Nejste přihlášen/a.
Pokud byste krátce po nástupu začala požadovat provedení inventury, tak se tím můžete znelíbit. Např. lidi můžou začít říkat třeba - je tady nová, a už dělá problémy, apod. A stejně by třeba žádnou inventuru neprovedli. Navíc, i když by inventura byla provedena, tak stejně byste neměla jistotu, že byla provedena správně. Výsledek inventury může být "sfalšován" . I když by byla provedena inventura bez chyb, tak stejně nebudete mít jistotu, že někdo případně nezačne krást později. Bývá to tak, že zaměstnanci, kteří podepisují hmotnou zodpovědnost prostě počítají s určitým rizikem. Nemyslím si, že když má někdo podepsanou hmotnou zodpovědnost, tak to znamená případně uhradit podíl na vzniklých ztrátách.
Pokud by na Vás chtěl případně někdo "hodit" nějaké ztráty, tak pak byste případně mohla argumentovat právě tím, že při Vašem nástupu nebyla provedena inventura a tudíž nemůžete mít 100% zodpovědnost. Požadovat inventuru, to znamená vyjádřit nedůvěru ke kolektivu a to může zhoršit vztahy. To byste si měla důkladně rozmyslet, jestli to stojí za to. Já si myslím, že ne.
Možná je to v té firmě, kde pracujete, myšleno tak, že pracovník má hmotnou zodpovědnost spíše v tom smyslu, že ručí za to, že zboží bude dobře zabaleno a při manipulaci nebude poškozeno.
Něco se mi na tom nelíbí, každý by měl právo začínat s čistým stolem. Pokud máte hmotnou odpovědnost, je opravdu nutné provést inventuru. Takhle se neví, co se už kde ztratilo. Třeba ani ne krádežemi, ale nedbalostí, chybami v expedici.
Požadovala bych inventuru před podepsáním, pokud Vám nevyhoví, běžte o firmu dál. Kdoví, co může viset nad Vaší hlavou. Jaga.
Bylo by potřeba vidět znění té smlouvy včetně dohody o hmotné zodpovědnosti. Možná je to v té firmě myšleno tak, že pracovník má hmotnou zodpovědnost spíše v tom smyslu, že ručí za to, že zboží bude dobře zabaleno a při manipulaci nebude poškozeno.
Jinak ve smlouvě je řečeno, že přebírám plnou zodpovědnost za hodnoty, které jsem povinna vyúčtovat. Hotovosti, ceniny, zásoby materiálu, obchodní vzorky, nebo jiné hodnoty, které převzal nebo převezme při plnění pracovních úkolů. Plus k tomu schodek na hodnotách, u kterého napsáno, že bude zjištěn inventurizací (poznámka moje: ta neproběhla při nástupu), teda nemám o ní žádné info. A taky, že ta dohoda o hmotné zodpovědnosti zaniká jen koncem smlouvy, takže nešlo podepsat jen smlouvu a ne tu odpovědnost.
Děsím se toho, že tady už měli nějaké manka, nebo schodky, které budu muset já také doplácet. Nebo svých chyb, které udělám, jen proto, že musím spěchat, a někdo mi něco vysvětlil jen jednou a pak mě to nechal dělat ve spěchu. Protože nemám šanci poznat, který návod je správný a který může vést k potencionální chybě.
anzionka : myslím si, že je to tak, jak jste napsala. Pokud by ze strany zaměstnavatele byla požadována nějaká úhrada za určité ztráty, tak Vy byste to zpochybňovala tím, že nebyla provedena inventura při Vašem nástupu, případně tím, že zboží nebylo dostatečně zabezpečeno. Nemyslím si, že podepsání hmotné zodpovědnosti znamená, že dotyčný zaměstnanec ručí 100% za vše a za jakýchkoliv okolností. Ve skladech lidi nekradou tak, že třeba za víkend odvezou plný náklaďák zboží. Většina lidí, kteří kradou, se snaží krást průběžně. Takže si myslím, že případné ztráty byste zjistila velmi brzo a v tom případě by bylo potřeba to okamžitě nahlásit nadřízenému, např. že ve skladě chybí určité zboží. Můžete si občas udělat tajně částečně svoji "malou soukromou inventuru", např. náhodně spočítat stav určitého zboží na skladě a porovnat s hodnotou v evidenci. Před lety jsem pracoval v hypermarketu a náhodně jsem se podíval do systému, kolik kusů určitého zboží je evidováno a kolik je ve skutečnosti na prodejně (ve skladě). Samozřejmě sklady jsou různé a v různých firmách to funguje různě.
