Nejste přihlášen/a.
Dobrý den, ráda bych se zeptatala, zda je někde v zákoně zakotveno něco o vracení zboží zákazníkem prodejci a to konkrétně na dobírku? Jde mi o to, když mi zákazník odstoupí od kupní smlouvy a zašle zpět balík na dobírku prodejci? Je někde uvedeno, že ho nemusím na dobírku převzít? Děkuji
Nikde také není uvedeno, že ho převzít musíš. Podmínky reklamace a vrácení zboží si stanovuje prodejce v obchodních podmínkách. Samotné vrácení zboží je věc jedna a vrácení peněz, po posouzení reklamace nebo stavu vráceného zboží, věc druhá.
I při vrácení zboží v zákonné lhůtě se prodejce před vrácením peněz přece musí přesvědčit, že je zboží ve stavu, v jakém má být. Nemůže tedy přijímat vracené zboží na dobírku.
Nemusíte převzít žádnou zásilku, ale musíte být srozuměna s následky takového konání.
Ve vašem případě přinejmenším s tím, že zákazník může požadovat nejen vrácení uhrazené kupní ceny, ale i dalších nákladů.
Prakticky ve všech obchodních podmínkách e-shopů (které stejně tak prakticky nikdo nečte) je věta, že e-shop nepřejímá vrácené zboží dobírkou. A má to velmi dobrý důvod: prodejce se musí v prvé řadě přesvědčit o tom, co je to za zboží, proč je vrácené a v jakém je stavu, a až potom vrátí peníze. Nemůže vrátit peníze jen tak, při převzetí zavřeného balíku, když ani neví, co a proč v něm je.
bod 1.6
bod 5, druhá odrážka
Děkuji, tak nějak to chápu i já, o eshop nejde, jsou to prodeje na bazarech nebo facebooku, kde dané obchodní podmínky nejsou. Pokud to má někdo v podmínkách, tak bych se na to samozřejmě neptala
Pak si ale ani zákazník nemůže být jistý, zda odesláním obyčejného balíku pro něj všechno neskončilo.
Proto jsem taky ptala co a jak co se na to vztahuje nebo nevzahuje, když nepřevezmu vrácené zboží jen kvůli tomu že bylo vráceno na dobírku a je to z bazaru. Přitom pokud by to nebylo na dobírku a bylo vše v pořádku, platbu bych normálně za zbožíí vrátila a objednatelka mi vyhrožuje ČOI..
Na obchod mezi občany nepodnikateli se obchodní zákoník nevztahuje a čoi se tím nebude zabývat. Něco jiného je převzít dobírkou objednané zboží (kde se předpokládá apriori, že by mělo být ok) a něco jiného je zaplatit dobírku za něco, co zákazník vrací a ty ani nevíš, co tam je a v jakém stavu.
Domnívám se, že je možné podle zákona zákazníkovi uhradit jen nejnižší cenu poštovného za uvedenou zásilku - to znamená bez dobírky. Je to podobné, jako když zákazník zašle např. kurýrem za cenu 250 a poštovné by bylo jen 100,- obchodník vrátí zákazníkovi cenu nejnižšího poštovného. Domnívám se, že nejlepší je se domluvit se přímo zákazníkem, aby zboží nevracel dobírkou, která poštovné (dopravu) prodražuje. Kdyby trval na svém, tak mu sděte, že reklamaci máte zájem vyřídit podle zákona, ale nebudete zbytečně přeplácet poštovné.
Pokud vím, tak když vrací zboží bez udání důvodu zpět, tak dopravné neplatí prodejce, pouze to k zákazníkovi. Jinak tyhle věc co píšete vím, mně šlo vyloženě jen o tu dobírku, podle mě takto vracet zboží nelze..
