitě je lepší mít baterii do rámu, ta na nosiči dost zhorší jízdní vlastnosti kola, je to jako kdyby jste měl pořád naložený nosič, špatně se zatáčí a je horší stabilita, protože je vyšší těžiště. Kdežto baterii v rámu prakticky za jízdy necítíte.
Elektrokolo má, bohužel, jednu velkou nevýhodu - baterie je dost drahá - cca 10000,-Kč a má omezenou životnost - vydrží podobně jako autobaterie cca 5 let. Takže proto je fakt škoda, když kolo někde zahálí a nejezdí, protože ta baterie stárne a ztrácí postupně kapacitu. Takže na elektrokole je důležité co nejčastěji jezdit, já jezdím i v zimě "do zámrazu", tedy dokud nehrozí sníh neb náledí, vezmu si lyžařské oteplovačky, pořádnou mikinu s kapucí pod helmu a bundu. Výhoda elektrokola je, že se do kopce tolik nezpotíte, jako když budete na normálním kole dřít. A po rovině můžete motor vypnout, aby jste se šlapáním zahřál. Používá se Li-on baterie, podobně jako jako v mobilních telefonech, protože olověná baterie co se dává do aut je na kolo příliš těžká, navíc těmi otřesy trpí a má pak životnost jen cca 2 roky, proto se na kolech nepoužívá ( jen u levných čínských šuntů - to je opravdu tak max. pár kilometrů na nákup).
Většina prodejců nabízí možnost zapůjčení elektrokola, je dobré si ho předem vyzkoušet a projet se do kopců.
Hodně štěstí při nákupu elektrokola a hodně štastně najetých kilometrů přeji
Obecně při správné údržbě vydrží tak 4 - 5 let, v chladu se snížená kapacita projeví nejvíc/ nejdřív.
Těch tisíc cyklů platí pokud jdou rychle za sebou. Pokud jsou prodlevy tak počet cyklů hodně klesá..
U mne po třech letech KO.Asi hlavně tím že se moc nepoužívala.
Mám tento typ -
I když pravidelně kontrolována , eventuelně dobíjena.
Je fakt, že eletrokolo musí furt jezdit a jezdit.. Já dřív na normálním kole jezdil jen za tepla, kdežto elektrokolo proháním mimo mrazivých měsíců prakticky celoročně (jen teď nemohu,jsem po operaci kolene,až se to zahojí, tak chci zase jezdit). Když se člověk dobře oblékne, tak se to dá, protože to není do kopce taková dřina, tak se člověk tolik nezpotí, naopak po rovině motor vypnu, abych se šlapáním zahřál . Ale mám kolo teprv druhý rok, najeto cca 7000km, tak uvidím, jak bude baterie sloužit dál...
Diky..jen jsem se nedozvedel to nejdulezitejsi Nekdo psal, ze takova baterie vydrzi 2-3 roky a je potreba koupit novou. Dost lidi psalo, ze asi 4 roky, pri lepsim mozna i 5. Je pravda, ze realna zkusenost s novymi bateriemi asi moc nebude, nebot elektrokola, jak je zname ted, nejsou na trhu moc dlouho, takze mozna na nejake zkusenosti je jeste brzy?
Delší životnost mají LiFePo4, ale mají menší energetickou hustotu, čili při stejné váze mají oproti LiOn menší kapacitu. Životnost je při správné údržbě 4-5 let, s přibývajícím věkem a nabíjecími cykly ubývá kapacita a zvětšuje se vnitřní odpor, čili baterie dodává menší proud, což se projeví snížením výkonu. Je proto lepší mít baterii s větší kapacitou, která je schopná dodávat i větší proud, Vás tolik nelimitovalo, až bude postupem času ubývat její kapacita. Já jezdím teprve druhý rok a mám najeto cca 6000km, jelikož na jedno nabití ujedu přibližně 50-60 km, tak to odhaduji na 100plných nabíjecích cyklů (pokud baterii vybijete jen z poloviny a dáte nabít, tak se to počítá jako půl nabíjecího cyklu, přičemž pro baterii je lepší ji nevybíjet úplně, lze ji nabíjet prakticky kdykoliv, nejlépe po každé jízdě), zatím jsem snížení výkonu a kapacity nezjistil a doufám, že to tak ještě nějakou dobu vydrží.
Především se "vybíjí"(klesá) apacita. Výkon se může "vybíjet"(ztrácet) také, ale v tom smyslu, že roste vnitřní odpor,což znamená, že pro dodání stejného výkonu do "obvodu"je nutné odebrat vyšší výkon celkově z baterie. Jenže pokud je baterie třeba naddimenzovaná výkonově, tak se to ani neprojeví.
Důležité je správné chování k li-ion bateriím, například omezit tepelné výkyvy (což na kole asi nebude jednoduché ), nevybíjet do extrému (a pokud ano, tak nenechávat dlouho v tomto stavu) a pokud možné také nenabíjet do uplného maxima (4.20V/cell), tím se logicky připravíš o část kapacity, a také záleží na rychlosti nabíjení
A ještě že optimální stav pro skladování je prrý 40-60% nabití.
Odpověď na pár otázek zde zkraceno.cz/... Baterií pro elektrokola je více typů - trakční olověné, Li-Ion, Li-Pol, LiFePO4 a přibudou další typy. Je tedy těžko hovořit o životnosti, pokud neřešíme konkrétní typ baterie...A tisíc plných nabíjecích cyklů je teorie, hodně záleží na provozování a udržování dané baterie - odstávkách a nabíjení třeba během zimního období, vybíjení na minimum, denní dobíjení podle typu baterie, atd.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.