Nejste přihlášen/a.
Dobrý den,
prodával jsem jednomu pánovi zboží, které je tekuté v plastové dóze, které nevyužiju. Prodával jsem to přes Facebook. Nemám s ním kupní smlouvu. K tomuto zboží měl zájem ještě o 2 ks delšího zboží, takže krabice kvůli tomu musela být větší. Zboží jsem pečlivě zabalil do krabice a dal jsem tam veškerý výplňový materiál, co jsem doma měl, tj. letáky ze supermarketů, dokonce i nějaké menší krabice dovnitř té větší, aby se zboží nehýbalo. Odhadem jsem měl výplně na půl krabice. Zboží jsem poslal Českou poštou. Balíček kupujícímu došel. Dnes si mě na Facebooku do zprávy stěžoval, že při rozbalení jeden kus tekutého zboží vytekl. Tak jsem se mu omluvil, že mě to mrzí, jak nešetrně zacházel dopravce s balíkem, že jsem udělal vše proto, aby mu zboží přišlo v pořádku, včetně použití výplňového materiálu. Začal mě osočovat z toho, že výplně bylo málo, že si kdysi dávno od někoho kupoval nějaké talíře, a ty že mu přišly v pořádku. Opět jsem se mu omluvil a ještě jednou mu zopakoval, že mě nastalá situace velmi mrzí, že jsem udělal maximum pro to, abych dal do zásilky co nejvíce výplňového materiálu a že mě mrzí, že se přepravce choval k zásilce hrubě.
Moje otázka je, zda když to byl nákup přes Marketplace na Facebooku bez kupní smlouvy, prostě zboží z druhé ruky, které už nevyužiji, tak posílám dál, jestli musím vracet nějaké peníze tomu kupujícímu nebo část peněz, když za poškození vlastně nemůžu a udělal jsem vše proto, aby mu zásilka přišla v pořádku.
Předem děkuji za informace.
Moc bych se s ním nevybavoval. Jednoduše: Udělal jsem vše proto, aby zboží došlo v pořádku, doprava byla na vaše riziko. Kdybyste si přijel pro zboží osobně jak jsem požadoval já, žádný problém by nebyl. Sbohem vážený!
Taky nechápu, proč kupující držkuje. V obsahu krabice nebylo nic, co by se znehodnotilo tím vylitím. Všechno kromě krabice samotné a výplně (to se stejně vyhodí) jde opláchnout od té trochy vyteklé. Nedokážu bohužel odhadnout, kolik z toho jednoho zboží vyteklo, protože obal je neprůhledný a z té fotky to fakt neodhadnu, jestli to bylo 50 ml nebo 150 ml. Ale to je asi fuk.
nedávno jsem odmítal zaslat 4 pixle barvy - kupující mi napsal "kdyby ste je prosim poslal beru na sebe riziko,ze kdyz by se to prece jen vylilo bude to na me"
Tak jsem to zabalil izolepou, pak bublinkou, dal do 2x větší krabice a dokola bublinku (co jsem měl ve sklepě z jiných mnoha zásilek příchozích) - vše proběhlo ok.
Zpravidla pokud došlo k poškození přepravou, má se reklamací zabývat odesílatel, ale musí mít podklady od příjemce...
Díky za info. Odesílatel je ten kupující, co si zařizoval i dopravu a vybíral dopravce. Já v tom celém procesu fakticky figuruji jen tak, že jsem zboží řádně zabalil a odnesl na podací místo. Takže nic nehodlám řešit.
jak píší kolegové - odkázat ho na reklamaci s tím, že vy jste neplatil poštovné a tudíž se s vámi pošta bavit nehodlá, reklamační nárok má jen on a ON také musí prokázat tu závadu a příčinu...
Také bych ho poslal ve vší slušnosti po dalším telefonu či zprávě k šípku.
Smlouvu s dopravcem jsem já neměl. Posílal jsem to kupujímu jen pod podmínkou, že dopravu si zajistí on, protože u všeho zboží, co nabízím (co posílám dál), píšu, že preferuji osobní vyzvednutí. Kupující naléhal na poslání. Takže si kupující dopředu vybrat dopravce, zaplatil za dopravu, zajistil si poslání zboží, mně řekl jen kód pro poslání a poslal mi štítek se svými údaji. Já zboží pečlivě zabalil a odnesl k dopravci nepoškozené a nevyteklé.
Bude záležet na dokumentaci stavu zásilky.
Pokud zásilka nebyla poškozená, pravděpodobně jste to špatně zabalil (nebo zavřel, co já vím). Pokud se vás nesnaží podvést.
Pokud zásilka poškozená byla, měl hned při převzetí (nebo zjištění) reklamovat u přepravce, obzvlášt, když si ho objednával on.
Kupující mi poslal fotku již rozbalené krabice. Na ní vídím z vnitřní strany krabice politý flek a v krabici je na té fotce otevřené jedno balení zboží, které je uvnitř tekuté. Zboží jsem před posláním všechno pečlivě zavřel, jak říkám do krabice jsem umístil ještě dvě menší krabice, aby se zboží co nejméně hýbalo a vyplnil letáky ze supermarketů, co jsem našel doma. Krabici jsem nesl opatrně v rukou asi tak 500 metrů k podacímu místu dopravce, kde si to ode mě dopravce šetrně převzal. Co se dělo dále v dopravě, to opravdu netuším.