Ještě bych dodal, že jsou pracoviště, kde je prostě potřebné, spolehnout se na důvěru. 100% kontrola možná není téměř ve všech firmách. A pokud se někdo nechce spolehnout na důvěru, tak je lepší, najít si jinou práci.
Pokud je odcizeno určité zboží, tak to ještě neznamená, že ve všech firmách nadřízení od zaměstnanců požadují úhradu do posledního haléře. Spíše se snaží zjištovat, kdy a jak bylo zboží odcizeno atd.
Tak jako už si nejsem tak jistá, že vyrukuji na šéfa inventuru. Jen jsem dostala radu, že bych měla u svého šéfa požadovat nějaké informace, směrnice, návody, jak se mají věci dělat. Protože všechno, co jak se má dělat, mi říkají starší kolegyně, nevím, jestli se na ně mohou spolehnout, samy dělají chyby (dnes mi pracovnice dala blbou fakturu, kterou jsem měla založit a okopírovat, kdybych to pořádně nezkontrolovala, měla bych podle návodu od té pracovnice další chybu). Tak zkusím aspoň toto. Jinak mě zneklidňuje fakt, že jsem hned první den udělala chybu, nebot jsem po prvním ukázání fakturace udělala chybu, a nesprárovala fakturu s objednávkou, tím pádem neměl ve faktuře odběratel slevy. Dělalo se to v hrozném spěchu bez pracovnice, co mě danou fakturaci učila, a dnes se na to přišlo, takže opravy a omlouvání se zákazníkovi. Také mě zneklidňuje, že ve fakturačním systému nejde přidat novou osobu, takže vidím v systému moje jméno i v roce 2019 u objednávek, faktur vydaných, přijatých, které jsem nedělala. Bylo mi kolegyní vysvětleno, že to nejde udělat jinak, než že se to tak přepíše (Že poznám, co jsem dělala já podle data, kdy jsem nastoupila) . To mi přijde divné. A taky kniha, do které se zapisuje, co přijde k nám za zboží a za balíky, nejsou v ní podpisy. Když jsem se kolegyň tázala, proč se u převzetí a rozbalení nepíšou podpisy do knihy, kromě dalších záležitostí, co se tam píše, tak že je nás tady málo a pozná se to podle rukopisu.
A vzhledem k tomu, že ty chyby dělám a že mám z poměrně nízkého fixního platu celých 38,5 % flex, s tím, že flex mi může zaměstnavatel krátit až na úplnou nulu (dle jeho libosti a nelibosti), tak nevím, jestli má takhle práce pro mě dlouhodobě smysl.
Požádal bych (prokazatelně) o inventuru jak při nástupu tak při odchodu. Pokud to neuděláš, tak zodpovídáš za manko za období od poslední/ do příští inventury i v době kdy jsi tam ještě/ už nebyla. Inventura proběhnout nemusí, ale ty tím budeš krytá.
Když mám za něco zodpovídat, tak to má svoje pravidla a vyžadovat je není otázka nedůvěry, ale pořádku.
Podle popisu tam vládne trošku chaos..
