Nejste přihlášen/a.
není to sice rada, kterou chcete slyšet, ale bohužel teď je míč na Vaší straně..majitelka zařídila opravu kotle, který jste urgentně žádala a není její starost nebo problém, že vy nemáte čas otevířt servisákovi...kor v situaci, kdy je půlka listopadu a všichni takoví mají práce, že neví kde skočit dřív...takže se buď přizpůsobte nebo si počkejte na další termín...jestli nějakej bude...
To není docela pravda. Zákon říká, že se na termínu opravy má nájemník s majitelem dohodnout, majitel není oprávněn ten termín nájemníkovi nařídit ani mu chodit do bytu bez jeho souhlasu. Samozřejmě se může stát, že majitelka řekne, že další termín je za 3 týdny, takže do Mikuláše bez tepla, ale to už si musí tazatelka vybrat.
@jackie jen vám chci říci, že pokud za vás majitelka sehnala opraváře a ještě to místo vás chce zaplatit (opravu vůbec hradit nemusí!), tak být vámi jí budu líbat ruce. Protože ze zákona je tohle povinnost nájemce, minimálně to uhradit! Viz nařízení vlády 308/2015
A vy tady řešíte takovou banalitu, jakože si sama otevře? Proboha, zavolejte jí, at si sama otevře a požádejte jí, at pohlídá opraváře aby vám neudělal v bytě nepořádek, a Poděkujte jí a omluvte se jí, že jste na ní byla hnusná. Něco už si vymyslete, třeba že Vám zmrznul mozek.
Hlavně se ujistěte, že ten opravář skutečně přijde, protože sehnat dnešní době opraváře, teďka v sezóně ...
Jo a co to je za Pohádky o Spáleném hlavním jističi?
Postup v území ČEZu: Musíte mít elektrikáře, který výměnu jističe provede, ČEZ distribuce má pouze zkontrolovat a zaplombovat EM a to je zdarma. A opět NV 308/2015, opravy jističů (bod C) jsou drobné opravy a ty hradí dle zákona nájemce.
jaké prošení ČEZu? Jo aha, vám se nechtělo shánět a platit za elektrikáře, tak jste "museli přemlouvat" toho pracovníka ČEZu? No on se asi moc necukal, pokud dostal všimne do kapsy.
samozřejmě pokud máte v nájemní smlouvě vyjednáno něco jiného, že majitelka všechno opravuje a všechno platí, tak to jistě máte máte přesně sjednáno co a jak, já říkám jen, jak je to podle zákona. Totiž je rozdíl nájem (§9) versus ubytování (§7).
Bohužel si často nepronajímatelé+nájemci pletou pronajímatele s údržbářem, sluhou. Na druhou stranu, když jdu do nájmu, kde vidím starý kotel, tak si ve smlouvě i ujednám, kdo hradí jeho očekávané opravy.
jenže když jdu do nájmu kde vidím nový kotel, ten kotel bude za 5 let starý a kdo bude hradit jeho opravy? Nájemce začne řvát po pronajímateli...
Jen doplním, že tam je ochranný limit a to 100 Kč za m2 a rok bytu, je to přímo v zákoně, takže za 70m2 byt je limit oprav 7000 za rok, nad tuto sumu hradí už pronajímatel. Ale pokud jste tam neopravili za 4 roky ani za korunu, tak je limit 4x28000! To mi řekl advokát.
Pardon, 4x7000=28000 Kč limit na opravy v 70m2 bytě za 4 roky.
Mnoho nájemců totiž nedá na opravy ani údržbu ani vindru a ještě řve po pronajímateli. Zašlo tak daleko, že jsme museli vyndat Ceník, kt. obsahuje např. označení zvonku, schránky jmenovkou, dovoz klíčů při zabouchnutí dveří, mimoř. vyúčtování služeb po 2 měsících a další perly, které fakt nechcete za nájemce dělat.
Ahoj, máte pravdu, nevěřil byste, kolikrát jsem musel řešit nájemníkům, že jim nejde elektrika v celém bytě. Byli líní a někdy neschopní nahodit hlavní jistič...
Nějak jste zapomněl uvést jednu dosti podstatnou podmínku onoho zákona:
Dle paragrafu 5 se za drobné opravy bytu a jeho vybavení považují výměny jednotlivých předmětů či jejich součástí, pokud náklady na opravu nepřesáhnou 1000 Kč. Jestliže na sebe související opravy navazují, náklady na každou dílčí opravu se sčítají.
