Nejste přihlášen/a.
Otázka pro šoutouše a železničáře.
Pokud vlak s klasickým uspořádáním hnací vůz - hnané vozy musí změnit směr jízdy (typicky ukončení jízdy vlaku a nová jízda v opačném směru) provádí manévr "odpoj lokomotivu, dojeď za zhlaví, projeď nádraží za druhé zhlaví, vrat se k vlaku z druhé strany, připoj lokomotivu".
Má tenhle manévr nějaký standardní název?
Díky
Včera přijel na oběd vnuk, který je výpravčím. Tak jsem ho vyzpovídala. O vlacích vypráví velice rád, práce je pro něj i koníčkem a hezky o tom dovede mluvit.
Obrat vlaku může být prý dvojí:
1/ Obrat boční - tedy ten, o kterém v dotazu píšete - odpojení lokomotivy, objetí po vedlejší koleji, návrat a připojení z druhé strany vlaku. Praktikuje se to u starších typů vlaků.
2/ Pak je to, čemu se prý říká jenom OBRAT. A to u vlaků, které mají řídící jednotku z obou stran. Strojvůdce jenom přejde do opačné části, připraví se na jízdu zpět, nezapomene přepnout zadní a přední světla. A může jet. Tohle je třeba u vlaků typu 810, Regionova, či moderních vlaků, dokonce i u Pendolina.
Takhle mi to bylo vysvětleno. Jaga.
Kdo má rád železnici a vlaky vůbec, toho jistě potěší tato nádherná kniha. Tam je snad všechno. Přidám kontrolní otázku: Pozná někdo z šotoušů a fanoušků trat, která je zachycená na této obálce?
Díky, to ale zahrnuje i obraty vlaků s řídícím stanovištěm na obou koncích vlaku. Mě zajímá ta situace, kde řídící stanoviště je jen na jednom konci vlaku (byt na obou koncích lokomotivy) a lokomotiva se musí přesunout na opačný konec vlaku.
Popsal jste to naprosto přesně, ale jak se to jemnuje krátce, nevím. Snad výměna lokomotivy? Pokaždé to ráda pozoruji na nádraží v Čerčanech, když šibují lokomotivu, obvykle Brejlovce, u soupravy do Prahy přes Jílové, Davli, Vrané...
Kouzelná je změna u motorového historického Hurvínka. Lidé nastupují i vystupují přes stanoviště strojvedoucího. Ten po dojezdu do cíle vyndá tahem z řízení obě páky, vezme svou židli, na které seděl, takovou tu hospodskou, běžnou, dřevěnou, všechno to přenese přes vagón na druhou stranu, postaví židli, zapojí obě páky. A může se jet nazpátek. Je to až dojemné, jak ty dřívější mašinky bývaly jednoduché. Jaga.
Jinak v areálech mnoha nádraží fungovaly kruhové točny. Chodívala jsem se s vnukem dívat na točnu v Čáslavi, ta už ale byla mimo provoz.
Nejkrásnější točnička ze všech je v Lužné u Rakovníka. Když se vám na ni předvede Šlechtična, Albatros, Papoušek, Malý či Velký Bejček, Kafemlejnek, Mikádo, Ušatá, Všudybylka...všechno to kouří, supí, páří...tak je člověk, který má vlaky rád, pokaždé štasten. Byli jsme vlakovou velmocí, pak to nějak skončilo. Važme si proto aspoň našich posledních exponátů. Aby naše vnoučata aspoň viděla to, v čem my jsme běžně jezdili. Jaga.
V Lužné jsem nejméně 2 x do roka a zatím jsem ještě nikdy nebyla zklamaná.
Obrat soupravy hlásí "andula" ale to hlásí i u vlaků, které tvoří jednotný celek (pendolíno, elefant). Čekal bych nějaký drážní název. Na dráze má všechno své názvy. Pamatuju třeba doby, kdy byly běžné napětové výluky, to se k pantografu připojila zamračená a několik zastávek ten vlak převezla. I to má nějaký extra název. Od jisté doby je to dost vzácné, může to být tak 15 let, co jsem se s tím nesetkal.
Ale ještě co třeba koncová nádraží, u nás prakticky jen Masaryčka, ale v Evropě jsou běžná (Mnichov, Řím, Florencie, Miláno, Paříž (tam jich maji víc), Budapešt (Ňugaty, Kelety i Déli)... a to jen, co mě tak namátkou napadá), kde vlak končí ve šturcu, a obrat probíhá tak, že přijede jiná mašina (možná snad jen do depa vlak "couvá"). A to klidně i s cestujícími, není nic mimořádného během jízdy 2x změnit směr (z Říma do Kalábrie ve Florencii a Neapoli, no a protože letos jezdí vlaky jen do boloni (pak místo do říma jedou přes Rimini kdo ví kam), tak přibude obrátka v Římě nebo nějaký přestup navíc), pak nemá moc smysl řešit, jestli sedíte po směru nebo proti.
Když například v Ústí n. L. otáčí InterJet Krušnohor, udělá se to jinak: Vlak z Prahy zastaví, směrem od Západu tam najede druhá mašina, připojí se a ta původní je odpojena. Vlak potom odjede na Cheb a původní mašina po čase odjede jako posun pryč. To se pojmenuje jak?
Sice od veci, ale mne sa paci snezna freza. Ked sa chce otocit, dvihne hydraulicky hornu cast, na mieste sa nad vlastnym podvozkom otoci o 180 stupnov, spusti sa dole a uz frezuje opacnym smerom.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.