Dobrý den smouvu o HO už jste podepsala a jen vy víte co v ní bylo. Dále to je na Vás a dúvěře v toho konkretního zaměstnavatele. Poptejte se kolegů jak to s hmotkou mají a zda li se to nějak řešilo v minulých letech. Pokud se nebojíte ze žaměstnavatele vyprudíte vyzvěte ho k provedení invetarizace která se vztahuje k té HO. Kdyby jste končila v přůběhu roku je dobré opět požádát a provedení inventarizace pokud toto neuděláte tak zodpovídáte za vzniklý schodek během příští inventury. V případě škody je důkazní břemeno na Vás , a vy musíte prokázat kdo za vzniklou škodu může jinak si zaplatíte. Jak říkám je to na Vás , jestli práci chcete a jak moc důvěřujete zaměstnavateli. Píšu to z pozice zaměstnance , který měl HO v každé smlouvě. Jediné zaměstnání kde se toto vyžadovalo do puntíku byl uzamčený sklad se součástky v hodnotě desetitisíců ostatní zaměstnavatelé HO neuplatňovali i když při invetarizaci vyšly neshody.
S těma směrnicema , pokud existují je dobré se s nima seznámit a postupovat podle nich , je super se nechat zaučit , nicméně pokud budete postupovat podle směrnic nikdo Vám nemůže nic vytknout. Viz ty případy účetních které poslali peníze falešnému šéfovi na základě mailu od něj ( který mu nědko naboural) , minimálně v jednom případě to dopadlo špatně protože ve vnitřních směrnicích té firmy toto bylo vyloženě zakázáno. A i když již před tím šéf po učetní peníze takto požadoval a dostal je zodpovědnost nakonec spadla plně na tu účetní.
Nevím, co přesně jste podepsala, ale obecně řeší ZP § 252 - 254 (doporučuji přečíst celé).
§ 252
(1) Byla-li se zaměstnancem uzavřena dohoda o odpovědnosti k ochraně hodnot svěřených zaměstnanci k vyúčtování (dále jen "dohoda o odpovědnosti za svěřené hodnoty"), za které se považují hotovost, ceniny, zboží, zásoby materiálu nebo jiné hodnoty, které jsou předmětem obratu nebo oběhu, s nimiž má zaměstnanec možnost osobně disponovat po celou dobu, po kterou mu byly svěřeny, je povinen nahradit zaměstnavateli schodek vzniklý na těchto hodnotách.
§ 254
(1) Inventuru je zaměstnavatel povinen provést při uzavření dohody o odpovědnosti za svěřené hodnoty, při zániku závazku z této dohody, při výkonu jiné práce, při převedení zaměstnance na jinou práci nebo na jiné pracoviště, při jeho přeložení a při skončení pracovního poměru.
Ale mohu zaměstnavatele napadnout, že při nástupu porušil zákoník práce. Když na ní budu trvat, tak mě vyhodí hned. Jsem ve zkušební době. Když jsem na ní trvala když jsem to s ním probírala osobně, tak řekl, že to nebudeme hrotit, a inventuru firma provede ve stanoveném termínu, a to na jaře. Tak nevím, co bych měla dělat. Prostě se pak budu bránit tím, že jsem ho o inventuru požádala, to on porušil zákoník práce, že ji neprovedl. Když budu chtít skončit ve zkušební době, tak samozřejmě budu písemně požadovat inventuru.
Ústní kecy nejsou nic, tj. pokud o inventuru nepožádáš prokazatelně, tak s nějakým "nebyla inventura" máš smůlu. Pokud o ní požádáš prokazatelně a neproběhne, tak už krytá jsi. Jak při nástupu tak při odchodu.
Ale obecně většina zaměstnavatelů to nehrotí a odpovědnost se použije jen na prokázené zlodějíčky. Šéf totiž taky platí svůj díl, tak to radši nechá na fabriku Kdo dělá s penězma tak by měl být přesný a spolehlivý, tak by tvojí snahu mít v tom pořádek měl ocenit. Pokud ne, tak bych šel jinam.. Dělat inventuru je pakárna tak bych o ní jen prokazatelně požádal, neprudil bych aby opravdu proběhla a jasně řekl že to je jen moje formální krytí proti manku z doby kdy jsem tam nebyl...
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.