A s tím kotlem to také není úplně jednoznačné. Pokud se jedná o kotel zásobující i nepronajaté místnosti (například má majitel v domě dílnu, garáž apod.), pak opravu kotle nemusí zařizovat nájemník.
Když jsme byli v nájmu, tak jsme měli ve smlouvě , že hradíme drobné opravy v bytě do 3 000,- Kč, dražší majitel. Ale dnes to inflace asi zvedla. Jinak majitel hradil výměnu oken, opravu kanalizace , opravu střechy,když tam zatékalo a další, všechno bez problémů,ještě byl rád, že jsme se o to postarali a zajistili.
Pokud jste se upsali nad rámec částky dané zákonem, je to vaše věc, platit to nemusíte, i když je to ve smlouvě, je to ryze na dobrovolnosti. Takhle jsem to pochopil z informací na netu.
Pane @orion
Váš odstavec Vytržený z kontextu §5 se týká ostatních věcí, které nejsou vyjmenovány v paragrafu 4!
Srovnej názvy paragrafů:
§ 4 Drobné opravy podle věcného vymezení
§ 5 Drobné opravy podle výše nákladů
Takže příkladně fakturu na 2100 Kč by uhradil nájemce (obraz císaře pána, ani jakýkoliv jiný obraz není vyjmenované v paragrafu číslo 4, proto se posuzuje podle paragrafu číslo 5 a limit je 1000,- a limit se nevztahuje na dopravné):
oprava obrazu císaře pána ... 1000 Kč
Dopravné opraváře ... 1100 Kč
Celkem: 2100 Kč
Dovolit si to může. Vy můžete, pokud návštěva lékaře s dcerkou není akutní či je možné ji přeobjednat na blízkou dobu toto učinit a být doma. Zima je vám, nevím, kde žijete, ale řemeslníci mají termíny delší než kardiochirurgové, tak budete mrznout dál. Popravdě, pes by mě taky nezajímal, kdybych byla tou majitelkou, to je váš osobní problém. Předpokládám, že tu elektriku zaplatila majitelka (pokud to bylo před bytem, můžete to po ní požadovat a pokud revize prokázala vady v bytě, tak i tohle, jste jen v podnájmu).
Je to nepříjemná situace, ale je vašem zájmu, aby byl kotel co nejdříve opraven a není divu, že ten, kdo to platí, tedy majitelka, hledá levnější řešení. Tak si to zkuste zařídit tak, abyste mohla zůstat doma.
Nemůže, co s tím uděláte?
Může, co s tím uděláte?
Co chcete, aby poradna sdělila?
Kde budete Vy, s malou dcerou?
Jakou radu čekáte? Že má servis přijet, až Vám to hodí?
Máte zimu, přijede servis a Vy nemáte čas? Tak zkuste domluvit servis na jindy, ale to asi již nezvládnete.
četl, dokonce 2x, i to, že s dcerou jdete k lékaři...
co Vás uspokojí, jaká odpověď.
I to, že kotel řešíte od začátku listopadu..
I kdyby sem někdo napsal, že si majitelka bytu podobné chování nemůže dovolit, tak co? Pouze to, že miminku bude i nadále zima. Přestože se neptáte na případný další postup, sdělím, jak bych postupovala já. Obvolala bych známé, jestli by na dopoledne nepřijali psa. Pokud ne, opravdu bych mu v garáži už teď nachystala nějaký pelíšek. Staré deky, vodu, hračku. Granule nejsou zcela nutné, hlady nepojde. V bytě bych ráno nenechala žádné drobné cennosti. Od lékaře bych spěchala přímo domů a i manžel by si třeba v práci mohl domluvit na hodinu nebo dvě volno.
At to všechno dobře dopadne!
No vidite. PC monstrum za 170 fiku, hned rady s pravnickou. Evidentne, penez mate dost. Co tak opustit najem a zit ve svem? Jinak budte rada, ze majitelka vubec nekoho sehnala a je ochotna to resit a platit.
