Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Vlastní osobní auto při podnikání, jak na to?

Od: pt® odpovědí: 27 změna:

Od 1.12 2010 chci začít podnikat na ŽL, jako obchodní zástupce. Vím, jak si vyřídit ŽL, soc. a zdr. pojištění. Poradíte mi prosím, popis, jak postupovat? 1/Jak zahrnout vlastní os. auto do majetku? 2/Do kdy se přihlásit k silniční dani a jak? 3/Ujedu denně 200-400 km, jaké mám vést knihy, 4/Co mohu dát, jako odečítatelné položky? 5/Nevím na co se dál zeptat, poradíte mi prosím, co s tím dále souvisí? Ptám se za syna. Předem děkuji za odpovědi. - stařenka

 

 

27 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

repak*

2x

Na FÚ bych s tímhle nechodil, tam se maximálně zeptat, jakou evidenci vést. Je to otázka pro účetního.

Nebudu hledat, jen z hlavy z dřívějška:

1) Auto do obchodního majetku není nutné zahrnovat, může se dávat do nákladů svoje vlastní s paušálem + projetými PH na 1 km. Pak ale nelze do nákladů servis nebo u plátce DPH odpočítávat DPH.

2) Co se pamatuji tak k silniční dani se nepřihlašovalo, jen se nejdéle čtvrtletně platily zálohy a ročně přiznání. Ale teď si na mne FÚ vzpomněl, že se z SD mám odhlásit.

3) Knihu jízd vést určitě, má stanovené minimální údaje. Pokud je auto v obchodním majetku doporučuji "úlitbu bohům"a přiznávat tak 15-20% km pro osobní účely včetně odpočtu nákladů na PH.

Aktuální zákony: business.center.cz/... .

Já bych si účetnitcví nechal vést od odborníka, předpisy se často mění a jsou skoro "nečitelné".

cyril*

Aktuální odkaz je dobrý, ovšem body 2 a 3 jsou zcela mimo.

 

cyril*

2x

Bude-li daň z příjmu počítána paušálem a nebude plátcem DPH, pak bych auto a silniční daň vůbec neřešil.

Jen drobná poznámka k ujetým km - podle počtu to nevypadá na OZ, ale spíš na řidiče z povolání. Tolik nenajede ani taxikář za den.

pt®

Repak a Cyril, děkuji za odpovědi a máte bodíky. - stařenka

doplněno 13.11.10 12:59:

Cyrile, ty "km", jsem napsala odhadem, to je asi nesmysl, tak díky za opravu. - stařenka

doplněno 13.11.10 13:24: Na netu jsem našla toto:
Musíme vést deník jízd?
Deník jízd nemusíme vést, pokud auto pro podnikání používáme my
Silniční daň
Za vozidlo, u kterého uplatňujeme paušální výdaj na dopravu, musíme platit silniční daň, to znamená i zálohy během roku.
cyril*

Na netu se nechá najít spousta věcí, jak užitečných, tak i nesmyslů. Když budete někde uvádět, že auto k podnikání využíváte, tak se k SD přihlásit musíte a také hradit zálohy. Když to nebudete tvrdit sami, tak není co řešit ani přihlašovat.

pt®

Vycházela jsem z § 4 - stařenka

business.center.cz/...

sebod*

Pt. teď si s cyrilem nerozumíte . Cyril napsal, že když budeš uplatňovat CELKOVÉ výdaje paušální částkou, tak se za auto nemusí platit daň. Ale kdybys uplatňovala paušální výdaje pouze na auto (nedokládám účtenky za pohonné hmoty), tak silniční daň platit musíš.

proto je potřeba v první řadě zvážit, co bude pro plátce daně lepší. Zda NEDOKLADOVAT výdaje a využít paušální sazbu. Nebo dokladovat skutečné výdaje. U OZ, kteří neplatí nájem za kancelář, nemají auto na leasing apod. se většinou vyplatí volit variantu paušálních výdajů.

pt®

Sebod, už to vidím, tak, jak si to rozhodila na ty dva odstavce. Právě, že člověk, neví, co to vše bude obnášet, tak se udělají za ten jeden měsíc v roce /prosinec/, celkové paušální vádaje /60 %/, bez přihlášení k silniční dani. A od příštího roku se uvidí, jak to bude výhodnější, doklady se budou archivovat a povede se peněžní deník /pokud se mu tak ještě říká/. Máš pravdu, není nájem za kancelář, auto má vlastní. Čas to ukáže. Více hlav, více ví. Od ledna už nebudu chodit do práce, tak budu mít i víc času si pročíst novinky a změny. Kdyby něco, tak se tě ještě zdovolením zeptám. Zatím díky a dávám bodíky.

doplněno 13.11.10 22:36:

Tak jo Sebod, předem díky. - stařenka

sebod*

Ptej se klidně i bez dovolení .

