Nejste přihlášen/a.
Když následovala rána za pár sekund, tak ten blesk uhodil docela daleko. Ve městě mezi domy, zvláště vysokými, bych se přímého zásahu nebál. Přece jen ten blesk radši trefí něco vodivého na/v budově, než aby se trmácel až k tobě dolů. Např. u hromosvodů se předpokládá, že hromosvodem je ochráněn prostor tvaru kužele určený úhlem asi 30 stupňů kolem hromosvodu.
Ve městě na ulici bych se trochu bál krokového napětí (stejně jako u nás doma ve sklepě). Ale vždycky si říkám, že bych měl fakt smůlu, kdybych byl postižen zrovna já.
(Krokové napětí: Když blesk sjede hromosvodem do země, těsně u země je na svodu napětí několik miliónů voltů. To se potom postupně vytrácí v zemi směrem od hromosvodu. Do vzdálenosti několika metrů od svodu pak dochází k situaci, že mezi dvěma místy na zemi vzdálenými i jen několik dm (délka kroku) existuje napětí tisíců voltů, které může usmrtit. Viz nedávná událost se zabitým stádem krav, které se za bouřky páslo v blízkosti sloupu el. vedení, do kterého udeřil blesk.)
Srovnávat zásah blesku se zásahem 230V je totálně mimo. Jak co se týká proudu, tak napětí. Z hlediska pravděpodobnosti zásahu je jedno, jestli nesete deštník v ruce, v batohu nebo nad hlavou. Dál je to loterie. Paradoxně nejbepečnější by mohlo být, kdybyste deštník držel v pravé ruce nad hlavou. Blesk by mohl projít pravou polovinou těla a nezasáhnout ani hlavu, ani srdce. Ovšem je otázkou, jestli není lepší to mít rychle za sebou. Otec kdysi "dostal zásah bleskem", ovšem probíhalo to tak, že se rukou opíral o kovovou boudu, ta byla spojená s kovovým plotem a někde buď do boudy nebo toho plotu uhodil blesk. Byl tedy totálně mimo hlavní trasu". Přesto to byl zážitek nadosmrti a ruku několik týdnů moc necítil.
Zdravím. Myslím, že deštník tu nehraje skoro žádnou roli. Problém vidím v tom, že zem je promáchaná vodou a po asfaltu taky voda teče. A jak víme, voda je skvělý vodič. Takže bych se ani tak nebála přímého zásahu blesku, jako toho, že ta voda "to" přivede až ke mně. Proto byly kdysi vynalezeny gumové holínky do deště. Je to vlastně izolace. Jako kola u auta, kde jste taky dobře chráněn. Já mám v sobě zakořeněné, že když hrozí bouřky s blesky, je dobrá gumová podrážka bot. Pak se cítím bezpečně, a dál nepřemýšlím; takto to mám vyřešené. Ida
Nechtěla jsem tvrdit, že gumová "izolace" chrání proti bleskům. Ony si stejně blesky tak trochu dělají co chtějí, hlavně blesky kulové. Do detailu to "vyzkoumané" není dodnes. Asi všichni se jich bojíme. Já jsem tím chtěla říct, že mi kdysi bylo řečeno, že blesk, ikdyž uhodí opodál, voda elektřinu od něj dovede až k člověku, ale guma to odizoluje. No a mě to stačilo, a stačí dodnes, a tím to mám vyřešené. A to bez ohledu na to, zda to tak je nebo tak úplně ne. Mám klid a víc nad tím nekoumám . Ida
Že by byly holínky vynalezeny kvůli bouřce teda čtu poprvé. A že by Vás gumová podrážka, silná pár centimetrů ochránila je nesmysl. Ten blesk "letí" několik kilometrů vzduchem a pak ho zastaví cetimetr (mokré) gumy? Ani ty pneumatiky neochrání auto před zásahem blesku. Jejich guma je plná vodivého uhlíku, takže pro blesk lepší cesta, než vzduch okolo. V uzavřeném autě jste relativně v bezpečí jen proto, že blesk sjede po vodivé karoserii a Vás uvnitř auta "obejde" (faradayova klec). Pneumatiky mu v tom rozhodně nezabrání.
@magdon: To mi připomíná: Přišli k nám na prodejnu 2 montéři: Kompresor za 100 tisíc shořel. Vy jste nám tu vyráběli těsnění do kompresoru a ono je vodivé. Vzal jsem obyčejný multimetr a nestíhal se divit. Opravdu jsem naměřil odpor, hodnotu už nevím, ale NBR pryž je v podstatě vodič. Pojištovna neměla radost.(My byli z obliga, protože to nenapadlo ani toho zásobovače, co těsnění objednal, takže požadavek na nevodivost nikde neuvedl.)
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.