@jackie vlastník má pouze dvě možnosti, jak si zřídit přístup do bytu i bez souhlasu nájemce po předchozím oznámení, což evidentně splnila:
1) oprava, případně hrozící škoda (což asi lze hodnotit, hrozí škoda protože budete požadovat slevu z nájmu).
2) předvedení dalším zájemcům 3 měsíce před skončením nájmu
ve vašem případě, opravdu to chcete hrotit? až si zajde za advokátem pronajímatelka, tak zřejmě zjisti to, co dosud vy dvě vůbec nevíte, a sice že opravy hradí nájemce, viz jiná má odpověď zde.
Samozřejmě že je vysoké riziko, že plynař za asistence majitelky bytu v hodnotě X milionů bude krást nějaký PC počítač A proto není nic snažšího, než milé majitelce říci, že si tu opravu objednáte vy sami v čase, kdy vám bude vyhovovat.
vyřešeno.
Prostě jednou není byt váš a musíte snášet i vrtochy majitele, které se vám nelíbí. Pokud to nepřekousnete, tak můžete jít jinam. Dnešní pronajímatelé nejsou sociální ústav.
Dnešní pronajimatelé jsou často vychcoši, kteří si zvykli na velkopanské manýry. Od nájemníka vyžadují první poslední, ale že by i oni hnuli prstem?
orion - moc se díváte na staré české filmy, kde je uctívaný pan domácí. Je vidět, že o pronajímání a přísném NOZ nevíte nic.
orion - souhlasím. Tak není nutno psát o "vymočených" domácích, když je to i mezi nájemci. On totiž ten majitel nemovitosti není vždy zbohatlík, ale může to být i např. starší vdova s nízkým příjmem, která je ráda, že zděděný majetek "utáhne". A mimochodem, máme zákon na ochranu nájemníků, ale nemáme zákon na ochranu majitelů (a k tomu ještě NOZ).
Nechtěla byste nájemníka, který vaše povinnosti řeší za vás a vy mu na oplátku nejste ochotna naprosto ničím vyjít vstříc? Já bych spíš nechtěl vás.
Jaký žert? Já v článku čtu, že povinnosti majitelky za ni řeší přítel tazatelky. A že by majitelka aspoň projevila vděk?
Aha, jednostraný popis rozhněvané nájemnice, ale majitelka jí zařídila servis. Doporučil bych paní nájemnici, aby si na chvilku vyměnila místo s majitelkou, jak by postupovala.
Jelikož jsem měl na starosti desítky bytů, vím o čem píšu...
jak by postupovala
No tak minimálně by paní majitelka mohla oznámit příchod firmy alespoň den předem. Připadá vám v pořádku, že to oznámí večer když druhý den ráno mají přijít? To nemáte naprosto šanci cokoli si zařídit.
Dobře napsáno Je evidentní, že zdejší rádci, kteří se do tohoto tématu zapojují, mají blíže k pronajímatelům a nájemníci od nich žádnou radu čekat nemohou, ti musí držet hubu a krok.
Jakou radu? Jak vyje... se zaměstnavatelem? S pronajímatelem? Ochrana těchto "slabých" je v zákonech, podle mě zcela nepřiměřená. A ještě je to málo?
"majitelé mají byt za věc sloužící především k tomu, aby rýžovali"
Tuhle větu si dám s dovolením zarámovat.
Jestli ono to nebude tím, že se najdou i tací nájemníci,kteří si myslí že pronajimatel je povinen poskytovat jim veškerý komfort pokud možno za své a v momentě, kdy se cokoli pokazí, je povinen závadu ihned a za své odstranit. Kolikrát přitom nájemníci nejsou schopni ani uklízet vlastní nepořádek
A proč neřešíte, že si pořídí mimčo ten, kdo si plete nájem s podnájmem, a že vlastně si ty DROBNÉ OPRAVY má hradit sám? Je to i logické, on ten kotel a vybavení bytu užívá...
Ve tvém bytě by to řešil a platil kdo? Maminka?
A kdo si tedy smí pořídit mimčo? Vy asi budete nějaký mistr světa (jen bohužel poněkud odlidštěný - eufemisticky řečeno).
Máte možná špatné zkušenosti s pronajímateli, já zase s nájemníky, kdy musím hodinu vysvětlovat, že ucpaný sifon si musí vyčistit sám a když ulomil šroub v sifonu, musí si koupit nový sifon. Volá mi jiný, že mu nejde elktrika že vaří oběd at s tím rychle něco udělám.
