Nejste přihlášen/a.
Zdravím, chci se zeptat pro seniora :
Pokud babička pošle ze svého účtu vnukovi několik set tisíc korun, musí to bance odesílatele, resp. příjemce odůvodnit? Třeba dar? A měl by tedy obdarovaný platit z toho nějakou daň? Děkuji
No a netýká se to jen peněz "vstupujících do transakcí", tzn. hotových peněz? Když budu kupovat auto a platit ze soukromého nepodnikatelského účtu na stejný typ ůčtu příjemce, tak by banka neměla požadovat kupní smlouvu. I když v mnou uvedené otázce se jedná o dar (nevratnou půjčku) v rámci rodiny?
Zaměňujete identifikaci klienta při zakládání účtu. Po tom komu posílám peníze bance nic není. Limity plateb atejně jako např. výběrů z bankomatu jsou odvislé od toho, jaký limit mám nastaven. Např. u platební karty se dá nastavit denní nebo měsíční limit, když si dám denní limit např. 10 000, nemůžu dnes utratit víc než 10 000. Pokud chci za něco zaplatit 50, musím si limit změnit a potom to zase vrátit. To je z bezp. důvodů /pro mě/, aby mi někdo nemohl vykrást účet. Bankovních převodů se to netýká, takže můžu odeslat třeba milion. Je-li to dar nebo půjčka banku nezajímá, to může zajímat FÚ, ale dar osobě blízké obdarovaný nedaní. Když darujete milion na můj účet /děkuji za velkorysost!/, můsím z vašeho daru podat dnové přiznání a zaplatit státu desátky Odvolání daru, vrácení daru...to má svoje zákonné důvody a pokud by nebylo dobrovolné, šlo by to přes soud. Kritici, opravte mě, dík!
Asi jste dostatečně pozorně nečetl odstavec "Průběžná kontrola klienta". Chápu, že čtení a chápání textu není jednoduché.
Systém se jmenuje FDS (Fraud Detection System) a prochází jím KAŽDÁ transakce. Něco o tom vím, pracoval jsem tam 12 let.
petrm : Takže co radíte? Banka si pozve sotva zletilého vnoučka a bude to jak u výslechu : Odkud vzala babička peníze, proč vám je věnuje, proč nechce darovací smlouvu. No a u babičky dtto? Myslel jsem si, že jednou jsou peníze u plátce na účtu (delší dobu - žádné přeposílání, letadlo atd), tedy prošly "vstupní kontrolou". Příjemce, dobře, necht se prověří jestli tam nedochází k transakcím viz příklady na wiki. O co mi jde? Chci na 99% garantovat obou stranám to, že nepůjdou k "výslechu" (podání vysvětlení) za něco co se dělo a děje desítky let - dar mladým od prarodičů. Dříve obálka dnes bankovní převod a kontrola
O co vam proboha jde? Babicka necht zada prikaz tam jak to delala dosud a zadny FSD s tim nic nebude delat.
Banka ma povinnost ze zakona do nasledujiciho pracovniho dne transakci predat zuctovacimu centru CNB, nasledne ten samy den ze zakona to musi byt pripsano na ucet platce. Z toho plyne, jake ma banka moznosti.
Pokud ma limit vyse platby v IB, tak se musi sama na pobocce o to postarat.
Dotaz mi spis pripada jak vyluxovat cizi ucet, protoze mam jeji mobil a heslo
nicku jd :
Vašim radám musím bohužel přisoudit nižší význam vzhledem k narážkám a fabulacím ve Vaších odpovědích. Asi nevíte co je to babička, která byla zvyklá na zápraží čekat na poštáka s důchodem a složenkami na platby a nyní ji říkat : "Udělá se to převodem, maximálně Tě zavolají "policajti" k výslechu"
Kdo jsi, abys soudil, neznalku? Policajti s tim nemaji nic, dokud babicka nepoda TO.