 

bristola*

0x

Pokud OSVČ podniká a potřebuje k tomu osobní auto, tak je lépe ho nevkládat do firemního majetku a uplatňovat na něj náklady dle § 24 zákona 586 Sb. jednak za opotřebení vozidla a dle skutečné spotřeby PHM /musíte být vlastníkem vozidla, né auto půjčené/ silniční daň platíte, její výše je dle zákona o silniční dani a rovněž se tam zjistí, jak platit zálohy. Do konce ledna násl. roku uděláte přiznání siln. daně na tiskopise z FÚ a popř vyrovnáte vše finančně. Od loňského roku má OSVČ možnost nesledovat skutečnou spotřebu PHM a využít paušálu na auto a dát do nákladů jednorázově 5000,- Kč, pokud podniká celý rok. Jen v tomto případě nemusíte vést knihu jízd.Vztahuje se to na osoby, které nejsou plátci DPH.

Jinak ženy buďte nad věcí a nesnažte se tu navzájem osočovat, k řešení problémů to nepřispívá.

S pozdravem Bristola

doplněno 13.11.10 22:44:

registrace k silniční dani je nutná, pokud se na vozidlo uplatňují náklady!

doplněno 13.11.10 22:53:

pokud teď čtu ty vaše příspěvky, tak mám dojem, že tu někdo píše o paušálu nákladů při výpočtu daně z příjmů a jiný myslí zase paušál na auto. to je potřeba si ujasnit.

sebod*

Bristola. Trošku Tvoji odpovědi nerozumím. ... nevkládat do firemního majetku a uplatňovat na něj náklady dle § 24 zákona 586 Sb. jednak za opotřebení vozidla a dle skutečné spotřeby PHM /... Proč se domníváš, že je to takhle lepší?

pt®

Bristola, už nemám bodík, tak alespoň takto . Ne, plátcem DPH nebude. Právě, že se uvidí, kolik najezdí km, a kolik to bude stát, ale předpokládám, že to bude víc, jak 5000,-Kč, a tak to bude pravděpodobně ta první varianta. Bristola děkuji za rozebírání, skládá se mi to pěkně, jako mozaika. - stařenka
doplněno 13.11.10 23:04:

Platí toto i pro rok 2010?

business.center.cz/... :

Průměrné ceny pohonných hmot v Kč/l včetně DPH uplatňované jejich rozhodujícími prodejci v České republice, vydané Ministerstvem financí ČR pro účely určení výše náhrady výdajů za spotřebované pohonné hmoty podle § 24 odst. 2 písm/..., t.j. u vlastních silničních motorových vozidel nezahrnutých do obchodního majetku a silničních motorových vozidel bezplatně vypůjčených ve smyslu § 659 občanského /....
doplněno 13.11.10 23:32: Chápu to tak správně? - stařenka
Takže aktuálně :
1/ prosinec - paušál nákladů celkově 60%, pro výpočet daně , bez přihlášení k silniční dani
2/ nevložené auto do majetku, a náklady uplatňovat:
dle § 24 zákona 586 Sb. jednak za opotřebení vozidla a dle skutečné spotřeby PHM - /pro příklad: 100 x 4,10 = 410 Kč za opotř. vozidla plus k tomu za spotřebu dle techničáku matematický průměr/ 6,5 litru po 30 Kč tj. 195 Kč, celkem 6O5,- Kč./
+ silniční daň + kniha jízd
3/ není plátcem DPH

bristola*

jasně to pod čarou platí

 

bristola*

0x

počítej se mnou,

OSVČ je zapsána v tech. průkazu jako majitel, do daňových nákladů si uplatní pokud ujede třeba 100 km,

100 x 4,10 = 410 Kč za opotř. vozidla plus k tomu za spotřebu dle techničáku je třeba průměrná spotřeba /jsou tam asi 3 údaje, tak se z toho vypočítá matematický průměr/ 6,5 litru po 30 Kč tj. 195 Kč, celkem 6O5,- Kč.

v případě že bude mít auto v podnikání, tak si bude moci uplatnit jen náklad při nákupu PHM /paragon/ tj. l95 Kč. Je pravda, pokud to auto bude staré a budou potřeba nějaké opravy, tak ty si v tomto případě dá do nákladů. Taky stojí za zmínku i případný prodej toho auta.

doplněno 13.11.10 23:14:

pozor na auto na leasing, pokud pořád platí splátky, tak to auto není jeho a nemůže uplatanit 4,10 za km

sebod*

Jo, jasně. Pak si rozumíme. Já jsem jen myslela, že píšeš - PHM dle skutečné spotřeby (to jsem pochopila jako prokazovat účtenkami). Pak mi to celkem nehrálo.