Po hodině zjistím, že neplatil elektriku a odpojili mu hodiny. Ale zaplatit mého elektrikáře, který musel přerušit nasmlouvanou práci, zajet na místo , zjistit situaci, to už nájemník nechce.
Klidně bychom mohli se trumfovat, kdo zná více problémů, le to nemá vítěze.
Nikdy se vám tu nedostane odpovědi, že máte pravdu***ale on jí často nemá.
a cítí se jako landlordi, kteří své nájemníky nemají za klienty, ale za podřízené, pomalu nevolníky.***urážíte, je to zbytečné. Vždy se najdou vyjímky na obou stranách.
Základním problémem těchto sporů je vždy to...že všichni znají svoje práva, ale neznají své povinnosti. A je jedno jestli se bavíme o vztahu nájemník x pronajímatel, majitel x SVJ, zaměstnanec x zaměstnavatel, žák x učitel, nezaměstnaný x stát atd atd...dá se to aplikovat na vše. Všichni jsou chytří, když mají dostávat, ale nevědomí když mají dávat
@ahoj
Člověče, vy v tom opravdu nevidíte rozdíl? Když máte svůj byt a svůj kotel, nebo když přijmete podnájem do bytu, ve kterém se nikdo o nic nestaral a vše rychle dosluhuje? To vy takhle také děláte? Že přijmete nájemníky do zanedbaného bytu a pak bez uzardění očekáváte, že si to na vlastní náklady dají do pořádku? Nepřipadá vám to jako vychcanost?
když toto vytisknu, předložím to nájemníkům, kroutí hlavou, že to neví a chce stejně vyměnit sifon za 100Kč.
Nelíbí se mi, že se tu pravidelně nasazuje psí hlava nájemníkům a majitelé se staví do pozice lidí, kteří vlastně jen vyžadují spravedlnost, ale musí neustále čelit pokusům nájemníků je nějak očůrat/zneužít. Vážně to tak je? Myslím že vyčůránci se najdou na obou stranách, mezi nájemníky i mnoho neználků, akorát nájemník většinou ve sporu tahá za kratší konec provazu, i když dle majitelů mají prý "nadměrná práva".
Opět nesouhlasím s tím taháním kratšího provazu.
Oznámil jsem nájemníkovi, že nebude prodloužena smlouva na další rok. Sdělil mi, že mi nedá již žádný nájem, páč si musí hledat jiný nájem.
Kdo z něj dostane 10,11,12 nájem? Kdo tahá za kratší provaz?
A co mu až po zaplacení posledního nájmu na 12 období, typicky koncem 11 období oznámit, že pokud chce, tak se smlouva prodlužuje s tím, že nájem bude o 100% vyšší a kauce se navyšuje na 3 nájmy? Tedy za předpokladu, že ho chcete dostat pryč. A pokud bude souhlasit, tak smlouva bude jen na 3 měsíce s prodlužováním. Hádám, že to bude nechtěný problematický nájemník, proč jinak by se mu neprodlužoval nájem...
@orion si plete nájem s podnájmem a myslí si jeho kotel. Ale majitel kotel nepotřebuje a neužívá. Pokud nájemce jde do bytu a vidí starý kotel, no tak si to může vyjednat ve smlouvě, nemusí ten byt vzít, kde je problém. @orion bydlí v nájmu?
ahoj,
je to pozdní platič, nájem posílá třeba na 2x, vždy pozdě.
Všichni nájemníci již dostali nové smlouvy na další rok, měl smlouvu vždy na 3 měsíce, s poznámkou, že pokud nezaplatí včas, nebude mu prodloužena smlouva...
To jen na vysvětlení, kdo má menší konec provázku...
orion si plete nájem s podnájmem a myslí si jeho kotel
Téhle větě nerozumím, o tom jsem nic nepsal.
Ale majitel kotel nepotřebuje a neužívá. Pokud nájemce jde do bytu a vidí starý kotel, no tak si to může vyjednat ve smlouvě, nemusí ten byt vzít, kde je problém. orion bydlí v nájmu?