Kupující mě jen pořád dokola osočuje, že jsem dal prý málo výplně, ale prostě nejsem profesionální e-shop, co má nekonečno výplňového materiálu, použil jsem všechno, co jsem našel doma, abych zajistil, že mu to dojde v pořádku.
Pokud si adresát nevymýšlí, tak podle mého názoru jste na vině vy, protože jste dostatečně nezajistil zboží proti vytečení. Prodejci to dělají tak, že u balení s tekutým obsahem olepí uzávěr izolepou nebo nějakou potravinářskou fólií.
Ale já nejsem e-shop, ani jiný obchod. Nejsem ani podnikatel. Tímto prodejem toho, co se mi nehodí, nebo nevyužiju, si soustavně nevydělávám, vydělávám si normálně prací. Nemám čas mimo práci něco takhle extra zajištovat, už jsem měl dost práce s tím, najít vhodnou krabici, dost výplně, a taky to zabalit, polepit štítkem a odnášet dopravci. Ještě abych separé olepoval každé tekuté zboží, co v tom balíku bylo...
Nejste e-shop... , to sice nejste, ale když jste se rozhodl něco prodat, vztahují se na vás některé povinnosti ze zákona. Co přesně nevím, to si jistě vyhledáte. Když něco posílám, udělám maximum pro to, aby to adresátovi dorazilo v pořádku, a když to neumím nebo se mi do toho nechce, tak to neposílám. Na druhou stranu se musí vzít v potaz, že jste zboží nechtěl posílat a učinil jste tak až na výslovnou žádost adresáta. Měl jste ho upozornit na to, že mu to pošlete pod podmínkou, že za jakoukoli škodu na balíku bere riziko na sebe, že nehodláte nic řešit.
Jsme tady snad na poradně, takže poskytovat odpověď, že si něco jistě vyhledám, to je trochu mimo mísu. Jakej zákon se na mě konkrétně vztahuje, když o něm mluvíte? Na normální fyzickou osobu, která s druhou fyzickou osobou nepodepsala žádnou kupní smlouvu. Nemám žádnou firmu, ani e-shop. Jaký povinnosti po mě kdo bude požadovat a na základě čeho? Kromě toho držkování, co na mě má kupující?
I vy jako občan, který prodal použité zboží, nesete odpovědnost za vady zboží (vadou může být i nefunkční balení). Ale to uvádím jen příklad, váš případ je o něčem jiném. Špatně zabalené zboží nejspíš pro vás nepředstavuje reálné riziko ze zákona, takže pokud stížnost kupujícího nehodláte řešit, tak ji neřešte, udělejte si kafčo a pustte to z hlavy. Tím bych naši plodnou komunikaci asi uzavřel.
Co je to za blbost, při prodej mezi osobami žádná záruka nevzniká ze zákona. Nebo mi ten zákon popište.
Popisujete-li věc v inzerátu, musí se popis shodovat s jejími vlastnostmi, které by měly odpovídat vlastnostem pro danou věc typickým. Fotka má odpovídat skutečnosti. Jako prodejce nepodnikatel nemusíte poskytovat žádnou záruku. Pokud to uděláte, berete na sebe závazek, že věc bude po určitou dobu funkční. Má-li ale nabízená věc nějakou vadu, nebo je nadmíru opotřebovaná, měli byste na to upozornit, jinak riskujete, že kupující bude chtít uplatňovat práva z vad.
Kupující má právo u vás reklamovat pouze takové vady, které jsou na věci v době, kdy ji převezme (byt se projeví později), pokud jste ho na ně předem neupozornili. Reklamovat může věc i v případě, že se neshoduje s popisem.
Kupující ale nemůže s uplatněním vad vyčkávat. Oproti spotřebitelským smlouvám má povinnost si zboží zkontrolovat a případné vady vytknout bez zbytečného odkladu. Pamatujte na to hlavně v případech, že se sami stanete kupujícími přes inzerát. Až na nutnost uplatnit práva z vad rychle, je však jejich obsah podobný tomu, na co jste zvyklí při nákupu od podnikatele.
Ještě doplním, že použitou věc lze prodat tzv. "jak stojí a leží", takto se lze zbavit odpovědnosti za vady, ale kupující na to musí být upozorněn.
Záruku jsem na nic neposkytoval. Že se vylije obsah tekutého zboží není vada zboží. Protože se dá zboží v nádobě otevřít, tak z logiky věci se může nečekaně otevřít, třeba nešetrnou dopravou a manipulací při dopravě, i při správném zabalení. Pokud by otevřít nešla, tak by to byla právě vada zboží, protože by se kupující k tekutému obsahu zboží nedostal.
Mimochodem, citoval jste nikoliv nějaký konkrétní zákon, ale článek z dTestu z roku 2015: dtest.cz/...
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.