Nejste přihlášen/a.
Určitě se ozve někdo s větší zkušeností, ale obecně je to problém i u ročních období. V létě si všichni předplácíme energie na vytápění (v létě je nevyužíváme a vzniká rezerva na zimu, kdy je velká spotřeba). Na internetu se dá najít poměrové rozvržení kolik %, který měsíc je spotřeba tepla v zimě.
Každopádně vodu a elektřinu jste schopný spočítat sám ke chvíli kterou potřebujete podle měřáků. Pokud byste platil přímo plyn na vytápění tak i ten. Bude tam nějaká odchylka za přenos apd, ale na hrubo jste schopen to spočítat k jakémukoliv dnu podle posledního ročního vyučtování - způměrovat cenu za jednotku energie. Při převzetí bytu měli být zapsány stavy všech měřáků.
Nedoplatek vzít rovnou z kauce, přeplatek vrátit - při ukončení smlouvy.
Tak máte více možností. Buďto si nájemník nechá všechno napsat na sebe (potom si ale pohlídat to, zda platí řádně a v dostatečné výši zálohy). Když budete mít elektriku apod na sebe, tak od nájemníka budete zálohu vybírat Vy. Zase to chce vědět kolik. Když poskytovatel služeb pošle vyúčtování, tak spočítáte, zda je přeplatek nebo nedoplatek. Možná je v tomto případě dobré si ze začátku udělat vlastní měsíční odpočet, abyste věděl, jestli dotyční mají "normálně" vysoké odběry, nebo jestli náhodou třeba nepěstují v bytě marjánku va velkém . No a jako další pojistku máte v kauci, kterou Vám nájemník vyplatí na začátku smluvního vztahu.
Vodu bych na nájemníka nepřepisovala, účtovala bych mu zálohu 300–350 Kč měsíčně na osobu. Elektoměr a plynoměr je podle mne vhodnější převést na nájemníka → potom bude mít smlouvy s dodavateli uzavřeny on a vyúčtování či přeplatky s ním dodavatelé energií budou řešit přímo.
Byt bych předávala předávacím protokolem s přiloženými fotkami zařízení/vybavení, v němž by nájemník podepsal počáteční stav vodoměru, elektroměru i plynoměru.
@Brezina → jak (písemně u dodavatele elektřiny?) jste elektroměr přehlásil na nájemníka? Dodavatelé energií dluhy vymáhají po dlužnících, nikoliv po majitelích nemovitostí, v nichž dlužníci bydleli.
Marku, dost záleží, jak máte byt osazen měřidly a jak se účtuje v daném domě. Vy můžete vybírat obvyklé zálohy, měsíčně je kontrolovat, popřípadě upravovat.
Osobně to dělám tak, že elektroměr, plynoměr přehlásím, na nájemníka, ten si to pohlídá a sankce od dodavatele jdou za ním. Voda je složitější, páč se platí (asi) za jeden patní vodoměr a někdo to rozúčtovává podle bytových vodoměrů.
Taky máte asi odhad podle toho, jak se byt obýval teď a jaké byli poplatky. Za vodu bych vybíral 300Kč na halau, pokud je dodávka teplé vody, tak samolitr že větší zálohu.
Je lepší nájemníkovi vracet, nežli ho kvůli 230Kč honit někde.
Přeji hezký víkend.
To je zvláštní...mě se stalo to že jsem měl elektroměr přehlášen na nájemníka.Ten se na to vykašlal,nezaplatil a zmizel.Poštou mi pak přišel doporučený dopis od poskytovatele,že:" dlužná částla se bude vymáhat od vlastníka nenovitosti jenž je zapsán v katastru nemovitostí jako majitel".Dokonce tam stálo že se to může ze mě vymáhat soudně.Tak teď nevím...
Nevěřím, páč dodvatel má smlouvu s nájemníkem. Nedávno mi volala nájemnice, že ji spadl jistič, po nahození ji nejde proud. Rozdělal jsem skříˇku a nic nenaměřil od hlavního jističe. Zavolám elektroměrovýmu tachnikovi z Čezu, tem mne informoval, že jí odpojili.
Jako vlasník domu s tím nemá žádné problémy. Po demontáži elektroměru ho novému nájemníkovi namontují do 5 dnů.
Pokud máte měřáky společné, tak rozpočítat spotřebu podle metrů čtverečných a dát paušální částku k placení, bez dalšího vyúčtování. Je dobré to první rok sledovat, abyste byl v obraze, jestli částka odpovídá. Pronajímám takto 5 garsonek v domě, kde i my bydlíme. Moje účetní, to kdysi propočítala a od té doby vždy jen o stovku - dvě zdražím, když je zdražování energií, topíme plynem. To, že se vlétě netopí nezohledňujeme, nebot energie jsou zahrnuty v ceně nájmu a nájemník platí podle dohodnuté částky ve smlouvě. Někdo pere víc, jinému pere maminka doma, někdo se denně sprchuje, jiný moc ne. Je pravda, že časem přestanou šetřit všichni, topení jede naplno i když jsou v práci, "z cizího krev neteče", tak je s tím potřeba počítat v rozpočtu. Možná někdy něco doplatím, jindy vybyde. Částky reviduji jen před zdražením energií, aby to po zdražení odpovídalo celkové spotřebě celého domu, po odečtení spotřeby našeho bytu, děleno pěti. Jedu takhle už 13 let, účetní nic nenamítá. Dokladuji faktury spotřeby za celý dům. Pokud se jedná o dům v paneláku, asi bych se přeptala v bytě jiných nájemníků, se stejným bytem a počtem osob, kolik tak platí a podle toho stanovila celkové nájemné. Záleží na tom, jak velký byt pronajímáte, jak často ho lidé budou opouštět. Např. v garsonce a 1+1 se nájemníci točí víc, pak můžete mít potíže s odhlašováním a přihlašováním energií, pokud nebudou nájemníci solidní a zmizí, aniž by zaplatili. Tady si nejsem jista, k čemu všemu může dojít a jak se to do důsledku může řešit. Rozhodně, pokud en. neodhlásí, máte problém Vy. Z tohoto důvodu se mi zdá můj způsob jednodušší. Stane se, že i mě zdrhne nájemník s dluhem. Dám ho soudu, ale v žalobě je celá částka, včetně energií i vody a víc nemusím řešit.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.