Hloupé tvrzení. Majitel kotel nepotřebuje? A třeba umyvadlo, nábytek, okna potřebuje? Nepotřebuje, přece je nepoužívá. Doteď jsem si myslel, že majitel musí byt udržovat na nějaké úrovni, aby sehnal dobře platícího nájemníka, ale asi se mýlím, po bytech je zřejmě taková sháňka, že lidi vezmou cokoli a když se ti to nelíbí, tak táhni.
orion bydlí ve svém, tohle naštěstí řešit nemusí.
peki : přesně to tak často vidím. Ti, co zbohatli, nakoupili domy a byty, někdy i na hypotéku a z nájmu ji platí. Taky jak vidím , známý, který pracoval na radnici, má několik bytů, které pronajímá, když jsme chtěli byt odkoupit, tak to nešlo a nyní je prodaný a my máme jiný, podstatně dražší. No, kdo má ostré lokty a známosti, tak je za vodou. Ale na druhou stranu jsou i nájemníci různí. Někdo byt zdemoluje a nic si na něm nevezmete.
A co ti, kterým byty složitě vlátili v restituci, byty byly vybydlené, páč komunisti do toho moc nedali...
Každý máme jiné vidění, podle toho, co vidíme ze svého okolí.
Kotle se prakticky nikdy neopravují, max výměna nějaké pojistky. A vy si zvykejte, protože ano, i v družstevním bytě si budete hradit výměnu kotle sami. A až se jednou zmůžete na vlastní byt, to bude teprve masakr
Takže on vám přijel opravář na opravu kotle, a přivezl si rovnou nový kotel? Vždyt tady ve stejnou dobu píšete že se Servisák zhrozil. Na fotkách vidím že vybaluje v 9 hod. ráno nový kotel Baxi.
Z vašeho obšírného popisování vyplývají emoce a žádná fakta.
tak třeba, konkrétní cena, která vyplývá z
a) vaším přítelem zajištěného vyřešení problému Kč ...
b) majitelkou zajištěného vyřešení problému Kč ...
takže vám majitelka vymění kotel za zcela nový, tak řekněte, kde je problém? Vy nic platit nebudete, nejedná se o opravu. Takže proč toto téma?
ale Pokud budete majitelku prudit, tak vám jednoduše neprodlouží smlouvu. Nikdo nechce prudící, oprsklé, nevychované nájemce A řeknu vám, sehnat dnešní době řemeslníka, to je velký problém.
A pokud má majitelka něco platit, tak její právo, že si sama vybere, komu ty peníze zaplatí. A pokud má majitelka něco platit, tak její právo, že si sama vybere, komu ty peníze zaplatí To jí přece nemůžete vyčítat.
Když je vaše paní domácí takový nelida jak říkáte, proč si nenajdete jiný byt s hodnými domácími? Co se týče výpovědi ona má právo vám dát výpověd jako i vy jí. Vy jste v půl sedmé ráno měla jít k doktorovi? Že by tak brzo už orddinoval? Nemohla jste tam půl až hodinku počkat než to opraví? Psa správně bych zavřela do garáže, on to vydrží. V takových připadech svým nájemníkům též nabízím, že opravářům sama otevřu, počkám u opravy a oni s tím rádi souhlasí. Nebo je to zase dokola omýlaná story o zlé domácí-vydřidušce, která vás chce stáhnout z kůže? Vždyt máte na vybranou.
proč si nenajdete jiný byt
Tohle je omílaná mantra majitelů: když se ti to nelíbí, najdi si něco lepšího. Jenže v některých lokalitách je převis poptávky nad nabídkou. Lidi si často vezmou i problémové bydlení, protože jim vyhovuje lokalita, mají to třeba blízko do práce. A vy to samozřejmě víte a proto si můžete lecos dovolit. Jestli se dostanete do stavu, že nabídka začne převyšovat poptávku, tyhle manýry vás bleskurychle přejdou.
Nevím kam chodíte k doktorům vy, ale já se třeba musím objednávat i k praktickýmu, a když mi řekne, ře tam mám být v 6.30, tak tam prostě budu. A pokud se paní dozvěděla až večer, že opravář dojde brzo ráno, tak se asi těžko omluví předem.
A k opravářům co jsou v bytě nájemníka bez jeho přítomnosti mám taky "pěknou" story. Věci za desítky tisíc pryč a policajti to odložili, protože pachatel neznámý i když prokazatelně vím kdo v bytě tehdy byl.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.