Babicce je kolik let, 85? Ze nezazila bankovnictvi?
nicku jd : Napsal jsem Vám, že znehodnocujete své rady nevhodnými narážkami, což tímto Vašim posledním vyjádřením potvrzujete. Jen dodám :
- Ano babičce je přes 85 let.
- Dám-li "policajti" do úvozovek myslím tím jakýkoliv oprávněný kontrolní orgán.
- Dotaz "kdo jsi neználku ..." . Co Vás tak pobouřilo, že se ohrazuji proti tomu, když odpověď končíte jednou "ty rychlá rado " a podruhé fabulujete na téma "vyluxovat účet" a teď "kdo jsi, neználku". Buď chcete poradit nebo zesměšnit.
Můžete mít pravdu, ale tenhle styl Vaších odpovědí to znehodnocuje.
Jinak tenhle dotaz na Poradně je jen pro přehled názorů a není pro nás směrodatný. Konzultace s bankou objednána (v zastoupení) na příští týden.
jak123 - "Bankovních převodů se to netýká"
Mýlíte se, týká. I pro bankovní převod jsou dané limity. Když se pokusím převést byt o korunu nad limit, je mi oznámeno, že převod nelze provést pro překročení limitu a dál se to semnou nebaví. Limit se dá samozřejmě jednorázově změnit.
(několikanásobná vlastní zkušenost)
O existenci nastavitelných limitů pro příkaz k úhradě máme asi všichni jasno. Tady jde o limit od kterého banka žádá vysvětlení převodu na účet u fyzických osob.
Kdybys napsal, ze banka XY nepustila prevod ve vysi 10 milionu s oduvodnenim na limit SB nebo IB, tak bych ti poradil, at si zjistis limit internetove banky.
Tve nekonkretni dotazy jen naznacuji, ze tady sondujes jak provest neco nekaleho Blbe odpovedi jsou z duvodu blbe otazky.
Tve otazky do lterych motas dar, ukazuji na to, ze tomu nerozumis.
my netusime s jakym oduvodnenim a jakou transakci banka nepustila?! Na okamzite platby ovsem maji banky i jen 100.000 limity... kdyz je posles po treti, fio banka ti pro ten den blokne dalsi okamzite platby
1. Ač jsme zde anonymně nevím co Vás opravňuje mi tykat
2. O žádný nastavený limit pro příkaz k úhradě se nejedná, jedná se o limit, od kterého je banka povinna zkoumat transakční historii platby resp. klientů, a tedy nutnost podat vysvětlení. V mé otázce nic o nastavení limitů pro platby plátcem není.
3. Opět to Vaše podezření z pokusu o něco nekalého. Nikoliv, asi nemáte dost empatie pochopit, že starý člověk, který v dnešní době obdrží obálku s výzvou k "podání vysvětlení" a nebo třeba jen 4 stránkovou fakturou za el. energii, je psychicky dost stresován.
4. To Vaše "Otázky .. motáš dar .. nerozumíš." Špatně čtete dotaz. Rozebráno již v bodě 2
5. Příklad Fio banky a limitu 100.000 - zase nepochopena otázka - jde o limit pro prověřování transakcí, což pochopiíla většina odpovídajících.
Závěr speciálně pro Vás - Jde mi o to, aby stará osoba po případné žádosti o vysvětlení transakce a nebo třeba neprovedení platby nebyla před zhroucením. A myslím, že by bylo vhodné abyste již se mnou nekomunikoval. Neradíte, ale z mně neznámého důvodu v každé "odpovědi" se snažíte mě osočit.
Co je potom tohle?
Podle právních předpisů o opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu je banka kdykoliv v průběhu trvání smluvního vztahu s klientem oprávněna vyžadovat předložení jí požadovaných dokladů nebo informací ze strany klienta, zejména důkazu původu peněžních prostředků poukázaných na účet klienta, dokladů o bonitě a závazcích klienta nebo jeho důvěryhodnosti.