Mýlíte se, prodejce MUSÍ vrátit náklady na poštovné / dopravné, které zákazník uhradil při odesílání - vrácení zboží. Ale pouze v nejnižší možné podobě, tedy již zmiňovaných 100,- Kč. Na druhou stranu, pokud bych byl prodejcem, uhradil bych náklady zákazníka bez problémů a navíc bych zaslal drobný dárek. Můj názor.
jedna se o nove zbozi nebo prodavate "co dum da" nekde po internetovych bazarech?
podminky sice moc nestuduju ale zatim co sem VZDYCKY videl tak kazdy prodejce mel ze pokud bere zbozi zpet tak NIKDY ne na dobirku, poslat jako obycejny balik, maji tam vetsinou rovnou napsane ze baliky na dobirku NEBUDOU prevzaty - to k novemu zbozi jako prodejce
a pokud by se jednalo treba o stare veci obycejneho smrtelnika, treba starou sekeru kterou prodavate nekde na bazosi tak tam neni co resit, danou vec popisu, nafotim z kazde strany a pokud nekdo nevi co si chce koupit tak ma smulu, zpatky nic neberu
Jedná s o věci nové a tomu všemu co píšete rozumím. Jde o normálního prodejce na ičo a zákazníka, jen je to na facebooku nebo bazaru, kde žádná pravidla nejsou, natož psát někde že se to na dobírku nevrací, což pokládám za samozřejmé..
nevim jak je to v zakone ale nemel by mit kazdy prodejce nejake obchodni podminky? jinak brat jako prodejce zpet zbozi na dobirku by byla naprosta blbost, dneska je plno vycuranku a myslim ze by nebylo vyjimkou posilani pokazeneho zbozi zpet a kdyz zaplatite dobirku tak uz penize neuvidite
Při podobných otázkách by bylo dobré uvádět hned v dotazu všechny potřebné informace.
Při prodejích prostřednictvím bazaru je potřeba rozlišovat, jestli jste prodejce (prodej je předmětem Vašeho podnikání), nebo jestli prodáváte jako fyzická osoba (např. nějaký předmět, který už nepotřebujete).
V druhém případě nejste povinen/povinna zboží vzít zpět. Jste-li prodejce, můžete si podmínku vracení zboží obyčejnou poštou dát do svých obchodních podmínek.
Pro uživatele @Jethro> Platnost obchodního zákoníku skončila 31. prosince 2013.
K reakci @Danaj dnes (13. XI. 2018) v 16.32> jde-li o prodejce, vyhledejte si na jeho webu obchodní podmínky. Podle mne by se měly vztahovat i na prodej prostřednictvím jiných webů (např. FB apod.).
Zrovna jsem minulý týden kupovala přes Bazoš pekárnu a také na dobírku. Cena za balík 200 Kč plus. Ale já jsem se předem na všem dohodla s prodávající paní, která byla neskutečně vstřícná a naprosto korektní. Já přece jako kupující, také nevím co mi v balíku dojde a jestli zboží bude odpovídat fotkám a popisu. Takže jsme se dohodly, že kdyby bylo něco v nepořádku, pošlu jí balík zpět a také na dobírku, teda za stejnou cenu, kterou jsem zaplatila já. Vůbec to pro ni nebyl problém. Pekárna přišla a byla ještě v lepším stavu, než jak bylo uváděno. Kdybych nevěděla, že byla použitá a byla by zabalena v původní krabici, tak bych si myslela, že je úplně nová.
Takže já si myslím, že je naprosto normální, že když Vám kupec reklamuje zboží, které jste mu prodala a on ho kupoval na tu dobírku, tak Vy musíte přistoupit na stejné podmínky. Proč by měl kupující platit dobírku 2x, to teda nevím. Vy jste své peníze obdržela a on uhradil dobírku. Zboží ale asi nebylo v pořádku, tak Vám ho vrací a nyní je na Vás, abyste uhradila tu dobírku Vy. Prostě fifty-fifty.
Aha, zákazník si ponechá zboží a pošle zpět na dobírku cihlovku. Prodejce před rozbalením balíku zaplatí. To bude sakra drahá cihla. Takto to nelze dělat.
Zbozi zasle, tak jak je a cena mu bude z uctarny proplacena na ucet zpet a dostane dobropis v pdf... Kdyz mi to posle na dobirku, poslu mu to zpatky neprevzate, a uhradi si 2x postovne..
@libor007 Cena dopravy se zpet nevraci, sluzeb dopravy zakaznik vyuzil a tak si ji musi zaplatit
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.