Jistě že tenhle způsob, který jsi popsala má řadu nesporných výhod. A když na nás bude Pt hodná, tak jí je prozradíme :D

bristola*

taky jseš účtařka?

doplněno 13.11.10 23:27:

mne teď čeká účtování fotoelektráren

sebod*

Ne. Jsem optimista. Oprava :optimilizátor daní

sebod*

fotovoltaika - to je docela zapeklitý oříšek. a nejen účetně.

doplněno 13.11.10 23:32:

můžu Ti dát kontakt na paní, která to opravdu UMÍ

bristola*

hodně už jsem toho pročetla, ale budu ráda, když ještě něco od někoho pochytnu

sebod*

Pt. Zatím tohle všechno dej k ledu. Veď účetnictví jak jsi zvyklá. Příjmy versus výdaje. Z toho letošního jednoho jedinýho měsíce se nedá udělat žádný závěr. Příští rok to povedeš také tak. PHM - dokladovat účtenkami. Stejně toto musíš dělat i proto, abys věděla, jak na tom syn opravdu finančně je. No a až to bude podnikat cca tři měsíce, tak se začne přemýšlet o tom, jak vše náležitě optimalizovat . A pamatuj. Nejvíce firmě vydělá dobrá účetní

pt®

Jé, milé dámy, já než napsala doplňujicí odpověď, tak vy už jste až kde, to je fofr. Slibuji, že budu hodná, kde bych našla takové dobré duše. Moc děkuji - stařenka

antara

Jak vidím, tak vše pokračuje ke spokojenosti všech. Konečně se dostáváte do reálného života a alespoň abstraktně zjištujete, co vše obnáší podnikání. Jak to tak sleduji, tak vy a váš syn vůbec nehodláte nikoho okrádat, ale pouze v souladu se zákonem optimalizovat základ daně (to je samozřejmě OK). Je dobře, že vás inteligentnější a vzdělanější lidé posunuli o několik pater výše. Příště si raději rozmyslete, než začnete obviňovat někoho ze zlodějen a neznalosti účetnictví. V případě vašeho syna zřejmě optimalizace daní bude poctivé podnikání, v případě všech ostatních půjde o zlodějnu. Nejste náhodou obdivovatelkou pana Paroubka a voličkou ČSSD?

sebod*

antaro.Doufám, že už jsi Pt řekla vše, co Ti leželo na srdci . Teď už sem dávej jen příspěvky, které někomu jen pomůžou, nebo nás ostatní rozveselí. Hele, toho hádání a osočování je i tak ažaž. Tak si to nezatahujme kvůli malichernostem sem na Poraďte. Hezký den Sebodka

 

cyril*

Pokud je OSVČ zapsaná jako majitel vozidla, tak nemůže uplatňovat sazbu za km.

sebod*

cyrilku, tak to není. Důležité je, zda je na RČ či IČO a pak rozhoduje to, zda ho vloží do firmy či nikoliv.

cyril*

Bohužel to tak je. Možná jde o úhel pohledu či použitou terminologii, ale je-li jako majitel a provozovatel vozidla zapsána v registru osoba samostatně výdělečně činná, tak to znamená, že je tam vedena pod IČ a ne pod RČ. Z toho logicky plyne, že vozidlo by mělo být automaticky v majetku vedeném v účetnictví a tudíž i povinnost být plátcem SD(pokud je auto na RZ). Jestli máte jiné informace,pak se rád nechám poučit, ale jen v rámci platné legislativy.

K tématu jako celku znovu uvádím, že pokud OSVČ bude uplatňovat daň z příjmu paušální sazbou a nebude mít v předmětu podnikání nic co by souviselo s přepravní činností, pak je naprosto zbytečné přihlašovat vozidlo k SD - je to jen výdaj navíc, který nic nepřinese.

Jiný případ nastává v okamžiku, kdy se OSVČ stane plátcem DPH a nebo účtuje v podvojné soustavě, případně když nebude používat paušální odpočet k dani z příjmu.

pt®

Všem zdejším rádcům, kteří mi radili, děkuji za odpovědi. Pokud budu mít nějaký dotaz obrátím se na vás ve vnitřní poště. O zlodějně jsem nikdy nepsala, a nemůžu za pomluvu. Každý z nás vyniká v něčem jiném, a je dobře, že si zde rádci pomohou. Na poradně nezapomenutelná, je pomoc Lidky neznámému bezdomovci, která se dotkla mého srdce. Tím toto téma považuji za uzavřené, i když možná ke škodě potřebným. - stařenka

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]