Kontrola probíhá vždy za součinnosti klienta a v zákonem vymezených případech. Banka je povinna získávat informace potřebné k průběžnému sledování obchodního vztahu nebo k přezkoumání zdrojů peněžních prostředků.
Ano, právě tento článek jsem měl v hlavě. Je zde vidět, že banky si mohou stanovit (upravit) vlastní pravidla a podobně jako byla dotyčná paní v článku překvapena z akce banky, tak násobně více by byla 90.letá žena o kterou mi jde. Bohužel i po přečtení zákona vidím, že banky mají právo mít vlastní postupy pro identifikaci klientů a plateb a žádat (umožnit) dle
§ 15a Postup při zjištění nesrovnalosti
vyjádření klienta (laicky jsem použil výraz "podat vysvětlení")
Mám jinou zkušenost. Dvakrát jsem dvěma dcerám posílal větší sumu a nikdy po nikom banka nic nechtěla.
Půjčovali jsme synovi 200.000 na rekonstrukci koupelny - poslala jsem mu to na účet a banku ani nikoho jiného to nezajímalo. A kupovali jsme byt za 800.000, zaplatili jsem načtyřikrát ve čtyřech dnech na stejný účet a nikdo se na nic neptal a nic nechtěl.
Pokud banka zná vaši transakční historii a neposíláte balík peněz někam neznámo kam, tak je klid. Jetli se chcete přesvědčit, co udělat, aby si vás banka předvolala, klidně vám mohu poradit. Není na tom nic složitého.
Myslím, že tyto 2 poslední rady a názory jsou pro mě dostatečně přesvědčivé. Vznesl jsem ještě v Pá dotaz na banku protože i zanedbatelná pravděpodobnost že babičce dojde předvolání "dostavte se k podání vysvětlení..." mě více než znervozňuje. Děkuji všem za slušné názory a odpovědi. Podělit vás bodíkama mi systém již neumožní, tak příště.
"Pokud babička pošle ze svého účtu vnukovi několik set tisíc korun, musí to bance odesílatele, resp. příjemce odůvodnit?"
jak jste na podobnou pitomost prisel? Banka odesilatele je banka babicky a ta je povina ze zakona o platebnim styku penize odeslat nejpozdeji nasledujici pracovni den po dni zadani.
zrejme jste domotal vice veci dohromady, napriklad babicka ma propadlou obcanku a nereagovala na vyzvy (KB, CSOB) nebo ma limit na transakce ve SB nebo IB nebo posila povrve nekolikanasobnejsi transakci...
Dokud neuvidim presnou textaci zamitnuti, tak to je opravdu hadani z kristalove koule. At posle nekolikrat 99.999 penez, klidne jako okamzitou platbu (u Fio banky se to povede ale jen 2x nebo 3x v jednom bankovnim dni, ktery ovsemze muze trvat od patku do pondeli).
ps: hypoteza o daneni daru od babicky vnukovi je mimo misu uz uplne
Proč si konečně nepřečtete vyjádření ČNB místo svých názorů získaných z TV nebo hospody Na růžku?
Pokud finanční instituce vyhodnotí transakci jako podezřelou, je povinna ji oznámit Finančnímu analytickému úřadu, který v tomto ohledu provede vlastní šetření. Zde v odůvodněných případech může dojít k pozdržení podezřelé transakce či dokonce k jejímu neprovedení. O podezření a ohlášení podezřelého obchodu finanční instituce nesmí klienta informovat. Pokud se však podezření nepotvrdí, pak transakce proběhne a obchodní vztah nadále pokračuje bez dalších kroků.
Každá banka to má interně nastaveno zřejmě jinak.
Třeba Trinity chce při každém převodu částky nad 1000 Euro uvést účel platby. Bez udání důvodu platba neproběhne.
Dle Vašich obav ohledně převodu peněz od babičky "vnoučkovi" (už by se v plnoletosti snad mohl nazývat i vnukem?...) to vypadá spíše na nějaké utajované provedení celé věci.. snad by babička, pokud je svéprávná, a pokud se vše děje s jejím svolením, zkrátka případně potvrdila dar vnukovi?...
Tak nevím co je dneska za den, ale třeba Vy mi vyčítáte výraz "vnouček", který jsem v dotazu neuvedl a druhý diskutující
mi vyčítá něco o ztraceném OP babičky, což jsem taky nikde nepsal a závěr obou to korunuje : Pokus o nějakou nekalost. Celý zákon jsem si již přečetl, nebot jsou zde v Poradně rozporuplné rady. Ne proto, že někdo radí špatně, ale proto, že každý případ si každá banka analyzuje individuálně. Po přečtení jsem přesvědčen, že banka je povinna mít nastaven systém identifikace klienta dle vlastních interních směrnic a bylo by tedy proti smyslu Zákona zveřejňovat jaké mechanizmy používá k identifikaci klienta. Schůzka v bance to vyřeší. Předpokládám, že bude stačit Darovací smlouva. Bude-li stačit ověření smlouvy přes CzechPoint smlouvy - OK, Bude-li potřeba provést platby v nějakých max. denních limitech - OK.
Takže děkuji za rady. No a invektivy některých rádců jsou dost směšné.
Vaše odpověd s vnoučkem 16.07.22 11:29
petrm : Takže co radíte? Banka si pozve sotva zletilého vnoučka a bude to jak u výslechu
já ale píšu : ale třeba Vy mi vyčítáte výraz "vnouček", který jsem v dotazu neuvedl.Asi ste nepochopil nadsázku v následné komunikaci
Pokud babičce nepřišly peníze z neznámého zdroje v poslední době, tak bych transakci bez obav provedl. Pokud peníze získala nějak jinak, tak po ní může banka chtít prokázat původ peněz nějakým dokladem, např. potvrzením, že je vyhrála ve sportce nebo zdědila. O vnuka bych se vůbec neobával, pokud mu na účet nepřicházejí často velké částky z neznámých zdrojů.
Přidám ještě jednu nedávno získanou zkušenost. Měl jsem spořící účet u jedné banky, která si dala podmínku, že úroky vyplácí pouze tomu, kdo provede několik transakcí za měsíc. Rozhodl jsem se, že převedu finance do jiné banky a protože jsem nechtěl čekat do druhého dne, chtěl jsem okamžitý převod. Ale zjistil jsem, že u okamžitých převodů je limit 50 000 Kč. Tak jsem provedl docela dost okamžitých převodů. V cílové bance byly všechny finance během 5. minut. Čekal jsem, jestli se některá banka neozve a nebude chtít nějaké vysvětlení, ale ani jedna se neozvala.
Ano, i tahle Vaše zkušenost potvrzuje, že každá banka má svoji metodu identifikace klienta (profil) a jaké filtry používá k monitoringu nesděluje. U někoho to může být několik desítek malých převodů na Orient, u někoho i jen přeposílání mezi vlastními účty. Je zajímavé, že třeba u kampeličky Metropolitní spořitelní družstvo došlo k vytunelování miliard do ciziny a zásah ČNB byl dost opožděný. Já teď spíše řeším, jestli tedy mám jít na radu k bance, když mi stejně nemůžou nic říct. No jak uvádíte v předchozím : Pokud má babička normální transakční profil (důchod, inkaso, trvalé příkazy, dědictví) a příjemce běžné příjmy a výdaje odpovídající věkové kategorii, tak by neměl být problém.
Mě vždy překvapuje, když čtu, jak zamilovaná ženská pošle údajnému americkému generálovi do Afgánistánu půl milionu a více peněz a banka takovou transakci nijak neprověřuje. Přitom tyto transakce směřují do bank, se kterými je problematická jakákoliv spolupráce, takže vrácení peněz je téměř nemožné.
Jinak co se týká pravidel kontroly podezřelých transakcí, tak jednak jsou neveřejné z dobrých a jasných důvodů, a také se průběžně mění podle toho, jak se objevují nové způsoby podvodů.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.